تولید محتوا

تولید محتوا

راهنمای نهایی تولید محتوا در سال ۲۰۲۱!

می‌توانید هم‌اکنون از خدمات تولید محتوای کلمه پزی استفاده کنید!

تولید محتوای موفق

درباره بسته‌های تولید محتوا

مشتری را به کسب‌وکارتان جذب کنید!

محتوا قلب بازاریابی دیجیتال است و تمامی فعالیت‌های بازاریابی با تولید محتوا شروع می‌شود. مخاطبان شما هر روز و هر لحظه از طریق محتواهایی که شما تولید کرده‌اید با شما در ارتباط هستند و علاقه‌مندند که تعامل خوبی با شما داشته باشند. پس شما باید تولید محتوا را جدی بگیرید و در اغلب فرمت‌های دیجیتال حضور داشته باشید.

حضور فعال در عرصه دیجیتال مستلزم داشتن یک برنامه منسجم تولید محتوا است که به شما کمک می‌کند ارتباط دائمی با مخاطب هدفتان برقرار کنید و آنها را با برندتان درگیر کنید.

کسب‌وکارهای مختلف از فرمت‌های گوناگونی برای تولید محتوا استفاده می‌کنند؛ محتوای وبلاگ، ویدئو، پادکست، اینفوگرافیک، کتاب‌های الکترونیک و لیست نامحدودی که تا به حال نشنیده‌اید!

در یک نظرسنجی مشخص شد که 24 درصد از کسب‌وکارها بودجه بازاریابی محتوای خود را افزایش داده‌اند و نتایج درخشانی را کسب کرده‌اند. کلمه پزی نیز به مشتریانش کمک می‌کند از طریق تولید محتوا با مخاطبان‌شان ارتباط خوبی برقرار کنند و در فضای دیجیتال بدرخشند. برخی از خدمات کلمه پزی شامل تولید محتوای سایت و وبلاگ، تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی و سئو است.

ویژگی‌های بسته‌های تولید محتوا

۵ عدد محتوای حرفه‌ای!

نگارش حرفه‌ای متن

کلمه پزی متخصص نگارش متون حرفه‌ای بر پایه نیازسنجی مشتریان و تجربیات فراوان تولید و بازاریابی محتوا است.

سئو سازی

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جست‌وجو فرآیندی است که متخصصان ما در کلمه پزی به صورت حرفه‌ای آن را برای تک تک محتواها اعمال می‌کنند.

عناصر بصری

تمامی محتواهای تولیدی در سرار وب نیازمند عناصر بصری مانند تصویر، فیلم یا اشکال دیگر آن هستند. محتوایی کامل تحویل بگیرید.

تحویل سفارشی

اغلب وبسایت‌های امروزی از سیستم‌های مدیریت محتوا استفاده می‌کنند. محتوای آسمان خراش را در پلتفرم خودتان تحویل بگیرید.

تحقیق کلمات کلیدی

تیم حرفه‌ای کلمه‌پزی برای تمامی محتواهای شما تحقیق کلمات کلیدی را با ابزارهای مدرن انجام می‌دهد.

تحلیل رقبا

کلمه پزی به صورت حرفه‌ای رقبای حوزه کاری شما را تحلیل می‌کند و نقشه راهی متناسب با بازار شما ارائه می‌دهد.

ایجاد ساختار محتوا

ساختار محتوا شامل طراحی عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها است که با توجه به نیازسنجی و تحلیل رقبا طراحی می‌شود.

یافتن منابع تخصصی

یافتن منابع از مهم‌ترین بخش‌های تولید محتوا است که در کلمه پزی با استفاده از شیوه‌هایی خاص انجام می‌شود.

پس از خرید بسته ویژه تولید محتوا چه چیزهایی را دریافت می‌کنید؟

۵ عدد محتوای حرفه‌ای!

پس از ثبت سفارش، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت و ترتیبی برای تحویل محتوا تعیین خواهند کرد. می‌توانید در موعد مقرر محتواهای خودتان را با ویژگی‌های ذکر شده تحویل بگیرید و آنها را در کسب‌وکار خود استفاده کنید.

چک لیست و باشگاه مشتریان

به همراه دریافت سفارش‌تان، چند چک لیست تضمین کیفیت ارائه خواهند شد که نشان می‌دهند محتوا دارای چه ویژگی‌ها و مشخصه‌هایی است. همچنین یک ماه عضویت باشگاه مشتریان برای رشد کسب‌وکارتان تقدیم شما می‌شود.

ضمانت بازگشت وجه

تمامی مشتریان کلمه پزی پس از ثبت سفارش شامل ضمانت بازگشت وجه هستند. اگر پس از تحویل محتوا از کار ما راضی نبودید، کلمه پزی تمامی مبلغ پرداختی را بدون هیچ پرسشی طی یک الی دو روز کاری به شما برگشت خواهد داد.

قیمت بسته‌های تولید محتوا

بسته اقتصادی

سفارش دهید
تومان599,000
  • 5 عدد محتوا
  • ۱۵۰۰ کلمه
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • سئو شده
  • تحویل سفارشی

بسته ابتدایی

سفارش دهید
تومان119,000
  • ۱ عدد محتوا
  • ۱۵۰۰ کلمه
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • سئو شده
  • تحویل سفارشی

توجه: قیمت‌های بسته انحصاری برای هر سفارش متغییر است. برای تعیین قیمت به صفحه بسته انحصاری مراجعه کنید.

راهنمای نهایی تولید محتوا در سال ۲۰۲۱!

در این راهنما هر آنچه باید در مورد تولید محتوا بدانید، آورده شده است.

اولین جائی که برای مشاوره تخصصی یا یافتن پاسخ یک بحث داغ به آن سر می‌زنید، کجاست؟ به احتمال زیاد گوگل است. تنها شما نیستید بلکه موتور جستجوگر گوگل به صورت روزانه به بیش از 4 میلیارد از جستارهای جستجو پاسخ می‌دهد. 

وقتی سوالی را در نوار جستجو تایپ می‌کنید، لینک‌هایی که در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند همان محتوا هستند. خواسته یا ناخواسته شما به صورت روزانه محتوای تولید شده را مصرف می‌کنید. 

مطلبی در مورد راهنمای استراتژی بازاریابی، مقالاتی در مورد تشخیص علائم بیماری شما، آموزش ویدئویی در مورد حجم دادن به مو مانند برترین مدل‌های دنیای مد، اخبار جدید، فیدهای اینستاگرام،‌ پست‌های وبلاگ، ویدئوهایی از گربه، GIFها، الگوهای رفتاری فضای مجازی، همگی محتوا هستند.

محتوا قسمت قابل توجهی از زندگی روزمره شما را شامل می‌شود. اجتناب از آن دشوار است اما چرا به آن نیاز دارید؟ محتوا ما را آگاه و مطلع نگه می‌دارد، به پرسش‌های ما پاسخ می‌دهد، ما را سرگرم می‌کند، لبخند به لب‌های ما می‌آورد و در تصمیمات ما را راهنمایی می‌کند.

تولید محتوا به شما کمک می‌کند تا مشتریان بالقوه و مشتریان خود را جذب، مشغول و سرگرم کنید، بازدیدکنندگان جدید به سایت خود بیاورید و در نهایت برای شرکت خود درآمدزایی کنید. 

به عبارت دیگر، اگر تولید محتوا نمی‌کنید، پس از قافله جا مانده‌اید.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا فرآیند تولید ایده‌های موضوعی است که مورد علاقه شخصیت خریدار شما باشد، تولید محتوای نوشتاری یا بصری پیرامون آن ایده‌ها و در دسترس قرار دادن آن اطلاعات برای مخاطبان به صورت وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک و سایر فرمت‌ها.

چرا محتوا اهمیت دارد؟

تولید محتوا آخرین روش بازاریابی درونگراست. هنگام تولید محتوا، شما اطلاعات مفید و رایگانی را برای مخاطبان خود ارائه می‌دهید، مشتریان بالقوه را به سمت وبسایت خود جذب می‌کنید و مشتریان خود را به واسطه‌ی تعامل با کیفیت حفظ می‌کنید.

همانطور که آمار بازاریابی محتوا نشان می‌دهد، شما نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بیشتری را تولید می‌کنید:

  • بازاریابی محتوا نسبت به بازاریابی سنتی سه برابر بیشتر مشتریان راغب را جذب می‌کند و 62% هزینه کمتری دارد.
  • SMBهایی که از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند، 126% مشتری بالقوه بیشتری را نسبت به آن‌هایی که استفاده نمی‌کنند، جذب می‌کنند (SMB به کسب و کارهای کوچک و متوسطی گفته می‌شود که تعداد کارکنان آن‌ها کمتر از یک حد معین است. این مخفف توسط سازمان‌های بین‌المللی بزرگ مانند اتحادیه اروپا، بانک جهانی، سازمان ملل متحد و سازمان تجارت جهانی بکار گرفته می‌شود).
  • 61% از خریدهای آنلاین نتیجه مستقیم مطالعه‌ی یک وبلاگ توسط مشتری است.
  • شرکت‌هایی که بیش از 16 پست وبلاگی در ماه منتشر می‌کنند، 3.5 برابر ترافیک بیشتری نسبت به شرکت‌هایی دارند که حداکثر 4 پست را در ماه منتشر می‌کنند.

محتوا معادل با رشد کسب و کار است. بنابراین، در ادامه استراتژی محتوایی را توضیح خواهیم داد.

استراتژی و برنامه‌ریزی محتوا

ساخت خانه بدون نقشه، مجسمه بدون طرح اولیه و یا یک شرکت بدون بیانیه ماموریت امکان‌پذیر نیست. بنابراین، بدون وجود یک برنامه هیچ تولید محتوایی صورت نمی‌گیرد. در غیر اینصورت شما از مسیر دستیابی به هدف خود منحرف خواهید شد. 

یک استراتژی محتوا شامل همه چیز از برند و لحن گرفته تا چگونگی تبلیغ محتوا و در نهایت استفاده مجدد از آن است. در ادامه، چگونگی ایجاد یک برنامه محتوایی به صورت گام به گام را ارائه خواهیم داد.

۱. اهداف محتوای خود را تعیین کنید

مشابه یک کمپین بازاریابی سنتی، استراتژی محتوای شما باید بر اهداف بازاریابی متمرکز باشد (اهداف بازاریابی باید از اهداف شرکت شما نشات بگیرد).
اهداف شما می‌‌توانند از جذب بازدیدکنندگان بیشتر به سایت گرفته تا ایجاد تعداد زیادی مشتری بالقوه باشد؛ هر هدفی در این محدوده تا زمانی که اهداف هوشمند باشند، قابل قبول است.
زمانی که اهداف محتوای خود را تعیین کردید، هر بخش از محتوایی که تولید می‌کنید باید همسو با هدفتان باشد و به نتیجه‌ی دلخواهتان منجر شود.
به طور خلاصه، کار را با تعیین اهداف شروع کنید و سپس محتوا را بر این اساس تولید کنید.

۲. ایجاد یک شخصیت خریدار (پرسونای خریدار)

ایجاد یک استراتژی محتوا چیزی بیشتر از در نظر گرفتن نوع محتوایی است که می‌خواهید تولید کنید. ابتدا باید بدانید با چه کسانی صحبت می‌کنید، چگونه می‌خواهید با آن‌ها صحبت کنید و آن‌ها را از کجا می‌یابید.

کلید تولید محتوا درونگرای موفق این است که به هر خواننده این احساس را بدهید که انگار مستقیم با او صحبت می‌کنید. 

تنها راه برای انجام این کار این است که با بازدیدکنندگان، مشتریان بالقوه و مشتریان خود صمیمی و خودمانی باشید. به عبارت دیگر، باید آن‌ها را مانند یک دوست قدیمی بشناسید. شما باید از مشکلات، نقاط ضعف، چالش‌ها و ترس‌های آن‌ها آگاه باشید. به همین ترتیب، باید بهترین نتیجه ممکن برای آن‌ها، رویاها و بزرگ‌ترین تخیلات و فانتزی‌های آن‌ها را درک کنید. 

همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که شما در حال بازاریابی برای انسان‌هایی هستید که می‌خواهند برقراری ارتباط را تجربه کنند.

در حالت ایده‌آل، شما بایستی با تمام بازدیدکنندگان وبسایت خود به صورت انفرادی صحبت کنید اما این امر امکان‌پذیر نیست. راه‌حل این مشکل ایجاد یک شخصیت خریدار یا همان پرسونای خریدار است.

شخصیت خریدار همان شخصیتی است که شما می خواهید با محتوای تولیدی خود به او دسترسی پیدا کنید. این شخصیت نیمه داستانی، نماینده‌ای از مخاطبان هدف شما به شمار می‌آید. مخاطبان هدف همان افرادی هستند که بیشترین سود را از پیامی که می‌دهید، می‌برند و به مشتریان دائم تبدیل می‌شوند. 

ایجاد یک شخصیت خریدار مستلزم کمی تحقیق، برآورد تخمینی و اصلاحات نهایی است. اما نتیجه نهایی، تصویر روشنی از شخصی است که می‌خواهید برای او بازاریابی کنید و شخصی است که با رضایت کامل محتوای تولیدی شما را مصرف می‌کند. 

آیا در مورد نقطه شروع تردید دارید؟ از ابزار MakeMyPersona هاب اسپات برای ایجاد شخصیت خریدار خود استفاده کنید. هرچند این ابزار به زبان انگلیسی است ولی به شما کمک خواهد کرد یک دید کلی و همچنین سریع در مورد پرسونای مخاطبانتان داشته باشید.

۳. به سفر مشتری اعتماد کنید

اگر تا به حال سردرد را تجربه کرده باشید، حتما می‌دانید که اولین کار، تلاش برای یافتن دلیل آن است. شاید بدن شما با کمبود آب مواجه است، یا کافئین خون شما کاهش یافته است و یا احتمال دارد که بیمار باشید. پس از تشخیص دلیل اصلی، نوبت به یافتن راه‌حل است؛ مقداری آب بنوشید، یک فنجان اسپرسو بنوشید و یا دارو مصرف کنید.

در نهایت، باید بین گزینه‌های مختلف تصمیم‌گیری کنید: آب معدنی یا آب شیر؟ قهوه استارباکس یا Peet؟ قرص آلو یا تایلنول؟ امید بر این است که سردرد شما فروکش کند و شما روز خود را به خوبی پشت سر گذارید.

این نمایانگر سفر مشتری است. هر یک از مشتریان بالقوه شما به دنبال یافتن مسیری برای یک راه‌حل هستند. این مسیر شامل سه مرحله‌ی آگاه شدن، توجه و تصمیم‌گیری است. اما هر یک از مشتریان بالقوه شما در بخش متفاوتی از آن سفر قرار دارند، بنابراین مهم است که در هر مرحله از محتوا برای جذابیت بیشتر استفاده کنید.

نقشه سفر مشتری

با تولید محتوا برای هر مرحله از سفر مشتری، اطمینان حاصل می‌کنید که هیچ بازدیدکننده‌ای از دست نمی‌رود و هر فردی که از سایت شما بازدید می‌کند، اطلاعات مفید و مرتبطی را دریافت خواهد کرد. 

شما همچنین می‌خواهید قالبی را برای محتوای خود انتخاب کنید که متناسب با هر مرحله از سفر مشتری است. یک بازدیدکننده جدید در مرحله آگاه شدن، دموی آنلاین از محصول شما را نمی‌خواهد بلکه آن‌ها یک چک لیست سریع یا پست وبلاگی را مطالعه خواهند کرد که به درک مشکل به آن‌ها کمک خواهد کرد. مشتری بالقوه نیازی نیست در مورد تمام راه‌حل‌های محتمل بداند، آن‌ها به مشاوره یا توضیحی نیاز دارند که نشان می‌دهد محصول شما راه‌حل درست است. همیشه مخاطبان خود را در جایی که هستند، ملاقات کنید. 

در ادامه، راهنمای بهترین قالب‌های محتوا برای هر مرحله از سفر مشتری آورده شده است:

آگاهی: وایت پیپر یا اوراق سفید، پست وبلاگ، چک لیست، شیت نکته، اینفوگرافیک، کتاب الکترونیکی، بازی، کوییز.

توجه: پادکست، وبینار، کاربرگ، ماتریس مقایسه، تمپلیت یا الگو.

تصمیم: دمو، نسخه آزمایشی، راهنمای محصول، مشاوره، کوپن.

۴. انجام حسابرسی و بررسی محتوا

اگر برای مدتی است تولید محتوا را بدون جهت مشخصی انجام می‌دهید یا همواره استراتژی خاصی را دنبال کرده‌اید، باید بدانید که هر دپارتمان بازاریابی می‌تواند از حسابرسی محتوا سود ببرد. تنها به خاطر این که شما یک استراتژی خاص را آغاز نکرده‌اید، بدان معنا نیست که محتوای شما مناسب هیچ استراتژی نیست. 

حسابرسی محتوا در واقع صورت‌برداری از کاری که انجام داده‌اید و سپس سازماندهی آن برای یک برنامه‌ی محتوایی جدید است. به عبارت دیگر حسابرسی بررسی دقیق محتوا است.

این فرآیند ممکن است شامل نوعی بازنویسی باشد یا می‌تواند شکاف‌هایی که لازم است با محتوایی که مطابق با شخصیت و مرحله‌ی سفر شماست را پر کند. 

در ادامه، نحوه‌ی انجام حسابرسی محتوا را توضیح خواهیم داد:

  1. تمام محتوای خود را در یک برگه‌ی گسترده جمع کنید.
  2. ستون‌هایی را برای کلمات کلیدی هدف، شخصیت خریدار، مرحله‌ی سفر مشتری، قالب و موضوع اصلی ایجاد کنید و سپس این ستون‌ها را برای هر محتوا پر کنید. 
  3. ستون‌‌هایی را برای معیارهای کلیدی از قبیل بازدید صفحه، به اشتراک‌گذاری‌ها و تعامل و غیره اضافه کنید. 
  4. در نهایت، هر پست (با استفاده از موارد برجسته یا ستون دیگر) را بر اساس آن‌هایی که خوب هستند، نیاز به بهبود دارند، باید بازنویسی شوند یا می‌توانند با پست‌های دیگر ترکیب شوند، دسته‌بندی کنید. 

در حالی که حسابرسی محتوا ممکن است خسته‌کننده باشد اما تمام این کارهای دستی ارزش افزایش ترافیک و مشتریان بالقوه را دارد. به علاوه، شما یک برنامه‌ی تایید شده برای ادامه‌ی مسیر دارید.

۵. قالب درست را انتخاب کنید

آیا شخصیت خریداری که ایجاد کرده‌اید را به خاطر دارید؟ شما برای آن‌ها محتوا تولید می‌کنید. این بدان معنی است که شما باید محتوا را در قالبی بسازید که به بهترین و راحت‌ترین شکل ممکن توسط مشتریان بالقوه استفاده شود. 

قالبی که انتخاب می‌کنید باید پست وبلاگ، ویدیو، اسلایدشیر، عکس، کتاب الکترونیکی، وایت پیپر یا مقالات سفید، پادکست یا هر آنچه که ذهن خلاق شما می‌تواند تصور کند، باشد. تا زمانی که شخصیت شما را حفظ کند، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. 

علاوه بر این، نیازی نیست برای هر محتوایی که تولید می‌کنید، تنها از یک قالب استفاده کنید. اما باید بتوانید محتوا را با استفاده از قالب‌های مختلف به صورت هماهنگ تولید کنید. منظور من این است که یک مجموعه از پادکست می‌تواند یک تاکتیک بازاریابی عالی باشد اما اگر منابع یا صبر کافی ندارید، پس وبلاگ می‌تواند یک مسیر بهتر باشد. 

از سوالات زیر به عنوان راهنمایی برای انتخاب قالب محتوا استفاده کنید:

  • این محتوا برای چه مرحله‌ای از سفر مشتری است؟
  • استفاده از این محتوا برای مخاطبانتان چقدر ساده است؟
  • شخصیت شما، چگونه وقت خود را به صورت آنلاین می‌گذراند؟
  • چه قالبی می‌توانید به صورت هماهنگ ایجاد کنید؟
  • آیا قادر به تولید محتوا در سطح رقابتی هستید؟

۶. تبلیغ محتوا

چه فایده‌ای دارد اگر محتوای خوب تولید کنید اما کسی آن را نبیند؟ در یک دنیای ایده‌آل، با انتشار پست جدید تعداد زیادی بازدیدکننده به سمت وبسایت شما جذب خواهند شد. اما در واقعیت، به ویژه وقتی تازه کار خود را شروع کرده‌اید، باید توجه بازدیدکنندگان را جلب کنید یا به عبارت ساده‌تر آن‌ها را به سمت فضای آنلاین خود سوق دهید.

از این رو، تبلیغ محتوا به اندازه‌ی استراتژی تولید محتوا اهمیت دارد. 

طرح تبلیغاتی شما باید متناسب با شخصیت خریدارتان باشد. برای این منظور باید به این پرسش‌ها پاسخ دهید: آن‌ها وقت خود را چگونه به صورت آنلاین می‌گذرانند؟ در چه ساعتی از روز از یک پلتفرم خاص استفاده می‌کنند؟ هر چند وقت یکبار می‌خواهند از محتوای تولیدی شما بازدید کنند؟ چه نوع محتوایی را ترجیح می‌دهند؟ چه موضوعاتی آن‌ها را وادار به کلیک کردن می‌کنند؟

تبلیغ محتوا با توجه به نوع رسانه متفاوت است و قوانین مشخصی برای هر رسانه باید رعایت شوند.

۷. شبکه اجتماعی

در حالی که شبکه اجتماعی یک ابزار برای برقراری ارتباط است، می‌توان از آن برای تبلیغ محتوا نیز استفاده کرد. تنها کافی است بین تبلیغ خود، به اشتراک‌گذاری اطلاعات مفید و سرگرمی تعادل برقرار کنید. فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و اسنپ چت همگی پلتفرم‌های فوق‌العاده‌ای هم برای تولید و هم برای به اشتراک‌گذاری محتوای مرتبط هستند. کلید موفقیت، اصلاح و تغییر محتوا متناسب با نوع پلتفرم است.

۸. بازاریابی ایمیلی

ایمیل یکی از بهترین روش‌های دسترسی به مخاطب خصوصا از طریق تبلیغ محتواست. دلیل این امر این است که هر فردی در فهرست ایمیل شما از قبل تصمیم گرفته است تا از شما مطلع شود و شما می‌توانید این اطمینان خاطر را به آن‌ها بدهید که پیامتان را دریافت خواهند کرد. از همه مهم‌تر این است که شما می‌توانید با ارسال محتوای مرتبط با فهرست‌های تقسیم‌بندی شده، نرخ باز شدن ایمیل خود را بهبود ببخشید. این بدان معنی است که آن‌ها مشتاقانه ایمیل‌های ارسالی شما را مطالعه خواهند کرد.

۹. تبلیغ پولی

پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) به شما کمک می‌کند تا محتوای تولیدی خود را از طریق تبلیغات هدفمند و پولی در معرض دید مخاطبان جدید قرار دهید. این تبلیغات می‌توانند بر روی شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو یا سایر وبسایت‌ها بکار گرفته شوند.

به محض این که شخصیت خریدار خود را تعریف کردید، باید مسیر درست را برای تبلیغات پولی خود انتخاب کنید تا در جای درست سرمایه‌گذاری کرده باشید. وقتی مخاطبان شما کاهش می‌یابند، تبلیغات پولی می‌توانند نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالایی را برای شما بدست آورند.

۱۰. همنشری محتوا

تبلیغ محتوای خود از طریق کانال‌های شخص ثالث معتبر، روشی عالی برای جذب مخاطب است. همنشری محتوا شما را در معرض دید قرار می‌دهد به گونه‌ای که به روش‌های دیگر قابل دستیابی نیست. می‌دانم که کلمه همنشری تا به حال به گوشتان نخورده است اما باید بدانید که منظور ما از همنشری، به اشتراک‌گذاری یک محتوای تولیدی تکراری در یک یا چند پلتفرم متفاوت است.

۱۱. استفاده مجدد از محتوا

هنگام استفاده مجدد از محتوا، از چیزی که برای تولید آن زمان زیادی را صرف کرده‌اید، مجدد استفاده می‌کنید و آن را به قالب‌های مختلف تغییر شکل می‌دهید به گونه‌ای که به طور گسترده‌تر مورد استفاده قرار گیرد.

این فرآیند را به عنوان یک بازیافت در نظر بگیرید. با این کار شما زمان کمتری را برای تولید محتوا و زمان بیشتری را برای ارائه‌ی محتوا به مخاطبان خود صرف خواهید کرد. به عنوان مثال، پست وبلاگی که در مورد آمار بازاریابی نوشته‌اید را می‌توانید به عنوان یک اینفوگرافیک عالی یا حتی یک محتوای ویدئویی بکار گیرید.

در صورتی که محتوایی را در یک قالب تولید کرده‌اید، به سایر روش‌هایی فکر کنید که می‌توانید از آن اطلاعات به همان اندازه موثر استفاده کنید.

فرآیند تولید محتوا

ما بازاریاب‌ها بسیار پر مشغله هستیم و وقت اضافی برای تلف کردن بر روی سیستم‌های ناکارآمد نداریم. به همین دلیل است که برای هر کاری که انجام می‌دهیم، فرآیندهایی را ایجاد می‌کنیم. به عبارت دیگر، ما یک سیستم را طراحی می‌کنیم، آن را راه‌اندازی می‌کنیم، آن را اصلاح می‌کنیم تا وقتی که کار کند و در نهایت سیستم را بارها و بارهای تکرار می‌کنیم تا به نتیجه مطلوب خود دست یابیم. به کمپین‌های بازاریابی که تا به امروز انجام داده‌اید، فکر کنید؛ وبینارها، پاسخ‌های خودکار (autoresponder) و نظرسنجی‌ها. هر یک از آن‌ها یک فرآیند دارند. تولید محتوا هم هیچ تفاوتی با آنها ندارد.

مراحل زیر را به منظور تولید محتوا، حذف برآوردهای تخمینی و ایجاد فضای ذهنی خلاق‌تر دنبال کنید.

۱. تحقیق سئو

به احتمال زیاد ایجاد شخصیت خریدار، ایده‌هایی در مورد موضوعات مختلفی برای نوشتن، سوالاتی که مخاطبانتان دارند و نقطه شروع کارتان به شما ارائه می‌دهد. اکنون، شما باید تایید کنید که آیا آن ایده‌ها در مقیاس گسترده‌تر برای مخاطبان بیشتر قابل اجرا هستند یا نه. به طور قطع نوشتن یک پست وبلاگ برای تنها یک فرد خوب است اما آیا این هدر دادن انرژی و زمان نیست؟

تحقیق سئو یا به عبارتی تحقیق کلمه کلیدی، حجم جستجوی یک عبارت کلیدی خاص را به شما نشان خواهد داد و این که آیا سرمایه‌گذاری بر روی تولید یک محتوا در مورد آن کلمه کلیدی ارزشش را دارد یا نه.

یک روش خوب برای انجام تحقیق کلمه کلیدی، نوشتن سوالاتی است که شخصیت خریدار شما بر اساس چالش‌ها و اهداف آن‌ها باشد. سپس، تحقیق کلمه کلیدی را در مورد آن جستارها انجام دهید تا ببینید که آیا افراد کافی آن را جستجو می‌کنند یا نه. یک قاعده کلی این است که کلمات کلیدی در دسترس را مورد هدف قرار دهید، به این معنی که حجم جستجوی ماهانه (MSV) و سختی کلمه کلیدی متناسب با اعتبار دامنه شما باشد. وقتی وبلاگ‌نویسی را شروع می‌کنید، تلاش برای مورد هدف قرار دادن کلمات کلیدی با حجم بالا برای شما خیلی مناسب نخواهد بود.

قبل از ادامه بحث، یک توضیح سریع و مختصر در مورد سئو ارائه می‌دهیم:

یک فاکتور مهم که به شما کمک می‌کند تا در موتورهای جستجو به رتبه‌های بالا دست یابید، اعتبار دامنه است. هر چه تعداد سایت‌های خارجی که به محتوای تولیدی شما لینک می‌دهند، بیشتر باشد یعنی اعتبار دامنه شما بیشتر خواهد بود. برای رسیدن به این منظور، شما باید یک مجموعه بسیار گسترده از محتوا داشته باشید که ارزش کافی برای لینک‌دهی را دارد. این بدان معنی است که هر چه مدت زمان طولانی‌تری را به تولید محتوا با کیفیت بالا اختصاص دهید، اعتبار دامنه شما بالاتر خواهد بود و خیلی راحت‌تر برای کلمات کلیدی بسیار رقابتی رتبه‌بندی می‌شوید که شما را در صفحه اول موتور جستجوگر گوگل قرار می‌دهند. 

اگر هنوز به این مرحله نرسیده‌اید، بهترین کار این است که کلمات کلیدی دم بلند با حجم کم و حداقل مقدار دشواری (کمتر از 50) را مورد هدف قرار دهید. منظور ما کلمات کلیدی با 200 الی 1000 جست‌وجوی ماهیانه است. این کار به شما شانس خوبی برای رتبه‌بندی کلمات کلیدی و ارائه‌ی محتوای خود به مخاطب را خواهد داد.

توضیح در مورد سئو کافیست. برمی‌گردیم به موضوع مورد بحث.

چند روش برای انجام تحقیق کلمه کلیدی وجود دارد:

  • از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی مانند SEMRush یا Moz Keyword Explorer استفاده کنید. 
  • کلمه کلیدی مد نظر خود را در یک موتور جستجو تایپ کنید و از جستارهای خودکار یادداشت‌برداری کنید.
  • بخش جستجوهای مرتبط در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) را بررسی کنید.

۲. ایده‌پردازی

حال که کلمات کلیدی هدف خود را تعیین کرده‌اید، وقت ایده‌پردازی در مورد تولید محتوا فرا رسیده است. جستجوی هاب اسپات نشان می‌دهد که  بهترین روش برای سازمان‌دهی محتوا، بکارگیری خوشه‌های موضوعی است. به این معنی که شما یک صفحه ستون جامع و بلند را بر مبنای کلمه کلیدی خود ایجاد می‌کنید و سپس به محتوایی که در مورد زیر موضوعات مرتبط تولید کرده‌اید، لینک می‌دهید (پست‌های وبلاگی را مد نظر داشته باشید).

مدل خوشه بندی موضوعی، طوفان فکری و ایده‌پردازی را بسیار راحت‌تر می‌کند زیرا ساختاری دارد که می‌توانید آن را دنبال کنید (قبلا هم به شما گفتیم که فرآیندها را دوست داریم). شما می‌توانید از کلمه کلیدی اصلی خود برای ایجاد ستونی استفاده کنید که آن موضوع را به طور کامل پوشش می‌دهد. به عنوان مثال، بنویسید: «راهنمایی برای تولید محتوا». سپس، شما می‌توانید محتواهای کوتاه‌تر مانند اینفوگرافیک‌ها، پست‌های وبلاگ و الگوها را تولید کنید که به مخاطب در درک عمیق‌تر موضوع و مورد هدف قرار دادن کلمه کلیدی دم بلند کمک می‌کند.

اگر با ایده‌پردازی مشکل دارید، بهتر است از کتاب‌هایی که مطالعه کرده‌اید، مقالات صنعتی، سایت‌های رقبای خود و یا جستجوهای مرتبط در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) الهام بگیرید. 

به محض این که ایده‌های شما شکل گرفتند، شما می‌توانید تقویم سردبیری خود را توسعه داده و تولید محتوا را آغاز کنید.

۳. نگارش

در این بخش در مورد فرآیند نگارش صحبت خواهیم کرد. این احتمال وجود دارد که شما در تولید یک محتوای خاص مانند ویدئو، گرافیک یا پادکست قدرت بیشتری داشته باشید. فرقی نمی‌کند که قدرت شما در چه زمینه‌ای است، فرآیند تولید از چندین دستورالعمل کاملا مشابه پیروی می‌کند. این دستورالعمل‌ها عبارتند از:

  • شخصیت خریدار را بنویسید. از صدا، حسن تعبیر و حتی حس شوخ طبعی آن‌ها برای تولید محتوایی مناسب استفاده کنید.
  • از عناوین، توضیحات متا و سایر فاکتورها برای جذب مخاطب به مطالعه‌ی محتوای خود استفاده کنید. برتری محتوای تولیدی خود را در عنوان بیاورید تا مخاطب دلیلی برای خواندن مطلب داشته باشد. 
  • محتوای منحصر به فرد تولید کنید. از گردآوری اطلاعاتی که همین حالا نیز در دسترس هستند، بپرهیزید. به منظور تاکید بر نکات مورد نظر خود، یک سبک منحصر به فرد را بکار گیرید یا به تحقیق جدید استناد کنید.
  • به یک ایده پایبند باشید و از محتوای خود برای تقویت آن استفاده کنید. خواننده خود را با تلاش برای توضیح چندین موضوع نیمه مرتبط در قالب یک محتوا گیج و سردرگم نکنید.
  • به صدای خود وفادار بمانید. سعی نکنید مخاطب خود را با سخنوری یا واژگان گسترده تحت تاثیر قرار دهید خصوصا وقتی که مخاطب شما این را نمی‌خواهد.
  • مختصر و روراست باشید. شما می‌خواهید مخاطبان با شما ارتباط برقرار کنند و از محتوای شما ارزش کسب نمایند. نیازی نیست استعاره‌های گیج‌کننده را بکار گیرید.

۴. ویرایش

روشی که کار خود یا حتی دیگران را ویرایش می‌کنید، یک فرآیند بسیار ذهنی و انتزاعی است. ممکن است بخواهید همزمان با نگارش، فرآیند ویرایش را نیز پیش ببرید یا این که چند روز صبر کنید و با دید تازه کار را ویرایش کنید. ممکن است گرامر برای شما اهمیت زیادی داشته باشد یا یک محتوای محاوره‌ای را مورد هدف قرار دهید.

در هر صورت، چند نکته وجود دارند که هنگام اصلاح محتوای خود باید به آن‌ها توجه کنید. به عنوان مثال، وجه معلوم، نگارش روان و سلیس، جملات کوتاه و فضای خالی زیاد. یک همکار یا یک مدیر را برای بررسی محتوای تولیدی مد نظر داشته باشید.

    ۵. آپلود محتوا

    حال که محتوای شما آماده شده است، باید آن را در دسترس افراد قرار دهید. سیستم مدیریت محتوا (CMS)، نرم‌افزاری است که محتوای دیجیتالی را میزبانی می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا محتوا را بر روی وبسایت خود  (یا هر جای دیگر بر روی وب) به نمایش درآورید.

    مزیت CMS این است که تمام محتوای شما را به هم متصل و آن را در یک مکان واحد ذخیره می‌کند. بنابراین، شما می‌توانید به راحتی در مقاله وبلاگی خود به یک صفحه فرود لینک دهید یا یک پیشنهاد محتوایی را در یک ایمیل درج کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید نتایج تمام محتواهای تولیدی خود برای یک کمپین خاص را تجزیه و تحلیل کنید. این کار در حسابرسی محتوا به شما کمک خواهد کرد. CMS شما را از داشتن یک سیستم بازاریابی محتوایی از هم گسیخته نجات می‌دهد.

    به عنوان مثال، وردپرس می‌تواند یک شروع خوب باشد.

    ۶. انتشار

    انتشار محتوا به سادگی کلیک کردن بر روی یک دکمه است. بنابراین، چرا باید بخشی را به آن اختصاص دهیم؟ زیرا انتشار محتوا همیشه هم کار ساده‌ای نیست. شما می‌توانید بلافاصله پس از آپلود محتوا آن را منتشر کنید یا با منتظر ماندن تا زمینه مناسب، تاثیرگذاری آن را به حداکثر برسانید.

    اگر تازه کار خود را شروع کرده‌اید، سریع کلیک کردن بر روی گزینه انتشار تاثیر چندانی بر روی مخاطب نخواهد داشت. اما در صورتی که یک برنامه انتشار منظم را دنبال می‌کنید؛ مانند انتشار یک پست جدید هر چهارشنبه؛ مخاطبان شما انتظار دارند که در روز چهارشنبه پست جدید را مشاهده کنند.

    یک نکته دیگر که باید به خاطر داشته باشید این است که محتوا را مطابق با ترندها یا رویدادهای حساس به زمان منتشر کنید. به عنوان مثال، اگر در مورد تعطیلات ملی و رویدادهای در حال وقوع محتوا تولید می‌کنید، باید آن‌ها را در زمان خاصی منتشر کنید.

    یک CMS به شما این امکان را می‌دهد تا پست‌ها را برای یک تاریخ و زمان مشخص در آینده زمان بندی کنید. بنابراین، شما می‌توانید کلیک کنید، پست را زمان‌بندی کنید و بقیه کار را به CMS بسپارید.

    ابزارهای تولید محتوا

    در حالی که سیستم مدیریت محتوا (CMS) به شما کمک خواهد کرد تا محتوای خود را مدیریت کنید اما در تولید آن به شما کمکی نخواهد کرد. در اینجاست که ابزارهای تولید محتوا مفید واقع می‌شوند.

    این ابزارها خصوصا وقتی ذوق هنری ندارید یا توانایی مالی برای استخدام یک فرد متخصص را ندارید، سودمند خواهند بود. از GIFها گرفته تا اینفوگرافیک‌ها، این ابزارهای تولید محتوا به شما کمک می‌کنند تا فارغ از نوع محتوایی که تولید می‌کنید، یک فرد حرفه‌ای در زمینه تولید محتوا به نظر آیید.

    Canva: این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا طراحی‌های زیبایی را برای هر پلتفرمی از تبلیغات اجتماعی گرفته تا عکس‌های کاور فیسبوک و اینفوگرافیک‌ها بسازید. این نرم‌افزار دارای الگوهای دلپذیر زیبایی است که به شما اجازه می‌دهد تا به صورت رایگان، رنگ‌ها، تصاویر و متن را شخصی‌سازی کنید. 

    Giphy: گیف‌ها به عنوان یک فرم بسیار معمولی از برقراری ارتباط جایگزین ایموجی‌ها شده‌اند. بنابراین، روشی قابل قبول برای ارائه‌ی محتوا هستند. نرم‌افزار Giphy به شما اجازه می‌دهد تا میلیون‌ها ‌GIF از پیش ساخته شده را در پایگاه داده آن‌ها جستجو کنید یا حتی GIF خاص خود را ایجاد کنید.

    Vidyard: یک پلتفرم میزبان ویدئو است که مختص بازاریاب‌ها ساخته شده است. این نرم‌افزار به شما اجازه می‌دهد تا با افزودن لایه‌های مختلف، متن یا دکمه‌های CTA، تست اسپلیت و رونویسی ویدئوی خود را شخصی‌سازی کنید و علاوه بر این‌ها دارای ویژگی‌های سئو نیز است.

    SurveyMonkey: یک پلتفرم پیشرو در ساخت نظرسنجی است. چرا به چنین چیزی نیاز پیدا خواهید کرد؟ زیرا یک بازاریاب خوب می‌داند که بازخورد مشتری برای یک کمپین بازاریابی کارآمد، بسیار مهم است.

    MakeMyPersona: یک ابزار جالب شرکت هاب اسپات است که شما را در طول روند ایجاد شخصیت خریدار راهنمایی خواهد کرد. شما می‌توانید در فرآیند تولید محتوای خود یک سند را به عنوان مرجع تولید کنید. 

    Anchor: یک ابزار پادکست برای افراد تازه‌کار است. این نرم‌افزار کاملا رایگان است و برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا اپیزودهای نامحدودی را ضبط و ذخیره کنید و به راحتی آن‌ها را در هر پلتفرم شخص ثالثی آپلود کنید.

    این فهرست بسیار فراتر از یک فهرست جامع و کامل از ابزارهای فوق‌العاده‌ی تولید محتوا است. این فهرست به شما در تولید محتوا کمک خواهد کرد‍!

    ایجاد یک برنامه محتوا

    محتوا در همه جا وجود دارد اما موفقیت و کارآمدی آن به توانایی شما در سازگاری با رسانه‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، بستگی دارد. به منظور انتشار پست در رسانه‌ها و پلتفرم‌های مختلف، یک سایز یا استایل مشترک برای همه مناسب نخواهد بود.

    محتوای شبکه اجتماعی از محتوای وبلاگی و نیز محتوای منتشر شده بر روی وبسایت تفاوت دارد. از این رو، شما باید تولید محتوای خود را به گونه‌ای مدیریت کنید که به مخاطب هدف خود دست یابید.

    در ادامه، دستورالعمل‌هایی را برای به اشتراک‌گذاری محتوا در پلتفرم‌های مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    ۱. محتوای شبکه اجتماعی

    تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی خود یک هنر است. از آنجایی که بیش از 2.6 میلیارد کاربر در سراسر جهان از پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، ارزش دارد که وقت خود را صرف آن کنید. علاوه بر این، افرادی که شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند مانند مشتریان راغب هستند و به آنچه تولید می‌کنید علاقه نشان می‌دهند. بنابراین، شما مخاطبان مشتاقی را در اختیار دارید که آماده‌ی تعامل با محتوای تولیدی شما هستند.

    در اینجا چند نکته مختصر در مورد تولید محتوا در برخی از کانال‌های اجتماعی محبوب آورده شده است.

    فیسبوک را می‌توان برای ایجاد جوامع کوچک مورد استفاده قرار داد. برای این کار کافی است از گروه‌های فیسبوکی یا اشتراک‌گذاری محتوا برای انبوهی از مخاطبان در صفحات فیسبوکی کمک بگیرید. وقتی نوبت به اشتراک‌گذاری محتوا می‌رسد، سوالات و ویدئوها بیشترین مخاطب را به خود جذب می‌کنند.

    اینستاگرام بهترین پلتفرم برای اشتراک‌گذاری تصاویر با کیفیت بالا و ویدئوهای کوتاه با کپشن‌های مختصر و مفید است. هشتگ‌ها به شرطی که با حساب کاربری و کسب و کار شما سازگاری داشته باشند، به خوبی با این پلتفرم کار می‌کنند. استوری‌های اینستاگرام نیز روش جدیدی را برای تعامل با دنبال‌کنندگان، از نظرسنجی‌های کوچک گرفته تا سوالات و ویدئوهای زنده معرفی کرده‌اند. 

    یوتیوب بیش از 1.3 میلیارد کاربر و حساب کاربری دارد. کاربران از این پلتفرم برای تماشای محتوا از ویدئوهای DIY گرفته تا ویدئوهای طنز استفاده می‌کنند. برخی از موفق‌ترین محتواهای تولیدی در این پلتفرم عبارتند از راهنماهای عملی، وی لاگ یا همان ویدئو بلاگ‌ها، بررسی محصولات و فیلم‌های آموزشی.

    بهترین روش‌های استفاده از توییتر برای تولید محتوا به صورت پیام‌های کوتاه، تصاویر معین، هشتگ‌های مرتبط و بازنشر است. و البته پاسخ به توییت تا حد زیادی در جذب مخاطب به شما کمک خواهد کرد.

      ۲. محتوای وبسایت

      محتوای وبسایت باید بر سه مورد تمرکز داشته باشد: شخصیت، کلمه‌ی کلیدی هدف و راه‌حل شما. برخلاف محتوای وبلاگ، نسخه‌ی موجود در وبسایت شما نیاز دارد تا بازدیدکنندگان را به یک روش منسجم و طبیعی به سمت راه‌حل شما راهنمایی کند. به محتوای همانند نقشه‌ای به سمت محصول خود فکر کنید. 

      مراقب باشید که بازدیدکنندگان را از طریق فیدهای شبکه‌های اجتماعی و عوامل حواس پرت‌کننده‌ی دیگر دور نکنید. زمانی که یک مشتری بالقوه را جذب کرده‌اید، شما باید هر کاری برای نگه داشتن آن‌ها انجام دهید و این کار اصلی محتوای وبسایت شما است.

      ۳. محتوای وبلاگ

      هدف از محتوای وبلاگ، پشتیبانی از کسب و کار از طریق جذب افراد غریبه و ایجاد لیدهای واجد شرایط است. محتوای وبلاگ یک منبع آزاد است که اغلب به فروش مرتبط نیست اما هیچ‌گاه قدرت یک وبلاگ خوب در زمینه‌ی درآمدزایی برای کسب و کارتان را دست کم نگیرید. پژوهش‌ها نشان داده است که شرکت‌هایی که بیشتر به وبلاگ خود اهمیت می‌دهند، ترافیک و لید بیشتری نسبت به سایرین به دست می‌آورند.

      تجزیه و تحلیل محتوا

      آخرین و بدون شک مهم‌ترین گام در تولید محتوا، تجزیه و تحلیل محتوا است. بدون داده نمی‌توانید متوجه شوید که عملکرد کدام استراتژی بهتر است یا چگونه می‌توان آن را بهبود دهید. 

      چندین نقطه داده وجود دارد که هنگام تجزیه و تحلیل داده می‌توانید آن‌ها دنبال کنید؛ بنابراین، از اهداف خود به منظور راهنمایی در تنظیم پارامترها استفاده کنید. هر کاری که می‌خواهید با محتوای خود انجام دهید، به شما در انتخاب معیارها کمک خواهد کرد (آیا هدف اولیه‌ای که ما در موردش صحبت کردیم را به یاد دارید؟). 

      آنچه که می‌خواهید تجزیه و تحلیل کنید، کاملاً به خودتان بستگی دارد اما ایده‌هایی برای ردیابی معیارها وجود دارد:

      • بازدید از صفحه: تعداد کاربرانی که از محتوای شما دیدن می‌کنند.
      • ترافیک ارگانیک: مقدار ترافیکی که از موتورهای جستجو به دست می‌آید. 
      • نرخ پرش (بانس ریت): درصدی از بازدیدکنندگانی که سایت شما را پس از بازدید تنها یک صفحه ترک می‌کنند. 
      • نرخ تبدیل: درصدی از بازدیدکنندگانی که در یک دعوت به اقدام مشارکت دارند. مانند کلیک روی یک دکمه خاص!
      • نرخ تعامل: تعداد افرادی که از طریق لایک کردن، نظر دادن یا روش‌های دیگر با محتوای شما تعامل برقرار می‌کنند. 
      • رشد مخاطبان: مشترکین یا لیدهای جدیدی که از بخشی از محتوا ایجاد می‌شوند.

      تولید محتوا را شروع کنید

      تولید محتوا یک فرآیند تکراری است که نتیجه‌ی بسیار مطلوبی بر مخاطبان شما دارد. با اتمام فرآیند تولید محتوا می‌توانید کار خلاقانه‌ای را ایجاد کنید که نه تنها مخاطبانتان را به وجد می‌آورد بلکه موجب رشد کسب و کارتان نیز می‌شود.

        استراتژی‌های بازاریابی محتوا
        بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
        استراتژی‌های بازاریابی محتوا
        بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
        ترندهای اجتماعی ۲۰۲۱
        فرصت‌های اجتماعی را بهتر کشف کنید
        استراتژی‌های بازاریابی محتوا
        بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
        به بالای صفحه بردن