فکر کردن در مورد سئو به عنوان یک کانال بازاریابی مبتنی بر کلمات کلیدی آسان است، اما حقیقت این است که اگر واقعاً میخواهید در زمینه سئو رشد کنید، باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چگونه میتوانید کسب و کار خود را در صفحات موتورهای جستوجو به آنها نشان دهید.
اگر شما نمیتوانید به درستی برای سئو کردن، هدف گذاری کنید، باید تلاش کنید استراتژی جامعی تدوین کنید که باعث ایجاد ترافیکی برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری شود. لازم به ذکر است که بدون انجام این کار، کسبوکار شما رشدی که انتظار دارید را نخواهد داشت.
از طرفی، تعریف دقیق مخاطب هدف و ارتباط موثر بین تیم شما به تبیین استراتژی موفق کمک میکند. شما با استفاده از محتوای خوب میتوانید از افراد جامعه هدف خود بازدید و خرید داشته باشید.
نباید نیاز به شناسایی جامعه هدف را برای استراتژی سئو نادیده گرفت. در این راهنما، ما میخواهیم شما را از طریق روشهای مختلفی که میتوانید برای تعریف مخاطبان خود استفاده کنید، راهنمایی کنیم.
مخاطب هدف سئو کیست؟
مخاطبان شما افرادی هستند که میخواهید آنها را به وب سایت خود جذب کنید، افرادی که در گوگل (یا موتورهای جستجوی دیگر) جستجو میکنند تا مشاغلی مانند شما پیدا کنند. آنها مشتریان یا مشتریان آینده شما هستند. آنها مخاطبان هدف سئو هستند.
مخاطب هدف به معنای دانستن این است که چه کسانی این کلمات کلیدی را جستجو میکنند تا به سمت کسبوکار یا وب سایت شما هدایت شوند. وقتی بدانید این افراد چه کسانی هستند، میتوانید استراتژی تبیین کنید و با استفاده از تاکتیکهای مناسب از این امر اطمینان حاصل کنید که آنها شما را خواهند دید.
بیشتر استراتژیهای موفق سئو قادر به تشخیص مخاطب هستند و آنان را در اولویت قرار میدهند. به طور کلی سئو، بازاریابی برای موتورهای جستجو نیست، بلکه بازاریابی برای مردم است. این مردم مخاطب هدف شما هستند.
مخاطب هدف شما در برابر خریداران
شما ممکن است مخاطب هدف را با خریدار اشتباه بگیرید اما آنها یکسان نیستند و این اصطلاحات نباید به جای یکدیگر به کاربرده شوند. مخاطب هدف گروهی از افراد هستند که علاقهمند به محصول یا کسبوکار شما هستند. این افراد مشتریان ایده آل شما هستند. شخصیت خریدار تصویری انتزاعی از این مشتری ایده آل است که بر اساس دادههای کمی و کیفی از تحقیقات بازار، رقبا و مشخصات مشتری موجود ایجاد شده است. شناخت مخاطب هدف سئو امری ضروری برای بهینه سازی و ارتقا سایت است.
همانطور که راهنمای ما برای ایجاد شخصیت خریدار نشان میدهد: ایجاد شخصیت خریدار به معنای توصیف مخاطبان خرید بالقوه کسب و کار نیست، بلکه ایجاد مجموعهای از دیدگاهها است که میتواند توسط بخش های بازاریابی، فروش و محصولات برای تصمیم گیری آگاهانه و سرمایه گذاری دقیق تر مورد استفاده قرار گیرد.
چرا برای پیشبرد موفق سئو باید مخاطب هدف تان را بشناسید؟
کمیت در زمینه سئو بسیار مهم است. لازم به ذکر است که هر شخصی که وارد سایت شما میشود، این شانس برای شما ایجاد میشود که آن فرد تبدیل به مشتری دائمی شما شود. بگذارید بگوییم یک بازدید کننده که به طور متوسط 20 درصد علاقه مند به خرید محصول از شما است، تاثیر مثبتی بر فروش شما میگذارد به گونهای که به واسطه این بازدید کننده 1000 بازدید کننده دیگر کسب خواهید کرد.
اگر 50 درصد احتمال داشته باشد که بازدیدکنندهای، مشتری ثابت شما شود، میتوان گفت که شما 400 بازدیدکننده دیگر نیز به طور طبیعی خواهید داشت.
هر مخاطب میتواند باعث بیشتر شدن مخاطبان یا بازدیدکنندگان سایت شما شود؛ بنابراین شناخت مخاطب هدف سئو بسیار مهم است.
قدرت شناخت مخاطب هدف سئو
با شناخت درست مخاطبان هدف، میتوانید ترافیک مورد نیاز خود را تامین کنید.
هدف گیری مخاطب و شناخت جامعه هدف میتواند باعث افزایش ارتباطات و تعامل شود.
وقتی مخاطب هدفتان را بشناسید، میتوانید استراتژی سئو موثری برای این افراد زمانی که به صورت آنلاین جستجو میکنند، داشته باشید.
با تعیین مخاطب هدف میتوانید استراتژی سئو موثری داشته باشید!
تعریف مخاطب هدف بدان معناست که شما میتوانید:
- جستجوی هدفمندتر کلمات کلیدی برای تعیین عبارات کلیدی جستجویی که باید بهینه سازی کنید انجام دهید.
- محتوایی تهیه کنید که به درستی مطابق مخاطب هدفتان هستند، بنابراین تجربه آنها را در سایت خود ارتقا میدهید.
- ترافیک مرتبط بیشتری از افرادی که بیشتر احتمال دارد مشتری بعدی شما باشند خواهید داشت.
- درصد بالاتری از ترافیک بازدیدکنندگان را به فروش تبدیل میکنید.
7 راه تعریف مخاطب هدف سئو
چند راه برای تعریف مخاطب هدف سئو وجود دارد.
1. شناخت دموگرافی مشتری فعلی
اگر میخواهید هدف استراتژی سئو خود را بدانید، بهتر است از مشتری فعلیتان شروع کنید.
برای شروع کار خود یک فنجان قهوه با تیم فروش خود بنوشید و در این جلسه از همکاران خود بخواهید که تمامی افرادی که از سایت شما خریداری کردهاند یا فقط بازدید کردهاند، گزارشی به شما تحویل دهند.
شما میتوانید برای اشتراک گذاریهای خود از سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) استفاده کنید؛ همچنین میتوانید با استفاده از این سیستم مخاطبان خود را دسته بندی کنید.
اما فراتر از این، اطلاعاتی که میتوانید از اکانت تحلیلی گوگل خود کسب کنید را نادیده نگیرید. با کمک دادههایی که دارید، میتوانید شناخت دقیقی از مخاطب هدفتان و رفتارشان کسب کنید.
با کمک گزارش Audience، شما میتوانید مشخص کنید چه کسی از وب سایتتان دیدن کرده و دموگرافی و موقعیت آنان و علایقشان را شناسایی کنید.
2. استفاده از اطلاعات اجتماعی
اگر دنبال کننده رسانههای اجتماعی باشید، این شانس وجود دارد که مخاطبی علاقه مند به محصول یا خدماتتان را پیدا کنید.
استفاده از اطلاعات کانالهای اجتماعی میتواند راهی عالی برای شناخت بیشتر مخاطب تان باشد.
3. آنالیز صفحات نتایج موتور های جستجو یا SERP
این قسمت ساده به نظر میرسد، اما صرف زمان برای آنالیز SERP ها میتواند به تعیین نیازهای مخاطب هدفتان کمک کند.
جستجو درباره کلمات کلیدی و رتبههای آنها میتواند کمک بسیاری به موفقیت شما در زمینه سئو کند.
به طور ویژه، به تمهای مشترک در صفحات محتوا و کلمات کلیدی که بهینه سازی شدهاند و محصولات و خدمات بهینه شده و تُن کلی صدا توجه داشته باشید.
4. رقبایتان را بشناسید
هرچه بیشتر درباره رقبایتان بدانید، بهتر میتوانید مخاطب هدف سئو را تعیین کنید.
با کمک ابزار Organic Research در SEMrush میتوانید عملکرد رقبایتان را شناسایی کنید.
در اصل، به موارد زیر توجه داشته باشید:
- رتبه بندی کلمات کلیدی
- صفحات برتر
- رقبا
این اطلاعات باعث میشوند تا سایر افراد با کسب و کار شما آشنا شوند و به آن سوق داده شوند.
5. بررسی یا مصاحبه با مشتریان فعلیتان
با مخاطبانی که تا به امروز از شما خرید میکردند گفتگو کنید، این کار میتواند به شما اطلاعات مفید بسیاری دهد.
بررسی و مصاحبه با مشتریان فعلی میتواند اطلاعات مفیدی درباب مخاطب هدف به شما بدهد و این مزیت رقابتی به همراه دارد.
میتوانید از ابزارهایی چون Google Forms برای جمع آوری پاسخ از مشتریان استفاده کنید.
وقتی به حد کافی بررسی رسیدید، روندهای پاسخها را بررسی کنید تا اطلاعات لازم را کسب کنید.
6. شناسایی سوالاتی که حول موضاعات اصلی شما پرسیده میشوند.
سوالات راه خوبی برای یادگیری درباب شناسایی مخاطب هدف سئو و مسائلی که آنها در مورد کسبوکار شما میخواهند بدانند، هستند.
به این جهت، توصیه میشود زمانی را برای آنالیز دقیق مخاطب هدفتان و مواردی که به صورت آنلاین جستجو میکنند، صرف کنید.
در این سطح میتوانید از ابزار keyword magic استفاده کنید.
7. استفاده از ابزار اکسپلورر مارکت SEMrush
این ابزار به شما برای آنالیز بازار کمک میکند و به واسطه این آنالیز شما میتوانید موقعیت خود و رقبایتان را تشخیص دهید.
البته برای شناسایی مخاطب هدف سئو باید به گزارش audience توجه داشته باشید.
اینگونه سن، جنسیت و علایق خاص مخاطب هدفتان را میتوانید شناسایی و استراتژی بهتری برای افراد درست تبیین کنید.
سئو موفق از شناخت دقیق مخاطب هدف و محتوایی که میخواهند، شکل میگیرد. مخاطب هدف سئو و شناخت مخاطبین هدف سئو از مهمترین کارهایی است که باید انجام شود.
مسلما کلمات کلیدی نقش بارزی در موفقیت استراتژی سئو ایفا میکنند. بدون شناخت مخاطبتان، شما باید همه تلاشتان را متمرکز و اطمینان حاصل کنید که افراد درست را مورد هدف قرار دادهاید و شانس تبدیل آنها به مشتری را به حداکثر رساندهاید.
منبع : www.semrush.com
0 Comments