تگ لاین چیست؟

تگ لاین چیست؟ چگونه می توانیم یک برچسب طلایی بسازیم؟

تگ لاین به شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را به روشی ساده به مردم معرفی کنید. ساخت تگ لاین همواره کار آسانی نیست. در این مطلب، راهنمایی در مورد نحوه ساخت این برچسب‌ها ارائه شده است. با ساخت یک تگ لاین عالی، کسب و کار خود را به بهترین روش به مخاطبان خود معرفی کنید.
25 آوریل 2021

می‌توانید بجای خواندن متن، پادکست «تگ لاین چیست؟ چگونه می توانیم برچسب بسازیم؟» را گوش کنید.

تگ لاین یا برچسب، نام تجاری شما است. در واقع تگ لاین یا برچسب چند کلمه مختصر است که شما به واسطه آن می‌توانید به طور کلی کسب و کار خود را به مردم معرفی کنید. هدف از ایجاد این عنوان در واقع درست کردن یک عبارت مثبت و به یادماندنی است که بتواند برای همیشه ذهن مشتری شما را به خود درگیر کند تا به آسانی بتوانند تمامی شعارهای بازاریابی و تبلیغات شما را تشخیص دهند.

تگ لاین در دنیای کسب و کار به یک برچسب یا دو عبارت گفته می‌شود که هدف آن‌ها برجسته کردن اهداف شرکت یا مجموعه است. تگ لاین‌ها به مشتریان کمک می‌کنند تا اطلاعات بیشتری درباره برندها کسب کنند.

شاید متوجه شده باشید که در تبلیغات تلویزیونی، برچسب‌ها چندین بار تکرار می‌شوند.

دلیل این تکرار، تاکید تبلیغ و گیر انداختن تگ لاین در ذهن شما توسط تبلیغات است. مثل نام‌های تجاری زیر که شما می‌توانید بلافاصله با آنها ارتباط برقرار کنید.

Just do it: فقط انجامش بده.

لازم به ذکر است که بدانید برای استفاده از یک نام تجاری خوب، نیازی نیست که به اندازه شرکت نایک بزرگ و معروف باشید. برچسب‌ها به شما کمک می‌کنند تا در میان رقبای خود متمایز باشید.

بسیاری از مشتریان، یک شرکت را فقط به خاطر به یاد ماندن نام آن در خاطر می‌سپارند. حالا تصور کنید که یک عنوان چقدر می‌تواند برای کسب و کار شما مفید واقع شود.

تفاوت تگ لاین با شعار چیست؟

شعار در اهداف مختلف بازاریابی بکار گرفته می‌شود در حالی که تگ لاین یا برچسب، نامی است که برای معرفی و عرضه‌ی محصول به بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیایید فرض کنیم که شما یک کسب و کار تحت عنوان دوره آنلاین عکاسی دارید. نام این کسب و کار ممکن است اسمی مربوط به خود شما و دوره‌ای که قصد برگزاری آن را دارید باشد مثل درس‌های عکاسی میکایلا.

تگ لاین شما می‌تواند «عکس‌های عالی برای همه» باشد. بنابراین، این نشان برای هر محصول دیجیتالی که ایجاد می‌کنید از دوره‌های آنلاین گرفته تا سایت‌های عضویت اعمال می‌شود. همچنین شما می‌توانید از این عنوان برای تمامی تبلیغات بازاریابی خود استفاده کنید.

شعارها معمولا در طول مدت زمان رشد تجاری شما تغییر پیدا خواهند کرد در صورتی که تگ لاین این خصوصیت را ندارد و همیشه تحت یک عنوان باقی می‌ماند. برای درک بهتر این مطلب فرض کنید د‌ر برگزاری دوره آنلاین عکاسی خود برای چند گروه شعارهای مختلفی تهیه کرده‌اید. به طور مثال، برای افراد مبتدی شعاری مثل لنز خود را آماده کنید یا برای دوره‌های پیشرفته شعاری مثل بیایید عکس‌های خود را به سطح بالاتری برسانیم، استفاده کنید.

فکر می‌کنم تا این قسمت از مطلب تفاوت شعار و تگ لاین را به خوبی درک کرده باشید.

تفاوت تگ لاین و آرم چیست؟

آرم به طور معمول یک علامت گرافیکی است که به صورت خیلی مختصر نوعی کسب و کار را نمایش می‌دهد و باعث می‌شود که که محصول دارای این آرم به راحتی شناسایی شود به طور مثال گوگل خود یک طرح گرافیکی و آرم است.

چرا کسب و کار در دنیای امروز نیاز به تگ لاین دارد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل نیاز به یک برچسب ایجاد تاثیر مثبت و یادآوری بیشتر کسب و کار شما است. شما می‌توانید با یک برچسب که فقط در چند کلمه کسب و کار شما را به بهترین شکل توضیح می‌دهد به این مهم دست پیدا کنید.

شما محصولی را تولید یا ایجاد می‌کنید که امیدوارید مردم آن را خریداری کنند تا بتوانید از این طریق به درآمدزایی خوبی دست یابید. در همین مرحله است که یک برچسب و عنوان می‌تواند بیش از هر شعار و یا آرم گرافیکی به شما برای معرفی کسب و کارتان کمک کند.

تفاوت تگ لاین و آرم تجاری
اهمیت تگ لاین در دنیای امروزی

چه نوع برچسب‌هایی وجود دارند؟

شاید متوجه شده باشید که مشاغل مختلف دارای برچسب‌هایی با طول و محتوای مختلفی هستند. برخی از آن‌ها فقط یک یا دو کلمه هستند در حالی که برخی دیگر از یک یا دو جمله تشکیل شده‌اند و قابلیت گسترش را دارند.

هیچ راهنمای واضحی وجود ندارد که بتواند به شما کمک کند تا یک تگ لاین آماده کنید. چرا که ساخت تگ لاین عملی مربوط به ذهنیت شما، کسب و کار شما و مشتریان خاص شما است.

برخی از برچسب‌ها مثل «شیر می‌خوری؟» از شما سوال می‌پرسند تا بتوانند شما را به فکر فرو برده و جایی برای خود در ذهن شما بسازند. برخی از برچسب‌ها به صورت کاملا واضح و بدون هیچ ابهامی هدف خود را معرفی می‌کنند. مثل عنوان دیزنی که به معنای زیباترین و خوشبخت‌ترین مکان روی زمین است. این برچسب بدون هیچ سوال و یا ایهامی به مردم می‌گوید که دیزنی شادتربن مکان در جهان است. برچسب‌ها به مشتری می‌گویند که با حمایت از کسب و کاری خاص، چه انتظاری می‌توانند داشته باشند.

مثل عنوان تجاری قهوه ماکسول: خوب تا آخرین قطره.

این عنوان به مصرف‌کنندگان می‌گوید که قهوه ماکسول تا آخرین قطره‌ای که در لیوان وجود دارد نیاز شما را از یک قهوه روزانه خوب برطرف خواهد کرد.

شما هم می‌توانید از این عنوان‌ها و برچسب‌ها الهام بگیرید تا یک برچسب متناسب و طلایی برای خود ایجاد کنید. اول از همه به این فکر کنید که مخاطبین و مشتریان شما چه نیازی به کسب و کار شما دارند و شما چگونه می‌توانید با کوتاه ترین کلمه یا جمله پاسخ این افکار و دغدغه‌های آن‌ها را بدهید.

چگونه می‌توان یک تگ لاین بسیارعالی بسازید؟

نکاتی برای کمک به ساخت یک تگ لاین طلایی

اگر قصد ایجاد یک برچسب را دارید، بیایید برخی از بهترین روش‌ها برای ایجاد یک حس به یادماندنی را مرور کنیم. هرچه برچسب شما بهتر باشد، قطعا مشتریان بیشتری شما را به خاطر خواهند آورد.

سادگی

ممکن است با نام اختصاری ساده و صریح آشنا باشید. این یک توصیه خوب برای بسیاری از مشاغل مختلف است. برچسب‌هایی که پیچیده هستند سخت‌تر در خاطر مردم می‌مانند. به طور مثال، گذرواژه‌هایی مثل نام سگ شما یا تاریخ تولد شما در مغز شما حک می‌شوند زیرا به یاد ماندنی و ساده هستند. شما می‌توانید رمزی مثل aadir# را برای خود انتخاب کنید، درست است این رمز بسیار ایمن‌تر است اما احتمال فراموش کردن آن هم زیاد است. درباره برچسب هم همین امر صادق است. نیازی نیست که برچسب شما ایمن باشد. تنها کافی است که به یادماندنی باشد. سعی کنید پیام خود را با حداقل کلمات منتقل کنید. ‌ذهن مشتریان را درگیر حل معما نکنید.

برای درست کردن برچسب خود به دنبال معما نباشید. مصرف‌کنندگان دوست ندارند برای درک معنای یک برچسب از روی عناوین تبلیغاتی معما حل کنند. برعکس، آن‌ها می‌خواهند خیلی سریع متوجه بیان کامل برچسب و هدف آن شوند.

یک نشان عمومی می‌تواند برای هر نوع کسب و کاری اعمال شود. عنوانی مانند «ساخته شده برای شما» را در نظر بگیرید.

این عنوان ممکن است متعلق به کدام نوع کسب و کار باشد؟!

این عنوان می‌تواند نشان کسب و کار دانش، تولیدکننده اسباب بازی، مارک دستمال توالت یا مبلمان باشد. پس این یک نشان کاملا عمومی است.

اگر می‌خواهید مشتری‌های آینده خود را تحت تاثیر قرار دهید، از ایجاد و تهیه یک برچسب عمومی خودداری کنید و درعوض برچسبی بسازید که فقط مخصوص کسب و کار شما باشد.

داستانی را در برچسب خود پنهان کنید

بهنرین برچسب‌ها آن‌هایی هستند که می‌توانند در مختصرترین حالت ممکن داستانی را روایت کنند. یکی از این نمونه برچسب‌ها، wireless Verizon است. تحت عنوان «آیا می‌توانید اکنون مرا بشنوید؟»

این عبارت در یک تبلیغ تلوزیونی که در آن مردی درحالی که تلفنش را به گوشش بسته بود در شهر قدم می‌زد و دائما می‌پرسید: «اکنون می‌توانید صدای مرا بشنوید؟»

چرا این برچسب بسیار محبوب شد؟ چون همه می‌توانستند با آن ارتباط برقرار کنند. درست است که این روزها سیگنال‌های تلفن همراه بسیار ارتقا پیدا کرده‌اند اما در 6 سال گذشته این چنین نبوده است.

مناطقی در شهر وجود داشتند که تلفن‌های همراه به هیچ عنوان سیگنال ‌دهی خوبی نداشتند و مردم دائما با حالتی پریشان از پشت خط می‌پرسیدند: «خب حالا چطور؟ بهتر شد؟»

این برچسب دقیقا چنین داستانی را روایت می‌کند. داستان افرادی که در هر کجا می‌خواهند به سادگی تماس بگیرند و صحبت‌های طرف مقابل را بشنوند. همچنین این برچسب توانسته است با یک روایت کوتاه داستانی در چند کلمه به طور همزمان یک مشکل و یک راه حل را بیان کند.

مزایای محصول خود را معرفی کنید

مصرف‌کنندگان تحت تاثیر مزایا قرار می‌گیرند نه ویژگی‌ها. مثلا مشتری یک ساعت به این اهمیت نمی‌دهد که قطعات متحرک ساعت چند عدد است یا این که مواد تشکیل‌دهنده آن چه چیزهایی هستند. در عوض آن‌ها فقط به این فکر می‌کنند که این ساعت چند سال برای آن‌ها کار خواهد کرد و اگر ساعت از دست آن‌ها روی پیاده رو بیفتد، شیشه‌اش می‌شکند یا نه؟

به همین دلیل است که شما باید عناوین خود را بر روی مزایای کسب و کار خود متمرکز کنید.

برچسب معروف m&m این کار را به خوبی انجام داده است با این عنوان که: «این شکلات در دهان شما ذوب می‌شود نه در دستان شما.»

تگ لاین برند m&m
تگ لاین معروف برند شکلات‌سازی m&m

یکی از برزگ‌ترین مزایایی که این شرکت در عنوان خود به آن اشاره کرده است این است که شما می‌توانید با خیال راحت این شکلات‌ها را کف دست خود بریزید و میل کنید بدون این که نگران آغشته شدن رنگ و شکلات با پوست دست خود باشید.

این یک مزیت بسیار ساده است اما درعین حال بسیار کاربردی و مفید برای جذب مشتری است.

پس حالا برای ساخت برچسب اختصاصی خود باید به این موضوع فکر کنید که مشتریان شما انتظار دریافت چه مزایایی را دارند؟ محصول شما چگونه زندگی آن‌ها را آسان‌تر و بهتر خواهد کرد؟

منظور و هدف خود را واضح بیان کنید

سعی کنید پیام خود را به واضح‌ترین و ساده‌ترین شکل ممکن بیان کنید و از جزئیاتی که باعث می‌شوند بیش از اندازه سنگین شوند، استفاده نکنید. همیشه به دنبال واضح‌تر بیان کردن پیام خود باشید.

به عنوان مثال، از کلماتی استفاده نکنید که می‌توانند معانی دیگری داشته باشند. از گفتن کلماتی که دارای ابهام هستند و مشتری را برای فهمیدن پیام شما گیج می‌کنند، خودداری کنید.

به چراهای کسب و کار خود پاسخ دهید

دانستن دلیل این که شما به چه دلیل کسب و کاری را شروع می‌کنید، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های الهام‌بخش شما برای درست کردن برچسب اختصاصی خودتان باشد. به طور مثال، تصور کنید که شما یک کسب و کار ساخت و تهیه مواد غذایی دارید. حالا چرای اصلی شما اینجاست؟ چرا من چنین کسب و کاری را به راه انداختم؟ برای این که علاقه‌مند به ساخت و تهیه طعمی عالی و جدید بودم.

مردم را به صحبت درباره برچسب تجاری خود وادار کنید

آیا تا به حال شده است که پستی از شما در فیسبوک به بازدید بسیار بالایی برسد و معروف شود؟ در این صورت شما نیز معروف می‌شوید و موفقیت بزرگی در معرفی خود به دست می‌آورید.

ما دوست داریم مردم درباره مشاغل ما صحبت کنند. پس باید بتوانیم از راه‌های الهام‌بخش دیگر به مکالمات خود کمک کنیم.

یک برچسب عالی اغلب این کار را به خوبی انجام می‌دهد. مصرف‌کنندگان ممکن است عنوان شما را در فیسبوک به اشتراک بگذارند به این دلیل که خنده‌دار یا به یاد ماندنی بوده است. دسترسی به این نقظه از معرفی خود آسان نیست اما باید گفت که زمانی که مشتریان شما شروع به اشتراک‌گذاری مطالب، ایده‌ها یا محصولات شما کنند، این سیستم به صورت اتوماتیک شروع به کار می‌کند و مکالماتی که درباره کسب و کار شما هستند، افزایش پیدا می‌کند.

صحبت کردن مردم در مورد کسب و کار شما
مردم را وادار کنید تا در مورد کسب و کار شما صحبت کنند

از کوتاه‌ترین کلمات استفاده کنید

برخی از کوتاه‌ترین برچسب‌های تاریخ نیز جزء محبوب‌ترین‌ها هستند. به خاطر می‌آورید: آیا ما …… یاهو؟  این یکی از محبوب‌ترین عنوان‌های تاریخ بوده است زیرا مردم آن را به عنوان یک شوخی مدام تکرار می‌کردند. عنوانی کوتاه و بامزه و شیرین.

پس شما نباید به تعداد کلمات توجهی داشته باشید. گاهی با کوتاه‌ترین حرف که نشان‌دهنده رضایت از خوردن یک غذای خوشمزه است مثل یام یام می‌تواند یک برچسب عالی را تولید کند.

گوگل همیشه در کنار شما و راهنمای شما است

آخرین گزینه برای شما انتخاب تگ لاینی است که از قبل وجود دارد. که با انجام این کار نه تنها به مالکیت معنوی مشاغل دیگر تخطی خواهید کرد بلکه بلافاصله نام تجاری خود را غیرخلاق و غیراصیل خواهید کرد.

این شروع خوبی برای یک کسب و کار نیست.

بعد از انتخاب برچسب خود، آن را در گوگل به صورت نقل قول جستجو کنید. گوگل به شما کمک خواهد کرد تا مواردی را بیابید که تا به حال برچسب‌گذاری نشده‌اند. اگر در جستجوی گوگل متوجه این شدید که سایت‌های دیگری از عنوان‌های شما استفاده می‌کنند، وحشت نکنید.

به راحتی می‌توانید آن را تغییر دهید تا اصالت بیشتری پیدا کنید. چند کلمه را تغییر دهید یا عبارات را جابه جا کنید. خلاق باشید!

شما می‌توانید چندین برچسب عالی بسازید و همه آن‌ها را دوست داشته باشید. جستجو در گوگل می‌تواند گزینه‌های موجود را براساس آنچه در حال حاضر وجود دارد، محدود کند و به شما کمک کند تا به یک برچسب ایده‌آل برسید.

همین حالا شروع کنید.

منابع:

kajabi.com

copyblogger.com

بیشتر بخوانید

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
ترندهای اجتماعی ۲۰۲۱
فرصت‌های اجتماعی را بهتر کشف کنید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
پیمایش به بالا
× پشتیبانی آنلاین