چه مدت طول می کشد تا نتایج سئو را مشاهده کنیم؟

یکی از سوالات رایج در سئو این است که چقدر طول می‌کشد تا تلاش‌های ما جواب بدهد؟ فاکتورهای مختلفی برای موفق بودن برنامه سئو شما وجود دارد که یکی از آنها سابقه وبسایت شماست. همچنین برای رسیدن به این فاکتورها نیاز به منابع مختلفی از جمله سئو فنی و بک لینک‌ها دارید.
3 فوریه 2021

یکی از سوالات رایج در‌ مورد سئو این است که چه مدت طول می‌کشد تا نتایج سئو را مشاهده کنیم؟ این یک موضوع مهم در این صنعت است.

کسب‌وکارها می‌خواهند بدانند چه زمانی می‌توانند اثر سرمایه‌گذاری‌شان را ببینند، اما سئو مثل رسانه‌های پولی نیست که نتایج آن را به محض ارائه تبلیغات بتوان دید. دیدن نتایج سئو به صورت موفقیت‌آمیز وقت می‌برد. اما چه مدت؟

موفقیت سئو به چه شکلی است؟

برای پاسخ دهی به این سوال، ابتدا باید تعیین کرد موفقیت سئو چگونه است تا بتوان اطمینان حاصل کرد که ارزیابی‌های نتایج  سئو، موفقیت ‌آمیز و روشن هستند.

همچنین در زمان تبیین استراتژی سئو، مشخص نمودن اهداف کمپین و شاخص کلیدی عملکرد معمولا در کنار‌‌هم انجام می‌شوند.

اجازه دهید این فرآیند را تجزیه کنیم:

  • اهداف: نتیجه نهایی که خواهان دست‌یابی به آن هستید.
  • KPIها: معیارهایی که میزان پیشرفت و رسیدن به اهداف را تعیین می‌کنند.

این‌ها ارزیابی‌های مهم بوده و نهایتا براساس سطح تلاش شما، نتیجه حاصل می‌شود. معمولا، واقعیت این است که اهداف و KPIها شبیه موارد زیر به نظر می‌آیند:

  • اهداف: رسیدن به افزایش درآمد طبق یک دوره معین مثلا دوره 12 ماهه.
  • KPIها: رشد در ترافیک و بازدید واقعی، بازدید بیشتر، اثر و رتبه‌بندی بهتر.

البته، تبیین هدف، قراردهی اهداف قابل سنجش اما واقع‌گرا در جای خود است. برای پاسخ‌دهی به این سوال، ما بر مدت زمانی که طول می‌کشد نتایج سئو حاصل شوند، درک اینکه اهداف غالبا منحصر به فرد یک تجارت هستند و اینکه تغییر اساسی براساس چند فاکتور رخ می‌دهد تمرکز داریم.

نتایج سئو
نتایج سئو

شما باید انتظار چندماه را داشته باشید!

نتایج مثبت سئو باید در بازه زمانی 6 تا 12 ماه نتیجه بدهد. منظور از نتیجه افزایش ملموس در ترافیک و هدایت‌ها یا تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری است. این ضرورتا بدان معنا نیست که شما در این نقطه به هدف خود دست خواهید یافت، اما هر تجارتی که بر سئو سرمایه‌گذاری کرده باید انتظار داشته باشد بتواند پیشرفت کاریش را در این بازه زمانی ببیند.

ارائه یک ترکیب و چهارچوب برای تمام وب سایت‌ها غیرممکن است و بهترین کاری که سئو می‌تواند انجام دهد، ارائه بهترین برآورد حدسی براساس آنالیز عملکرد فعلی وب‌سایت و استراتژی تبیین شده است.

البته باید به یاد داشت که سئو زمان‌بر است. گوگل خواهان نشان دادن بهترین نتایج برای هر جستجو است و رسیدن به رتبه‌های برتر زمان‌بر است. شما باید صدر جایگاه بازدید را کسب کنید اما با تبیین استراتژی درست، 6 تا 12 ماه مدت کافی برای دیدن اثر کار سئو و رسیدن به رشد سرمایه گذاری است.

فاکتورهایی که موفق بودن سئو را نشان می‌دهند

برای درک بهتر مدت زمانی که طول می‌کشد تا سئو نتیجه دهد، اجازه دهید فاکتورهای موثر را ذکر کنیم.

1. سابقه و تاریخ وب سایت شما

بخواهید یا نخواهید کار شما بر دامنه جدید یکی از فاکتورهای کلیدی است که بر زمان نتیجه دهی سئو اثر دارد.

دامنه جدید بیشتر طول می کشد نتیجه‌اش را نشان دهد. در مقابل، دامنه از قبل ایجاد شده حداقل چند سطح قدرت و اعتبار دارد و چند بک لینک به آن داده شده است.

نتایج دامنه جدید برند را در 9 تا 12 ماه می‌توان دید.

البته، این بدان معنا نیست که نتایج دامنه‌های قدیمی به طور خودکار زودتر حاصل می‌شوند. زمانی که دامنه تحت تاثیر به روزرسانی الگوریتم اصلی یا دارای خطاهای سئویی باشد که خلاف رهنمودهای گوگل است، نمی‌توانید نتایج را به سرعت مشاهده کنید. در زمان کار روی پروژه جدید، همیشه تهیه تصویری از سابقه و تاریخ وب سایت مفید است. درحالی که با نگاه به عملکرد سایت در کنسول جستجو گوگل می‌توان ایده گرفت، ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی در این راه می‌تواند به شما کمک کند تا نتایج سئو بهتری داشته باشید.

شما می‌توانید لینک دامنه را وارد ابزار کنید و روند بازدید برآورد شده را روی تمام زمان‌ها تنظیم کنید. اینگونه در گذر زمان ترافیک برآورده شده سایت را خواهید‌ دید.

در مثال زیر سایت مورد نظر، میزان قابل توجهی بازدید از دست داده است. چنان که مشاهده می‌شود قطعا مشکلی وجود دارد که باید رفع شود. استراتژی جدید سئو سایت که بازدیدش را مثل این مدل از دست داده باشد، بیش از 12 ماه طول می‌کشد نتیجه‌ای همچون عملکرد سابق نشان دهد.

میزان بازدید سایت به شکل نمودار
طبق شکل این نمودار شما می‌توانید میزان بازدید سایت را در بازه‌های زمانی مختلف مشاهده کنید.

از طرفی، در مثال بعدی به مسائل گذشته سایت یا کاهش بازدید اشاره نشده و بیان شده که استراتژی درست طی 6 تا 12 ماه به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

استراتژی درست برای سئو
استراتژی درست برای سئو

برآوردی که سایت ارائه می‌دهد با توجه به مدت زمانی که طول می‌کشد تا نتایج مشاهده شوند انجام و ارائه می‌شود. همیشه بررسی عملکرد سایت در 2 تا 3 سال اخیر می‌تواند کمک کننده باشد.

2. رقابت در سئو

نتایج سئو در هر کدام از روش‌های تحقیقاتی که رقابت کمتری دارند، سریعتر نشان داده خواهد شد.

برای کسب یک رتبه عالی برای سایت بر اساس کلمات کلیدی، سایت شما نیاز به چندین سال کار و تلاش جهت کسب بازدید و جذب مخاطبین بیشتر را دارد. از طرفی، برای کلمات کلیدی محلی یا کمتر رقابتی، امکان ارائه نتایج در 3 تا 6 ماه وجود دارد.

به عنوان مثال:

نتایج سئو و درصد قوی بودن کلمات کلیدی
با استفاده از این جدول می‌توانید از قوی بودن کلمات کلیدی خود مطلع شوید!

ستون KD درصد سختی کلمات کلیدی را نشان می‌دهد. این عدد بین 0 تا 100 است و هرچه درصد بیشتری نمایش داده شود نشانگر این است که شما از کلمات کلیدی سخت تری استفاده کرده‌اید. لازم به ذکر است که تنها با بالا بردن درصد سختی کلمات کلیدی سایت خود نمی‌توانید برنده رقابت این میدان باشید.

شما باید بررسی کنید که چگونه رقبایتان به جایگاه فعلی‌شان دست یافته‌اند و برای حفظ این سطح و بازدید گرفتن، چه کرده‌اند. شما باید از تمامی استرانژی‌های مورد استفاده رقبایتان مطلع باشید تا بتوانید در این رقابت پیروز شوید.

نقطه آغاز مناسب برای برآورد شکاف رقابتی استفاده از ابزار Keyword Gap است تا سطح عملکرد فعلی را با رقبا بررسی کنید.

استفاده از ابزار Keyword Gap ا
استفاده از ابزار Keyword Gap برای مقایسه سطح عملکردی خود با رقبا

از ابزار Backlink Gap هم برای شناخت فاصله رقابتی از دید بک لینک می‌توان استفاده کرد.

استفاده از ابزار Backlink Gap   
ابزار Backlink Gap

3. منابع شما 

شما سابقه یا سطح رقابت یک وب سایت را نمی‌توانید کنترل کنید. اما آنچه که معمولا می‌توانید کنترل کنید منابعی است که به پروژه سئو اختصاص می‌دهید. فهمیدن نقش این منابع و درک جایگاه آنها در مدت زمان ارائه نتایج سئو از کمپین، اهمیت فراوانی دارد. هرچه منابع بیشتری را به سئوی خود اختصاص دهید، سریع تر به نتایج سئوی بهینه خواهید رسید.

مهم ترین منبع مورد نیاز زمان است

به عنوان مثال، دو وب سایت که تحت مالکیت دو شرکت تجاری کوچک هستند، بر سر کلمات کلیدی مشابه رقابت می‌کنند. آنها هردو می‌دانند محرک‌های اصلی موفقیت، سئو محتوا، بک لینک‌ها و سئو فنی هستند. هر دو از خدمات فریلنسرهای سئو بهره می‌برند. برای سادگی کار فرض می‌کنیم هر دو سایت در یک سطح شروع کرده‌اند.

وب سایت A متخصص منتخب‌اش را 5 روز در ماه درگیر می‌کند، درحالی که وب سایت B فقط 2 روز را صرف کار می‌کند. البته وب سایت A باید انتظار رسیدن سریع‌تر به نتایج سئو را داشته باشد.

لازم به ذکر است در مدت زمانی که طول می‌کشد تا منابع بر روی سئو تاثیر بگذارند، شما متوجه این امر می‌شوید که بهترین راه برای کاهش مدت زمان تاثیرگذاری منابع روی سئو، اختصاص دادن منابع بیشتر به سئو است.

بیشتر مردم گمان می‌برند که تعیین پشتوانه اولویت شروع کار سئو است اما اولویت اصلی برای نتایج بهینه سئو، اختصاص منابع است. چرا که با این کار شما می‌توانید فرصت‌های بیشتری را که برای سرمایه گذاری وجود دارند شناسایی و از آنها استفاده کنید.

3 منبع غنی برای موفقیت در سئو

3 منبع اصلی برای موفقیت در سئو وجود دارد که هر یک از اینها می توانند بر زمانی که برای دیدن نتایج لازم است تأثیر بگذارند. بیایید به آنها نگاهی بیندازیم.

سئو فنی

اگر مسئله سئو فنی در سایتی مطرح باشد، آنها باید قبل از تجربه رشد مورد انتظار حل شوند.

سئو فنی مربوط به موارد زیر می‌شود:

  • پیمایش و نمایه سازی (Crawling and indexing)
  • سرعت سایت
  • استاندارد سازی (Canonicalization)
  • داده‌های ساختاریافته
  • محتوای تکراری (Duplicate content)
  • نقشه‌های XML سایت
  • Hreflang (تگ زبان صفحه)
  • و موارد دیگر.

حل مسائل مربوط به این حوزه‌ها اثر بزرگی خواهد داشت، اما حقیقت این است که هر مسئله فنی باید رفع شود. با کمک ابزار SEMrush Site Audit می‌توانید مسائل مربوط به سئو فنی را شناسایی کنید و با مسائلی که به بررسی نیاز دارند آشنا شوید.

 ابزار SEMrush Site Audit
ابزار SEMrush Site Audit

البته سئو فنی به خودی خود کافی نیست. حل این مسائل را به عنوان حذف کننده موانع پروژه‌تان در نظر بگیرید و به سایت اجازه رقابت دهید.

محتوا

برای رسیدن به بهترین نتایج سئو شما باید برای محتوای خود زمان بیشتری اختصاص دهید. احتمالا شنیده‌اید که محتوا بسیار اهمیت دارد، حقیقت این است که محتوا یکی از 3 فاکتور اصلی رتبه بندی گوگل است. هدف گوگل کسب بهترین نتیجه برای یک تحقیق معین است، بنابراین چرا محتوا ضعیف در صفحات نتایج موتور جستجو خوب عمل می‌کند؟

درنظرگیری محتوایی مطابق با نظر جستجوکننده در اولویت اول بسیار اهمیت دارد اما درک رتبه بندی فعلی و شناخت نحوه خلق کاری بهتر وقت می‌برد. مطالعه محتوا‌هایی که درحال حاضر اجرا شده‌اند می‌تواند بسیار مفید باشد.

محتواهایی با کیفیت ضعیف به معنا زمان بیشتر برای رسیدن به نتیجه است، در حالی که محتوای خوب که به خوبی برنامه ریزی شده و به غنای بیشتر موضوع می‌افزاید به رتبه سایت شما کمک بسیاری می‌کند.

بک لینک‌ها

در کنار محتوا، بک لینک‌ها نیز یکی از 3 فاکتور برتر رتبه بندی گوگل هستند. اینها شاخص‌های اعتماد و محبوبیت هستند و توانایی شارژ کردن کامل رتبه بندی یک وب سایت را دارند. به هر حال، پیوندها اساساً رای اعتماد بین دو سایت هستند. لازم به ذکر است که ایجاد یک بک لینک با کیفیت کار ساده‌ای نیست.

ساخت بک لینک‌ها زمان بر است و معمولا شامل خلق محتوایی است که افراد دیگر می‌خواهند به آن پیوند دهند. وقتی فاصله قابل توجهی بین شما و رقبا وجود دارد، کم کردن این فاصله و حل مسئله ممکن است زمان بر باشد.

همانطور که گفته شد، همه پیوندها برابر نیستند و پیوندهای با کیفیت بالاتر در نهایت توانایی سرعت بخشیدن به رتبه بندی بالاتر از پیوندهای با کیفیت پایین را دارند. 

شما می‌توانید روی ایجاد نمونه کارهای بک لینک خود کار کنید اما توجه داشته باشید که بستن شکاف پیوندهای قابل توجه می‌تواند به معنی طولانی‌تر شدن زمان دیدن نتایج باشد.

گوگل به چقدر زمان برای ارائه نتایج سئو نیاز دارد؟

پس از اجرای استراتژی خود، نظارت بر سایت خود برای اطمینان از مشاهده نتایج ضروری است. سئو یک روش یک بار مصرف نیست. یک استراتژی خوب نیاز به گزارش و نگهداری مکرر دارد.

سئو باید شامل کارهای مداوم باشد و دیدن این کانال به عنوان یک تاکتیک طولانی مدت و مداوم می تواند به توجیه سرمایه گذاری کمک کند.

هرچه منابع بیشتری اختصاص دهید، سریعتر می‌توانید نتایج را ببینید، اما هر وب سایت خاص و متفاوت است. توجه به مسائل فنی، کیفیت محتوا و قدرت پروفایل بک لینک‌ها قبل از شروع پروژه برای موفق شدن پروژ سئو سایت مهم است.

منبع: www.semrush.com

بیشتر بخوانید

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
ترندهای اجتماعی ۲۰۲۱
فرصت‌های اجتماعی را بهتر کشف کنید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
پیمایش به بالا
× پشتیبانی آنلاین