کریستینا نیوبری (Christina Newberry): یک راهنمای استایل شبکه های اجتماعی میتواند به عنوان سنگ بنایی برای کل استراتژی شبکههای اجتماعی شما عمل کند، یک سند بنیادی که وضوح و ثبات را تضمین میکند.
هر برند، نشریه و وبسایت به یک راهنمای استایل خوب نیاز دارد. همچنین هر بازاریاب اجتماعی خوب به یک راهنمای استایل شبکه های اجتماعی عالی نیاز دارد.
در ادامه مقاله بررسی میکنیم که چرا به یک راهنمای شبکه های اجتماعی برند نیاز دارید. علاوه بر این، چند مثال راهنمای استایل عالی به عنوان مثال آورده شدهاند.
چرا به یک راهنما برای استایل شبکه های اجتماعی نیاز دارید؟
آیا شما هم از نیم فاصله در متنهای خودتان استفاده میکنید؟ من طرفدار استایلهای جمعوجور و منظم هستم اما استفاده از این استایلها نه صحیح است و نه غلط؛ اینها فقط یکسری استایل هستند. چیزی که غلط است، نبود انسجام در استایل انتخابی است.
زبان با انبوهی از تناقضات و اختلافات، پیچیدگیهای خاص خود را دارد. برای این که برند شما ثبات داشته باشد، باید تصمیماتی بگیرید و این تصمیمات را مکتوب کنید.
و مسائل کوچکی مانند اسپلینگ، دستور زبان و علائم نگارشی تنها تقطه شروع کار هستند. همچنین، شما باید صدای برند تجاری خود، اینکه چگونه میتواند در کانالهای اجتماعی متفاوت باشد و انواع تصاویر مورد استفاده برای معرفی برند تجاری خود را مشخص کنید.
یک راهنما برای استایل شبکه های اجتماعی تضمین میکند که تمام اعضایی که در مورد برند شما مینویسند و صحبت میکنند، این کار را به روشی ثابت انجام میدهند به گونهای که این محتواها از تصویر و اهداف برند شما پشتیبانی کنند.
راهنمای استایل شبکه های اجتماعی شما باید شامل چه مواردی باشد؟
فهرستی از تمام حسابهای شبکههای اجتماعی
اینجا نمیخواهیم یک تحقیق دقیق و موشکافانه در شبکههای اجتماعی داشته باشیم، اما شما هنوز هم باید یک فهرست از هر حساب اجتماعی که برای برند خود استفاده میکنید، تهیه کنید.
نکته اینجاست که این فهرست به شما کمک میکند تصویر روشنی از نامگذاریهایی که برای حسابهای خود استفاده کردهاید، بدست آورید. آیا نامها در کانالها با هم سازگار هستند؟ در غیر این صورت، زمان آن رسیده است که یک استایل انتخاب کنید و آن را در راهنمای استایل خود ثبت کنید. به این ترتیب میتوانید اطمینان حاصل کنید که حسابهای جدیدی که در کانالهای جدید ایجاد میکنید، برای طرفداران شما به راحتی قابل شناسایی هستند.
در تمام بخشهای زیر، راهنمای استایل شما بسته به کانال متفاوت است و حتی ممکن است برای حسابهای مختلف در یک پلتفرم نیز یکسان نباشد. به عنوان مثال، حسابهای خدمات مشتری شما ممکن است از واژگان متفاوتی نسبت به کانالهای بازاریابی استفاده کنند.
با ایجاد راهنما برای استایل شبکه های اجتماعی برندتان، فهرستی از تمام حسابهای کاربری خود را پیش رو خواهید داشت و میتوانید مطمئن شوید که الزامات هر یک از این حسابها را در نظر گرفتهاید.
شخصیت مشتری و مخاطب
اگر هنوز بازار هدف خود را مشخص نکردهاید و شخصیت مخاطبان مورد نظرتان را متصور نشدهاید، اکنون زمان آن فرا رسیده است. قبل از اینکه بتوانید یک برند کارآمد ایجاد کنید، باید بدانید با چه کسی صحبت میکنید.
در ابتدا توضیحات مختصری از شخصیت مخاطبان خود تهیه کنید زیرا این موارد هنگام ایجاد یک راهنما برای استایل شبکه های اجتماعی، تصمیمات شما را تحت کنترل قرار خواهند داد.
صدا و لحن
برای برقراری ارتباط واقعی با مخاطبان خود، باید صدای برندتان کاملاً مشخص باشد. برخی از برندها در شبکههای اجتماعی فوقالعاده صمیمی عمل میکنند. بعضی از برندها لحنی کاملاً رسمی دارند. میتوانید از هر دو روش استفاده کنید یا تغییراتی را اعمال کنید اما باید یکپارچه باشد.
هنگام تعریف صدا و لحن برند خود باید چند سوال را مد نظر قرار دهید.
- اصطلاحات خاص
آیا از اصطلاحات خاص استفاده خواهید کرد؟ تا زمانی که در یک صنعت کاملاً فنی و با مخاطبان خاصپسند حضور نداشته باشید، بهترین گزینه شما این نیست.
به زبان سادهای که درک آن برای مخاطبان شما آسان است، پایبند باشید و فهرستی از اصطلاحات خاص را تهیه کنید تا از آنها دوری کنید.
- زبان فراگیر
برای اطمینان از فراگیر بودن و بیطرف بودن زبان خود، چه دستورالعملهایی را در شبکههای اجتماعی دنبال خواهید کرد؟
با تدوین دستورالعملهای زبان فراگیر، اعضای تیم را در بحث شرکت دهید. اگر تیم شما برای شرکت در بحث بیش از حد بزرگ است، مطمئن شوید که دیدگاههای متنوعی را در نظر گرفتهاید. برای پیگیری بازخورد، دستورالعملهای اولیه را منتشر کنید.
دسترسی یکی از مؤلفههای اصلی فراگیری است.
- طول جمله، پاراگراف و کپشن
به طور کلی، کوتاه بودن بهترین گزینه است. اما چقدر کوتاه؟ آیا در فیسبوک همان رویکردی را که در اینستاگرام انجام میدهید در پیش خواهید گرفت؟ آیا برای فراتر رفتن از 280 کاراکتر، از توییتهای رشتهای و پشت سر هم استفاده میکنید؟
- ایموجیها
آیا از ایموجی استفاده خواهید کرد؟ کدامشان؟ چند تا؟ در چه کانالهایی؟ هر چند وقت یکبار؟ در مورد گیف (GIF) و برچسبها همین بحث را داشته باشید.
- نحوه و مکان استفاده از CTAها
هر چند وقت یک بار از خوانندگان خود میخواهید که اقدامی خاص انجام دهند، مانند کلیک روی لینک یا خرید؟ از چه نوع واژههای عملی در دعوت به اقدام (CTA) استفاده میکنید؟
- نگارش پست
آیا شما به عنوان یک برند پست میگذارید؟ یا آیا اعضای تیم را برای این کار در نظر دارید؟ به عنوان مثال، معمول است که حسابهای اجتماعی خدمات مشتری از حروف اول اسم استفاده میکنند تا نشان دهند کدام عضو تیم به پیام عمومی پاسخ میدهد.
قوانین زبان برند
این را میتوان به عنوان زیرمجموعه صدای برند در نظر گرفت اما به اندازه کافی اهمیت دارد که به صورت مستقل نیز مورد توجه قرار گیرد. به احتمال زیاد چندین کلمه، عبارت، کلمه اختصاری و نام خاص در برند شما وجود دارند. شما باید دقیقاً نحوه استفاده از آنها را مشخص کنید.
- علائم تجاری
راهنمای استایل شبکه های اجتماعی باید فهرستی از تمام علائم تجاری برند شما را داشته باشد. دستورالعملهایی را برای نحوه استفاده از علائم تجاری خود ارائه دهید. آیا از نام محصولات خود به عنوان فعل استفاده میکنید؟ به عنوان جمع چطور؟ یا مضافالیه؟
- کلمات اختصاری
به احتمال زیاد از کلمات اختصاری و مخفف بدون فکر کردن به آنها استفاده میکنید. اما آیا مخاطبان شما میدانند که معنی همه آنها چیست؟ آیا کارمندان جدید میدانند منظور از همه آنها چیست؟
فهرستی از کلمات اختصاری که شرکت شما مورد استفاده قرار میدهد، به همراه عبارت کامل مخففها را تهیه کنید. مشخص کنید که آیا استفاده از کلمات اختصاری در کانال اجتماعی مناسب است یا باید از عبارت کامل استفاده شود.
- زبان خاص برند شما
به طور مثال، در نهایت احترام و علاقه، کارمندان هوت سوئیت با عنوان «جغدها» هم در بین خود و هم در شبکههای اجتماعی شناخته میشوند.
از طرف دیگر، استارباکس از کارمندان خود به عنوان «شریک» یاد میکند.
اگر از اصطلاحات خاص مانند اینها استفاده میکنید، آنها را بنویسید. نه تنها زبان مورد استفاده برای برقراری ارتباط با کارمندان بلکه هر زبانی که در جنبههای مختلف از شرکت خود استفاده میکنید را یادداشت کنید. به عنوان مثال، آیا مخاطبان خود را با عنوان مشتری، ارباب رجوع یا مهمان در نظر میگیرید؟
- زبان خاص صنعت شما
اولین باری که برای سفر دریایی آماده میشدم، به آژانس مسافرتی خود گفتم که مشتاقانه منتظر سوار شدن به قایق هستم. او کلمه من را تصحیح کرد: «کشتی».
به عنوان یک مسافر، استفاده من از اصطلاح اشتباه خیلی مهم نبود. اما به عنوان یک نویسنده، این مسئله بسیار اهمیت دارد. از نظر شما این اصطلاحات واضح هستند. اطمینان حاصل کنید که تمامی این اصطلاحات در راهنمای استایل فهرست شده باشند تا افرادی که در کانالهای اجتماعی شما پست میگذارند، هر بار اصطلاح مناسب را به کار گیرند.
دستورالعملهای یکپارچگی
اینها مشکلات مربوط به زبانشناسی هستند که در قدم اول با آنها مواجه شدیم.
اولین قدم، انتخاب یک فرهنگ لغت است (همه آنها کمی تفاوت دارند). آن را در راهنمای استایل خود فهرست کنید و مطمئن شوید که همه اعضای تیم مربوطه به نسخه آنلاین یا نسخه کاغذی دسترسی دارند.
در اینجا یک نمونه از مشکلات یکپارچگی برای بررسی آورده شده است.
- استایل خط تیره
اینجا یک داستان واقعی وجود دارد! من یک بار برای یک سخنرانی در مورد تفاوتهای خط تیره (-) ، خط فاصله ان (_) و خط فاصله ام (__) برنده یک قلم دیل کارنگی (Dale Carnegie) شدم.
شما ممکن است به اندازه من در علائم نگارشی مهارت نداشته باشید، اما برای اطمینان از یکپارچگی باید استایل خط تیره خود را تعریف کنید.
- تاریخها و زمانها
آیا روزهای هفته را مینویسید یا خلاصه میکنید؟ از چه قالب تاریخی استفاده میکنید؟
آیا میگویید ۴ عصر یا از عبارت ۱۶:۰۰ استفاده میکنید؟
- لینکها
هر چند وقت یکبار از لینکها در پستهای خود استفاده میکنید؟
آیا از پارامترهای یوتیام (UTM) استفاده خواهید کرد؟
آیا از کوتاه کننده لینک یوآرال (URL) استفاده خواهید کرد؟
دستورالعملهای گردآوری و گزینش محتوا
هر ایدهای که در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارید، مختص شما نخواهد بود. محتوای گزینش شده میتواند راهی عالی برای افزودن ارزش به کیفیت محتوای اجتماعی شما، بدون خلق محتوای جدید باشد.
اما از چه منابعی استفاده خواهید کرد؟ مهمتر از آن، از چه منابعی استفاده نخواهید کرد؟ به عنوان مثال، احتمالاً نمیخواهید پست رقبای خود را به اشتراک بگذارید.
همچنین دستورالعملهای خود را برای نحوه تهیه و استناد به تصاویر و فرم های دیگر محتوای موجود، تعریف کنید.
استفاده از هشتگ
ما نحوه استفاده موثر از هشتگها را در یک پست جداگانه توضیح خواهیم داد. در یک راهنما برای استایل شبکه های اجتماعی، هدف این است که یک استراتژی هشتگ تعریف کنید به گونهای که یکپارچگی در تمام کانالهای اجتماعی حفظ شود.
- هشتگهای برند
آیا از هشتگهای برند به منظور ترغیب طرفداران و دنبالکنندگان برای تگ کردن شما در پستهای خود یا گردآوری محتوای تولید شده توسط کاربر استفاده میکنید؟ هشتگهای برند را به همراه دستورالعملهایی در مورد زمان استفاده از آنها را در راهنمای استایل فهرست کنید.
همچنین دستورالعملهایی برای نحوه واکنش به استفاده افراد از هشتگهای برند خود ارائه دهید. آیا پستهای آنها را لایک خواهید کرد؟ بازنشر میکنید؟ کامنت میگذارید؟
- هشتگهای کمپین
فهرستی از هشتگهای خاص برای هر یک از فعالیتهای یکبار مصرف یا در حال انجام ایجاد کنید.
با به پایان رسیدن یک کمپین، هشتگ آن را از این فهرست حذف نکنید. در عوض، تاریخ استفاده از هشتگ را یادداشت کنید. به این ترتیب، شما یک بایگانی دائمی از هشتگهایی که استفاده کردهاید، دارید. این کار میتواند به خلق ایدههایی برای تگهای جدید برای کمپینهای آینده کمک کند.
به عنوان مثال، همانطور که سفر در ماه مارس کمتر میشود، دستینیشن بیسی (Destination BC) کمپینی را با هشتگ #explorebclater آغاز کرد. با شروع سفرهای محلی در اوایل تابستان، آنها از هشتگ #explorebclocal استفاده خواهند کرد.
- چند تا هشتگ؟
تعداد ایدهآل هشتگ مورد استفاده همچنان یک بحث داغ و همیشگی است. برای این که بدانید چه تعداد از آنها برای کسب و کار شما مناسب هستند، باید کمی سعی و خطا کنید.
نیازی نیست که به تعداد مشخصی از هشتگها بسنده کنید، اما یک محدوده مشخص را هدفگذاری کنید.
- هشتگ را با چه حروفی خواید نوشت؟
این یک گزینه ساده است. تصمیم خود را بگیرید:
۱. حروف کوچک: #kalamepazi
۲. حروف بزرگ: #KALAMEPAZI (بهترین مورد تنها برای هشتگهای خیلی کوتاه)
۳. حرف اول هر کلمه بزرگ باشد: #Kalamepazi
محتوای تولید شده توسط کاربر
- دستورالعملهایی برای استفاده
آیا در مورد استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) شک دارید؟ در اینجا چند نکته جهت استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر، ارائه شده است:
– همیشه درخواست مجوز دهید.
– به تولیدکننده اصلی محتوا اعتبار دهید.
– در ازای آن چیز با ارزشی پیشنهاد دهید.
– برای یافتن یوجیسی (UGC) که شاید از دست دادهاید، از جریانهای جستجو استفاده کنید.
- نحوه اعتبار دادن
مشخص کنید چگونه به کاربرانی که پستهای آنها را به اشتراک میگذارید، اعتبار میدهید. البته باید همیشه آنها را تگگذاری کنید، اما برای آن اعتبار از چه قالبی استفاده میکنید؟
به عنوان مثال، آیکون دوربین یک روش معمول برای نسبت دادن عکس به عکاس اصلی در اینستاگرام است.
دستورالعملهای طراحی در استایل شبکه های اجتماعی
ما در مورد کلمات بسیار صحبت کردهایم، اما شما همچنین باید ظاهر بصری و احساسی برند خود را برای شبکههای اجتماعی تعریف کنید.
- رنگها
اگر تاکنون رنگهای برند خود را تعریف کردهاید، این رنگها باید مشابه همان رنگهایی باشد که در حسابهای شبکههای اجتماعی خود استفاده میکنید. علاوه بر این، ممکن است بخواهید رنگهای مورد استفاده در محتواهای مختلف را تعریف کنید.
- فونت (Font)
هنگام نوشتن پستهای اجتماعی نمیتوانید فونتها را کنترل کنید، اما میتوانید فونتهایی را که در تصاویر، عکسهای کاور و حتی استوریهای اینستاگرام استفاده میکنید، کنترل کنید.
برندهای بزرگتر ممکن است بر روی یک فونت سفارشی سرمایهگذاری کنند. اما برای اکثر برندها کافی است یک یا چند فونت را برای کاربردهای مختلف انتخاب کرده و همواره از آنها استفاده کنند.
- استفاده از لوگو
کجا و چه زمانی از لوگو خود در شبکههای اجتماعی استفاده خواهید کرد؟ اغلب ایده خوبی است که از لوگو خود به عنوان عکس پروفایل شبکههای اجتماعی خود استفاده کنید.
اگر لوگو شما به صورت یک تصویر مربع یا دایره ظاهر خوبی ندارد، ممکن است لازم باشد یک نسخه اصلاح شده را به طور خاص برای استفاده در شبکههای اجتماعی ایجاد کنید.
- فیلترها و افکتها
ایجاد جلوه و ظاهر بصری برای برند مهم است. چه بدون فیلتر کار کنید و چه برای ویرایش تصاویر خود از جدیدترین ابزارهای طراحی استفاده کنید، یکپارچگی کلید موفقیت شماست.
سیاست شبکههای اجتماعی
در حالی که راهنمای استایل شبکه های اجتماعی، جزئیات استفاده برند شما از شبکههای اجتماعی را مشخص میکند، سیاست شبکههای اجتماعی تصویر بزرگتری را نمایان میکند.
در صورتی که هنوز سیاستهای شبکههای اجتماعی خود را تنظیم نکردهاید، چند نکته کلیدی را اینجا ذکر کردیم:
– نقشهای موجود در تیم: چه کسی و در چه زمانی چه کاری را انجام میدهد.
– پروتکلهای امنیتی: نحوه مدیریت گذرواژهها و ریسکهای امنیتی.
– برنامه بحران: تیم شما چگونه باید از پس بحران برآید؟
– انطباق: چگونه در سمت درست قانونی بمانیم، به ویژه در صنایع تحت نظارت.
– رهنمودهای کارمندان: برای استفاده شخصی و حرفهای از شبکههای اجتماعی.
الگوی راهنمای استایل شبکه های اجتماعی (رایگان دانلود کنید)
آیا کمی سر در گم شدهاید؟ درست است، ما مطالب زیادی را در این راهنما توضیح دادهایم. اما نگران نباشید، ما یک الگوی رایگان راهنما برای استایل شبکه های اجتماعی به صورت رایگان ایجاد کردهایم که میتوانید با استفاده از آن دستورالعملهای مربوط به برند شبکههای اجتماعی خود را بسازید.
برای استفاده از این الگو، میتوانید به راحتی آن را از گزینه دانلود بالا دریافت کنید. در صورت تمایل میتوانید هر بخشی که به کسب و کار شما مرتبط نیست یا در حال حاضر آماده مقابله با آن نیستید را حذف کنید.
0 Comments