راهنما برای استایل شبکه های اجتماعی

چگونه یک راهنما برای استایل شبکه های اجتماعی برندتان بسازید؟ + دانلود الگوی رایگان

راهنما برای استایل شبکه های اجتماعی اساس استراتژی کلی شبکه های اجتماعی است. از این رو، موفقیت استراتژی بازاریابی و در نهایت برند شما تا حد زیادی به این راهنما بستگی دارد. در این مقاله، هر آنچه باید در مورد راهنما برای استایل شبکه های اجتماعی بدانید، آورده شده است.
11 نوامبر 2020

کریستینا نیوبری (Christina Newberry): یک راهنمای استایل شبکه های اجتماعی می­‌تواند به عنوان سنگ بنایی برای کل استراتژی شبکه­‌های اجتماعی شما عمل کند، یک سند بنیادی که وضوح و ثبات را تضمین می­‌کند.

هر برند، نشریه و وب­سایت به یک راهنما­ی استایل خوب نیاز دارد. همچنین هر بازاریاب اجتماعی خوب به یک راهنمای استایل شبکه های اجتماعی عالی نیاز دارد.

در ادامه مقاله بررسی می­‌کنیم که چرا به یک راهنمای شبکه های اجتماعی برند نیاز دارید. علاوه بر این، چند مثال راهنمای استایل عالی به عنوان مثال آورده شده‌اند.

چرا به یک راهنما برای استایل شبکه‌ های اجتماعی نیاز دارید؟

آیا شما هم از نیم فاصله در متن‌های خودتان استفاده می‌کنید؟ من طرفدار استایل‌های جمع‌وجور و منظم هستم اما استفاده از این استایل‌ها نه صحیح است و نه غلط؛ اینها فقط یکسری استایل هستند. چیزی­ که غلط است، نبود انسجام در استایل انتخابی است.

زبان با انبوهی از تناقضات و اختلافات، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. برای این که برند شما ثبات داشته باشد، باید تصمیماتی بگیرید و این تصمیمات را مکتوب کنید.

و مسائل کوچکی مانند اسپلینگ، دستور زبان و علائم نگارشی تنها تقطه شروع کار هستند. همچنین، شما باید صدای برند تجاری خود، اینکه چگونه می‌تواند در کانال­‌های اجتماعی متفاوت باشد و انواع تصاویر مورد استفاده برای معرفی برند تجاری خود را مشخص کنید.

یک راهنما برای استایل شبکه های اجتماعی تضمین می‌کند که تمام اعضایی که در مورد برند شما می‌­نویسند و صحبت می­‌کنند، این کار را به روشی ثابت انجام می‌دهند به گونه‌ای که این محتواها از تصویر و اهداف برند شما پشتیبانی کنند.

راهنمای استایل شبکه های اجتماعی شما باید شامل چه مواردی باشد؟

فهرستی از تمام حساب­‌های شبکه­‌های اجتماعی

اینجا نمی‌خواهیم یک تحقیق دقیق و موشکافانه در شبکه‌­های اجتماعی داشته باشیم، اما شما هنوز هم باید یک فهرست از هر حساب اجتماعی که برای برند خود استفاده می­‌کنید، تهیه کنید.

نکته اینجاست که این فهرست به شما کمک می­‌کند تصویر روشنی از نام­‌گذاری­‌هایی که برای حساب­‌های خود استفاده کرده­‌اید، بدست آورید. آیا نام­‌ها در کانال­‌ها با هم سازگار هستند؟ در غیر این صورت، زمان آن رسیده است که یک استایل انتخاب کنید و آن را در راهنمای استایل خود ثبت کنید. به این ترتیب می‌­توانید اطمینان حاصل کنید که حساب‌های جدیدی که در کانال‌های جدید ایجاد می‌کنید، برای طرفداران شما به راحتی قابل شناسایی هستند.

در تمام بخش‌­های زیر، راهنمای استایل شما بسته به کانال متفاوت است و حتی ممکن است برای حساب­‌های مختلف در یک پلتفرم نیز یکسان نباشد. به عنوان مثال، حساب‌­های خدمات مشتری شما ممکن است از واژگان متفاوتی نسبت به کانال­‌های بازاریابی استفاده کنند.

با ایجاد راهنما برای استایل شبکه های اجتماعی برندتان، فهرستی از تمام حساب‌های کاربری خود را پیش رو خواهید داشت و می‌توانید مطمئن شوید که الزامات هر یک از این حساب‌ها را در نظر گرفته‌اید.

استایل شبکه های اجتماعی برای برند
اهمیت استایل شبکه های اجتماعی برای برند شما

شخصیت مشتری و مخاطب

اگر هنوز بازار هدف خود را مشخص نکرده‌­اید و شخصیت مخاطبان مورد نظرتان را متصور نشده‌اید، اکنون زمان آن فرا رسیده ­است. قبل از اینکه بتوانید یک برند کارآمد ایجاد کنید، باید بدانید با چه کسی صحبت می­‌کنید.

در ابتدا توضیحات مختصری از شخصیت مخاطبان خود تهیه کنید زیرا این موارد هنگام ایجاد یک راهنما برای استایل شبکه های اجتماعی، تصمیمات شما را تحت کنترل قرار خواهند داد.

صدا و لحن

برای برقراری ارتباط واقعی با مخاطبان خود، باید صدای برندتان کاملاً مشخص باشد. برخی از برندها در شبکه­‌های اجتماعی فوق‌العاده صمیمی عمل می‌کنند. بعضی از برند­ها لحنی کاملاً رسمی دارند. می­‌توانید از هر دو روش استفاده کنید یا تغییراتی را اعمال کنید اما باید یکپارچه باشد.

هنگام تعریف صدا و لحن برند خود باید چند سوال را مد نظر قرار دهید.

  • اصطلاحات خاص

آیا از اصطلاحات خاص استفاده خواهید کرد؟ تا زمانی­ که در یک صنعت کاملاً فنی و با مخاطبان خاص‌پسند حضور نداشته باشید، بهترین گزینه شما این نیست.

به زبان ساده‌ای که درک آن برای مخاطبان شما آسان است، پایبند باشید و فهرستی از اصطلاحات خاص را تهیه کنید تا از آن‌ها دوری کنید.

  • زبان فراگیر

برای اطمینان از فراگیر بودن و بی‌طرف بودن زبان خود، چه دستورالعمل‌هایی را در شبکه‌­های اجتماعی دنبال خواهید کرد؟

با تدوین دستورالعمل‌­های زبان فراگیر، اعضای تیم را در بحث شرکت دهید. اگر تیم شما برای شرکت در بحث بیش از حد بزرگ است، مطمئن شوید که دیدگاه‌های متنوعی را در نظر گرفته‌اید. برای پیگیری بازخورد، دستورالعمل­‌های اولیه را منتشر کنید.

دسترسی یکی از مؤلفه­‌های اصلی فراگیری است.

  • طول جمله، پاراگراف و کپشن

به طور کلی، کوتاه بودن بهترین گزینه است. اما چقدر کوتاه؟ آیا در فیسبوک همان رویکردی را که در اینستاگرام انجام می­‌دهید در پیش خواهید گرفت؟ آیا برای فراتر رفتن از 280 کاراکتر، از توییت‌­های رشته­‌ای و پشت سر هم استفاده می­‌کنید؟

  • ایموجی‌­ها

آیا از ایموجی استفاده خواهید کرد؟ کدامشان؟ چند تا؟ در چه کانال­‌هایی؟ هر چند وقت یکبار؟ در مورد گیف (GIF) و برچسب‌­ها همین بحث را داشته باشید.

  • نحوه و مکان استفاده از CTAها

هر چند وقت یک بار از خوانندگان خود می­‌خواهید که اقدامی خاص انجام دهند، مانند کلیک روی لینک یا خرید؟ از چه نوع واژه­‌های عملی در دعوت به اقدام (CTA) استفاده می­‌کنید؟

  • نگارش پست

آیا شما به عنوان یک برند پست می­‌گذارید؟ یا آیا اعضای تیم را برای این کار در نظر دارید؟ به عنوان مثال، معمول است که حساب­‌های اجتماعی خدمات مشتری از حروف اول اسم استفاده می­‌کنند تا نشان دهند کدام عضو تیم به پیام عمومی پاسخ می­‌دهد.

قوانین زبان برند

این را می­‌توان به عنوان زیرمجموعه‌‌ صدای برند در نظر گرفت اما به اندازه کافی اهمیت دارد که به صورت مستقل نیز مورد توجه قرار گیرد. به احتمال زیاد چندین کلمه، عبارت، کلمه اختصاری و نام خاص در برند شما وجود دارند. شما باید دقیقاً نحوه استفاده از آن­ها را مشخص کنید.

  • علائم تجاری

راهنمای استایل شبکه های اجتماعی باید فهرستی از تمام علائم تجاری برند شما را داشته باشد. دستورالعمل‌هایی را برای نحوه استفاده از علائم تجاری خود ارائه دهید. آیا از نام محصولات خود به عنوان فعل استفاده می­‌کنید؟ به عنوان جمع چطور؟ یا مضاف‌الیه؟

  • کلمات اختصاری

به احتمال زیاد از کلمات اختصاری و مخفف بدون فکر کردن به آن‌ها استفاده می­‌کنید. اما آیا مخاطبان شما می­‌دانند که معنی همه آن‌­ها چیست؟ آیا کارمندان جدید می­‌دانند منظور از همه آن‌­ها چیست؟

فهرستی از کلمات اختصاری که شرکت شما مورد استفاده قرار می‌دهد، به همراه عبارت کامل مخفف‌ها را تهیه کنید. مشخص کنید که آیا استفاده از کلمات اختصاری در کانال اجتماعی مناسب است یا باید از عبارت کامل استفاده شود.

  • زبان خاص برند شما

به طور مثال، در نهایت احترام و علاقه، کارمندان هوت سوئیت با عنوان «جغدها» هم در بین خود و هم در شبکه‌های اجتماعی شناخته می­‌شوند.

از طرف دیگر، استارباکس از کارمندان خود به عنوان «شریک» یاد می­‌کند.

زبان خاص برند شما

اگر از اصطلاحات خاص مانند این‌ها استفاده می­‌کنید، آن­‌ها را بنویسید. نه تنها زبان مورد استفاده برای برقراری ارتباط با کارمندان بلکه هر زبانی که در جنبه‌های مختلف از شرکت خود استفاده می­‌کنید را یادداشت کنید. به عنوان مثال، آیا مخاطبان خود را با عنوان مشتری، ارباب رجوع یا مهمان در نظر می‌گیرید؟

  • زبان خاص صنعت شما

اولین باری که برای سفر دریایی آماده می‌­شدم، به آژانس مسافرتی خود گفتم که مشتاقانه منتظر سوار شدن به قایق هستم. او کلمه من را تصحیح کرد: «کشتی».

به عنوان یک مسافر، استفاده من از اصطلاح اشتباه خیلی مهم نبود. اما به عنوان یک نویسنده، این مسئله بسیار اهمیت دارد. از نظر شما این اصطلاحات واضح هستند. اطمینان حاصل کنید که تمامی این اصطلاحات در راهنمای استایل فهرست شده باشند تا افرادی که در کانال­‌های اجتماعی شما پست می‌گذارند، هر بار اصطلاح مناسب را به کار گیرند.

دستورالعمل‌های یکپارچگی

این‌­ها مشکلات مربوط به زبان‌شناسی هستند که در قدم اول با آن‌ها مواجه شدیم.

اولین قدم، انتخاب یک فرهنگ لغت است (همه آن­ها کمی تفاوت دارند). آن را در راهنمای استایل خود فهرست کنید و مطمئن شوید که همه اعضای تیم مربوطه به نسخه آنلاین یا نسخه کاغذی دسترسی دارند.

در اینجا یک نمونه از مشکلات یکپارچگی برای بررسی آورده شده است.

  • استایل خط تیره

اینجا یک داستان واقعی وجود دارد! من یک بار برای یک سخنرانی در مورد تفاوت‌­های خط تیره (-) ، خط فاصله ان (­_) و خط فاصله ام (__) برنده یک قلم دیل کارنگی (Dale Carnegie) شدم.

شما ممکن است به اندازه من در علائم نگارشی مهارت نداشته باشید، اما برای اطمینان از یکپارچگی باید استایل خط تیره خود را تعریف کنید.

  • تاریخ‌­ها و زمان­‌ها

آیا روز­های هفته را می‌­نویسید یا خلاصه می­‌کنید؟ از چه قالب تاریخی استفاده می­‌کنید؟

آیا می­‌گویید ۴ عصر یا از عبارت ۱۶:۰۰ استفاده می­‌کنید؟

  • لینک‌­ها

هر چند وقت یکبار از لینک‌ها در پست‌های خود استفاده می‌کنید؟

آیا از پارامتر­های یو­تی‌­ام (UTM) استفاده خواهید کرد؟

آیا از کوتاه کننده لینک یو­آر­ال (URL) استفاده خواهید کرد؟

دستورالعمل­‌های گردآوری و گزینش محتوا

هر ایده­‌ای که در شبکه­‌های اجتماعی به اشتراک می­‌گذارید، مختص شما نخواهد بود. محتوای گزینش شده می­‌تواند راهی عالی برای افزودن ارزش به کیفیت محتوای اجتماعی شما، بدون خلق محتوای جدید باشد.

اما از چه منابعی استفاده خواهید کرد؟ مهم‌تر از آن، از چه منابعی استفاده نخواهید کرد؟ به عنوان مثال، احتمالاً نمی­‌خواهید پست رقبای خود را به اشتراک بگذارید.

همچنین دستورالعمل­‌های خود را برای نحوه تهیه و استناد به تصاویر و فرم های دیگر محتوای موجود، تعریف کنید.

استفاده از هشتگ

ما نحوه استفاده موثر از هشتگ‌­ها را در یک پست جداگانه توضیح خواهیم داد. در یک راهنما برای استایل شبکه های اجتماعی، هدف این است که یک استراتژی هشتگ تعریف کنید به گونه‌ای که یکپارچگی در تمام کانال‌های اجتماعی حفظ شود.

  • هشتگ­‌های برند

آیا از هشتگ‌­های برند به منظور ترغیب طرفداران و دنبال‌کنندگان برای تگ کردن شما در پست‌های خود یا گردآوری محتوای تولید شده توسط کاربر استفاده می­‌کنید؟ هشتگ­‌های برند را به همراه دستورالعمل‌هایی در مورد زمان استفاده از آن‌­ها را در راهنمای استایل فهرست کنید.

همچنین دستورالعمل‌­هایی برای نحوه واکنش به استفاده افراد از هشتگ­‌های برند خود ارائه دهید. آیا پست­‌های آن­‌ها را لایک خواهید کرد؟ بازنشر می­‌کنید؟ کامنت می­­‌گذارید؟

  • هشتگ‌­های کمپین

فهرستی از هشتگ­‌های خاص برای هر یک از فعالیت­‌های یکبار مصرف یا در حال انجام ایجاد کنید.

با به پایان رسیدن یک کمپین، هشتگ آن را از این فهرست حذف نکنید. در عوض، تاریخ استفاده از هشتگ را یادداشت کنید. به این ترتیب، شما یک بایگانی دائمی از هشتگ­‌هایی که استفاده کرده­‌اید، دارید. این کار می‌­تواند به خلق ایده‌­هایی برای تگ‌های جدید برای کمپین‌های آینده کمک کند.

به عنوان مثال، همانطور که سفر در ماه مارس کمتر می‌شود، دستینیشن بی­سی (Destination BC) کمپینی را با هشتگ #explorebclater آغاز کرد. با شروع سفرهای محلی در اوایل تابستان، آن‌­ها از هشتگ #explorebclocal استفاده خواهند کرد.

هشتگ‌های خاص برای کمپین

  • چند تا هشتگ؟

تعداد ایده‌آل هشتگ مورد استفاده همچنان یک بحث داغ و همیشگی است. برای این که بدانید چه تعداد از آن­‌ها برای کسب و کار شما مناسب هستند، باید کمی سعی و خطا کنید.

نیازی نیست که به تعداد مشخصی از هشتگ­‌ها بسنده کنید، اما یک محدوده مشخص را هدف‌گذاری کنید.

  • هشتگ را با چه حروفی خواید نوشت؟

این یک گزینه ساده است. تصمیم خود را بگیرید:

۱. حروف کوچک: #kalamepazi

۲. حروف بزرگ: #KALAMEPAZI (بهترین مورد تنها برای هشتگ‌­های خیلی کوتاه)

۳. حرف اول هر کلمه بزرگ باشد: #Kalamepazi

محتوای تولید شده توسط کاربر

  • دستورالعمل‌هایی برای استفاده

آیا در مورد استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) شک دارید؟ در اینجا چند نکته جهت استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر، ارائه شده است:

– همیشه درخواست مجوز دهید.

– به تولیدکننده اصلی محتوا اعتبار دهید.

– در ازای آن چیز با ارزشی پیشنهاد دهید.

– برای یافتن یو­جی‌­سی (UGC) که شاید از دست داده‌­اید، از جریان­‌های جستجو استفاده کنید.

  • نحوه اعتبار دادن

مشخص کنید چگونه به کاربرانی که پست­‌های آن‌­ها را به اشتراک می­‌گذارید، اعتبار می‌­دهید. البته باید همیشه آن‌­ها را تگ‌گذاری کنید، اما برای آن اعتبار از چه قالبی استفاده می­‌کنید؟

به عنوان مثال، آیکون دوربین یک روش معمول برای نسبت دادن عکس به عکاس اصلی در اینستاگرام است.

آیکون دوربین برای اعتباردهی

دستورالعمل­‌های طراحی در استایل شبکه های اجتماعی

ما در مورد کلمات بسیار صحبت کرده‌­ایم، اما شما همچنین باید ظاهر بصری و احساسی برند خود را برای شبکه‌های اجتماعی تعریف کنید.

  • رنگ‌­ها

اگر تا­کنون رنگ­‌های برند خود را تعریف کرده­‌اید، این رنگ‌ها باید مشابه همان رنگ­‌هایی باشد که در حساب­‌های شبکه‌های اجتماعی خود استفاده می­‌کنید. علاوه بر این، ممکن است بخواهید رنگ‌های مورد استفاده در محتواهای مختلف را تعریف کنید.

اهمیت رنگ در طراحی استایل شبکه های اجتماعی
رنگ خاصی را برای برند خود انتخاب کنید
  • فونت (Font)

هنگام نوشتن پست­‌های اجتماعی نمی‌­توانید فونت­‌ها را کنترل کنید، اما می‌­توانید فونت­‌هایی را که در تصاویر، عکس­‌های کاور و حتی استوری­‌های اینستاگرام استفاده می­‌کنید، کنترل کنید.

برند­های بزرگ‌تر ممکن است بر روی یک فونت سفارشی سرمایه‌گذاری کنند. اما برای اکثر برند­ها کافی است یک یا چند فونت را برای کاربردهای مختلف انتخاب کرده و همواره از آن­‌ها استفاده کنند.

  • استفاده از لوگو

کجا و چه زمانی از لوگو خود در شبکه­‌های اجتماعی استفاده خواهید کرد؟ اغلب ایده خوبی است که از لوگو خود به عنوان عکس پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید.

اگر لوگو شما به صورت یک تصویر مربع یا دایره ظاهر خوبی ندارد، ممکن است لازم باشد یک نسخه اصلاح شده را به طور خاص برای استفاده در شبکه­‌های اجتماعی ایجاد کنید.

  • فیلتر­ها و افکت‌­ها

ایجاد جلوه و ظاهر بصری برای برند مهم است. چه بدون فیلتر کار کنید و چه برای ویرایش تصاویر خود از جدیدترین ابزار­های طراحی استفاده کنید، یکپارچگی کلید موفقیت شماست.

سیاست شبکه­‌های اجتماعی

در حالی که راهنمای استایل شبکه های اجتماعی، جزئیات استفاده برند شما از شبکه‌های اجتماعی را مشخص می‌کند، سیاست شبکه‌های اجتماعی تصویر بزرگ‌تری را نمایان می‌کند.

در صورتی که هنوز سیاست‌های شبکه‌های اجتماعی خود را تنظیم نکرده‌اید، چند نکته کلیدی را اینجا ذکر کردیم:

نقش‌های موجود در تیم: چه کسی و در چه زمانی چه کاری را انجام می‌دهد.

پروتکل­‌های امنیتی: نحوه مدیریت گذرواژه‌ها و ریسک‌های امنیتی.

برنامه بحران: تیم شما چگونه باید از پس بحران برآید؟

انطباق: چگونه در سمت درست قانونی بمانیم، به ویژه در صنایع تحت نظارت.

رهنمود­های کارمندان: برای استفاده شخصی و حرفه­‌ای از شبکه‌های اجتماعی.

الگوی راهنمای استایل شبکه های اجتماعی (رایگان دانلود کنید)

آیا کمی سر در گم شده‌اید؟ درست است، ما مطالب زیادی را در این راهنما توضیح داده‌ایم. اما نگران نباشید، ما یک الگوی رایگان راهنما برای استایل شبکه های اجتماعی به صورت رایگان ایجاد کرده­‌ایم که می‌­توانید با استفاده از آن دستورالعمل‌­های مربوط به برند شبکه‌های اجتماعی خود را بسازید.

برای استفاده از این الگو، می‌توانید به راحتی آن را از گزینه دانلود بالا دریافت کنید. در صورت تمایل می‌­توانید هر بخشی که به کسب و کار شما مرتبط نیست یا در حال حاضر آماده مقابله با آن نیستید را حذف کنید.

بیشتر بخوانید

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
ترندهای اجتماعی ۲۰۲۱
فرصت‌های اجتماعی را بهتر کشف کنید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
پیمایش به بالا
× پشتیبانی آنلاین