راه اندازی باشگاه مشتریان

مزیت‌های راه اندازی باشگاه مشتریان برای کسب‌وکار شما چیست؟

راه اندازی باشگاه مشتریان، یک اصل ضروری و اجتناب ناپذیر در بسیاری از کسب‌وکارها به منظور افزایش فروش و درآمد پایدار و مطمئن در دنیای امروز است. اگر قصد دارید بازده بازاریابی خود را به حداکثر برسانید حتما باید یک باشگاه مشتریان داشته باشید! در این مطلب با مزیت‌های آن برای کسب‌وکارتان آشنا خواهید شد.
15 مارس 2021

اگر شما صاحب کسب‌و‌کاری باشید، احتمالا اصطلاح‌های باشگاه مشتریان و برنامه‌های وفاداری را شنیده‌اید. صاحبان کسب‌و‌کار با ایجاد باشگاه مشتریان به دنبال ایجاد یک شبکه ارتباطی قدرتمند بین خودشان، مشتریان‌شان و بازاریاب‌های شرکت هستند. این شبکه قدرتمند می‌تواند به تعامل هرچه بیشتر این زنجیره منجر شود و در نهایت هم فروش شرکت افزایش پیدا کند و هم رضایت مشتریان ارتقا یابد.

اینگونه است که یک کسب‌و‌کار می‌تواند مشتریان وفاداری را برای خود به ارمغان بیاورد و یک رابطه برد-برد را شکل دهد. در این مقاله سعی داریم تا بررسی نسبتا جامعی در خصوص راه‌ اندازی باشگاه مشتریان داشته باشیم.

ایده راه ‌اندازی باشگاه مشتریان مربوط به چه زمانی است؟

اصطلاح باشگاه مشتریان در این سال‌های اخیر به حدی فراگیر شده‌است که شاید برخی تصور کنند که باشگاه مشتریان، چیزی است که همیشه وجود داشته است. در حالی که اینطور نیست و نخستین بار در انتهای دهه 1970 میلادی در ایالات متحده آمریکا،‌ ایده راه اندازی باشگاه مشتریان شکل گرفت.

شرکت‌ خطوط هوایی آمریکایی به عنوان پیشگامان راه اندازی باشگاه مشتریان به حساب می‌آید. این ایده از پی فعالیت برنامه پروازهای مکرر این شرکت‌ها بوجود آمد. ریشه شکل گیری این تصمیم مرتبط با زمانی است که دولت مرکزی آمریکا تصمیم گرفت تا برخی از قوانین محدودکننده خطوط هوایی نظیر تعیین قیمت بلیط‌ها،‌ محدود کردن مسیر حرکت ایرلاین‌ها و غیره را حذف کند.

با حذف این قوانین تنظیم‌گری محدودکننده، رقابتی شدید میان شرکت‌های خطوط هوایی آمریکا درگرفت و هر شرکت به دنبال این بود که سهم بیشتری از مسافران حمل و نقل هوایی را به خود اختصاص دهد. یک بخش از ایده تشکیل باشگاه مشتریان در میان شرکت‌ها این موضوع بود که مشتریان می‌توانستند در ازای میزان مشخصی مسافت که با هواپیماهای یک شرکت خاص سفر می‌کند،‌ بلیط رایگان دریافت بکنند. این برنامه با استقبال گسترده‌ای مواجه شد و در حال حاضر بیشت از 67 میلیون نفر در آمریکا در این باشگاه مشتریان عضو هستند.

باشگاه مشتریان چیست؟

باشگاه مشتریان
باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان در واقع برنامه‌ای است که یک کسب‌وکار در ازای وفاداری مشتریان به شرکت (که خود را در میزان فروش شرکت نشان می‌دهد)، به گروه خاصی از آنها مزایایی را اعطا می‌کند. به همین دلیل است که به این برنامه‌ها اصطلاح برنامه‌های وفاداری را هم اطلاق می‌کنند. مزایای ذکر شده می‌تواند هر چیزی باشد؛‌ ارائه کد تخفیف، اعطای محصولات رایگان از شرکت خود یا سایر شرکت‌ها و غیره. در نهایت باشگاه مشتریان باید مشتری را به ادامه خرید از شرکت شما ترغیب کند.

مزایای راه اندازی باشگاه مشتریان چیست؟

برای بحث درباره مزایای راه اندازی باشگاه مشتریان برای یک کسب‌وکار بهتر است به نتایج یک مطالعه میدانی که در آمریکا انجام شده است، اشاره کنیم. در این تحقیق نتایج شگفت‌انگیزی حاصل شد؛ یک کسب‌وکار برای جذب یک مشتری جدید باید بین 6 تا 7 برابر بیشتر از هزینه‌ای که برای فروش به مشتری فعلی‌اش نیاز دارد، صرف کند.

نکته مهم دیگر این است که مشتری فعلی بیش از 60 درصد سبد فروش یک شرکت را به طور متوسط به خود اختصاص می‌دهد. در پایان این تحقیق این مسئله بسیار کلیدی ذکر شده‌است که اگر یک شرکت تنها بتواند حدود 5 درصد مشتریان خود را حفظ کند و بازگرداند، در یک بازه زمانی مشخص خواهد توانست سود خود را تا سقف 95 درصد افزایش دهد.

در ادامه به بررسی ده مزیت راه اندازی باشگاه مشتریان برای هر کسب‌وکاری می‌پردازیم:

1. افزایش درآمد

اگر بتوانید مشتریان خود را حفظ کنید و به شرکت‌تان وفادار نمایید،‌ می‌توانید فروش محصولات خود را بشدت افزایش دهید. یکبار دیگر آماری که در بالا ذکر کردیم را مطالعه کنید. وقتی مشتری خود را حفظ می‌کنید،‌ به دلیل اعتمادی که به شرکت شما دارد،‌ قطعا با خیال راحت‌تر از شما خرید می‌کند و هزینه بیشتری را برای خرید از شرکت شما پرداخت می‌کند.

2. هزینه کمتر

بسیاری از شرکت‌ها هزینه‌های تبلیغاتی سرسام آوری را برای جذب مشتری جدید متحمل می‌شوند و این در حالی است که میزان توفیق آنها در این مسیر چندان مشخص نیست. کسب‌وکارها می‌توانند با راه اندازی باشگاه مشتریان، به جای صرف هزینه خیلی زیاد برای جذب مشتری جدید، مشتریان فعلی خود را حفظ کنند و به این ترتیب با سرمایه‌گذاری کمتری روی باشگاه مشتریان، نتایج بسیار بهتری و مطمئن‌تری را به دست بیاورند. همانطور که در بالا ذکر کردیم جذب مشتری جدید بین 6 تا 7 برابر هزینه بیشتری نسبت به حفظ مشتری فعلی روی دست صاحبان کسب و کار باقی می‌گذارد.

3. جمع‌آوری داده‌های ارزشمند

تحقیقات میدانی نشان داده است که بسیاری از مشتریان تمایل دارند تا در خریدشان یک تجربه شخصی را امتحان کنند. شما می‌توانید در کسب‌وکارتان این امکان را در اختیار آنها قرار دهید. با ایجاد پنل‌های کاربری شخصی برای مشتریان، آنها را تشویق کنید که اطلاعات شخصی‌شان را در اختیار شما بگذارند. به این ترتیب شما با راه اندازی باشگاه مشتریان، یک بانک اطلاعاتی ارزشمند خواهید داشت که به شما کمک می‌کند تا برنامه کمپین‌های بازاریابی‌ هدفمندی را تعریف کنید و پیوند و ارتباط خود با مشتریان‌تان را محکم‌تر کنید.

4. ایجاد حس تحسین در مشتریان

برنامه وفاداری
برنامه وفاداری

اگر بتوانید در راه اندازی باشگاه مشتریان، یک برنامه وفاداری جامع و منحصربفرد را ارائه دهید، مشتریان با نشان تجاری شما احساس عاطفی برقرار خواهند کرد. این به شما کمک می‌کند تا حتی در زمان بروز مشکلات احتمالی مشتریان‌تان را حفظ کنید و در واقع سطح صبر آنها را افزایش می‌دهد. یکی از این راه‌ها که بسیار هم استفاده می‌شود،‌ آن است که مثلا در روز تولد مشتری‌تان به او تبریک بگویید و برای او هدیه‌ای را در نظر بگیرید.

5. افزایش فروش

با جمع‌آوری اطلاعات شخصی مشتریان‌تان می‌توانید پیشنها‌دها‌ی بهتر و وسوسه کننده‌تری به آنها ارائه بدهید. این باعث می‌شود احتمال خرید محصولات شما توسط مشتریان افزایش پیدا بکند.

6. سنجش وفاداری از طریق نرخ تعامل

داده‌های به دست آمده از راه اندازی باشگاه مشتریان را به دقت تجزیه و تحلیل کنید و گزارشات آماری دقیقی از آنها استخراج نمایید. به کمک برخی سنجه‌ها مانند نرخ تعامل مشتری و نرخ تکرار خرید مشتری می‌توانید میزان وفاداری مشتریان را بر حسب فروش محصولات‌تان اندازه‌گیری کنید. این یعنی شما امکان ارزیابی عملکرد خود در راه اندازی باشگاه مشتریان را دارید.

7. ارتباطات بهتر

راه اندازی باشگاه مشتریان، امکان ارتباط مستقیم با مشتریان را در اختیار شما قرار می‌دهد. این موضوع در بسیاری از مواقع از جمله جشنواره‌ها و فراخوان‌ها برای شما مفید و ضروری است. به جای ارسال یک ایمیل تبلیغاتی کلی به مشتریان، می‌توانید با تطبیق تاریخ خریدهای آنها، در مورد یک محصول خاص به مشتریانی خاص ایمیلی هدفمند ارسال کنید. این همان قابلیتی است که به شما امکان می‌دهد، مشتری‌ها را برای برنامه‌های گوناگون خود مطلع سازید.

8. یک برنامه خوب متکی به خود

شما به کمک یک برنامه منسجم و قوی راه‌اندازی باشگاه مشتریان، می‌توانید نرم‌افزار لازم برای انجام تمامی امور تبلیغاتی و بازاریابی خود را تحت کنترل داشته باشید و وابستگی خاصی به سایرین نداشته باشید. شما می‌توانید معیارهایی که برای برنامه وفاداری خود قرار داده‌اید را بعد از مدتی ارزیابی کنید و به اصلاح آن بپردازید.

9. جذب مشتری جدید

قطعا خیلی از کسب‌وکارها را دیده‌اید که به شما پیشنهاد می‌دهند در ازای معرفی آنها به دوستان‌تان، هدیه خاصی به شما اختصاص خواهند داد. این یکی دیگر از مزایای راه اندازی باشگاه مشتریان است که شما می‌توانید مشتریان فعلی‌تان را درگیر کار بازاریابی خود کنید و به این ترتیب یک بازی برد-برد را طراحی کنید. هم شما مشتری جدیدی به دست خواهید آورد و هم مشتری فعلی‌تان از تخفیف مناسب برای خرید بهره‌مند خواهد شد. این یک فرصت استثنایی است که یک باشگاه مشتریان منسجم در اختیار شما می‌گذارد.

10. فضای مناسب برای رشد

یک نکته مهم در خصوص راه اندازی باشگاه مشتریان، این است که برنامه شما یک مسئله راکد و ثابت نیست. بلکه سیال است و می‌توانید آن را در هر لحظه مطابق برنامه‌های مدنظرتان تغییر دهید. ذکر یک مثال می‌تواند به روشن شدن اصل مسئله کمک کند. فرض کنید شما محصولی را در تیراژ بالا به مشتریان فروخته‌اید.

حال نیاز دارید که تعدادی عکس تبلیغاتی جذاب از محصول‌تان برای فروش آن در آینده داشته باشید. به راحتی می‌توانید با یک تغییر مناسب در برنامه‌ وفاداری‌تان،‌ در فراخوان از مشتری‌های قبلی بخواهید تا در ازای دریافت جایزه‌ای، بهترین عکس‌هایی را که با محصول شما می‌توانند تولید کنند، برای‌تان بفرستند. چه کسی بهتر از مشتری مصرف‌کننده آن محصول می‌تواند آن را تبلیغ کند؟

ویژگی‌های یک باشگاه مشتریان کارآمد 

موفقیت یک باشگاه مشتریان تنها از طریق ایجاد آن حاصل نمی‌شود. یک باشگاه مشتریان موفق باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشد تا بتواند مشتریان را ترغیب به خرید بکند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های یک باشگاه کارآمد خوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سهولت در ورود به باشگاه و استفاده از خدمات آن: بسیاری از مشتریان دوست ندارند هنگام ثبت‌نام در یک باشگاه مشتریان، اطلاعات شخصی خود را وارد کنند. روش های مختلفی برای ارائه خدمات به مشتریان به ساده‌ترین شکل ممکن وجود دارند. به‌علاوه، بیشتر مشتریان علاقه‌ای به ایده‌ی کارت برای استفاده از خدمات باشگاه ندارند. به همین دلیل، از روش‌هایی استفاده کنید که در آن‌ها پیگیری کارت کاملاً اختیاری باشد. 
  • در نظر گرفتن پاداش‌های جذاب و ویژه: این نکته را در نظر بگیرید که کلمه‌ی انحصاری باعث می‌شود تا خدمات شما جذاب‌تر و منحصر به فرد به نظر رسند. اگر خدماتتان در دسترس همه باشند، دیگر جذابیتی نخواهند داشت. دلیل عضویت بسیاری از مشتریان در باشگاه‌های مشتریان، بهره‌مندی از خدمات و پاداش‌های خاص است. در مورد ارائه خدمات ویژه به خوبی فکر کنید. همچنین، پیشنهادهای ارائه شده به مشتریان جدید را متفاوت با اعضای باشگاه در نظر بگیرید.
  • تکرارپذیر کردن برخی از پاداش‌ها: پاداش‌ها را طوری در نظر بگیرید که هم دور از دسترس نباشند و هم مشتریان را برای مدت زمان طولانی علاقمند نگه دارند. به عنوان مثال، اگر تخفیفی را برای خرید دوم در نظر گرفته‌اید، برای خرید ششم نیز تخفیف دیگری ارائه دهید چراکه مشتری بعد از خرید دوم دیگر علاقه‌ای به ادامه عضویت در باشگاه مشتریان شما نخواهد داشت. 
  • داشتن یک برنامه‌ی کارآمد برای حفظ مشتریان: استراتژی که برای باشگاه مشتریان خود در نظر می‌گیرید، باید یک تعامل متقابل برد-برد باشد. به عنوان مثال، در مقابل خدماتی که در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهید (مثلاً تخفیف‌ها)، از آن‌ها اقدام متقابل بخواهید (مثلاً معرفی شما به مشتریان جدید).

آیا راه اندازی باشگاه مشتریان برای همه کسب‌و‌کارها مناسب است؟

با یک بررسی سرانگشتی می‌توان متوجه شد که راه‌ اندازی باشگاه مشتریان یک کار بسیار مفید و سودآور برای کسب‌وکارها است. اما آیا پیاده‌سازی این برنامه برای همه کسب‌وکارها مفید است؟

در برخی از شرکت‌ها ایجاد برنامه وفاداری و باشگاه مشتریان موثر نیست. این کسب‌وکارها دارای ماهیتی هستند که در آن مشتریان،‌ بسیار به ندرت اقدام به خرید مجدد محصول می‌کنند. لذا در چنین مواردی سرمایه‌گذاری برای حفظ و بازگرداندن مشتریان، کار معقولی به نظر نمی‌رسد. در این مشاغل باید تمرکز را بر روی بازایابی برای جذب مشتری جدید معطوف نمود.

به هر ترتیب یک کسب‌وکار در دنیای جدید باید خود را با اصول بازاریابی مدرن منطبق کند تا بتواند در این فضای بشدت رقابتی،‌ جایگاه مناسب و شایسته‌ای برای خود به ارمغان بیاورد. بدون شک اگر قرار باشد یک کسب‌وکار به همان شیوه‌های سنتی به فعالیت بپردازد،‌ قطعا محکوم به شکست خواهد بود. استفاده از ابزارهای بازاریابی مدرن را باید جدی گرفت تا بتوان مشتریان وفاداری را برای محصولات خود گرد هم آورد.

چرا باید بر حفظ مشتری به جای جذب آن تمرکز کنید؟

وقتی یک کسب و کار شروع به کار می‌کند و به مرور زمان مشتریان خود را به دست می‌آورد ممکن است فراموش کند که حفظ مشتریان فعلی بسیار مهم و ضروری است و به دنبال جذب مشتری جدید باشد تا برند و شرکت خود را معتبر‌تر کند. اما باید توجه داشت که اگر ما به درخواست‌های مشتریان فعلی خود بی‌توجهی کنیم و به عبارتی آن‌ها را کنار بگذاریم و نادیده بگیریم تا به مشتریان جدید برسیم، آن‌گاه مشتریان قبلی ما را ترک خواهند کرد و احتمالا به سراغ رقیب کاری ما می‌روند.

همچنین مشتریان فعلی به دلیل آن‌ که مدت زیادی از محصولات شما استفاده کرده‌اند، اعتماد بیشتری به محصولات و خدمات دارند. پس سرمایه‌ی بیشتری را صرف خرید از محصولات و برند شما می‌کنند.به موازات این قضیه، مشتریان فعلی می‌توانند یکی از عوامل مهم و موثر در تبلیغ محصولات و بازاریابی و جذب مشتریان جدید باشند.

از طرفی ما در کسب و کارها از مواردی که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند استقبال می‌کنیم. حفظ مشتریان نیز بسیار ارزان‌تر و  راحت‌تر از جذب مشتریان جدید است. زیرا شما براي جذب مشتریان جدید باید انرژی و زمان زیادی گذاشته و هزینه و ریسک زیادی بکنید و در نظر داشته باشید که فروش محصولات خود به مشتریان موجود بسیار آسان‌تر از فروش خدمات به افرادی‌ است که شما هیچ دیدگاهی درباره‌ی نیاز‌ها و تقاضاهای آن‌ها به عنوان یک مشتری ندارید.

نحوه‌ی الهام‌بخشیدن و بهبود وفاداری مشتریان 

اگر می‌خواهید برند و محصولات شما در لیست بهترین و پرفروش‌ترین محصولات قرار بگیرند، باید بدانید که وفاداری مشتریان و تلاش برای افزایش آن در کسب و کار شما اهمیت بسزایی دارد. بالاتر گفته شد که حفظ مشتری بسیار به صرفه‌تر از جذب آن است. موارد زیادی وجود دارد که می‌شود از آن‌ها الهام گرفت و وفاداری مشتریان را نسبت به برند خود افزایش داد. برای مثال سعی کنید یک رابطه‌ای فراتر از رابطه‌ی کاری و کسب و کار با مشتریان خود ایجاد کنید، به مشتریان پر و پاقرص خود سرویس‌های ویژه‌ای ارائه دهید، به جای مشتریان خود فکر کنید و درخواست‌های آن‌ها را درک کنید، انتقادپذیر و منعطف باشید و از نظرات و شکایات مصرف‌کنندگان استقبال کنید، مورد اعتماد باشید و اطمینان مشتریان را به دست‌ آورید.

و در آخر سعی کنید نقاط مشترک تجارت خود با نیاز‌های مشتریان را پیدا کنید و با آن‌ها منافع مشترک داشته باشید و این اشتراکات را گسترش نیز بدهید.

نرم‌افزار باشگاه مشتریان 

یکی از روش‌های بسیار رایج برای بهبود و افزایش وفاداری مشتریان، راه اندازی باشگاه مشتریان است. برای این منظور شما لازم است یک نرم‌افزار باشگاه مشتریان تعبیه کنید. از این طریق می‌توانید با تمام بخش‌های باشگاه مشتریان ارتباط برقرار کنید. هر چقدر نرم‌افزار باشگاه مشتریان شما اصولی‌تر و کارآمد‌تر باشد، حفظ مشتریان راحت‌تر و فروش شما بیشتر خواهد بود.

نرم‌افزار باشگاه شما یک پل ارتباطی قوی بین کادر شرکت و مشتریان است. در این نرم‌افزار شما می‌توانید با توجه به اطلاعات قبلی و سابقه‌ی مشتریان، علایق و سلایق آن‌ها را تشخیص دهید و با توجه به نیاز‌های مصرف‌کنندگان خدمات مناسب ارائه دهید.

کسب و کار شما از این طریق می‌تواند محصولات و خدمات خود را به بهترین شیوه به عرصه‌ی تبلیغات بگذارد و اعتماد و حمایت مشتریان را جلب کند. این امر موجب می‌شود که سود‌دهی شرکت بالا رفته و افراد بیشتری به لیست مشتریان شما افزوده شوند.

راه‌اندازی یک باشگاه مشتریان خوب چه مراحلی دارد؟

در صورتی که تصمیم خود مبنی بر راه‌اندازی یک باشگاه مشتریان خوب و کارآمد را گرفته‌اید، بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید. 

  1. در مورد مشتریان فعلی خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. برای این منظور می‌توانید از روش‌های مختلفی همچون نظرسنجی یا مصاحبه برای ارزیابی انتظارات و خواسته‌های مشتریان از برند شما استفاده کنید. چنین اطلاعاتی به شما کمک می‌کنند تا دلیل اصلی عضویت مشتریان در باشگاه مشتریانتان را متوجه شوید. 
  2. اهداف اصلی باشگاه را مشخص کنید. یکی از مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی یک باشگاه وفاداری، مشخص کردن اهداف و نتایج موردنظرتان است. این اهداف می‌توانند افزایش فروش، افزایش ترافیک سایت یا حتی شناخته شدن نام برندتان باشند. صرف‌نظر از نوع هدف، حتماً باید آن را پیش از راه‌اندازی باشگاه مشخص کنید چراکه برنامه‌های بعدی بر اساس هدف اولیه باشگاه مشتریان تنظیم می‌گردند. 
  3. پاداش‌های در نظر گرفته شده برای مشتریان عضو باشگاه را مشخص کنید. پاداش‌هایی که برای اعضای باشگاه خود در نظر می‌گیرید، باید جذاب، درخور و ارزشمند باشند. در این بخش است که اطلاعات شما از مشتریان و انتظارات آن‌ها به درد می‌خورند. این پاداش‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که هم به نفع مشتریان و هم به نفع برندتان باشند. 
  4. سرمایه‌ای که قرار است برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان برند خود در نظر بگیرید را مشخص کنید. برنامه‌های خود را بر اساس سرمایه‌ی تخصیص داده شده پیش ببرید. 
  5. یک شعار انگیزه‌بخش برای عضویت در باشگاه مشتریان برند خود انتخاب کنید. این شعار باید به گونه‌ای باشد که مشتریان را ترغیب به عضویت در باشگاه کند. 
  6. عملکرد باشگاه مشتریان خود را به صورت دائم بررسی کنید. شما به عنوان یک صاحب کسب‌وکار باید نتیجه‌ی راه‌اندازی باشگاه را به صورت مداوم بررسی کنید. گزارشات مربوطه به شما کمک می‌کنند تا برنامه‌های موفقیت‌آمیز را شناسایی کنید و برنامه‌های ناموفق را برای طرح‌های بعدی خود اصلاح نمایید.

چرا باشگاه مشتریان می‌تواند منجر به افزایش فروش شود؟

با توجه به تعریفی که برای باشگاه مشتریان ارائه شد، حتماً متوجه شده‌اید که یک باشگاه کارآمد با ارائه‌ی یک سری خدمات و پاداش‌های جذاب، مشتریان وفادار به دست می‌آورد. به طور کلی، مشتریان در یک باشگاه کارآمد دسته‌بندی می‌شوند و اطلاعاتشان ثبت می‌گردند. خدمات با توجه به اطلاعات هر گروه به مشتریان ارائه می‌شوند. علاوه بر این، برنامه‌های خاصی برای هر یک از گروه‌ها در نظر گرفته می‌شوند که در نهایت، منجر به افزایش فروش برندتان می‌شوند. 

ویژگی‌های یک باشگاه مشتریان کارآمد
افزایش فروش

به عبارت دیگر، از آنجایی که ارائه خدمات بر اساس نیازهای خاص هر گروه از مشتریان انجام می‌شود، در نتیجه تعداد مشتریان وفادار به برند افزایش می‌یابد. افزایش تعداد مشتریان وفادار خود منجر به افزایش فروش برند می‌شود. به همین منظور، داشتن برنامه‌ی ارتباطی صحیح با مشتریان، مشخص کردن نیازهای اصلی آن‌ها و همچنین، تشویق مشتریان جدید به عضویت در باشگاه همگی در میزان فروش یک برند تاثیرگذار هستند. بک باشگاه مشتریان کارآمد باید بتواند مشتریان فعلی خود را نگه دارد و با گذشت زمان، بر تعداد آن‌ها اضافه نماید.

در همین راستا، ارائه‌ی کوپن خرید، تخفیف، محصولات رایگان، امتیازات ویژه برای استفاده از خدمات دیگر و غیره همگی روش‌های مختلفی برای تشویق مشتریان به عضویت در باشگاه و در نتیجه افزایش فروش برند به شمار می‌روند. به عبارت دیگر، یک باشگاه مشتریان کارآمد با ارائه‌ی خدمات جذاب و مفید باعث سوق مشتریان بیشتر به سمت کسب‌وکار شما می‌شود. 

انواع باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان را می‌توان بر اساس فاکتورهای مختلف دسته‌بندی کرد. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای دسته‌بندی باشگاه مشتریان، شیوه‌ی عنلکرد آن‌هاست. بر این اساس، باشگاه‌های مشتریان به دو دسته باز و بسته تقسیم می‌شوند. 

منظور از باشگاه مشتریان باز این است که استراتژی باشگاه علاوه بر حفظ اعضای قدیمی، جذب مشتریان جدید نیز می‌‌باشد. به عبارت دیگر، امکان عضویت در باشگاه برای مشتریان جدید نیز وجود دارد. با وجود این که اولویت خدمت‌رسانی با اعضای قدیمی است اما مشتریان جدید نیز می‌توانند از امتیاز عضویت در باشگاه بهره‌مند شوند. به این طریق، هم مشتریان وفادار برندتان حفظ می‌شوند و هم می‌توانید بر تعداد این مشتریان از طریق گرفتن اعضای جدید اضافه کنید. 

در مقابل، باشگاه مشتریان بسته قرار دارد. عملکرد این نوع باشگاه بر اساس خدمت‌رسانی به مشتریان وفادار و اعضای قدیمی باشگاه است. مشتریان جدید تنها در صورتی می‌توانند عضو باشگاه شوند که به عنوان مشتریان وفادار شناخته گردند. در نتیجه، مشتریان جدید برای بهره‌مند شدن از خدمات باشگاه مشتریان باید خود را به مشتریان وفادار برند تبدیل کنند. به عبارت دیگر، تمرکز اصلی باشگاه مشتریان بسته بر روی حفظ مشتریان وفادار و قدیمی و خدمت‌رسانی به آن‌هاست. 

انواع پاداش در یک باشگاه مشتریان کارآمد

پاداش‌های در نظر گرفته شده در یک باشگاه مشتریان کارآمد باید با توجه به انتظارات و اطلاعات به دست آمده از مشتریان در نظر گرفته شوند. به طور کلی، این پاداش‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. 

در دسته‌ی اول، پاداش‌های مادی برای مشتریان در نظر گرفته می‌شوند. این نوع پاداش‌ها، هزینه‌ی مستقیمی بر روی صاحب کسب‌وکار اعمال می‌کنند. در مقابل، پاداش‌های غیرمادی را داریم که بیشتر از نوع تکریم و بزرگداشت مشتریان هستند. این نوع پاداش‌ها را می‌توان پاداش‌های اجتماعی دانست که با تحمیل هزینه‌های مالی مستقیم بر روی صاحب کسب‌وکار همراه نیستند. 

هر دو نوع پاداش می‌تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشند. به همین دلیل است که پیش از تعیین نوع پاداش حتماً باید در مورد مشتریان بالقوه و جدید خود به خوبی تحقیق کنید و اطلاعات دقیقی از انتظارات و علایق آن‌ها به دست آورید. با توجه به گسترش بسترهای اینترنتی و مفاهیم فناوری اطلاعات، استراتژی‌های راه‌اندازی باشگاه مشتریان نیز دستخوش تغییر و تحولات بسیار زیادی شده‌اند. بنابراین، شما می‌توانید از پاداش‌های مختلف و حتی ترکیبی از دو نوع پاداش معرفی شده برای برند خود استفاده کنید و فروش کسب‌وکارتان را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
ترندهای اجتماعی ۲۰۲۱
فرصت‌های اجتماعی را بهتر کشف کنید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
پیمایش به بالا
× پشتیبانی آنلاین