8 استراتژی ساده برای افزایش کیفیت محتوا

۸ استراتژی ساده برای افزایش کیفیت محتوا

محتوا، اصلی‌ترین نوع اطلاعاتی است که در اینترنت ردوبدل می‌شود و درصد بزرگی از بازاریابی حول تولید محتوای مناسب، می‌چرخد؛ به همین دلیل است که افزایش کیفیت محتوا برای نویسندگان بسیار اهمیت دارد. در این مقاله به معرفی چند استراتژی می‌پردازیم که کمک می‌کند محتوای بهتر و کاربردی‌تری را برای وبسایت خود تولید کنید.
25 دسامبر 2020

می‌توانید بجای خواندن متن، پادکست «۸ استراتژی ساده برای افزایش کیفیت محتوا» را گوش کنید.

محتوا، اصلی‌ترین نوع اطلاعاتی است که در اینترنت ردوبدل می‌شود و درصد بزرگی از بازاریابی حول تولید محتوای مناسب، می‌چرخد؛ به همین دلیل است که افزایش کیفیت محتوا برای نویسندگان بسیار اهمیت دارد.

درحالی که دسترسی به محتوای فراوان و کاربردی برای کاربران اینترنت خوشایند است اما تولید آن برای تولیدکنندگانِ محتوا، گاهی سخت می‌شود.

رقابت به طور ثابت در گذر زمان در حال افزایش است و به همین دلیل، تولید‌کنندگان محتوا باید همواره به دنبال یافتن استراتزی‌های جدید برای تولید محتوا باشند تا محتوای تولیدی آن‌ها، در میان هزاران محتوای دیگر، به خوبی دیده شود.

البته که می‌توانید تعداد زیادی مقاله و محتوا تولید کنید و کاربران اینترنت را در اطلاعاتی که به آن‌ها می‌دهید غرق کنید؛ اما این روش، بهترین روش تولید محتوا نیست.

تولید محتوایی که کاربران را شگفت‌زده کند و موتورهای جست‌وجو  آن را از میان صدها محتوای دیگر انتخاب کنند، زمان و تلاش زیادی می‌طلبد. با محدودیت زمانی که در هر روز داریم، مطمئنا خیلی زود به مشکل برخواهیم خورد.

به همین دلیل، بهتر است که کیفیت محتواهای تولیدی را افزایش دهیم. تولید محتوای کمتر اما با ارزش‌تر که موترهای جست‌وجویی مانند گوگل را به خود جذب می‌کند، باعث می‌شود از رقیب‌هایی که در زمینه تولید محتوا کار می‌کنند، جلو بیفتید و بهتر از زمانی که در اختیار دارید استفاده کنید.

برای این کار، در ادامه این مقاله به معرفی چند استراتژی می‌پردازیم که کمک می‌کند محتوای بهتر و کاربردی‌تری را برای وبسایت خود تولید کنید. روش‌های زیر را انجام دهید تا بازدیدکنندگان وبسایت‌تان بیشتر شوند.

استراتژی های افزایش کیفیت محتوا برای نویسندگان
هر نویسنده‌ای باید بداند با چه روش‌هایی می‌تواند کیفیت محتوایش را افزایش دهد.

چگونه به راحتی کیفیت محتواهای تولیدی را افزایش دهیم؟

استراتژی‌هایی که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم، ساده هستند ولی می‌توانند کیفیت محتواهایتان را افزایش دهند. وقتی به این استراتژی‌ها عمل کنید، خواهید دید که چگونه میزان ترافیک ورودی و تعداد لیدهایتان (Leads) افزایش می‌یابد.

بازدیدکنندگان و مشتریان خود را بشناسید

چه چیزی واقعا یک محتوا را عالی می‌کند؟ جواب این سوال بطور خلاصه، تاثیری است که آن محتوا روی مخاطب خود می‌گذارد. محتواهای عالی، زندگی افراد را تغییر می‌دهند، به آن‌ها در حل مشکلاتشان کمک می‌کند و در یکی از جنبه‌های زندگی آن‌ها تفاوت مثبت ایجاد می‌کنند.

برای بدست آوردن این نتایج، اول از همه باید بدانید که برای چه کسی دارید تولید محتوا می‌کنید. هر چه بیشتر مخاطبین خود را بشناسید، بهتر می‌توانید برای آن‌ها محتوایی را تولید کنید که برایشان کاربردی باشد.

فرض کنید برای یک نفر می‌خواهید یک هدیه بخرید. هدیه خریدن برای کسی که دوست صمیمی شماست راحت‌تر است یا کسی فقط در محل کار او را می‌بینید؟ تولید محتوای کاربردی برای مخاطبین هم اینگونه عمل می‌کند.

هر چه بیشتر آن‌ها را بشناسید، بهتر می‌توانید نیازهای آن‌ها را برطرف کرده و هدیه‌ای از جنس محتوای ارزشمند را به آن‌ها ارائه کنید. یکی از بهترین راه‌های افزایش کیفیت محتوا، تحقیق در مورد مخاطبین وبسایت و خدمات شما است.

در مورد زمینه کاری خود اطلاعات کافی داشته باشید

در کنار شناخت مخاطبین خود، باید مقداری از منابع مالی خود را برای شناخت تمامی جنبه‌های زمینه کاری خود خرج کنید.

به عبارت ساده‌تر، باید تمامی اطلاعاتی که در مورد آن در دنیا وجود دارد را یاد بگیرید. یادگیری را از ریشه شروع کنید و سپس در مورد قسمت‌هایی که کمتر کسی در جهان به آن‌ها پرداخته است، تحقیق کنید و همه چیز را یاد بگیرید.

تا جایی که می‌توانید اطلاعات مرتبط را بیابید و تا جایی که می‌توانید، در مورد جزئیات، اطلاعات کسب کنید. این کار باعث می‌شود محتوایی که تولید می‌کنید، برای مخاطبین کاربردی و ارزشمند شود.

علاوه بر کسب اطلاعات، در مورد هر چیزی که در محتوای خود استفاده می‌کنید، اثبات و منبع معتبر بیابید و هر اطلاعاتی که در جهان اینترنت پیدا می‌کنید ولی نمی‌توانید صحت آن‌ها را تایید کنید را در محتواهای خود استفاده نکنید.

استفاده از اطلاعات معتبر و موثق باعث افزایش کیفیت محتوا و بهبود شهرت برند شما می‌شود و این مسئله برای کسی تا به حال بد نبوده است.

قبل از انتشار محتوایی که نوشته‌اید، یک بار دیگر صحت تمامی اطلاعاتی که در آن استفاده کرده‌اید را چک کنید. بهتر هم می‌شود اگر کسی دیگری را برای این کار استخدام کنید تا از نگاه یک مخاطب آن را بخواند.

اطلاعات نقش مهمی در افزایش کیفیت محتوا دارد
هرچه بیشتر اطلاعات داشته باشید، در زمینه‌ای که می‌نویسید متخصص‌تر هستید.

همانگونه که حرف می‌زنید، بنویسید

الان می‌دانید که برای چه نوع مخاطبی می‌خواهید محتوا تولید کنید و تمامی اطلاعات در زمینه‌ای که می‌خواهید تولید محتوا کنید را فراگرفته‌اید. اکنون نوبت انتقال این مطالب به مخاطبین از طریق محتوا است.

یکی از فاکتورهای مهم برای افزایش کیفیت محتوا، طرز نگارش قابل فهم متن است. اگر تمامی اطلاعاتی را که بدست آورده‌اید را در یک پست قرار دهید، نه تنها باعث افزایش اطلاعات مخاطب خود نمی‌شوید، بلکه آن‌ها را سردرگم خواهید کرد، زیرا آن‌ها به تمامی اطلاعات نیاز نخواهند داشت.

چگونه باید محتوایی تولید کنیم که قابل فهم باشد؟

اول از همه باید همه چیز را ساده نگه دارید. اولین هدفتان باید این باشد که حتی وقتی تازه‌کارها متن را می‌خوانند، بتوانند آن را فهمیده و درک کنند. سعی کنید از مفاهیم ساده در محتوای خود استفاده کنید و اگر مجبور شدید که از مفاهیم تخصصی‌تر استفاده کنید، آن‌ها را بطور کامل شرح دهید.

قدم دوم، تولید محتوایی است که سرگرم‌کننده باشد و مخاطب را به تعامل (ثبت نظر، اتقال پیشنهادات و …) متمایل کند. این موضوع به این معنی نیست که حتما باید در هر پاراگراف یک جوک قرار دهید (البته اگر در این کار خوب هستید، انجامش دهید). محتوایی که تولید می‌کنید نباید زیاد خشک و خسته‌کننده باشد تا مخاطب‌تان به خواندن ادامه مطلب، ترغیب شود.

یکی از بهترین استراتژی‌ها این است که هنگام نوشتن، فرض کنید که دارید با یک دوست حرف می‌زنید. اگر می‌خواستید موضوع را برای دوستان خود شرح دهید از چه روشی استفاده می‌کردید؟

میتوانید کمی خودمانی‌تر باشید و از عبارت‌های ساده استفاده کنید و تا جایی که امکان دارد، محتوای خود را کمتر به متن سخنرانی شبیه کنید. اگر این کار را انجام دهید، مخاطب تمایل بیشتری برای به پایان رساندن محتوای‌تان خواهد داشت.

از داده‌ها و اطلاعات در محتوای‌تان استفاده کنید

در قسمت‌های قبلی توضیح دادیم که تا چه اندازه صحت اطلاعات در تولید محتوا مهم است. یکی از راه‌های اثبات صحت اطلاعات، به اشتراک‌گذاری آن‌ها با مخاطب است. این کار باعث افزایش ضریب اطمینان به محتوای‌تان می‌شود و نشان می‌دهد که برای تولید محتوا زحمت کشیده‌اید و خواننده‌ها با اطمینان بیشتری به خواندن محتوا ادامه می‌دهند.

توجه داشته باشید که منظورمان یافتن و تولید اطلاعات لازم توسط خودتان نیست (ولی اگر منابع کافی را در دسترس دارید، این کار را انجام دهید)، بلکه ارجاع دادن به منابع معتبر و بروز هم کافی است.

بطور مثال، آیا می‌دانستید که وبلاگ‌ها مورد اطمینان‌ترین منابع موجود در اینترنت هستند؟ این حقیقت دارد. این جمله همچنین به این معنا است که شما، به عوان تولید‌کننده محتوا باید از معتبر و بروز بودن آن ها مطمئن شوید. استفاده از اطلاعات موثق، املی است که این اطمینان را افزایش می‌دهد.

افزایش کیفیت محتوا با داده ها
داده‌ها می‌توانند به مخاطب محتوای شما کمک کنند، موضوع را بهتر درک کند.

از مثال‌های بیشتری برای افزایش کیفیت محتوا استفاده کنید

مثل اطلاعات، مثال‌ها هم به تفهیم مطالبی که سعی دارید بازگو کنید، کمک می‌کنند. مثال کادو خریدن برای یک دوست و یا همکار را یادتان هست؟ این مثال برای تفهیم کاربرد شناخت مخاطب استفاده شده بود.

امیدواریم که آن مثال توانسته باشد مفهومی که مد نظر داشتیم را به درستی به شما انتقال دهد. استفاده از مثال، درک مفهومی که قصد انتقال آن را به مخاطب دارید، ساده‌تر می‌کند و موضوعاتی که به نظر پیچیده می‌رسند را ساده می‌کند.

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، ارزشی که مخاطب از محتوا دریافت می‌کند ارتباط مستقیمی با کیفیت آن دارد و استفاده از مثال‌ها، بطور قطع باعث افزایش کیفیت محتوا خواهد شد.

حتما بخوانید: لیست تضمین کیفیت

استفاده از المان‌های تصویری برای ارائه محتوا

فکر می‌کنید چه چیزی بهتر از استفاده از اطلاعات و مثال‌های برای تفهیم مطالب است؟ درست گفتید. استفاده از المان‌ها تصویری برای ارائه آن‌ها!

مغز ما مطالبی که از طریق تصویر ارائه شده‌اند را سریعتر درک کرده و به خاطر می‌سپارد (حدود 60000 بار سریعتر). می‌توان خیلی از مفاهیمی که برای درک آن‌ها نیاز به چند صفحه توضیح دارند را در یک یا دو عکس خلاصه کرد.

به طور مثال می‌توانم برای توصیف خوشحال‌ترین حیوان جهان، صفحه‌های زیادی مطلب بنویسم یا این که عکس یک کوکا را به شما نشان بدهم تا در عرض چند ثانیه مجذوب زیباییش شوید.

اگر می‌خواهید به مخاطبین در درک مفاهیم کمک کنید، از عکس‌ها، نمودارها، اینفوگرافیک‌ها و دیگر المان‌های تصویری در دسترس استفاده کنید. استفاده از عکس در متن، قدمی برای ارتقای سئو نیز محسوب می‌شود.

قالب‌بندی صحیح

قالب‌بندی یک متن، نشان می‌دهد که تا چه اندازه خواندن و فهمیدنش راحت است. احتمالا تا به حال متوجه شده‌اید که در این مقاله از پاراگراف‌ها، لیست‌ها، عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها‌ی زیادی استفاده کرده‌ام تا مقاله را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنم.

تقسیم کل متن به قسمت‌های کوچکتر، فهم کل متن را آسانتر می‌کند. اگر همه پاراگراف‌ها را بدون فاصله و پشت سرهم بنویسیم، حتی اگر راز  تبدیل آهن به طلا را هم نوشته باشیم، مخاطب به خواندن کل متن ترغیب نمی‌شود.

در مراسم WordCamp Europe سال گذشته، جوست دواک و همسرش ماریک واندراکت از تیم Yoast، ارائه‌ای در مورد ویژگی‌هایی که یک محتوا را عالی می‌کند، داشتند. آن‌ها درمورد قالبندی نوشته، نکات زیر را بیان کردند:

  • از پاراگراف‌ها استفاده کنید و در هر پاراگراف، فقط از یک ایده و موضوع استفاده کنید.
  • بدون برنامه، در میان پاراگراف فضای خالی وارد نکنید.
  • از کلمات ربطی استفاده کنید (که، اما، پس، و، سپس و…).
  • از عنوان‌های مشخص استفاده کنید.
  • در هر جمله بیشتر از 20 کلمه نداشته باشید.
  • از کلمات ساده با حداکثر 3 بخش استفاده کنید.
  • از جملات مجهول استفاده نکنید.
  • از کلمات مترادف استفاده کنید.
  • طول پاراگراف را با توجه به طول جمله‌ها تعیین کنید.

رعایت این نکته‌ها مهم است اما باید یک نکته را در نظر داشته باشید: خواننده‌ها هیچ وقت یک متن را کامل نمی‌خوانند. با توجه به میزان زیاد اطلاعاتی که در اینترنت وجود دارد، آن‌ها معمولا کل متن را نگاه سریعی می‌کنند و هر بخش را که خوششان بیاید می‌خوانند.

با توجه به همین نکته، هرچه بیشتر تلاش کنید تا محتوای‌تان برای این دسته از کاربران جذاب تر بنظر برسد، محتوایتان بیشتر خوانده شده و ترافیک ورودی به وبسایت‌تان افزایش می‌یابد. به غیر از چیزهایی تا الان گفتیم، عکس‌ها هم گزینه خوبی برای تقسیم محتوا به قسمت‌های کوچک‌تر است. در واقع اینگونه می توانید با یک تیر دو نشان بزنید.

افزایش کیفیت محتوا با ساختار بندی
ساختار مناسب به درک کلی مخاطب از محتوا شما کمک می‌کند.

ویرایش و ویراستاری

قبلا در مقاله نکات سئو اشاره کردیم که نوشتن محتوا، بخش اصلی تولید محتوا نیست. بیشتر انرژی صرف تحقیق کردن، تعیین روند پیشروی محتوا و ویرایش کردن می‌شود. ویرایش متن می‌تواند تغییر بزرگی در نوشته ایجاد کند و آن را ازیک نوشته معمولی تبدیل به یک نوشته عای بکند.

صرف وقت و هزینه برای ویرایش محتوا، بصورت مستقیم روی کیفیت محتوا تاثیر می‌گذارد. قبل از انتشار هر پست، بار دیگر متن را برای اشکالات گرامری و دستوری، نوشتاری و ساختاری چک کنید تا مشکلی نداشته باشد.

گزینه بهتر، استخدام ویراستار حرفه‌ای است. بسیاری از بلاگرهای بزرگ، معمولا از ویراستارهای حرفه‌ای تقاضای چک کردن و ویرایش محتوای خود را می‌کنند. نگاه یک شخص دیگر، با نگاه شما که نویسنده محتوا هستید فرق می‌کند.

خواننده‌ها معمولا چیزهایی را می‌بینند که از دید شما پنهان مانده است. به همین دلیل، یک ویراستار می‌تواند به شما بگوید که برای بهتر کردن سبک نوشتن‌تان، چه کارهایی را باید انجام دهید.

چکیده‌ای از چگونگی افزایش کیفیت محتوا

در دنیای آنلاینی که به شدت رقابتی است، افزایش کیفیت محتوا، یکی از راه‌هایی است که می‌توانید خود را از بقیه برتر کنید. در طولانی مدت، تولید محتوای کمتر اما باکیفیت‌تر بهتر از تولید محتوای بلند و پر از اطلاعات بدردنخور است.

استراتژی‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم، توسط همه افراد جهان قابل استفاده است. تحقیق کردن در مورد مخاطبین و موضوعی که زمینه کاری شما است، پایه و اساس تولید یک محتوای باکیفیت است.

ارتقای سبک نوشتاری، استفاده از اطلاعات موثق، مثال‌ها و المان‌های تصویری، فهم مسئله‌ای که قصد انتقال آن به مخاطب دارید را راحت‌تر می‌کند. استفاده از قالب‌بندی مناسب و ویرایش متن، آخرین قدم‌ها هستند.

در طولانی مدت، افزایش استانداردهای تولید محتوایتان، نتیجه‌اش را با افزایش ترافیک ورودی و تعداد خوانندگان، نشان خواهد داد. شما از چه نکاتی برای افزایش کیفیت محتوای‌تان استفاده می‌کنید؟ آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: elegantthemes.com

بیشتر بخوانید

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
ترندهای اجتماعی ۲۰۲۱
فرصت‌های اجتماعی را بهتر کشف کنید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
پیمایش به بالا
× پشتیبانی آنلاین