تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی

اهداف درستی را برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید!

درک بازار و رفتار مخاطبان

ویژگی‌های تحقیق کلمات کلیدی

بارش فکری و تدوین گزارش

تحقیق کلمات کلیدی پرتکرار

مرتب سازی لیست براساس معیارهای خاص

افزودن داده‌ها و ارائه تخصصی

درباره تحقیق کلمات کلیدی

اهداف درستی را انتخاب کنید!

دست یافتن به یک بینش جامع در مورد بازار و رفتار مخاطب بسیار ارزشمند است. تحقیق کلمات کلیدی به ما این قدرت را می‌دهد تا بفهمیم مخاطبان چه کلماتی را جست‌وجو می‌کنند و اغلب به دنبال چه چیزی می‌گردند.

همچنین دسته‌بندی کلمات کلیدی و پیدا کردن نقاط عطف با استفاده از داده‌های ابزارهای خاص، به ما کمک می‌کند هدف گذاری درستی برای کسب‌وکارمان داشته باشیم و وقت خودمان را روی مسائل درستی سرمایه گذاری کنیم.

چرا تحقیق کلمات کلیدی برای محتوای ما ضروری است؟

وقتی نوبت به سئو می‌رسد، کلمات کلیدی اهمیت زیادی دارند. در این مطلب، قصد داریم دلیل این اهمیت را مورد بررسی قرار دهیم. اما پیش از هر چیز نگاهی می‌اندازیم به تعریف کلمات کلیدی در بهینه‌سازی موتورهای جستجو.

کلمات کلیدی چه هستند؟

کلمات کلیدی سئو متشکل از کلمات منفرد یا عبارت‌های پیچیده‌ای هستند که برای آگاهی از محتوای وبسایت‌ها به منظور افزایش ترافیک جستجوی ارگانیک مرتبط مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مخاطبان شما در هنگام جستجوی چیزی مرتبط با برند شما از این کلمات استفاده می‌کنند.

در صورتی که کلمات کلیدی به صورت کارآمد تحقیق و بهینه شوند، به عنوان مجرایی برای ارتباط بین مخاطب هدف و وبسایت شما عمل خواهند کرد.

کلمات کلیدی چه هستند؟

اگر در سئو تازه‌کار هستید، ممکن است از دانستن این که در دورانی کلمات کلیدی به راحتی در Google Analytics ،Adobe Omniture و یا هر پلتفرم تحلیلی دیگری قابل دسترسی بودند، متعجب شوید. 

با این وجود، از سال 2010 وقتی گوگل اقدام به حذف داده‌های کلمات کلیدی را در دستور کار خود قرار داد، همه‌چیز تغییر کرد. در اواخر سال 2011، مقدار قابل توجهی از رویت‌پذیری کلمات کلیدی ارگانیک از بین رفت. در نهایت، مردم هنوز هم جستجوهای مشابه‌ای را انجام می‌دادند و گوگل نحوه تفسیر محتوای تولید شده را تغییر نداد. با مرور رویدادهایی که در سال‌های اخیر رخ داده است، متوجه می‌شویم که کلمات کلیدی همچنان برای سئو اهمیت دارند اما آنچه تغییر کرده است، روش ردیابی آن‌ها، نحوه تفسیر آن‌ها توسط گوگل، روش‌های جدید جستجو و معیارهای گوگل هستند.

چرا تحقیق کلمات کلیدی برای تولید محتوا مهم است؟

همه ما تحقیق کلمات کلیدی را انجام داده‌ایم و به خوبی با اهمیت آن برای سئو آشنا هستیم. امروزه، اینترنت مهم‌ترین کانال دسترسی به مردم است زیرا 50% از جمعیت جهان از آن استفاده می‌کنند. این رقم معادل با 3.77 میلیارد نفر است! به عبارت دیگر، شما به نیمی از جمعیت جهان به صورت آنلاین دسترسی دارید. تنها کافی است بدانید که چگونه محتوای تولیدی خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

میزان استفاده از اینترنت

جالب است بدانید که تعداد کاربران اینترنت بیشتر از تلویزیون است که در مجموع 48.61 میلیون مخاطب دارد. لازم به ذکر است که با ظهور نتفلیکس در سال 2017، تلویزیون نیز تحت تاثیر پلتفرم‌های آنلاین پخش قرار گرفت و امروزه مخاطبان این پلتفرم‌های بسیار بیشتر از تلویزیون هستند. 

به دلیل اهمیت روز افزون اینترنت در زندگی جوامع بشری، بازاریابی دیجیتال جایگاه خود را در کسب و کارهای آنلاین پیدا کرده است. همه کسب و کارها به دنبال یافتن تکنیک‌های بازاریابی آنلاین پیشرفته و جدید هستند. 

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط Smart Insights در سال 2017، فهرستی از محبوب‌ترین ترندهای بازاریابی اینترنتی آورده شده است. همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، سئو در رتبه‌ی پایین‌تری نسبت به بازاریابی محتوا، بازاریابی موبایلی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بهینه‌سازی نرخ تبدیل قرار دارد.

تکنیک های دیجیتال مارکتینگ

با این وجود، تحقیق کلمه کلیدی تنها مختص سئو نیست بلکه اساس و پایه تمام روش‌های بازاریابی دیجیتال به حساب می‌آید. وقتی ابزارهای آنلاین تحلیلی مانند Google Analytics و SEMrush را بررسی می‌کنید، این کلمات کلیدی هستند که منشا ترافیک جستجوی ارگانیک وبسایت شما را توضیح می‌دهند.  

کلمات کلیدی مشخص می‌کنند که شرکت شما با چه چیزی شناخته شده است. با استفاده از کلمات کلیدی درست، تیم بازاریابی متوجه می‌شود که چه محتوایی را باید تولید و به بازار عرضه کند. در نتیجه دهانه‌ی قیف CRO یا بهینه‌سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) وسیع‌تر خواهد بود (بهینه‌سازی نرخ تبدیل یا CRO به اقداماتی اشاره دارد که منجر به افزایش نرخ تبدیل می‌شوند).

تحقیق کلمه کلیدی، طرح کلی تلاش‌های شما در زمینه‌ی بازاریابی آنلاین و هر تصمیم مرتبط به آن به شمار می‌رود. در واقع تحقیق کلمه کلیدی باعث می‌شود تا تلاش‌های شما کارآمدتر باشند و همانطور که در عناوین قبل اشاره شد، در صورتی که نمی‌دانید از چه نوع کلمات کلیدی برای وبسایت خود استفاده کنید، امکان افزایش ترافیک، فروش و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) وجود نخواهد داشت.

همانطور که گفته شد، کلمات کلیدی به دلایل مختلفی برای گوگل و متخصصان سئو مهم هستند اما دو دلیل اصلی آن عبارت اند از:

  • کلمات کلیدی به شما اطلاعاتی در مورد مخاطبان و آنچه جستجو می‌کنند، می‌دهند. در نتیجه، شما می‌توانید بهتر نیازها و خواسته‌های آن‌ها را برآورده کنید.
  • کلمات کلیدی، مخاطب هدف را به سمت محتوای تولیدی بازاریاب‌ها سوق می‌دهند.

کلمات کلیدی سرنخ هستند

اهمیت کلمات کلیدی را باید در خارج از سئو جستجو کرد. برای چند دقیقه، کلمات کلیدی، رتبه‌بندی در موتورهای جستجو، ترافیک و حتی وبسایت خود را کنار بگذارید. فقط به این موضوع فکر کنید که اگر احساس واقعی مخاطبان خود می‌دانستید، چگونه کسب و کار خود را به شیوه‌ای متفاوت اداره می‌کردید؟ این آگاهی چگونه بر استراتژی بازاریابی شما تاثیرگذار خواهد بود؟

ست استیفن-دیویدویتز در کتاب خود با عنوان «همه دروغ می‌گویند»، یافته‌های خود را در مورد آنچه رفتار جستجو درباره روانشناسی انسان می‌گوید، به اشتراک می‌گذارد. 

وقتی در یک گروه کانونی، در یک نظرسنجی شرکت می‌کنیم یا در توییتر به چیزی پاسخ می‌دهیم، پاسخ‌های ما همگی تحت تاثیر برداشت‌های دیگران از آن‌هاست. در جستجو آنلاین نیز همین موضوع صدق می‌کند. ترکیبی از ناشناس بودن و دسترسی سریع به انبوهی از اطلاعات، راه را برای نگاهی ناب به آنچه واقعا می‌خواهیم مهیا می‌سازد.

کلمات کلیدی، حقیقت داده محور هستند

تحقیق کلمات کلیدی به خودی خود یک ابزار قدرتمند تحقیق بازار است که می‌تواند به روش‌های مختلف و نه تنها اطلاع‌رسانی محتوای وبسایت مورد استفاده قرار گیرد. برای دستیابی به حداکثر بهره‌وری از کلمات کلیدی، شما باید پا فراتر از ترجمه صریح و تحت‌اللفظی بگذارید و از نشانه‌های ضمنی نیز برای رسیدن به هدف واقعی هر کلمه کلیدی نهایت بهره را ببرید. 

با یک نگاه اجمالی به اطلاعات جستارهای جستجوی Google Search Console، متوجه خواهید شد که همه چیز مربوط به تنها یک کلمه کلیدی نیست. بلکه داشتن یک کلمه کلیدی هدف برای هر صفحه به شما جهت و چشم‌انداز درستی را می‌دهد که به کمک آن می‌توانید مخاطب مناسبی از میان تعداد زیادی جستجوی مرتبط بدست آورید. 

برای این که اهمیت تحقیق کلمات کلیدی در سئو را بیشتر متوجه شویم، باید ابتدا اهمیت هدف جستجوی آنلاین افراد را درک کنیم. ساده‌ترین روش برای توضیح این مفهوم با استفاده از یک مثال است. فرض کنید کلمه کلیدی هدف «بازاریابی» باشد. اگر کلمه «بازاریابی» را در موتور جستجوگر گوگل جستجو کنید، اطلاعات آموزشی کلی در این مورد ارائه می‌شود.

صفحه جست و جوی کلمه بازاریابی

بیشتر اطلاعاتی که در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند، اطلاعات عمومی در مورد بازاریابی هستند زیرا فردی که به کمک در زمینه‌ی بازاریابی نیاز دارد، هرگز عبارت عمومی و کلی «بازاریابی» را جستجو نخواهد کرد. البته این بدان معنی نیست که جستجوی این عبارت به تنهایی هیچ ارزشی ندارد. بر اساس ابزار Google Keyword Planner، جستجوی این اصطلاح بسیار رایج است. 

Google Keyword Planner

با این وجود، بعید است که این حجم ترافیک به دلیل هدف کاربر از جستجوی چنین عبارتی به مشتریان بالقوه واجد شرایط تبدیل شود. بلکه بیشتر جست‌وجو کنندگان دانشجویان و مبتدیانی هستند که به دنبال اطلاعات عمومی در این مورد می‌گردند. اما آنچه کسب و کار شما به آن احتیاج دارد افزایش نرخ تبدیل است. شما باید به دنبال جذب مخاطبانی باشید که برای استراتژی‌های بازاریابی آنلاین خود به دنبال کمک و مشاوره هستند. در نتیجه، باید جستجو را محدود کنید.

به عنوان مثال، جستجوی عبارت «بازاریابی آنلاین» دامنه را محدود می‌کند اما کل دامنه مد نظر را پوشش نمی‌دهد. برخی ممکن است آن را بازاریابی اینترنتی بدانند در حالی که سایرین آن را با عنوان بازاریابی دیجیتال می‌شناسند.

این اختلاف‌های ظاهری به نظر بسیار ناچیز هستند اما می‌توانند بر آنچه در صفحه‌های نتایج موتورهای جستجو (SERP) ظاهر می‌شود، تاثیرگذار باشند.

نتایج جست و جوی بازاریابی آنلاین

حال که با اهمیت درک هدف جستجوی افراد در فضای آنلاین آشنا شدید، وقت آن رسیده است که موضوع را عمیق‌تر بررسی کنیم و جستجوها را به فراتر از یک عبارت کوتاه تعمیم دهیم. به همین دلیل بهتر است با متداول‌ترین انواع کلمات کلیدی در سئو آشنا شوید.

متداول‌ترین انواع کلمات کلیدی در سئو چه هستند؟

کلمات کلیدی را می‌توان به روش‌های مختلفی دسته‌بندی و برچسب‌گذاری کرد. در ادامه، برخی از متداول‌ترین و رایج‌ترین انواع کلمات کلیدی را معرفی می‌کنیم.

کلمات کلیدی برند دار در برابر کلمات کلیدی بدون برند

عبارات جستجوی برند دار شامل یک برند در جستار هستند. این می‌تواند شامل نام رسمی برند، اشتباهات املایی رایج، کلمات اختصاری برند دار، نام کمپین یا تگ لاین‌های برند دار، شرکت‌های مادر یا هر چیز دیگری با هدف جستجوی برند دار باشد. 

کلمات کلیدی بدون برند تمام عباراتی هستند که در دسته‌بندی بالا قرار نمی‌گیرند. عبارت‌های بدون برند اغلب مشکل مشتری یا پیشنهاد کسب و کار شما را توصیف می‌کنند.

برخی از این کسب و کارها دارای نام‌های نامشخصی هستند که این طرح‌بندی را دشوار می‌سازند. 

کلمات کلیدی برند دار معمولا بیشترین ترافیک را به وبسایت جذب می‌کنند زیرا جستجوگر از قبل سطح معینی از آشنایی و علاقمندی به برند را دارد.

به عنوان مثال:

کلمه کلیدی برند دار: راکت‌های هوستون

کلمه کلیدی بدون برند: بزرگ‌ترین سازمان بسکتبال در تمام دوران

کلمات کلیدی بذر در برابر کلمات کلیدی مختص یک صفحه

کلمات کلیدی بذر، فهرستی ابتدایی و واضح از کلماتی هستند که فرآیند تحقیق کلمات کلیدی با آن‌ها آغاز می‌شوند. آن‌ها به عنوان بذرهایی عمل می‌کنند که فهرست شما را رشد می‌دهند. کلمات کلیدی بذر اغلب به بیشتر قسمت‌های وبسایت شما مرتبط هستند اما نه همه آن.

در مقابل، کلمات کلیدی مختص یک صفحه قرار دارند که معمولا در مراحل بعدی تحقیق کلمات کلیدی یافت می‌شوند و تنها برای یک صفحه یا مجموعه‌ای از صفحات کاربرد دارند.

به عنوان مثال:

کلمات کلیدی بذر: فروشگاه بهسازی خانه

کلمات کلیدی مختص یک صفحه: تدارکات ساخت عرشه

کلمات کلیدی اصلی در برابر کلمات کلیدی طولانی و دم دراز

کلمات کلیدی که بیشترین جستجو را به خود اختصاص می‌دهند، کلمات کلیدی اصلی نامیده می‌شوند. در مقابل، کلمات کلیدی با جستجوی نسبتا کم را کلمات کلیدی طولانی و دم دراز می‌نامند. 

در صورتی که بخواهیم تفاوت این دو را به تصویر بکشیم، کلمات کلیدی اصلی به لحاظ تعداد کل کلمات کلیدی خیلی سریع شیب نزولی پیدا می‌کنند در حالی که عباراتی که کمتر جستجو می‌شوند به مانند یک دم ادامه‌دار هستند. 

از آنجایی که 15 درصد از جستجوهای روزانه برای گوگل جدید هستند، جای تعجب نیست که بیشتر جستارهای جستجو به عنوان کلمات کلیدی طولانی و دم دراز در نظر گرفته می‌شوند؛ حتی اگر یک کلمه کلیدی دم دراز به تعداد محدودی جستجو شود.

کلمات کلیدی دم دراز

در جدول زیر ویژگی‌های کلمات کلیدی اصلی و دم دراز آورده شده است. لازم به ذکر است که هیچ یک از این موارد به استثنای حجم، قطعی نیستند.

کلمات کلیدی اصلی

کلمات کلیدی طولانی و دم دراز

حجم جستجوی بالا

حجم جستجوی پایین

رتبه‌بندی بالا

رتبه‌بندی پایین

ترافیک تبدیل کم

ترافیک تبدیل زیاد

تعداد کلمات کم

تعداد زیاد کلمات

بهترین گزینه برای صفحات سطح بالا

بهترین گزینه برای صفحات سطح پایین

اهداف چندگانه جستجو

تک هدف جستجو

به عنوان مثال:

کلمات کلیدی اصلی: باب دیلن

کلمات کلیدی طولانی و دم دراز: پدر جیکوب دیلن کیست؟

سخن پایانی

به نظر می‌رسد که تحقیق کلمات کلیدی، ساده‌ترین و اساسی‌ترین کار در سئو است اما با این وجود، ضروری است و باید هر چند وقت یکبار انجام شود. با تحقیق کلمات کلیدی و یافتن روش‌های بهینه انجام آن، شما می‌توانید ترافیک ارگانیک وبسایت خود و نیز نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه را افزایش دهید. این همان فاکتوری است که تحقیق کلمه کلیدی را برای سئو ارزشمند می‌کند.

به بالای صفحه بردن