تحقیقات صحیح کلمه کلیدی هر استراتژی سئو و PPC موفقی را پیریزی میکند. برای افزایش ترافیک دریافتی از سمت گوگل یا راهاندازی یک کمپین تبلیغاتی پربازده در گوگل، شما باید بدانید که مخاطبانتان در جستوجوی خودشان به دنبال چه چیزهایی هستند و استراتژی رشد خود را بر پایه آن بنا کنید.
اگر نمیدانید که جستوجوکنندگان چگونه به جستوجو محصول شما، خدماتی که ارائه میدهید یا اطلاعات و محتوای تخصصی که به اشتراک میگذارید، میپردازند، شما چشم بسته کار میکنید!
خبر خوب این است که تحقیق کلمات کلیدی کار سخت و دلهرهآوری نیست و یکی از بهترین گزینههای شروع برای بدست آوردن دید خوبی نسبت به کلمات کلیدی جستجویی که نیاز به بهینهسازی دارند، ابزار Google Keyword Planner است: یک ابزار رایگان که در مرکز ابزارهای سئو و PPC شما قرار دارد.
اما این به معنی این نیست که ابزار Google Keyword Planner تنها ابزار تحقیق کلمات کلیدی است، بلکه نقطه شروع این کار محسوب میشود. در اینجا تمام آنچه که باید در مورد ابزار Google Keyword Planner بدانید را به اشتراک گذاشتهایم؛ اینکه شما چگونه میتوانید کار با این ابزار را شروع کنید، چگونه اطلاعات را برای استفاده در کمپین خود آنالیز کنید و تعداد زیادی ترفند که به شما کمک میکنند کارهایی که دیگران نمیتوانند انجام دهند را انجام دهید!
ما مسیرهای مختلف استفاده از ابزار Google Keyword Planner را به شما نشان خواهیم داد که بسته به استراتژی سئو شما یا اینکه کمپین تبلیغاتی شما به چه نحوی پایهگذاری شده است، میتوانند مورد استفاده قرار گیرند.
اینجا فهرستی از هر آنچه در این راهنما پوشش میدهیم را میبینید:
- معرفی Keyword Planner
- راهنمای قدم به قدم استفاده از ابزار Google Keyword Planner
- استفاده از ابزار Google Keyword Planner برای سئو
- استفاده از ابزار Google Keyword Planner برای تبلیغات PPC
- ترفندهایی که باید برای رفع مشکلات ابزار Google Keyword Planner بدانید
- نکات منفی ابزار Google Keyword Planner
- یک ابزار کلمات کلیدی قدرتمند با محدودیتهای خاص
- مقایسه ابزار Google Keyword Planner با ابزار Keyword Magic Tool
معرفی Keyword Planner
همانطور که میدانید Keyword Planner ابزاری است که همه بازاریابان باید به تمامی جوانب آن آشنا باشند. این ابزار یک روش بینظیر برای کشف کلمات کلیدی جدید برای کمپین تبلیغاتی، فهمیدن اینکه چگونه جستوجوها در طول زمان تغییر میکنند، بررسی تخمینهایی از قیمت تبلیغات در گوگل و دیگر چیزها است. اگر نیاز دارید تا کلمات کلیدی درستی را برای کسبوکارتان پیدا کنید، این ابزار یک مکان عالی برای شروع فعالیتتان است.
همچنین هرقدر که جزئیات بیشتری از این ابزار را بدانید، میتوانید ارزشهای بیشتری را بدست آورید.
خب ادامه دهیم. ابزار Google Keyword Planner یک راه عالی برای کشف سرنخهایی است که به شما کمک میکنند بفهمید چگونه مخاطبانتان از گوگل برای پیدا کردن کسبوکارهایی ماند شما استفاده میکنند.
چگونه به Keyword Planner دسترسی پیدا کنیم؟
تمامی چیزی که برای دسترسی به Keyword Planner لازم دارید، داشتن یک حساب گوگل است. اگر شما یکی از این حسابها را ندارید، میتوانید به راحتی از صفحه «ورود به گوگل» استفاده کنید و به رایگان عضو گوگل شوید.

هنگامی که وارد گوگل شدید، قطعا میخواهید که مستقیم به ابزار Keyword Planner tool دسترسی پیدا کنید. اگر فقط در گوگل عضو شدید و Google Ads را اجرا نکردهاید، درخواست کنید تا یک حساب کاربری تبلیغاتی داشته باشید. هنگامی که تلاش میکنید به این سرویس دسترسی پیدا کنید با پیامی شبیه به تصویر زیر مواجه میشوید:

نگران نباشید Google Keyword Planner یک ابزار رایگان است و شما میتوانید بدون درخواست هیچ تبلیغاتی به آن دسترسی داشته باشید. در ادامه مشاهده میکنید که چطور این کار را انجام دهید.
روی عبارت «New Google Ads Account» کلیک کنید. سپس باید پاسخ دهید که هدف اصلی تبلیغاتی شما چیست؟ (?What’s your main advertising goal). آیا نوشتههای ریزی را روی صفحه نمایش خود میبینید. جلوتر بروید و حالت خود را به تخصصی تغییر دهید (Switch to Expert Mode) تا بتوانید هر هدف تبلیغاتی را تنظیم کنید.

در پایین سمت راست یک دکمه به نام «Create an account without a campaign» (ساخت اکانت بدون یک کمپین) را مشاهده خواهید کرد.

هنگامی که روی آن کلیک کردید، تنها نیاز است اطلاعات کسبوکار خود را تکمیل کنید.
قطعا از شما درخواست نمیشود که هیچ اطلاعات پرداخت و مالی را وارد کنید، بنابراین مستقیم وارد شوید. حالا میتوانید به کاوش در اکانتتان مشغول شوید!


در قدم نخست با یک صفحه کمپین خالی (campaign overview) مواجه خواهید شد. در قسمت بالای صفحه نمایش خود، شما باید آیکون Tools & Settings (ابزارها و تنظیمات) را مشاهده کنید.

هنگامی که روی این گزینه کلیک میکنید، منو ابزارها و تنظیمات باز میشود که میتوانید ابزار Keyword Planner را زیر ستون Planning مشاهده کنید.

سپس شما اینجا خواهید بود . . .

حالا شما آماده هستید که از Keyword Planner استفاده کنید و یاد بگیرید که چگونه با این ابزار کار کنید.
دسترسی به Keyword Planner هنگامی که Google Ads را اجرا کرده اید:
اگر شما در حال استفاده از Google Ads هستید، نیازی نیست نگران ساختن یک اکانت جدید گوگل باشید تا بتوانید به ابزار Keyword Planner دسترسی پیدا کنید. به سادگی به صفحه ابزار بروید، وارد اکانتتان شوید و آماده شوید تا پیدا کردن فرصتهای کلمات کلیدی را شروع کنید.
راهنمای قدم به قدم استفاده از ابزار Google Keyword Planner
اگر شما از قبل یک اکانت گوگل داشتهاید که از سرویس Google Ads استفاده میکردید یا به تازگی یک اکانت ساختهاید، اولین چیزی که ابزار Keyword Planner به شما نشان خواهد داد دو گزینه موجود برای شروع کارتان است:
- کشف کلمات کلیدی جدید (Discover new keywords)
- دریافت حجم جستوجو و پیشبینی (Get search volume and forecasts)
قبل از اینکه شروع به یادگیری هر کدام از این مسیرها در ابزار Keyword Planner کنید، نیاز دارید تا با هر کدام از آنها به طور کامل آشنا شوید و بدانید که چه موقعی باید از آنها استفاده کنید.
قطعا هنگامی که بدانید باید از کجا شروع کنید و چه وظایفی را انجام دهید، خواهید توانست سریعتر حرکت کنید. همچنین باید بدانید که تفاوت بین کلمات کلیدی برای سئو و PPC در چیست؟
کشف کلمات کلیدی جدید (Discover New Keywords)
هنگامی که در پی شناسایی فرصتهای کلمات کلیدی هستید، باید مستقیم به مسیر کشف کلمات کلیدی جدید یا discover new keywords بروید. اینجا خواهید توانست کلمات کلیدی جدید را بیابید و به دید درستی دست پیدا کنید که مشخص میکند مخاطبان شما از چه کلماتی برای جستوجو استفاده میکنند. هنگامی که به دنبال فرصتهای جدید هستید یا میخواهید در کلمات کلیدی که قبلا استفاده کردید کاوش کنید و نقاط شروع بسیار کمی در اختیار دارید، اینجا جایی است که باید از آنجا کار خود را شروع کنید.
دریافت حجم جستوجو و پیشبینی (Get search volume and forecasts)
از طرف دیگر، اگر شما یک لیست از کلمات کلیدی دارید و میخواهید درباره آنها اطلاعات بیشتری را بدست آورید، باید از مسیر «دریافت حجم جستوجو و پیشبینی» (Get search volume and forecasts) استفاده کنید.
اینجا پیشنهاد کلمه کلیدی خاصی را دریافت نمیکنید و جایی نیست که با فرصتهای جدید آشنا شوید. بلکه در این گزارش به شما تخمینی از حجم کلیکها و تاثیری که ممکن است از طریق تبلیغات در گوگل دریافت کنید برای 30 روز آینده نمایش داده خواهد شد. شما همچنین سایر پارامترها مانند تخمین هزینه، CTR و متوسط CPC را مشاهده خواهید کرد.
ابزار Google Keyword Planner بسیار قدرتمند است زیرا انعطافپذیری بسیار بالایی دارد و برای کاربردهای مختلف میتوان از آن استفاده کرد. پس حتما به این موارد نگاه کنید و بفهمید که دقیقا چه چیزهایی را توضیح میدهند و چگونه میتوایند از آنها برای نیازهای خودتان بهرهمند شوید.
استفاده از ابزار Google Keyword Planner برای سئو
گوگل در درجه اول هدفش از ساخت یک ابزار کلمات کلیدی قدرتمند، استفاده از آن برای تبلیغات خودش بود. اما در حال حاضر Keyword Planner یک ابزار قدرتمند برای تحقیق کلمات کلیدی است و میتواند به شما در مسیر پیدا کردن کلمات کلیدی که میخواهید در آنها رتبهای در سرچ گوگل بدست آورید، کمک کند.
چگونه کلمات کلیدی جدید را پیدا کنیم؟
دلیلی که سئوکاران معمولا از ابزار Keyword Planner استفاده میکنند، پیدا کردن کلمات کلیدی جدید است. همچنین آنها از ابزار Google Keyword Planner برای هدایت یک استراتژی به وسیله کلمات کلیدی که توسط مخاطبان در مورد کسبوکارهایی مثل شما جستوجو میشوند، استفاده میکنند. به علاوه از این ابزار برای پیدا کردن فرصتهای جدید تولید محتوا و گرفتن رتبه و پیدا کردن ایدههای کلمات کلیدی که بسیار ساده و آسان است، استفاده میشود.
قدم اول: بروی گزینه «کشف کلمات کلیدی جدید» (discover new keywords) کلیک کنید. سپس شما با دو گزینه «شروع با کلمات کلیدی» (start with keywords) و «شروع با یک وبسایت» (start with a website) روبهرو میشوید.
ما نخست با گزینه « شروع با کلمات کلیدی» پیش میرویم و به طور مثال میخواهیم فرصتهایی را برای یک خردهفروش لباس زنانه آنلاین پیدا کنیم.

قدم دوم: برای شروع، راحتترین کار این است که محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید را وارد کنید. اینجا همچنین یک گزینه وجود دارد که به شما امکان میدهد زبان و مکان خود را انتخاب کنید و به علاوه به سیستم بگویید که برند تجاری شما را در نتایج قرار دهد یا خیر. همچنین میتوانید با استفاده از فیلتر سایت اختصاصی، محصولات، برندها و خدماتی که ارائه نمیدهید را پوشش دهید. معمولا بهتر است که از فیلترینگ در این مرحله استفاده نکنید.
اگر میخواهید چند کلمه کلیدی را با هم وارد کنید، میتوانید به راحتی این کار را با گذاشتن کاما بین کلمات مورد نظر انجام دهید. شما میتوانید هر دفعه 10 کلمه کلیدی متفاوت را به طور همزمان سرچ کنید.
در این مثال، ما با کلمه کلیدی «لباسها» (dresses) شروع میکنیم. اغلب اوقات سخت است که یک نقطه شروع پیدا کنید اما پیشنهاد ما شروع با کلمات کلیدی گسترده است که خلاصهای از خدمات و محصولات شما را نمایندگی میکنند و تعداد زیادی فرصت را به نمایش میگذارند.

از طرفی به جای اینکه با ایده کلمات کلیدی خودتان شروع کنید، میتوانید با یک وبسایت شروع کنید و نام دامنه خود را برای تحلیل وارد کنید.

قدم سوم: در اینجا یک دسته از ایدههای کلمات کلیدی به شما نشان داده خواهد شد که با شاخص «مرتبط بودن» (relevance) مرتب شدهاند. وقتی در حال سرچ کلمه کلیدی «لباسها» (dresses) بودیم، 1591 ایده نشان داده شد که میتوان به راحتی از میان آنها فرصتها را تشخیص داد و فهمید مردم چه چیزهایی را جستوجو میکنند.

همانطور که مشاهده میکنید یک لیست از کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی که وارد کردید به شما نشان داده میشود. همچنین تعداد ستون که اطلاعاتی مانند میانگین تعداد جستوجو ماهیانه (average number of months searches)، سطح سختی رقابت (the level of (paid) competition)، تاثیر به اشتراکگذاری تبلیغات (the ad impression share) و تخمین پیشنهادات بالاترین صفحات (top of page bid estimates) را در بردارند، نشان داده میشوند.
سعی کنید کلمات کلیدی متفاوتی را برای شروع انتخاب کنید تا ایدههای بیشتر و خاصتری را پیدا کنید. اگر با کلمهای مثل لباس مهمانی (party dresses) به جای کلمهی لباسها (dresses) شروع میکردیم، نتایج این گونه بود:

اگر به گزارش بالا دقت کنید کلمات کلیدی کمتری را مشاهده خواهید کرد اما توجه کنید که چه چیزی آن را خاصتر کرده است؟
این یک مثال عالی برای نشان دادن قدرت این ابزار است که به شما کمک میکند فرصتها را پیدا کنید. اگر عبارت لباس مهمانی (party dresses) را وارد کنید، به سرعت مشاهده میکنید که مردم چیزهای مختلفی مانند «لباس بیرونی» (going out dresses) و کلمات کلیدی بلندتری مثل «لباس سایز بزرگ مهمانی» (plus size party dresses) و «لباس مهمانی سفید» (white party dresses) را جستوجو میکنند.
هرچقدر شما دید وسیعتری در مورد چگونگی جستجوی مشتریان در اختیار داشته باشید، شانس بیشتری دارید که نیازهایشان را رفع کنید. این مثال عالی نشان میدهد که چگونه تحقیق کلمات کلیدی بیشتر از جستوجو و به عهده گرفتن یک نقش کلیدی در خرید سهام یا تولید یک محصول جدید، تاثیرگذار است.
نکته مهم: به یاد دارید که چگونه میتوانستید با یک دامنه یا یک صفحه وب خاص جستوجو را شروع کنید؟ برای پیدا کردن ایدههای بیشتر از آنچه با کلمات کلیدی خودتان آن را تشخیص دادید، میتوانید دامنهی یکی از رقیبانتان را وارد کنید. چه راه بهتری از اینکه کلمات کلیدی را از دید رقبا ببینید؟
فراموش نکنید که میتوانید موارد خاص را هم سرچ کنید. سعی کنید صفحات سایت رقبا را به جای قرار دادن دامنه کلی جستوجو کنید تا ایدههای خاصی بدست آورید.

در این جایگاه، شما باید توجه داشتید باشید که پارامتر «میانگین جستوجوی ماهیانه» (average monthly searches) در یک بازه خاص نمایش داده میشود.
برای کلمه کلیدی «لباس مهمانی» (party dresses) مقداری بین 100K تا 1M نمایش داده شده است. این بازه خیلی بزرگ است و شامل چندصد هزار اختلاف است. در سال 2016 گوگل حجم دقیق جستوجو را برای کاربرانی که در گوگل ثبت نام کرده بودند اما هیچ برنامه تبلیغاتی فعالی نداشتند، نشان میداد. از آن سال به بعد برای این دسته از کاربران تنها یک بازه نمایش داده میشود.
به خواندن ادامه دهید. در ادامه به شما نشان خواهیم داد که چگونه میتوانید حجم دقیق کلمه کلیدی جستوجو شده را در سرویس گوگل بدون اینکه تبلیغاتی را بخرید، پیدا کنید.
استفاده از ابزار Google Keyword Planner برای تبلیغات PPC
اگر شما قصد دارید یک کمپین PPC در Google Ads برنامهریزی و راهاندازی کنید، جای تعجب نیست که ابزار Google Keyword Planner دادههای زیادی را در اختیار شما قرار میدهد تا عملکرد کمپین خود را پیشبینی و برنامهریزی کنید. به جای اینکه چشم بسته کمپینی را راهاندازی کنید، به مجموعهای از ابزارها دسترسی دارید که به شما کمک میکنند تصمیمات قاطعانهای اتخاذ کنید.
چگونه عملکرد کمپین تبلیغاتی گوگل را پیشبینی کنیم؟
هنگامی که قصد دارید یک کمپین تبلیغاتی در گوگل راهاندازی کنید، میتوانید حجم جستوجو و پیشبینی ترافیک و همچنین میزان تاثیر بالقوه (potential impact) و هزینه برای هر کلیک (clicks to costs) را به طور دقیق ببینید تا بتوانید درک درستی از آنچه که نیاز دارید داشه باشید.
اینجا چگونگی استفاده از ابزار Google Keyword Planner برای پیشبینی کمپین PPC به طور دقیق بیان شده است.
قدم اول: شما به یک فهرست از کلمات کلیدی برای پیشبینی نیاز دارید. میتوانید این فهرست را هنگامی که مشغول به کشف کلمات کلیدی تازه با استفاده از همین ابزار هستید، بسازید یا اینکه از یک فهرست خارجی استفاده کنید. بدون داشتن یک فهرست نمیتوانید چیزی را پیشبینی کنید.
ما با مثال خردهفروشی لباس زنانه ادامه میدهیم. اینجا میتوانید پیشبینی یک کمپین با هدف فروش لباس مهمانی را مشاهده کنید.
توجه کنید که شما میتوانید به صورت تکی یا با استفاده از یک فایل اکسل دادهها را وارد کنید.

قدم دوم: حال باید یک پیشبینی جدید برای کلمات کلیدی که وارد کردید را مشاهده کنید. همچنین توجه کنید که هیچ ایدهی جدیدی به شما نشان داده نخواهد شد بلکه یک پیشبینی از اینکه چگونه کمپین شما عمل خواهد کرد را میبینید. نخست شما یک صفحه گروهبندی شده را به عنوان کمپین و به صورت زیر مشاهده خواهید کرد:

این اطلاعات یک راه عالی برای فهمیدن تخمین تعداد کلیکها و میزان تاثیرگذاری کمپین شما در یک بازه 30 روزه است. همچنین هزینه پروژه و بودجه مورد نیاز روزانه را مشاهده میکنید. در میان این دادهها میتوانید CTR (نرخ کلیک) پیشبینی شده، CPC (هزینه هر کلیک) میانگین و میانگین جایگاه در صفحه جستوجو شده توسط کاربر را ببینید.
برای رفتن به قدم بعدی تحقیق و درک تاثیر اقتصادی آن، میتوانید پارامترهای تبدیلی (conversion metrics) را اضافه کنید. برای این کار به راحتی نرخ تبدیل (conversion rate) و حجم مورد انتظار خود را وارد کنید.

بعد از این کار شما یک پیشبینی از عملکرد مورد انتظار خودتان و میزان بازگشت کمپینتان را مشاهده میکنید.

مطمئنا شما نمیتوانید بدون داشتن این دادهها کمپین تبلیغاتی موفقی در گوگل راهاندازی کنید. این گزارش به شما اجازه میدهد که بفهمید کدام کلمات کلیدی مورد انتظار سود ده هستند و کدام یک اینگونه نیستند. از آنجایی که این دادهها به صورت رایگان در اختیارتان هست، کمپین خود را چشم بسته ایجاد نکنید.
به علاوه مشاهده میکنید که همین پارامترها در سطح کلمه کلیدی نیز وجود دارند.

توجه کنید که اینجا تخمین تاثیرگذاری و تعداد کلیک بسیار بیشتر است! چرا این اتفاق افتاده؟ چون که دادهها بر پایه بیشترین CPC (هزینه هر کلیک) تنظیم میشوند. ما اینجا از 2 یورو استفاده کردیم. حالا اگر تنظیمات را تغییر بدهیم و ماکزیمم CPC را روی 1 یورو تنظیم کنیم، چه اتفاقی میافتد؟

مراقب باشید که این معیار به معنای تعداد کلیک توسط جستوجو ارگانیک نیست. ما در حال پیشبینی کمپین تبلیغاتی خود هستیم.
چگونه کلمات کلیدی منفی را پیدا کنیم؟
هیچ کس علاقهای به هدر دادن پولش ندارد اما واقعیت این است که از دست دادن یا هدر دادن بودجه برای یک کمپین تبلیغاتی گوگل غیر معمول نیست. هنگامی که کلمات کلیدی منفی شناسایی نشوند، ممکن است هدر دادن پول اتفاق بیفتند. خوشبختانه Keyword Planner یک ابزار قدرتمند برای این کار است.
برای بیشتر افراد کلمات کلیدی منفی قابل درک نیستند ولی شما میتواند آنها را در تضاد با هدفگذاریتان برای کلمه کلیدی مورد نظر بدانید. اینها در واقع ترمهای جستوجویی هستند که نمایش تبلیغات شما را وقتی جستوجو کننده آنها را وارد میکند، متوقف میکنند. تبلیغات شما برای این کلمات کلیدی موثر نیستند.
شاید فکر کنید که Keyword Planner تنها باید کلماتی را جستوجو کند که شما میخواهید برای آنها تبلیغاتتان را نشان دهید؛ ولی اینگونه نیست. برگردیم به مثال قبلی. برای مثالِ «لباسهای مهمانی» شما مشاهده میکنید که پیشنهاد دهندهی کلمات کلیدی، ترمی مانند «لباس مهمانی بچهگانه» را گزاش داده است. اما اگر شما هیچ لباس بچهگانهای برای فروش نداشته باشید چطور؟ ساده است، شما میتوانید این کلمه کلیدی را به عنوان کلمه کلیدی منفی ثبت کنید تا از نمایش تبلیغ خود برای این کلیدواژه جلوگیری کنید.
این روند به صورت دستی انجام میشود اما یک راه موثر برای جلوگیری از هدر دادن پولتان توسط کمپین تبلیغاتی، قبل از راهاندازی آن است.
ترفندهایی که باید برای رفع مشکلات ابزار Google Keyword Planner بدانید
Google Keyword Planner ابزار محبوب همه برای تحقیق کلمات کلیدی نیست. این موضوع عمدتا به دلیل وجود برخی مشکلات و کاستی در استفاده از آن است. اغلب این مشکلات ناشی از درک نادرست پتانسیلهای این ابزار، آشنایی نداشتن با چگونگی وارد شدن به بخشهایی از دادههای خاص یا چگونگی انجام برخی از عملیاتهای خاص است. هنگامی که بدانید چگونه از این مشکلات عبور کنید، به سرعت خواهید فهمید که این ابزار چگونه میتواند به شما کمک کند تا تصمیمات بهتری برای تبلیغات PPC و سئو بگیرید.
اگر شما یک کاربر حرفهای ابزار Google Keyword Planner هستید، شاید برخی از این ترفندها را بدانید اما اگر تازه شروع به کار کردهاید، این ترفندها کار شما را سریعتر انجام خواهند داد.
ترفند اول: پیدا کردن حجم دقیق جستوجو ماهیانه بدون راهاندازی تبلیغات گوگل
اگر شما یک کمپین تبلیغاتی گوگل را راهاندازی کرده باشید، میتوانید حجم دقیق جستوجو ماهیانه را در سطح کلمات کلیدی ببینید. اما یکی از عمدهترین شکایتها در مورد این ابزار این است که شما نمیتوانید حجم دقیق جستوجو را بدون داشتن یک کمپین تبلیغاتی مشاهده کنید.
خبر خوب این است که یک راه برای دیدن حجم دقیق جستوجو وجود دارد. فقط کافی است که طبق مراحل زیر عمل کنید:
- یک کلمه کلیدی در بخش کشف کلمات کلیدی جدید (Discover new keywords) وارد کرده و به قسمت نتایج بروید.
- چک باکس کنار هر کلمه کلیدی که میخواهید حجم دقیق جستوجو آن را ببینید، تیک بزنید.

- عبارت «تطابق دقیق» (exact match) از منوی کشویی را انتخاب کنید.
- روی دکمه «اضافه کردن کلمات کلیدی» (Add keywords) که به صورت آبی در جلو این ستون نمایش داده شده است، کلیک کنید.
- الان شما باید یک گزینه به نام «مشاهده پیشبینی» (view forecast) را در پایین صفحه خود مشاهده کنید.

- روی عبارت «مشاهده پیشبینی» (view forecast) کلیک کنید و سپس به بخش پیشبینی هدایت خواهید شد.
- گزینه «بیشترین CPC» یا (max CPC) را انتخاب کنید. میتوانید آن را در قسمت راست چارت ببینید. سپس میتوانید مقدار جستوجو ماهیانه (average monthly impressions) هر کلمه کلیدی را مشاهده کنید.

ترفند دوم: به سرعت کلیدواژههای ارزشمند را پیدا کنید
اگر کسی هزینهی بالایی به ازای کلیک برای یک کلمه کلیدی بپردازد، شما میتوانید مطمئن شوید که ارزش تبدیل این کلمه کلیدی بسیار بالاست. اما شاید متعجب شوید که چگونه این گزارش میتواند بر استراتژی سئو شما وقتی که فقط میانگین قیمت برای هر کلیک مشخص است، تاثیر گذار باشد؟
تنها دلیلی که باعث میشود یک بازاریاب هزینه بسیار زیادی برای یک کلیک بپردازد این است که از این طریق پول بدست میآورد. پیدا کردن کلمات کلیدی پر ارزش بسیار ساده است:
- روی ستون «بالاترین پیشنهاد برای هر صفحه» (Top of page bid (high range)) کلیک کنید تا بر اساس این معیار مرتب شود.

این تمام کاری است که باید انجام دهید. نرخ بالاتر کلیکها به معنای ارزش بیشتر آن کلیک است. در حالی که میخواهید مطمئن شوید تنها روی کلمات کلیدی پر ارزشی که اغلب بلند هستند و ترافیک کمی ایجاد میکنند، تمرکز نکردهاید، این گزارش میتواند به تکمیل استراتژی شما کمک کند.
ترفند سوم: سوالهایی که مشتریانتان میپرسند را پیدا کنید.
بهترین استراتژیهای سئو مشتریان را از طریق قیف بازاریابی مورد هدف قرار میدهد و یکی از راههایی که میتوانید مخاطب جدید بدست آورید، پاسخ دادن به سوالات آنها است. اما چگونه سوالاتی که مشتریانتان میپرسند را پیدا کنید؟ شما میتوانید این کار را با ابزار Google Keyword Planner انجام دهید:
- کلمه کلیدی ابتدایی خود را وارد کنید، مانند دفعات قبلی که این کار را انجام میدادید.
- یک فیلتر اضافه کنید.

- گزینه «متن کلمه کلیدی» (keyword text) را انتخاب کنید و مقدار آن را روی «شامل» (contains) تنظیم کنید.

- عبارتهای سوالی مانند «چگونه»، «چه»، «کجا»، «چرا»، «چه موقع» (کِی، چه زمانی)، کدام یا دیگر موارد را اضافه کنید.
- از این گزارش برای تکمیل کردن استراتژی محتوای خود استفاده کنید. این گزارش به شما کمک میکند که رتبه خوبی برای سوالاتی که مخاطبان میپرسند بدست آورید.
ترفند چهارم: پیدا کردن کلمات کلیدی برای کسبوکارهای محلی
اگر شما در حال انجام سئو محلی برای کسبوکاری هستید که تنها در یک محدوده جغرافیایی خاص فعالیت میکند، قطعا نمیخواهید که حجم جستوجو و پیشنهادات کلمات کلیدی را در سطح کشوری یا جهانی ببینید. شما نباید تصویر بزرگتر را ببینید و باید کلمات کلیدی که شامل کشور حوزه فعالیت شما است را بشناسید و آنها را از کار خود جدا کنید.
برای مثال هنگامی که کلمه کلیدی «الکتریکیهای لندن» را برای کشور انگلستان سرچ میکنید و این کار را با استفاده از اکانت گوگل انجام میدهید، سیستم حجم جستوجوی 1.3k را به صورت ماهیانه نشان میدهد.

به نظر خیلی پاین میآید، اینطور نیست؟
این موارد را امتحان کنید:
- به جای اینکه مکان مورد نظر خودتان را تایپ کنید، به سادگی خود عبارت «الکتریکی» را وارد کنید.
- روی گزینه «موقعیت» (location) در گوشه سمت چپ صفحه کلیک کنید و مکان مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. در این مثال لندن مکان هدف ما است.

- کلمه کلیدی را به یک پلن اضافه کنید و پیشبینی را ببینید.

به سادگی با جستوجو کردن کلمه کلیدی اصلی و تغییر مکان، مشاهده شد که حجم جستوجو از 1.3k به 7k رسید که تغییر بسیار بزرگی است. وقتی که میخواهید به صورت محلی کلمه کلیدی را ببینید و به دنبال اطلاعات صحیح میگردید، تصمیم اشتباه نگیرید. با این روش میتوان اطلاعات درست را دریافت کرد.
ترفند پنجم: ببینید چه دستگاههایی به جستوجو کلمات کلیدی می پردازند.
در سالهای اخیر، روش جستوجوی ما در وب تفاوت بسیار زیادی کرده است و بیشتر افراد از موبایل برای خرید و گشتن در وب استفاده میکنند. یک بازاریاب هوشمند میداند که مخاطبانش از چه دستگاهی استفاده میکنند و Keyword Planner یک ابزار عالی برای فهمیدن میزان استفاده دستگاههای مختلف از یک کلمه کلیدی خاص است. اینجا میتوانید ببینید که چگونه دستگاههای استفاده شده را پیدا کنیم:
- یک پلن ایجاد کنید و پیشبینی را ببینید.
- گزینه «دیدن پلن» (plan overview) در سمت چپ منو خود را انتخاب کنید.

حالا میتوانید ببینید که چه تعداد کاربر موبایل، تبلت و دستگاههایی که از دسکتاپ استفاده میکنند، به جستوجو کلمات مورد نظر شما پرداختهاند.

از این گزارش تنها برای تاثیر گذاشتن روی تنظیم پیشنهادات برای کمپین تبلیغات PPC خود استفاده نکنید بلکه برای اولویتبندی گسترش سایت و کارهای بهینهسازی خود از آن بهره بگیرید. این گزارش به شما نشان میدهد که روی تجربه کاربری موبایل تمرکز کنید یا دسکتاپ!
نقاط ضعف ابزار Google Keyword Planner
مانند تمامی ابزارها، Google Keyword Planner هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف دارد. برای برخیها این یک ابزار عالی برای تحقیق کلمات کلیدی است اما برای برخی دیگر ممکن است دردسرهایی داشته باشد که آنها ندانند چگونه باید آن را رفع کنند و به راهشان ادامه دهند.
نقدهای معمول این ابزار چه مواردی هستند؟ آیا این موارد باعث میشوند بازاریابان به دنبال گزینههای دیگری باشند؟ بیایید آنها را بررسی کنیم.
- در حالی که یک ردیف از اطلاعات ابزار مورد نظر، میانگین حجم جستوجو شدهی ماهانه است اما به دلیل گرد کردن دادهها، این مقدار دقیقا آن چیزی که انتظار دارید نیست. برای دریافت یک تصویر صحیح از میانگین حجم جستوجو ماهیانه، شما باید به 12 ماه گذشته نگاه کنید و خودتان میانگینگیری را برای اطلاعاتی که دریافت کردهاید، انجام دهید. تفاوت بین این دو عدد میتواند قابل توجه باشد و سوالی مطرح میشود که چه مقدار میانگینگیری این ابزار صحیح است.
- این ابزار از سطلهای ترافیکی (traffic buckets) برای نمایش میانگین حجم جستوجوی ماهیانه استفاده میکند که به معنی این است که ارقام مربوط به جایی است که با نزدیکترین سطل ارتباط دارد. این مسئله سوالات بسیار زیادی را درباره ارزش دادهها هنگامی که میخواهیم تصمیمی برای پروژههای خود بگیریم، مطرح میکند.
- بیشتر شکایات در مورد کلمات کلیدی از دست رفته و فرصتهای پر جستوجویی است که موقع پیدا کردن ترمهای جستوجو با این ابزار نمایش داده نمیشوند اما این موارد چندی قبل از طریق گزارش ترمهای جستوجویی که توسط Google Search Console فراهم شده است، قابل رویت بودند.
- در حالی که شما نتایج را با «ایدههای گسترده» (broadly related ideas) فیلتر کردهاید، ابزار مجاز بود این کار را با «ایدههای محدود» (closely related ideas) شده نیز انجام دهد. البته این مورد در سال 2019 حذف شد تا برخی از نگرانیها از بین بروند.
باید گفت که این ابزار ویژگیهای فوقالعاده زیادی دارد که میتوان به آنها اشاره کرد. یکی از بزرگترین این ویژگیها، رایگان بودن آن برای تمامی افراد و کاربردها است. اگر کمی با ترفندهای آن آشنا شوید و درک عمیقتری از آن پیدا کنید، این ابزار فوقالعاده میتواند دیدی وسیعی به شما ارائه دهد که بسیار کاربردی است.
یک ابزار کلمات کلیدی قدرتمند با محدودیتهایی خاص
ابزار Google Keyword Planner را نباید دست کم گرفت. این ابزار یک راه عالی برای شناسایی کلمات کلیدی جدید و فرصتهایی هم برای سئو و هم برای کمپین تبلیغاتی PPC است و همچنین فرصتی برای پیشبینی تاثیر تبلیغات گوگل بر کسبوکار شما فراهم میکند. این ابزار همچنین میتواند نحوه ارائه خدمات و محصولات شما را هدایت کند و دیدی نسبت به ترمهایی که برای رقبای شما ترافیک ایجاد کرده است و شما برای آنها رتبهای ندارید را به شما ارائه دهد.
این ابزار به عنوان یکی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی موجود در نظر گرفته میشود. یک جذابیت خیلی بزرگ آن این است که اطلاعات مستقیم از طرف گوگل ارائه میشوند که باعث میشود بتوانید به راحتی اعتماد کنید و روی فعالیتهای بازاریابی خود سرمایهگذاریهای لازم را انجام دهید. این ابزار قطعا محدودیتهایی دارد اما سایر ابزارها میتوانند به شما کمک کنند تا این مشکل را حل کنید و مطمئن شوید که اطلاعات دقیقی که برای تصمیمگیری برای کمپینتان لازم دارید را در اختیار دارید.
ابزار Google Keyword Planner در مقایسه با ابزار Keyword Magic Tool
Google Keyword Planner ابزار مناسبی برای همه افراد نیست. این ابزار یکی از منابع مهم است که هر روزه توسط بازاریابان در سرتاسر جهان استفاده میشود اما یک جایگزین برای آن وجود دارد که ممکن است با آن آشنا نباشید. ابزار Keyword Magic Tool یکی از ابزارهایی است که برای تحقیق کلمات کلیدی بسیار مفید است.
- برای یک کلمه کلیدی خاص، شما میتوانید چیزی حدود 20 میلیون ایده کلمات کلیدی مختلف را ببینید که همه آنها میتوانند توسط فیلترهای حجم جستوجو، سختی کلمات کلیدی، چگالی رقابت، ویژگیهای SERP و اطلاعات CPC فیلتر شوند. برخی از این فیلترها و گزینهها به راحتی در ابزار کلمات کلیدی گوگل در دسترسی نیستند.
- شما به راحتی میتوانید کلمات کلیدی را با عنوان مورد نظر بخشبندی کنید و فورا کلمات کلیدی مناسبی برای کمپین خود پیدا کنید. اگر به دنبال کلمات کلیدی بلند هستید، میتوانید فرصتهای بسیار زیادی را با ابزار Keyword Magic Tool که شبیه به ابزار Keyword Planner است، بیابید.
- تشخیص بهترین کلمات کلیدی برای کمپین شما و ارسال 1000 مورد از آنها به بخش مدیریت کلمات کلیدی، جمعآوری همه آنها در یک فهرست به همراه معیارهای اساسی با به همراه داشتن تخمین پتانسیل ترافیک برای وبسایت شما.
- سپس میتوانید فهرست کلمات کلیدی خود را به ابزار SEMrush Position Tracking بفرستید و زمان خود را برای تحلیل کلمات کلیدی و آنالیز عملکرد آنها ذخیره کنید. به علاوه، میتوانید این فهرست را با ابزار SEMrush PPC Keyword Tool پیوند بزنید تا به شما کمک کند که یک کمپین تبلیغاتی موفق در گوگل داشته باشید.
منبع: semrush.com
0 Comments