
تحقیق کلمات کلیدی
اهداف درستی را برای کسبوکارتان انتخاب کنید!
درک بازار و رفتار مخاطبان
ویژگیهای تحقیق کلمات کلیدی

بارش فکری و تدوین گزارش

تحقیق کلمات کلیدی پرتکرار

مرتب سازی لیست براساس معیارهای خاص

افزودن دادهها و ارائه تخصصی
درباره تحقیق کلمات کلیدی
اهداف درستی را انتخاب کنید!
دست یافتن به یک بینش جامع در مورد بازار و رفتار مخاطب بسیار ارزشمند است. تحقیق کلمات کلیدی به ما این قدرت را میدهد تا بفهمیم مخاطبان چه کلماتی را جستوجو میکنند و اغلب به دنبال چه چیزی میگردند.
همچنین دستهبندی کلمات کلیدی و پیدا کردن نقاط عطف با استفاده از دادههای ابزارهای خاص، به ما کمک میکند هدف گذاری درستی برای کسبوکارمان داشته باشیم و وقت خودمان را روی مسائل درستی سرمایه گذاری کنیم.
چرا تحقیق کلمات کلیدی برای محتوای ما ضروری است؟
وقتی نوبت به سئو میرسد، کلمات کلیدی اهمیت زیادی دارند. در این مطلب، قصد داریم دلیل این اهمیت را مورد بررسی قرار دهیم. اما پیش از هر چیز نگاهی میاندازیم به تعریف کلمات کلیدی در بهینهسازی موتورهای جستجو.
کلمات کلیدی چه هستند؟
کلمات کلیدی سئو متشکل از کلمات منفرد یا عبارتهای پیچیدهای هستند که برای آگاهی از محتوای وبسایتها به منظور افزایش ترافیک جستجوی ارگانیک مرتبط مورد استفاده قرار میگیرند.
مخاطبان شما در هنگام جستجوی چیزی مرتبط با برند شما از این کلمات استفاده میکنند.
در صورتی که کلمات کلیدی به صورت کارآمد تحقیق و بهینه شوند، به عنوان مجرایی برای ارتباط بین مخاطب هدف و وبسایت شما عمل خواهند کرد.

اگر در سئو تازهکار هستید، ممکن است از دانستن این که در دورانی کلمات کلیدی به راحتی در Google Analytics ،Adobe Omniture و یا هر پلتفرم تحلیلی دیگری قابل دسترسی بودند، متعجب شوید.
با این وجود، از سال 2010 وقتی گوگل اقدام به حذف دادههای کلمات کلیدی را در دستور کار خود قرار داد، همهچیز تغییر کرد. در اواخر سال 2011، مقدار قابل توجهی از رویتپذیری کلمات کلیدی ارگانیک از بین رفت. در نهایت، مردم هنوز هم جستجوهای مشابهای را انجام میدادند و گوگل نحوه تفسیر محتوای تولید شده را تغییر نداد. با مرور رویدادهایی که در سالهای اخیر رخ داده است، متوجه میشویم که کلمات کلیدی همچنان برای سئو اهمیت دارند اما آنچه تغییر کرده است، روش ردیابی آنها، نحوه تفسیر آنها توسط گوگل، روشهای جدید جستجو و معیارهای گوگل هستند.
مراحل تحقیق کلمات کلیدی
امروزه موتورهای جستجو در اینترنت یکی از اصلیترین راههای دستیابی کاربران به سایتهای مورد نظرشان برای دریافت خدمات یا پاسخهای مورد نیاز هستند. با تمام تحولات و بهینهسازیهایی که در موتورهای جستجو انجام گرفته است همچنان جستجوی کلیدواژه یکی از اصلیترین مراحل سئو و بهینهسازی سایتها برای موتورهای جستجو به شمار میآید. از این رو از تحقیق کلمات کلیدی به عنوان سنگ بنای دستیابی به یک استراتژی موفق در سئو یاد میشود. در واقع کلیدواژهها کلماتی هستند که کاربران برای دستیابی به مطالب یا خدمات مختلف از آنها برای جستجو در اینترنت استفاده میکنند.
اهمیت تحقیق کلمات کلیدی و روش اجرای آن
اگر قصد دارید که کسب و کار خود را گسترش داده و بتوانید خدمات نوین و جدید ارائه کنید، یا قصد دارید ایدههای جدیدی برای تولید محتوا پیدا کنید و حتی محتوای کنونی سایت خود را بهبود ببخشید به تحقیق کلمات کلیدی نیاز خواهید داشت. اگر کاربران به دنبال موضوعاتی که شما برای آن محتوا تولید کردهاید نباشند در تمامی این موارد شکست خواهید خورد. برای اینکه این فرایند به درستی انجام شود دو شرط ساده باید مدنظر قرار بگیرد:
- شناخت کافی و دقیق از حوزه کاری مربوطه
- آشنایی با نحوه کار با ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
پس از رعایت این دو شرط میتوانید به روش زیر به تحقیق در مورد کلمات کلیدی بپردازید:
- طوفان فکری: با کمک همکاران خود میتوانید طی جلساتی از روش طوفان فکری کلمات کلیدی بنیادی که مربوط به حوزه کاری شما میشود را پیدا کنید. در نهایت شما باید تعدادی کلمه کلیدی بنیادی که معرفی کننده حوزه کاری شما خواهند بود را تعیین کنید.
- بررسی رقبا: با یک جستجوی ساده میتوانید دریابید که رقبای شما در حوزه کاری با استفاده از چه کلیدواژههای ترافیک دریافت میکنند. با شناخت این کلیدواژهها میتوانید از آنها برای تولید محتوا بهره ببرید. اما محتوای تولیدی باید منحصر به فرد باشد تا بتوانید ترافیک کاربران را به سمت سایت خود هدایت کنید.
- استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی: با استفاده از این ابزارها میتوانید رفتار کاربران در موتورهای جستجو را بررسی کنید و دریابید که کدام کلمه کلیدی میتواند ترافیک بیشتری به سمت سایت شما روانه کند.
چگونه کلمات کلیدی را پیدا کنیم؟
شاید این سوال برای شما پیش آید که نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی برای یک وبسایت چیست؟ یافتن کلمه کلیدی مناسب وبسایت، از جمله قسمتهای مهم در سئو به شمار میرود؛ لذا انتخاب آن باید با تحقیق گسترده و دقت کافی انجام گیرد.
نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی
شما باید تمام جوانب در انتخاب کلمه کلیدی برای وبسایت خود را در نظر بگیرید. روشهای زیر از جمله روشهای مفید در انتخاب کلمه کلیدی مناسب است:
- کلمات کلیدی رقبای خود را بررسی کنید.
این کار به شما اجازه میدهد نواقص رقبای خود را بشناسید و آنها را در کلمات کلیدی خود پوشش دهید. - از ابزارهای جست و جوی گوگل استفاده کنید.
با این کار شما متوجه خواهید شد مخاطبین درباره موضوع شما بیشتر چه کلماتی را جست و جو کردهاند و میتوانید آنها را بکار ببرید. از جمله این ابزارها میتوان به Google Trends، Google keyword planner و همچنین دیگر ویژگیهای گوگل در این زمینه نظیر Google autocomplete، featured snippet و knowledge panel اشاره کرد که بسیار برای شما در یافتن کلمات کلیدی کمککننده خواهد بود. - از دیگر وبسایتها استفاده کنید.
سایتهای KWfinder، Serpstat، Semrush و Ahrefs، در زمینه جست و جوی کلمات کلیدی و سئو بسیار قدرتمند عمل کردند و هر کدام از ابزارهای بسیار پیشرفته در این زمینه به شمار میروند.
برای جذب مخاطب نیاز به کلمات کلیدی مناسبی برای وبسایت خود دارید. روشهای متعددی برای یافتن این کلمات وجود دارد. با بکارگیری آنها تا حد بسیار خوبی به یافتن کلمه کلیدی مناسب و رونق دادن به کسبوکار اینترنتی خود کمک کردهاید.
ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
با روی کار آمدن اینترنت و گسترش استفاده از موتورهای جستجویی مانند موتور جستجوی گوگل جهت یافتن یک نیاز مشخص، کم کم مفهوم سئو یا بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو نیز بر سر زبانها افتاد. یکی از مهمترین بخشهای بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو، در ارتباط با استفاده از کلمات و عبارتهای کلیدی مناسب است.
حال که با اهمیت استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی آشنا شدید، خوب است که با بهترین این ابزارها نیز آشنا شوید. در ادامه 3 ابزار بسیار کاربردی و مهم برای تحقیق کلمات کلیدی را به شما عزیزان معرفی میکنیم.
1. الکسا (Alexa)
اگرچه این ابزار تنها برای یافتن و تحقیق کلمات کلیدی برای سایت نیست و امکانات بیشتری را در اختیار متخصصان سئو قرار میدهد، اما با استفاده از الکسا میتوانید روی کلمات کلیدی سایت خود نیز کار کنید.
این سایت امکان تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و یافتن کلماتی که میتوان در آنها بهراحتی در گوگل رتبه بدست آورد را در اختیار شما قرار میدهد.
2. کیورد تول (KeywordTool)
اگر به دنبال ابزاری رایگان برای تحقیق کلمات کلیدی هستید، حتما از این ابزار استفاده کنید. با استفاده از کلمات کلیدی پیشنهادی در این ابزار، میتوانید رتبه محتوای خود را در گوگل ارتقا دهید.
3. ماز (Moz)
اگر محتوای شما به زبان انگلیسی است، پیشنهاد جذاب ما برای شما استفاده از ابزار ماز است. به شکلی که در سریعترین زمان ممکن میتوانید بهترین کلمات کلیدی را از طریق این ابزار پیدا کنید.
چگونه کلمات کلیدی را تحلیل کنیم؟
در حوزه فعالیتهای سئو یا همان بهینهسازی موتورهای جستجو، کلمات کلیدی بهنوعی ستون فقرات آن محسوب میشوند. برای تجزیهوتحلیل بهتر این کلمات، ابزارهای ابداع شدهاند که میتوان در وبسایتها از آنها استفاده کرد. این ابزارها نیروی کمکی برای هدایت بهتر فعالیتهای سئو و بهکارگیری استراتژیهای جدید برای بهبود عملکرد سایتهاست. در این مقاله تصمیم داریم روشهایی برای تحلیل کلمات کلیدی معرفی کنیم.
تجزیهوتحلیل کلمات کلیدی سایت چگونه انجام میشود؟
یک روش بسیار مناسب برای تحلیل کلمات کلیدی سایت و ارزیابی آن، استفاده از برنامههای کاربردی است. هر سایت پیش از آنکه بخواهد عملکرد خود را با سایر سایتهای رقبا مقایسه کند، باید ابتدا رتبهبندی خود را در اولویت قرار دهد. برای مشاهده توانایی سایت خود و نحوه عملکرد آن از نظر تأثیر کلمه کلیدی، میتوان از ابزار Keyword difficulty استفاده کرد. این ابزار بهراحتی رتبهبندی کلمات کلیدی سایت را مشخص میکند و به تحلیل آن میپردازد. نمره کلمات کلیدی در این ابزار از 1 تا 100 نشان داده میشود و نمره بالاتر، نشاندهنده رتبه مناسب کلمات کلیدی خواهد بود.
روش دیگر تحلیل کلمات کلیدی، استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) است. در این ابزار کاربردی، کلمات کلیدی بهخوبی آنالیز میشوند و دادههای متعددی در اختیار فرد قرار میگیرد. این دادهها مشخص میکنند که بازدیدکنندگان سایت، بیشتر با کدام کلمات کلیدی به سایت ورود پیدا کردهاند. بهاینترتیب، میتوان روشهای جدیدی را برای بهینهسازی موتورهای جستجو به کار گرفت. میزان استفاده از کلمات کلیدی توسط مخاطبان باعث میشود که بتوان تأثیر هریک از کلمات را بهتر سنجید. تحلیل کلمات کلیدی به هر سایت این امکان را میدهد که از میزان جستجوی هریک از این کلمات در گوگل آگاه شود و رتبهبندی خود را افزایش دهد.
چگونه از کلمات کلیدی استفاده کنیم؟
کلمات کلیدی، یکی از اصلیترین بخشهای سئو هستند. چنانچه این کلمات بهدرستی انتخاب شوند و نحوه استفاده از آنها صحیح باشد، سایت از نظر رتبهبندی و جایگاه خود نسبت به سایر رقبا، یک پله بالاتر قرار میگیرد. امروزه انتخاب کلمات کلیدی برای کاربران اینترنتی و تولیدکنندگان محتوا، به یک چالش تبدیل شده است. تکنیکهایی که برای انتخاب بهتر و نحوه استفاده از کلمات کلیدی مورد استفاده قرار میگیرند، بهصورت روزانه بهروزرسانی میشوند.
میزان بهکاربردن کلمات کلیدی در مقالهها
کلمات کلیدی انواع مختلفی دارند که باید پیش از آغاز نوشتن مقاله، اولویت و چگالی هریک از آنها را مشخص کرد. کلمات کلیدی اصلی، کلماتی هستند که برای نگارش مقاله باید بر آنها تمرکز کرد تا بتوان راندمان سایت را افزایش داد. نحوه استفاده از کلمات کلیدی بهصورت صحیح، باعث میشود که بازدید مخاطبان از سایت بیشتر شود. کلمات کلیدی اصلی بهعنوان هسته مقاله در نظر گرفته میشوند و عموماً هر مقاله، یک کلمه کلیدی اصلی دارد. چگالی این کلمه باید نیم تا یک درصد کل محتوا باشد.
کلمات کلیدی فرعی یا ثانویه، بهنوعی مکمل کلمات کلیدی اصلی هستند. این کلمات تعداد محدودتری دارند و معنای آنها به کلمات کلیدی اصلی نزدیکتر است. معمولاً برای هر مقاله، 1 الی 3 کلمه کلیدی فرعی در نظر گرفته میشود که هریک از آنها، 2 یا 3 بار در کل متن تکرار میشوند.
نوع دیگری از کلمات کلیدی، کلمات کلیدی اضافی هستند که نسبت به کلمات کلیدی اصلی، نگارش متفاوتتری دارند. این کلمات در عبارتهای طولانیتر مورد استفاده قرار میگیرند اما از نظر معنایی، همان مفهوم کلمات کلیدی اصلی را در بر دارند. بهصورت کلی در هر مقاله 1 الی 4 عبارت را با نام کلمات کلیدی اضافی بکار میبرند.
نحوه استفاده از کلمات کلیدی گوناگون در نگارش هر مقاله، باید بهگونهای باشد که کلمه کلیدی اصلی در اولویت قرار بگیرد تا تأثیر آن بیشتر شود.
چک لیست تحقیق کلمات کلیدی
با استفاده از این چک لیست، تحقیق کلمات کلیدی خود را انجام دهید تا بهترین نتیجه را در صفحه سرچ گوگل بگیرید.
کلمات کلیدی الهام گرفته شده از مخاطبان خود را فهرست کنید
کلمه کلیدی مورد نظرتان باید توسط مخاطبانتان استفاده شود.
حدس زدن خطرناک است. هیچ وقت چیزی که مشتریانتان سرچ می کند را حدس نزنید و از ابزارهای خاص استفاده کنید:
- از مشتریان خود بپرسید برای رسیدن به شما چه چیزی را سرچ کردند
- Audience View از شرکت Hitwise
- Brandwatch
رقبای شما از چه کلمات کلیدی استفاده می کنند؟
با مشاهده کلماتکلیدی رقبای خود، میتوانید لیست خود را گسترش دهید. برخی از ابزارهای مورد استفاده:
- از عباراتی که فکر میکنید برای یافتن رقبا مهم هستند استفاده کنید، سپس به وب سایتشان مراجعه کنید تا ببینید از چه کلمات کلیدی دیگری استفاده می کنند.
- SEMRush
- https://www.spyfu.com
- https://neilpatel.com/blog/the-simple-but-effective-guide-to-keyword-competition-analysis/
- http://www.similarweb.com/
طوفان فکری داشته باشید و عبارات کلیدی را گسترش دهید
خارج از چارچوب فکر کنید – به نظر گوگل چه نوع اطلاعاتی باید در صفحه اول باشند؟
وقتی مخاطبان نام برند شما را به یاد ندارند، از چه کلماتی برای توصیف آن استفاده می کنند؟
برخی از ابزارهای مورد استفاده عبارتند از:
- Soovle (رایگان)
- Google Search Console
رقابت بر سر هر کلمه کلیدی را بررسی کنید
ممکن است متوجه شوید که عباراتکلیدی اولیه بسیار رقابتی هستند، بنابراین به عنوان بخشی از برنامه شما، مراحل اولیه شما ممکن است شامل ایجاد محتوا برای هدفگذاری عبارات راحتتر، طولانیتر یا بیشتر باشد. ابزارهای حجم جستجو:
- Moz Keyword Difficulty tool
- Moz Keyword Explorer
- Google AdWords Keyword Planner
- SEMRush
عبارات کلیدی را سازماندهی کنید و نمایش دهید
در روند تحقیق کلمات کلیدی، باید برای هر کلمه کلیدی، یک محتوای خاص ایجاد کنید. برخی از ابزارهای مورد استفاده عبارتند از:
- https://authoritylabs.com/free-tools/keyword-grouper
- Textise.net
- Writewords.org.uk
نمونه موردی تحقیق کلمات کلیدی
در اکثر محتواهای اینترنتی، کلمات کلیدی نقش اصلی آن را اجرا میکنند. جهت تعیین یک ساختار مناسب برای سایت و بهکارگیری استراتژیهای کاربردی در سئو، تحقیق کلمات کلیدی اهمیت بسیاری دارد. نتایج این تحقیقات به شما این امکان را میدهد که اطلاعات بسیار مفیدی در مورد نحوه جستجوی کاربران و هدف هر کاربر از جستجوی کلمات و عبارات پیدا کنید. تحقیق به روش صحیح موجب میشود که هدف مشخصی برای رقابت سایت پیدا شود و روشهایی برای بهبود انتخاب کلمات کلیدی به شما معرفی گردد.
هدف از تحقیق کلمات کلیدی چیست؟
برای جهتدادن به مسیر محتوانویسی، ابتدا باید توجه کنیم که کاربران، بیشتر کدام کلمات و عبارات را جستجو میکنند. مثلاً در مباحث فوتبالی، یک کاربر بیشتر عبارتی مثل عملکرد استقلال در لیگ برتر را جستجو میکند یا عملکرد استقلال در ورزش ایران؟ مسلماً عبارت اول توسط کاربران بیشتری جستجو میشود.
این مقایسهها به مدیران سایتها کمک میکند که استراتژیهای بهتری برای کلمات کلیدی استفاده کنند. تحقیق کلمات کلیدی باعث میشود که مدیران سایت متوجه شوند هر جستجو چه اندازه در میان کاربران تقاضا دارد و چه روشهایی توجه کاربران بیشتری را بهسوی سایت جلب میکند.
ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
امروزه ابزارهای زیادی وجود دارند که برای تحقیق در زمینه کلمات کلیدی مورد استفاده قرار میگیرند. برای کار با این ابزارها، شما باید ابتدا کلمات کلیدی پایه خود را در آن وارد کنید. پس از آن، این ابزارها کلماتی که با کلمه کلیدی بسیار مرتبط هستند را به شما نشان میدهند. بهاینترتیب، شما میتوانید از این کلمات ایده بگیرید تا بازدید سایت خود را افزایش دهید و به کسبوکارها رونق بیشتری ببخشید.
برخی از این ابزارها عبارتاند از KW Finder ،Keyword Tool ،Keyword Planner، سرچ گوگل و سرچ کنسول گوگل.
تحقیق کلمات کلیدی به مدیران سایت این امکان را میدهد که شناخت بیشتری از نیاز کاربران پیدا کنند. آشنا شدن با تقاضای کاربران، باعث میشود که سایت بیشتر مورد توجه آنها قرار بگیرد و بازده آن افزایش یابد.
اشتباهات مهلک در تحقیق کلمات کلیدی
اولین پیش نیاز برای موفقیت کسب و کار در فضای مجازی، مدیریت بهینه موتور جستجو (SEO) است و برای این هدف باید استراتژی مناسب در سطح اولیه محتوا داشته باشیم. سئو رتبه شما در صفحات جستجو را بهبود میدهد. هنگامی که به استراتژی سئو میرسیم، مهمترین مورد جستجوی کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی مخاطب را به سایت شما متصل میکند. کلمات و واژههایی که مخاطب در موتور جستجو وارد میکند چیزی است که باعث ورود آنها به سایت شما میشود. به منظور عملکرد بهتر در تحقیق کلمات کلیدی اشتباهات مهلک در تحقیق کلمات کلیدی را بررسی کنیم تا بتوانیم از آنها فاصله بگیریم.
مدیر Yoast، اینطور توضیح میدهد. برخی گمان میکنند تحقیق کلمات کلیدی مهم نیست و ساده از کنارش میگذرند. بله این تحقیق، فرآیندی دشوار و طولانی است. اما بدون تحقیق کلمات کلیدی، شما محتوایی تولید میکنید که هیچ ارتباطی با جستجوی مخاطب ندارد. مهلکترین اشتباه در تحقیق کلمات کلیدی این است که گمان کنید بدون تحقیق نیاز مخاطب را فهمیدهاید. درست است که مخاطب به دنبال محصول یا خدمتی به سایت شما مراجعه میکند، اما بدون دانستن دقیق چیزی که او جستجو میکند بازدیدکنندهای به سایت خودتان جذب نخواهید کرد.
با کفشهای مخاطب راه بروید
باید زبان مخاطب خود را پیدا کنید. آنها چه کلماتی بکار میگیرند؟ در جستجو به دنبال چه چیزی هستند؟ چه کلماتی رقابتیتر است؟ نتیجه تحقیق کلمات کلیدی، لیست مفصلی است از گزینههایی که میخواهید در آنها جزو اولینها باشید. برگههای خروجی تحقیق کلمات کلیدی را دورهای بازبینی کنید. چراکه مخاطب شما و ذائقهاش میتواند تغییر کند. برای مثال میدانیم که در اثر ویروس کرونا، الگوی جستجوی مخاطبان چرخش زیادی داشت. برخی از ابعاد این تغییر ممکن است به حالت قبل از ویروس بازگردد اما برخی ابعاد نیز برای همیشه تغییر کردهاند.
به یاد داشته باشید، اشتباهات زیادی ممکن است در ساختن لیست کلمات کلیدی روی دهد که بایستی مراقب آنها باشیم، اما مهمترین مورد در اشتباهات مهلک در تحقیق کلمات کلیدی این نکته است که خود را دانای کامل بر ذهن مخاطب بدانیم و نیاز واقعی جستجو کننده را در نظر نگیریم.
چرا تحقیق کلمات کلیدی برای تولید محتوا مهم است؟
همه ما تحقیق کلمات کلیدی را انجام دادهایم و به خوبی با اهمیت آن برای سئو آشنا هستیم. امروزه، اینترنت مهمترین کانال دسترسی به مردم است زیرا 50% از جمعیت جهان از آن استفاده میکنند. این رقم معادل با 3.77 میلیارد نفر است! به عبارت دیگر، شما به نیمی از جمعیت جهان به صورت آنلاین دسترسی دارید. تنها کافی است بدانید که چگونه محتوای تولیدی خود را در اختیار آنها قرار دهید.

جالب است بدانید که تعداد کاربران اینترنت بیشتر از تلویزیون است که در مجموع 48.61 میلیون مخاطب دارد. لازم به ذکر است که با ظهور نتفلیکس در سال 2017، تلویزیون نیز تحت تاثیر پلتفرمهای آنلاین پخش قرار گرفت و امروزه مخاطبان این پلتفرمهای بسیار بیشتر از تلویزیون هستند.
به دلیل اهمیت روز افزون اینترنت در زندگی جوامع بشری، بازاریابی دیجیتال جایگاه خود را در کسب و کارهای آنلاین پیدا کرده است. همه کسب و کارها به دنبال یافتن تکنیکهای بازاریابی آنلاین پیشرفته و جدید هستند.
بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط Smart Insights در سال 2017، فهرستی از محبوبترین ترندهای بازاریابی اینترنتی آورده شده است. همانطور که در شکل زیر مشاهده میکنید، سئو در رتبهی پایینتری نسبت به بازاریابی محتوا، بازاریابی موبایلی، بازاریابی شبکههای اجتماعی و بهینهسازی نرخ تبدیل قرار دارد.

با این وجود، تحقیق کلمه کلیدی تنها مختص سئو نیست بلکه اساس و پایه تمام روشهای بازاریابی دیجیتال به حساب میآید. وقتی ابزارهای آنلاین تحلیلی مانند Google Analytics و SEMrush را بررسی میکنید، این کلمات کلیدی هستند که منشا ترافیک جستجوی ارگانیک وبسایت شما را توضیح میدهند.
کلمات کلیدی مشخص میکنند که شرکت شما با چه چیزی شناخته شده است. با استفاده از کلمات کلیدی درست، تیم بازاریابی متوجه میشود که چه محتوایی را باید تولید و به بازار عرضه کند. در نتیجه دهانهی قیف CRO یا بهینهسازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) وسیعتر خواهد بود (بهینهسازی نرخ تبدیل یا CRO به اقداماتی اشاره دارد که منجر به افزایش نرخ تبدیل میشوند).
تحقیق کلمه کلیدی، طرح کلی تلاشهای شما در زمینهی بازاریابی آنلاین و هر تصمیم مرتبط به آن به شمار میرود. در واقع تحقیق کلمه کلیدی باعث میشود تا تلاشهای شما کارآمدتر باشند و همانطور که در عناوین قبل اشاره شد، در صورتی که نمیدانید از چه نوع کلمات کلیدی برای وبسایت خود استفاده کنید، امکان افزایش ترافیک، فروش و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) وجود نخواهد داشت.
همانطور که گفته شد، کلمات کلیدی به دلایل مختلفی برای گوگل و متخصصان سئو مهم هستند اما دو دلیل اصلی آن عبارت اند از:
- کلمات کلیدی به شما اطلاعاتی در مورد مخاطبان و آنچه جستجو میکنند، میدهند. در نتیجه، شما میتوانید بهتر نیازها و خواستههای آنها را برآورده کنید.
- کلمات کلیدی، مخاطب هدف را به سمت محتوای تولیدی بازاریابها سوق میدهند.
کلمات کلیدی سرنخ هستند
اهمیت کلمات کلیدی را باید در خارج از سئو جستجو کرد. برای چند دقیقه، کلمات کلیدی، رتبهبندی در موتورهای جستجو، ترافیک و حتی وبسایت خود را کنار بگذارید. فقط به این موضوع فکر کنید که اگر احساس واقعی مخاطبان خود میدانستید، چگونه کسب و کار خود را به شیوهای متفاوت اداره میکردید؟ این آگاهی چگونه بر استراتژی بازاریابی شما تاثیرگذار خواهد بود؟
ست استیفن-دیویدویتز در کتاب خود با عنوان «همه دروغ میگویند»، یافتههای خود را در مورد آنچه رفتار جستجو درباره روانشناسی انسان میگوید، به اشتراک میگذارد.
وقتی در یک گروه کانونی، در یک نظرسنجی شرکت میکنیم یا در توییتر به چیزی پاسخ میدهیم، پاسخهای ما همگی تحت تاثیر برداشتهای دیگران از آنهاست. در جستجو آنلاین نیز همین موضوع صدق میکند. ترکیبی از ناشناس بودن و دسترسی سریع به انبوهی از اطلاعات، راه را برای نگاهی ناب به آنچه واقعا میخواهیم مهیا میسازد.
کلمات کلیدی، حقیقت داده محور هستند
تحقیق کلمات کلیدی به خودی خود یک ابزار قدرتمند تحقیق بازار است که میتواند به روشهای مختلف و نه تنها اطلاعرسانی محتوای وبسایت مورد استفاده قرار گیرد. برای دستیابی به حداکثر بهرهوری از کلمات کلیدی، شما باید پا فراتر از ترجمه صریح و تحتاللفظی بگذارید و از نشانههای ضمنی نیز برای رسیدن به هدف واقعی هر کلمه کلیدی نهایت بهره را ببرید.
با یک نگاه اجمالی به اطلاعات جستارهای جستجوی Google Search Console، متوجه خواهید شد که همه چیز مربوط به تنها یک کلمه کلیدی نیست. بلکه داشتن یک کلمه کلیدی هدف برای هر صفحه به شما جهت و چشمانداز درستی را میدهد که به کمک آن میتوانید مخاطب مناسبی از میان تعداد زیادی جستجوی مرتبط بدست آورید.
برای این که اهمیت تحقیق کلمات کلیدی در سئو را بیشتر متوجه شویم، باید ابتدا اهمیت هدف جستجوی آنلاین افراد را درک کنیم. سادهترین روش برای توضیح این مفهوم با استفاده از یک مثال است. فرض کنید کلمه کلیدی هدف «بازاریابی» باشد. اگر کلمه «بازاریابی» را در موتور جستجوگر گوگل جستجو کنید، اطلاعات آموزشی کلی در این مورد ارائه میشود.

بیشتر اطلاعاتی که در نتایج جستجو ظاهر میشوند، اطلاعات عمومی در مورد بازاریابی هستند زیرا فردی که به کمک در زمینهی بازاریابی نیاز دارد، هرگز عبارت عمومی و کلی «بازاریابی» را جستجو نخواهد کرد. البته این بدان معنی نیست که جستجوی این عبارت به تنهایی هیچ ارزشی ندارد. بر اساس ابزار Google Keyword Planner، جستجوی این اصطلاح بسیار رایج است.

با این وجود، بعید است که این حجم ترافیک به دلیل هدف کاربر از جستجوی چنین عبارتی به مشتریان بالقوه واجد شرایط تبدیل شود. بلکه بیشتر جستوجو کنندگان دانشجویان و مبتدیانی هستند که به دنبال اطلاعات عمومی در این مورد میگردند. اما آنچه کسب و کار شما به آن احتیاج دارد افزایش نرخ تبدیل است. شما باید به دنبال جذب مخاطبانی باشید که برای استراتژیهای بازاریابی آنلاین خود به دنبال کمک و مشاوره هستند. در نتیجه، باید جستجو را محدود کنید.
به عنوان مثال، جستجوی عبارت «بازاریابی آنلاین» دامنه را محدود میکند اما کل دامنه مد نظر را پوشش نمیدهد. برخی ممکن است آن را بازاریابی اینترنتی بدانند در حالی که سایرین آن را با عنوان بازاریابی دیجیتال میشناسند.
این اختلافهای ظاهری به نظر بسیار ناچیز هستند اما میتوانند بر آنچه در صفحههای نتایج موتورهای جستجو (SERP) ظاهر میشود، تاثیرگذار باشند.

حال که با اهمیت درک هدف جستجوی افراد در فضای آنلاین آشنا شدید، وقت آن رسیده است که موضوع را عمیقتر بررسی کنیم و جستجوها را به فراتر از یک عبارت کوتاه تعمیم دهیم. به همین دلیل بهتر است با متداولترین انواع کلمات کلیدی در سئو آشنا شوید.
متداولترین انواع کلمات کلیدی در سئو چه هستند؟
کلمات کلیدی را میتوان به روشهای مختلفی دستهبندی و برچسبگذاری کرد. در ادامه، برخی از متداولترین و رایجترین انواع کلمات کلیدی را معرفی میکنیم.
کلمات کلیدی برند دار در برابر کلمات کلیدی بدون برند
عبارات جستجوی برند دار شامل یک برند در جستار هستند. این میتواند شامل نام رسمی برند، اشتباهات املایی رایج، کلمات اختصاری برند دار، نام کمپین یا تگ لاینهای برند دار، شرکتهای مادر یا هر چیز دیگری با هدف جستجوی برند دار باشد.
کلمات کلیدی بدون برند تمام عباراتی هستند که در دستهبندی بالا قرار نمیگیرند. عبارتهای بدون برند اغلب مشکل مشتری یا پیشنهاد کسب و کار شما را توصیف میکنند.
برخی از این کسب و کارها دارای نامهای نامشخصی هستند که این طرحبندی را دشوار میسازند.
کلمات کلیدی برند دار معمولا بیشترین ترافیک را به وبسایت جذب میکنند زیرا جستجوگر از قبل سطح معینی از آشنایی و علاقمندی به برند را دارد.
به عنوان مثال:
کلمه کلیدی برند دار: راکتهای هوستون
کلمه کلیدی بدون برند: بزرگترین سازمان بسکتبال در تمام دوران
کلمات کلیدی بذر در برابر کلمات کلیدی مختص یک صفحه
کلمات کلیدی بذر، فهرستی ابتدایی و واضح از کلماتی هستند که فرآیند تحقیق کلمات کلیدی با آنها آغاز میشوند. آنها به عنوان بذرهایی عمل میکنند که فهرست شما را رشد میدهند. کلمات کلیدی بذر اغلب به بیشتر قسمتهای وبسایت شما مرتبط هستند اما نه همه آن.
در مقابل، کلمات کلیدی مختص یک صفحه قرار دارند که معمولا در مراحل بعدی تحقیق کلمات کلیدی یافت میشوند و تنها برای یک صفحه یا مجموعهای از صفحات کاربرد دارند.
به عنوان مثال:
کلمات کلیدی بذر: فروشگاه بهسازی خانه
کلمات کلیدی مختص یک صفحه: تدارکات ساخت عرشه
کلمات کلیدی اصلی در برابر کلمات کلیدی طولانی و دم دراز
کلمات کلیدی که بیشترین جستجو را به خود اختصاص میدهند، کلمات کلیدی اصلی نامیده میشوند. در مقابل، کلمات کلیدی با جستجوی نسبتا کم را کلمات کلیدی طولانی و دم دراز مینامند.
در صورتی که بخواهیم تفاوت این دو را به تصویر بکشیم، کلمات کلیدی اصلی به لحاظ تعداد کل کلمات کلیدی خیلی سریع شیب نزولی پیدا میکنند در حالی که عباراتی که کمتر جستجو میشوند به مانند یک دم ادامهدار هستند.
از آنجایی که 15 درصد از جستجوهای روزانه برای گوگل جدید هستند، جای تعجب نیست که بیشتر جستارهای جستجو به عنوان کلمات کلیدی طولانی و دم دراز در نظر گرفته میشوند؛ حتی اگر یک کلمه کلیدی دم دراز به تعداد محدودی جستجو شود.

در جدول زیر ویژگیهای کلمات کلیدی اصلی و دم دراز آورده شده است. لازم به ذکر است که هیچ یک از این موارد به استثنای حجم، قطعی نیستند.
کلمات کلیدی اصلی |
کلمات کلیدی طولانی و دم دراز |
حجم جستجوی بالا |
حجم جستجوی پایین |
رتبهبندی بالا |
رتبهبندی پایین |
ترافیک تبدیل کم |
ترافیک تبدیل زیاد |
تعداد کلمات کم |
تعداد زیاد کلمات |
بهترین گزینه برای صفحات سطح بالا |
بهترین گزینه برای صفحات سطح پایین |
اهداف چندگانه جستجو |
تک هدف جستجو |
به عنوان مثال:
کلمات کلیدی اصلی: باب دیلن
کلمات کلیدی طولانی و دم دراز: پدر جیکوب دیلن کیست؟
سخن پایانی
به نظر میرسد که تحقیق کلمات کلیدی، سادهترین و اساسیترین کار در سئو است اما با این وجود، ضروری است و باید هر چند وقت یکبار انجام شود. با تحقیق کلمات کلیدی و یافتن روشهای بهینه انجام آن، شما میتوانید ترافیک ارگانیک وبسایت خود و نیز نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه را افزایش دهید. این همان فاکتوری است که تحقیق کلمه کلیدی را برای سئو ارزشمند میکند.