انکر تکست چیست؟ هر آنچه باید در مورد سئو بدانید

کلماتی که برای لینک سازی سایت‌تان چه در داخل و چه در خارج آن انتخاب می‌­کنید، بسیار مهم هستند! این کلمات انکر تکست نامیده می‌شوند و الگوریتم‌­های گوگل بیشتر از آن که تازه وارد­ها متوجه شوند، به آنها توجه می‌­کنند. الگورتیم‌های گوگل در سال‌های گذشته بسیار پیشرفت کرده‌اند پس شما هم باید حواستان به لینک‌هایی که می‌سازید باشد.
20 سپتامبر 2021

اکثر بازاریاب‌­ها می‌­دانند که لینک‌سازی یکی از بی‌­شمار فاکتور­های مهم برای افزایش رتبه در صفحه سرچ موتور جستجویی مانند گوگل است. با این وجود، کلماتی که برای لینک‌سازی انتخاب می‌کنید و در سایت خود بکار می‌برید، بسیار مهم هستند! این کلمات انکر تکست نامیده می‌­شوند و الگوریتم‌­های گوگل بیشتر از آن که تازه وارد­ها متوجه شوند (و حتی بعضی از پیشکسوت‌­های بازاریابی) به آنها توجه می‌­کنند.

در روز­های اولیه شروع به کار گوگل، شما می‌­توانستید سیستم گوگل را با تکرار انکر کلمات کلیدی بازی دهید. خب، گوگل متوجه شد و اکنون نه تنها کلماتی را که می‌­خواهید لینک بدهید، بلکه تعداد دفعات استفاده از آن‌­ها و متن اطراف آن‌ را نیز به دقت مشاهده می‌­کند.

بله، جزئیات فنی پیچیده است، اما اصول ابتدایی برای درک و استفاده همه افراد به میزان کافی آسان است. با بهینه سازی، اما نه بهینه سازی بیش از حد انکر تکست‌­های خود و یادگیری بهترین روش‌­ها، می‌­توانید سئوی خود را دقیق تنظیم کنید و رتبه بندی خود را بهتر کنید. اگر قوانین را نقض کنید، گوگل می‌تواند سایت شما را مجازات کند.

انکر تکست چیست؟ و چرا اهمیت دارد؟

سئو یک موضوع پیچیده شامل هزاران جزییات ریز است که انکر تکست یکی از آن‌هاست. انکر یک متن (تکست) است که شما برای جابجایی از یک مقصد اینترنتی به دیگری بر روی آن کلیک می‌­کنید: در حقیقت دو مکان مختلف اینترنتی را با هم انکر یا قلاب می‌­کنید.

به طور معمول، انکر­ها به صفحات وب لینک می‌دهند اما می‌­توانند دانلود­ها را شروع کرده یا به اسنادی مثل پی دی اف‌ها و فایل­‌های گوگل درایو نیز لینک دهند. به همین دلیل، باید فقط بر روی انکرهای سایت‌‌های معتبر کلیک کنید. به عبارت دیگر، ابتدا از قانونی بودن یو­آر­ال (URL) سایت مطمئن شوید.

به عنوان مثال: کلمه پزی یک سرویس بازاریابی محتوای حرفه­‌ای است.

در مثال بالا، «کلمه پزی» انکر تکست است. با قرار گرفتن نشانگر ماوس بر روی این انکر می‌­توانیم مطمئن شویم که به صفحه اصلی کلمه پزی لینک شده است و نه به یک فایل مخرب.

متنی که برای انکر انتخاب می­‌کنید به چند دلیل مهم است:

1.  قبل از کلیک روی لینک، به خواننده اطلاع می‌­دهد که چه انتظاری داشته باشد. همانطور که گروه نورمن (Nielsen Norman Group) توضیح می‌دهد، لینک یک پیام است. کلمات انکر آنچیزی که آن ­طرف لینک قرار داد را مشخص می‌کنند، پس باید بسیار مرتبط باشند.

2.  آن‌­ها به الگوریتم گوگل اطلاع می‌­دهند که محتوای شما در چه موردی است. الگوریتم‌های گوگل برای حصول اطمینان از این که شما در فعالیت‌های تقلبی مشارکت ندارید و  نیز درک موضوعاتی که لینک‌سازی برای آن‌ها انجام شده است، از انکرهای انتخابی شما بهره می‌گیرند.

درک HTML انکر تکست

HTML انکر تکست بسیار ساده است در اینجا نرم­‌افزار وردپرس در ویرایشگر متن مشاهده می‌­شود:

نمونه کد انکر
نمونه کد انکر

و هنگامی ­که بر روی ویرایشگر ویژوال کلیک می­‌کنید، می‌­بینید که چگونه لینک تغییر می‌­کند و فقط انکر تکست را در قسمت جلو نشان می‌­دهد:

انکرتکست
انکرتکست اینگونه دیده می‌شود.

انکر تکست و بک لینک‌­ها

در این مرحله، لازم است که تفاوت بین لینک‌­های نوفالو (no-follow) و فالو (do-follow) را تشخیص دهیم، زیرا این مطلب مربوط به انکر­ها در زمینه بهینه سازی موتور­های جستجو است.

در سمت HTML، تنها تفاوت این است که لینک نوفالو (no-follow) حاوی یک قسمت کد اضافه است. در مثال بالا، لینک نوفالو (no-follow) به این شکل است:

لینک نوفالو
نمونه لینک نوفالو

با این حال، از نظر الگوریتم گوگل، این قسمت کد کوچک تفاوت زیادی ایجاد می­‌کند. در ادامه انواع خصیصه‌های لینک‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • نوفالو (no-follow): به گوگل می‌­گوید که هنگام تعیین سئو برای هر یک از صفحات بک لینک (backlink) را در نظر نگیرد.
  • UPD: از تاریخ اول مارچ سال 2020، گوگل از لینک‌های نوفالو به عنوان معیاری برای تعیین موقعیت قرارگیری یک وبسایت در سرپ‌ها استفاده می‌کند.
  • Sponsored: به گوگل می‌­گوید که این لینک از طریق بعضی از توافقات بین شما و ناشر به ­دست آمده است.
  •  UGC (محتوای تولید شده توسط کاربر): به گوگل می‌­گوید که این لینک (و تمام این محتوا) توسط کاربر در این صفحه قرار داده شده است.
  • فالو (do-follow): به گوگل می‌­گوید به صفحه‌ای که به آن لینک می­‌کنید، اعتبار دهد و هنگام اسکن لینک‌ها آن را به شمار آورد.

مبحث لینک‌­های نوفالو (no-follow) موضوعی است که بیشتر به بک لینک‌ها ارتباط دارد اما لازم است هنگام انتخاب کلمات انکر نیز مورد توجه قرار بگیرد (در ادامه برخی از جزئیات را با بهترین روش­‌ها توضیح خواهیم داد).

بک لینک‌ها چه هستند و چگونه کار می‌کنند؟

ده نوع انکر تکست و نحوه عملکرد آن‌­ها

مطمئناً، وقتی ­که در مورد بهینه سازی برای موتور­های جستجو و الگوریتم گوگل صحبت می‌­کنید، ساده بودن معنایی ندارد. در حقیقت، گوگل حداقل ده نوع متفاوت انکر تکست را تشخیص می‌­دهد.

اینجا یک نمونه از انکر­های اس ­ای ­ام­ راش (SEMrush) آورده شده است:

انکرهای SEMrush

انکرورد­های عمومی

یک انکر عمومی متنی که به کلمه کلیدی اشاره کند را در بر نمی‌گیرد. در ­عوض، خواننده باید برای یافتن سرنخ‌هایی در مورد محتوای لینک به متن پیرامون انکر توجه کند. متن انکر عمومی ممکن است شبیه به اسپم به نظر آید اما در واقع بسیار مهم است. دلیل اهمیت آن را می‌توان به داشتن یک زبان قابل اجرا، یک دعوت به اقدام (CTA) سرراست یا جلب کردن توجه مخاطب به لینک نسبت داد.

مثال­‌هایی از انکر عمومی:

  • اینجا را کلیک کنید.
  • این بلاگ.
  • بیشتر مطالعه کنید.
  • دانلود کنید.
  • اینجا.
  • درباره نویسنده.
  • اطلاعات بیشتر.
  • این صفحه.

انکر تکست برند

انکر تکست برند شامل نام برند شما است و برای به رسمیت شناخته شدن عالی است. علاوه بر این، آن‌ها یک راه‌حل مطمئن برای اجتناب از گرفتن علامت اسپم یا همان هرزنامه هستند.

اما اگر از یک دامنه تطبیق دقیق (EMD) استفاده می‌کنید که شامل یک کلمه کلیدی هدف باشد، کمی پیچیده‌تر می‌­شود. در اینصورت، پیش از جریمه شدن توسط گوگل کمی آزادی عمل بیشتری بدست خواهید آورد، اما اگر این کار را با هدف بهینه‌سازی بیش از حد پیش ببرید، گوگل متوجه خواهد شد.

اگر شخصیت معروفی مرتبط با برند تجاری خود دارید، مثل: مدیرعامل، روزنامه نگار، اینفلوئنسر یا نویسنده برجسته، گوگل می‌تواند هر لینکی با نام آن­‌ها را به عنوان انکر مارک به خوبی شناسایی کند.

مثال‌­هایی از انکر مارک:

  • بیل هارتزر (Bill Hartzer) از سایت BillHartzer.com
  • به گزارش خبرگزاری رویترز
  • همانطور که CT News Junkie گزارش می‌دهد

متن لینک شده همسان

انکر تکست همسان شامل کلمه کلیدی صفحه‌ای است که شما به آن لینک می‌دهید. در صورتی که فردی تصمیم بگیرد تا به این پست وبلاگ لینک دهد و هایپرلینک را با کلمات انکر تکست انتخاب کند، یک متن لینک همسان شده بدست می‌آید زیرا همان کلمه کلیدی را مورد هدف قرار داده‌ایم.

اگرچه یافتن اینگونه متن لینک شده مشابه مهم است، گوگل توجه زیادی به این لینک‌­ها نشان می‌­دهد و در صورت داشتن تعداد زیاد از این موارد می‌تواند شما را به دلیل اسپم (spam) جریمه کند.

مثال از اینگونه متن‌­های لینک شده:

  • لینک‌سازی
  • کفش دویدن
  • بهینه‌سازی نرخ تبدیل B2B
  • کتاب‌­های استفاده شده

(در تمام مثال ­های بالا، فرض بر این است که لینک پشت متن دقیقا عبارت را هدف قرار داده است)

انکر ورد با تطبیق جزئی

انکر وردهایی با تطبیق جزئی شامل عبارت کلمه کلیدی همراه با کلمات عمومی، تصادفی یا ایست واژه‌ها هستند.

مثال‌هایی از انکر ورد با تطبیق جزئی:

  • عبارت ابزارهای سئو سودمند در صورتی که به صفحه‌ای با هدف «ابزارهای سئو» لینک می‌دهید.
  • کفش‌های دویدن خود را از اینجا بخرید، در صورتی که عبارت «کفش‌های دویدن» هدف شما است.
  • راهنمای استراتژی کلمه کلیدی آموزنده در صورتی که عبارت «استراتژی کلمه کلیدی» هدف شما است.

انکر تکست‌­های مرتبط

انکر ورد­های مرتبط با استفاده از تنوع کلمه کلیدی مورد نظر به یک صفحه لینک می‌­شوند. آن­‌ها مانند کلمات کلیدی تطبیقی جزئی هستند، اما انکرهای مرتبط شامل عبارت دقیق کلمه کلیدی نمی‌­شوند.

هدف از ایجاد انکرتکست‌های مرتبط کمک به ربات‌های خزنده گوگل برای درک بهتر و بیشتر محتوای لینک‌های شماست. علاوه بر این، آن‌ها به پروفایل لینک‌سازی شما تنوع می‌بخشند به گونه‌ای که احتمال جریمه شدن به دلیل لینک‌های اسپم توسط گوگل کاهش می‌یابد.

مثال از انکر­های مرتبط:

  • عبارت بحران آب در یمن در صورتی که به صفحه‌ای با موضوع «همه‌گیری وبا در یمن» لینک می‌دهید.
  • عبارت Adidas Yeezy Boost در صورت لینک‌سازی با موضوع «خرید کفش‌های دویدن».
  • عبارت بازاریابی رسانه اجتماعی در صورت لینک‌سازی با موضوع «استراتژی محتوایی فیسبوک».

انکر تکست رندوم

برخی از ابزار­های تحلیل لینک، انکر تکست‌های رندوم و عمومی را در یک دسته قرار می‌دهند. با این وجود، انکرهای رندوم ممکن است شامل عباراتی باشند که خیلی هم عمومی نیستند؛ مانند «اینجا را کلیک کنید» اما آن‌ها در واقع ارتباطی به کلمه کلیدی مورد نظر ندارند.

  • مقاله عمیق
  • سبک جدید
  • قوانین تغییر کرده

انتخاب مثال برای انکر رندوم سخت است زیرا ممکن است هر چیزی باشد و به کلمات کلیدی هدف هر صفحه بستگی درونی دارد.

انکرهای برهنه (Naked Link Text)

انکر تکست برهنه فقط یک یو­آر­ال (URL) است که در نسخه کپی از نوار مرورگر پست شده، اما قابل کلیک است!

آن­ها زیبا نیستند، اما گوگل انکر­های برهنه را دوست دارد زیرا احتمال اینکه کسی در تلاش برای استفاده از روش‌­های ناخواسته (spammy) برای رتبه­‌بندی کلمه کلیدی باشد، بسیار کم خواهد بود.

مثال از انکر­های برهنه:

انکر ورد­های کلیدی و برند

این‌­ها شامل نام برند شما (یا عبارت برند شما) و یک کلمه کلیدی هستند. این انکرها می‌­توانند به شما کمک کنند که برای جستجو کلمه کلیدی بدون جستجوی اضافی در گوگل آن‌­ها را پیدا کنید و به طور همزمان شناخت برند را هم توسعه دهید.

مثال انکر ورد کلیدی و برند:

  • SEMrush برای جستجوی کلمه کلیدی
  • کفش‌های دویدن در آدیداس
  • عطر در برند Ulta

انکر لینک­‌های تصویر

شاید شنیده باشید که افزودن متن جایگزین تصویر (ALT) مهم است! خب، متن جایگزین (ALT) برای تصویر شما همان چیزی است که گوگل به عنوان انکر تصویر می­‌خواند (وقتی تصویر گفته شده بخشی از لینک است).

انکرهای تصویر مفید هستند زیرا به پروفایل انکر تکست شما تنوع می‌بخشند. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند سئو را برای تصاویر گوگل بهبود دهند. برای این منظور بهتر است برای لینک تصاویر خود متن جایگزین تصویر بنویسید.

مثال انکر تصویر:

  • خانه‌های درختی با قیمت مناسب برای گربه‌های آپارتمانی
  • راهنمای استراتژی بازاریابی محتوای کلمه پزی
  • لوازم جانبی سفر برند LifeStraw

انکر­های دُم دراز (Long-Tail)

انکر­های دم دراز (Long-Tail) شبیه انکر­های جزئی هستند با این تفاوت که کلمات بیشتری دارند. انکرهای دم دراز به شما این فرصت را می‌دهند تا همراه با کلمه کلیدی اصلی برخی از کلمات کلیدی مرتبط، توصیفی، عمومی یا برند را در متن بگنجانید.

بعضی اوقات، انکر­های دم دراز (Long-Tail) می‌­توانند یک عنوان کامل یا عنوان برای یک لینک را دربر­گیرند. در سایر موارد، نویسندگان به یک جمله کامل لینک می‌­دهند. در حالی که شما لزوماً نمی‌­خواهید همیشه انکر­های دم دراز (Long-Tail) را بنویسید، آن‌­ها می‌­توانند برای سئو مفید باشند. همچنین، شما کار­های سایت‌­های دیگر را نمی‌­توانید کنترل کنید.

مثال انکر­های دم دراز (Long-Tail):

  • چرا محتوای تکراری برای سئو مضر است؟
  • به یاد دارید که آمازون یک کتابفروشی کتاب‌­های دست دوم بود؟
کلمات کلیدی دم دراز

چگونه انکر تکست بر سئو تاثیر می­‌گذارد؟

گوگل همیشه از کلمات انکر برای فهمیدن آنچه در صفحات وب هست، استفاده کرده، بنابراین می­‌تواند آن را برای کلمات کلیدی مناسب رتبه‌­بندی کند. مقاله اصلی گوگل شامل یک بخش کامل فقط برای انکر تکست است. گوگل می‌گوید:

«متن لینک شده به روش‌­های خاصی در موتور­های جستجوی ما مورد بررسی قرار می‌­گیرد. بیشتر موتور­های جستجو متن لینک را با صفحه‌­ای که لینک در آن است مرتبط می­‌کنند. علاوه بر این، ما آن ­را با صفحه­‌ای که لینک به آن اشاره دارد، نیز مرتبط می‌­کنیم.»

طبق گفته گوگل، انکر تکست‌ها می‌توانند توصیف‌های عینی بهتری را نسبت به فراداده‌ها برای یک لینک فراهم نمایند. منطقی به نظر می‌آید. انکرهای بک لینک باید از منابع شخص ثالث بی‌طرف حاصل شوند.

به گفته گوگل، انکر تکست‌ها به الگوریتم‌های گوگل کمک می‌کنند تا محتوایی که نسخه‌ای از آن برای نمایه‌سازی بر روی اینترنت وجود ندارد را ایندکس کند. از جمله:

  • تصاویر
  • برنامه­‌ها
  • نرم‌­افزار­ها
  • اطلاعات پایه
  • مدارک

در واقع، انکر تکست‌ها نقش بسیار مهمی را در رتبه‌بندی موتورهای جستجو ایفا کرده‌اند.

آیا می­‌توانید آینده این مبحث را پیش‌­بینی کنید؟

قبل از سال ۲۰۱۲، بازاریابان بسیاری از انکر تطبیق دقیق کلمات کلیدی برای دستکاری الگوریتم گوگل استفاده می‌­کردند. با استفاده از انکر­های غنی از کلمات کلیدی برای اشاره به سایت خود، می‌­­توانید در رتبه اول کلمات کلیدی قرار بگیرید، حتی اگر سایت شما اصلاً به موضوع انکر تکست مربوط نیست.

اگر چندین سایت انکر تکست مشابه‌ای برای لینک به صفحه یکسانی انتخاب کنند، گوگل ارتباط آن‌ها را می‌­فهمد، بنابراین باید آن صفحه رتبه بالایی داشته باشد.

گوگل سرانجام با این روش فریب­کارانه برخورد کرد و اولین آپدیت پنگوئن (Penguin) خود را در آوریل 2012 منتشر کرد، که به طور خاص انکر تکست‌های تقلبی را حذف کرد. تعداد زیادی از بازاریابان متوجه افت رتبه­‌بندی‌شان شدند و برای تغییر استراتژی انکر خود شتافتند.

از انکر­های تقریبا همسان زیاد خودداری کنید

امروزه، استفاده از انکرهای تقریبا همسان یک تابوی شناخته شده در جامعه سئو به شمار می‌آید.

بازاریابان در عوض باید از تصادفی بودن استقبال کنند. گوگل هنوز هم به کلمات انکر توجه زیادی می­‌کند و از آن­‌ها برای قضاوت در مورد سایت شما استفاده می‌­کند، اما اگر قصد دارید الگوریتم‌های گوگل را با انکر تکست‌ها دستکاری کنید، باید انتظار داشته باشید که گوگل متوجه این موضوع شود.

اکنون گوگل درک کرده که برخی از نام­‌های دامنه­‌ شامل کلمات کلیدی هستند که به آن­ها دامنه دقیق تطبیقی (EMD) می‌­گویند. در 70% موارد، گوگل به اشتباه تشخیص می‌دهد و این اشتباه به نفع شما خواهد بود به گونه‌ای که فرض می‌کند انکرها از نوع برند هستند و نه انکرهای تقریبا همسان.

به خاطر داشته باشید که گوگل الگوریتم‌­های جدید را استفاده می­‌کند و مرتباً ترفند­های موجود را ب­روز می‌­کند. ممکن است یک روز از خواب بیدار می‌­شوید و گوگل بروزرسانی  جدیدی را برای تشخیص تفاوت بین انکرهای برند و انکرهای تقریبا همسان برای EMDها ارائه داده باشد.

همیشه بهتر است انکر­های خود را مرتبط نگه دارید، از بهینه‌سازی بیش از حد خودداری کنید و در ابتدای همه چیز یک تجربه مثبت برای کاربران گوگل ایجاد کنید.

نحوه بهینه‌سازی انکر تکست برای سئو

وقتی در اینجا در مورد بهینه‌سازی انکر تکست صحبت می­‌کنیم، منظور بهترین روش­‌های گوگل است نه بازی با الگوریتم‌­ها به نفع شما.

در اکتبر ۲۰۱۹، گوگل آپدیت برت (BERT) را منتشر کرد که از پردازش زبان طبیعی برای درک و رتبه­‌بندی صفحات استفاده می­‌کند. این برای انکر به چه معناست؟ نمی‌­توانیم کاملاً مطمئن باشیم زیرا گوگل از الگوریتم‌­های خود به اندازه کدهای هسته‌­ای محافظت می‌­کند.

با این حال، این می‌­تواند به این معنی باشد که گوگل اکنون توجه بیشتری به سرنخ­‌های متن اطراف انکر دارد. به جای خواندن ساده انکر تکست، جوینده­‌های گوگل همچنین ممکن است کلمات و جملات اطراف را نسبت به قبل بیشتر در نظر بگیرند و اسکن کنند.

و این به این معناست که گوگل تجربه کاربران و پاسخگویی به سوالات جستجو شده را بیش از هر چیزی در اولویت قرار داده است. بنابراین، این مساله همان کاری است که بازاریابان نیز باید انجام دهند.

به همین دلیل است که بهینه‌­سازی انکر­ها شامل ایجاد یک تجربه بهتر برای همه است.

به سایت‌­های سمی لینک نکنید یا لینک نگیرید

گوگل به اینکه به کدام سایت لینک می­‌کنید، اهمیت می‌­دهد. در صورتی که به سایتی که اطلاعات غلط منتشر می‌­کند، نفرت‌پراکنی می‌کند و یا در فعالیت‌های اسپم مشارکت دارد لینک دهید، گوگل می‌­تواند شما را جریمه کند. حتی اگر سایت بازخورد خوبی داشته است لینک می‌­تواند به رتبه شما آسیب بزند.

این اصل استناد مشترک نامیده می‌­شود. حذف سایت‌­های تبلیغ کننده نادرست از معادله، بررسی رتبه الکسا (Alexa) یک سایت و لینک دادن به سایت­‌هایی با رتبه 100k یا کمتر، یک عمل هوشمندانه است.

امروزه، گوگل به خوبی این موضوع را درک کرده است که گاهی اوقات شما مجبور هستید به سایت‌های بد به عنوان منبع لینک دهید. شاید این سایت‌ها تنها منابع موجود باشند یا شاید شما بخواهید ادعاهای دروغین آن‌ها را برملا کنید. در این صورت، شما می‌توانید از لینک نوفالو (no-follow) استفاده کنید تا به گوگل اطلاع دهید که: من این سایت را تایید نمی‌­کنم و نمی‌خواهم برای سئو من حساب شود.

اطمینان حاصل کنید که کلمات انکر مرتبط هستند

ارتباط کلید است. اگرچه تعداد زیاد انکرهای تقریبا همسان می‌توانند تاثیر معکوس داشته باشند اما باید مطمئن شوید که انکرهای انتخابی با محتوا و موضوع لینک مرتبط باشند.

در نظر داشته باشید که گوگل از انکر­ها به عنوان اطلاعات پایه برای فهمیدن صفحات وب و اهمیت آن‌­ها استفاده می‌­کند تا بتواند آن‌­ها را در جستجوی کلمات کلیدی به طور مناسب رتبه‌­بندی کند. قطعاً شما می­‌خواهید انکر­هایی را انتخاب کنید که برای لینک منطقی باشند، این به شما کمک می­‌کند که یک تجربه مثبت برای خوانندگان خود ایجاد کنید.

اگر فقط بخاطر تنوع، کلمات تصادفی را برای انکر­ها انتخاب کنید، ممکن است به عنوان تله کلیک (clickbait) شناخته شود و خوانندگان را خوشحال نکند. گوگل نیز این ­را مورد توجه قرار می‌دهد.

از استفاده انکر­های غنی از کلمات کلیدی برای لینک‌­های داخلی خودداری کنید

استفاده از انکر­های دقیقاً همسان برای لینک­‌های داخلی کاملاً غلط است. گوگل متوجه است که شما ممکن است بر کار سایت­‌های دیگر کنترل نداشته باشید، اما می‌­داند که شما بر لینک­‌های داخلی خودتان کنترل دارید.

اگر از انکر­های دقیقا همسان برای لینک‌­های داخلی استفاده کنید، گوگل تصور می­‌کند که می­‌خواهید سیستم را دستکاری کنید و شما را جریمه می‌­کند. در ­عوض از انکر­های مرتبط، انکر­های لانگ تِیل یا انکر­های عمومی برای لینک‌­های داخلی استفاده کنید.

انواع مختلف انکر تکست را به طور منطقی توزیع کنید

وقتی نوبت به انکرتکست می‌شود، جنبه تصادفی بودن حائز اهمیت است.

  •  ۳۰٪ تا ۴۰٪ انکر­های برند
  •   ۳۰٪ تا ۴۰٪ انکر همسان جزئی
  •   ۲۰٪ تا ۴۰٪ عمومی، مرتبط، برهنه، رندوم، دقیقاً همسان و انواع دیگر انکر

هیچ چیز از پیش آماده نیست. برخی از وبسایت‌های برتر در زمینه‌ی صنعت خود را بررسی کنید. انکرهای ورودی و خروجی به این وبسایت‌ها را به دقت دنبال کنید تا ایده‌ی کلی کار را متوجه شوید.

به متن­‌های اطراف توجه کنید

آپدیت اخیر برت (BERT) گوگل به ما آموخت که موتور جستجو در حال تغییر استراتژی خود به نفع زبان طبیعی بدن انسان و محتوای اطراف است.

وقتی مطلبی را آنلاین می‌خوانید، برای کلیک بر روی یک لینک تنها انکر تکست را مد نظر قرار نمی‌دهید. بلکه باید جملات و پاراگراف‌های پیرامون انکرتکست را نیز بخوانید تا محتوای هایپرلینک را متوجه شوید، اینگونه نیست؟

ما باید تصور کنیم که گوگل نیز چنین کاری انجام می­‌دهد. اکثر بازاریابان یک جمله کامل را به عنوان انکر انتخاب نمی‌­کنند. با این حال، خوب است که در نظر بگیریم ربات‌­های گوگل مانند این که انکر تکست ما را اسکن می‌­کنند، تمام کلمات جمله را اسکن می­‌کنند.

با توجه به این موضوع، شما ممکن است از استفاده از انکر وردهای مشابه در کل متن اجتناب کنید؛ حتی در صورتی که هر بار انکر ورد را به سایت‌های مختلف لینک دهید. این احتمال وجود دارد که گوگل این کار را بهینه‌سازی بیش از حد در نطر گرفته و شما را جریمه کند.

از برچسب‌­های جایگزین تصویر (ALT) غافل نشوید

این برچسب‌­ها به دلایل زیر ضروری هستند:

  • به خوانندگان با مشکل بینایی کمک می‌کنند تا موضوع تصویر را درک کنند،
  • به ربات‌های گوگل می‌گویند که تصویر در چه مورد است،
  • عملکرد مشابه انکر تکست،

برچسب­‌های جایگزین تصویر (ALT) باید بسیار توصیف کننده باشند و مثل یک جمله طبیعی به نظر بیایند. بمباران کلمات کلیدی در برچسب‌های جایگزین تصویر یک روش بسیار معمول بوده است اما گوگل خیلی زود متوجه این موضوع شد. بنابراین، توصیه می‌شود که از این روش استفاده نکنید و تعداد تکرار کلمات کلیدی در برچسب‌های جایگزین تصویر را به حداقل برسانید.

یک کلمه کلیدی اصلی انتخاب کنید و آن ­را در یک جمله توصیف کننده درباره تصویر خاص قرار دهید.

برچسب­‌های جایگزین تصویر
برچسب­‌های جایگزین تصویر را فراموش نکنید!

وبلاگ‌نویسی مهمان را ادامه دهید

برخی از بازاریاب‌ها وبلاگ‌نویسی مهمان را به عنوان بخشی از استراتژی لینک‌سازی و انکر ورد معرفی کرده‌اند. طبق معمول، افراد از بایوس وبلاگ‌نویسی مهمان برای بمباران کلمات کلیدی انکر تکست و بک لینک استفاده می‌کردند.

اگرچه نباید این کار را انجام دهید، اما می‌­توانید از وبلاگ‌نویسی مهمان از وبسایت­‌های معتبر برای بهبود کلی انکر­ها و سئو خود استفاده کنید.

خودتان را به سایت‌­های معتبر مرتبط محدود کنید. در صورتی که محتوایی را منتشر کنید که پیش از این گوگل ده‌ها بار به عنوان اسپم علامت‌دار کرده است، مطمئن باشید که اینبار نیز متوجه خواهد شد.

کلام آخر

انکر تکست عامل مهمی در سلامت سئو وب سایت شماست. از نظر گوگل، انکر ورد­ها به او کمک می‌­کنند تا بفهمد کدام سایت عملیات خطایی انجام می‌­دهد و کدام یک قانونی است. کلمات انکر همچنین به خوانندگان شما می‌­گویند که از کجا اطلاعات بیشتری کسب کنند و چه چیزی در آن طرف لینک است.

«هنگام توسعه‌ی یک استراتژی لینک‌سازی، انکرها نباید به بعد موکول شوند.»

وظیفه شما به عنوان بازاریاب این است که به انواع انکر تکست خود، کلماتی که انتخاب می­‌کنید و حتی کلمات اطراف آن دقت داشته باشید. مثل بیشتر موارد سئو، تنوع و تعدیل مهم است. کلمات کلیدی را زیاد استفاده نکنید، همیشه نوع برچسب انکر­های خود را متنوع کنید و فقط به صفحات معتبر و بسیار مرتبط لینک دهید.

سوالات متداول

چگونه یک انکر تکست در وردپرس بسازم؟

ایجاد انکر تکست در وردپرس فرآیند چندان دشواری نیست. ابتدا باید متن مورد نظر به عنوان انکر تکست را انتخاب کنید. به منظور لینک‌سازی کافی است انکر تکست خود را انتخاب کنید و بر روی علامت زنجیر در نوار وردپرس کلیک نمایید. در باکسی که برایتان باز می‌شود، آدرس URL صفحه‌ای که می‌خواهید کاربر با کلیک بر روی انکر تکست به آن منتقل شود را وارد کنید و سپس، تغییرات صورت گرفته را ذخیره نمایید. به این طریق، یک انکر تکست در وردپرس ساخته‌اید. 

چگونه یک انکر تکست در استوری اینستاگرام بسازم؟

برای اینکه بتوانید یک انکر تکست در استوری اینستاگرام بسازید قبل از هر کار باید بدانید که صفحه‌ی شما دارای یکی از دو شرط اساسی باشد:

  1. تعداد دنبال کنندگان یا به اصطلاح فالوورهایتان بالغ بر ۱۰ هزار نفر یا 10k باشد.
  2. صفحه و حساب کاربری شما باید تایید شده یا در اصطلاح verified شده باشد. این نشان دهنده‌ی این است که نماینده‌ی یک شرکت یا شخصی شناخته شده هستید.

برای اینکه لینک مورد نظر خود را به استوری بیفزایید طبق روش زیر عمل کنید:

  • ابتدا برنامه اینستاگرام را در گوشی همراه خود باز کنید.
  • برای شروع استوری، با کشیدن انگشت به سمت چپ، آن را بگشایید.
  • در بالا، روی گزینه‌ی Insert Link که با عکس زنجیره شناخته می‌شود ضربه بزنید.
  • بر روی URL کلیک کنید. لینک مورد نظر را وارد کنید ‌و سپس Done را فشار دهید.
  • طبق معمول همیشه استوری خود را آپلود کرده و به اشتراک بگذارید.
  • اکنون گزینه‌ی see more را می‌توانید در انتهای استوری مشاهده کنید.

بهتر است از چه انکر تکست هایی برای لینک‌های داخلی استفاده کنیم؟

همانطور که می‌دانید برای داشتن صفحه‌ای غنی‌تر، بهتر است از انکر تکست‌ها استفاده کنید. اما چه نوع انکر تکستی بهتر است تا در صفحه وجود داشته باشد؟ 

انکر تکست از صفحاتی با محتوای سنگین: یکی از بهترین انکر تکست‌ها، انکر تکستی است که از یک مقاله گرفته شده باشد. به عبارت ساده‌تر، بهترین انکر تکست، پیوند یک مقاله به مقاله دیگر است.

انکر تکست از مقالات قدیمی: در مقاله بهتر است از پنج انکر تکست یا بیشتر استفاده کنید می‌توانید از مقالات قدیمی نیز استفاده کنید. با این کار می‌توانید مقالات قدیمی را به روز کنید. با این کار گوگل دوباره مقاله‌ی قدیمی را می‌بیند و در نتیجه دوباره مقاله‌ی قدیمی را در رتبه‌بندی خود قرار می‌دهد. 

چگونه بفهمیم از انکر تکست درست استفاده کرده‌ایم؟

پس از این‌که متن خود را نوشتید و از انکر تکست در متن خود استفاده کردید، وقت آن است که دریابید انکر تکستی که استفاده کرده‌اید تا چه حد معتبر و درست است. 

برای این کار باید انکر تکست خود را آنالیز کنید. می‌توانید انکر تکست‌ها را دسته بندی کنید و بر روی این دسته‌بندی‌ها تجزیه و تحلیل انجام دهید تا متوجه شوید که آیا از انکر تکست درست استفاده کرده‌اید یا خیر. این آنالایزر‌ها اغلب به تحلیل انکر تکست شما و رقبا می‌پردازند. با کمک این ابزار می‌توانید ۱۰ لیست برتر انکر تکست از رقبای خود را بیابید و جایگاه خود را تشخیص دهید.

امکانش هست چند نمونه آنالایزر انکر تکست را معرفی کنید؟

اگر در فضای اینترنت چرخی بزنید، با سایت‌هایی روبرو می‌شوید که انکر تکست‌های شما را آنالیز می‌کنند.

اما به عنوان مثال سایت Moz یکی از این نمونه‌ها است. با کمک این سایت نیز می‌توانید انکر تکست خود را آنالیز کنید. کافی است از منوی Link Explorer استفاده کنید ‌و پیوند خود را آنالیز کنید.

یکی دیگر از سایت‌ها سایت serpsat.com است که به شما کمک می‌کند تا انکر تکست‌های خود را آنالیز کنید. 

سایت‌های دیگری نیز هستند که این کار را می‌کنند. کافی است لیست انکر تکست‌های خود را در قسمت خواسته شده قرار دهید‌. سپس متوجه می‌شوید که به راحتی انکر تکست خود را تجزیه و تحلیل کنید.

طول انکر تکست باید چقدر باشد؟

معمولاً هیچ محدودیتی برای طول انکر تکست وجود ندارد. با این وجود، مختصر بودن انکر تکست یکی از روش‌های بهینه‌سازی آن محسوب می‌شود. به همین دلیل است که کلمات و عبارات بکار رفته به عنوان انکر تکست باید کوتاه و مختصر و در عین حال، توضیح مختصری از صفحه‌ای که به آن لینک داده می‌شوند نیز باشد. به طور معمول، توصیه می شود که انکر تکست بیشتر از 6 تا 8 کلمه نباشد. انکر تکست انتخابی باید جواب دو سوال زیر باشد:

  • کوتاه‌ترین روش برای توصیف صفحه لینک شده چیست؟
  • بهترین کلمات برای ترغیب کاربر به کلیک کردن بر روی لینک چه هستند؟

چگونه انکر تکست‌های خودمان را بهینه کنیم؟

به منظور بهینه‌سازی انکر تکست‌ها باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • انکر تکست باید شامل کلمات و عبارات مرتبط با موضوع اصلی باشد. در غیر این صورت، گوگل آن را به عنوان یک ابرپیوند یا هایپرلینک می‌بیند و ممکن است شما را جریمه کند. 
  • انکر تکست‌های خود را باید تست و ردیابی کنید. برای این منظور، می‌توانید از ابزار Anchor Text Categorizer Tool ارائه شده توسط Linkio استفاده کنید. 

از انکر تکست‌های منحصر به فرد و متنوع استفاده کنید. انکر تکست‌های مشابه توسط گوگل شناسایی و به سرعت فیلتر می‌شوند. اگر هر بار به یک نام برند لینک دهید، تاثیر مشابهی را خواهید دید.

آیا پلاگین‌ وردپرس برای انکرتکست‌ها وجود دارد؟

پاسخ یک کلمه است: بله!

پلاگین وردپرس یا افزونه‌هایی برای وردپرس وجود دارند که بیشتر به کار کسانی می‌آیند که مقالات طولانی منتشر می‌کنند. قطعا این افراد هم نیاز به لیستی طولانی از انکر تکست‌ها دارند که این پلاگین کار را برای آن‌ها آسان می‌کند.اولین کار این است که پلاگین وردپرس Easy Table of Content را نصب کنید. این پلاگین به شما امکانات زیادی می‌دهد. یکی از این امکانات این است که به طور خودکار فهرستی از محتویات با انکر تکست آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. این پلاگین با کمک گرفتن از عناوین مختلف بخش‌های مختلف را حدس می‌زند و متناسب برای شما انکر تکست‌هایی را پیشنهاد می‌کند. می‌توانید تنظیمات آن را سفارشی کنید و از آن استفاده کنید.

چند ابزار مفید برای انکر تکست معرفی می کنید؟

در ادامه، 6 ابزار مفید برای انکر تکست را معرفی می‌کنیم:

  • گوگل آنالتیکس: این ابزار به شما در بهبود سئو و انتخاب انکر تکست مناسب در طول لینک‌سازی کمک می‌کند. 
  • ابزارهای گوگل وبمستر: این یک ابزار رایگان برای تولید انکر تکست به شمار می‌رود. 
  • گوگل کیورد پلنر: این ابزار به شما کمک می‌کند تا بهترین کلمات کلیدی با رتبه‌بندی بالا را پیدا کنید. 
  • SEOjet: این ابزار تولید انکر تکست بر اساس تحقیق بک لینک متخصص سئو، آدام وایت است. 
  • Linkio: ابزاری قدرتمند برای خودکارسازی لینک سازی محسوب می‌شود.
  • Woorank: این ابزار توانایی تهیه‌ی یک گزارش کامل از بهترین انکرتکست‌ها در کمتر از چند ثانیه را دارد.

بیشتر بخوانید

2 Comments

  1. علی

    سلام. میخواستم ازتون بپرسم “دامنه تطبیق دقیق چیست؟”

    Reply
    • سعید حسنی

      دامنه تطبیق دقیق (مخفف EMD)، نام دامنه‌ای است که دقیقا با یک جستار جستجو مطابقت دارد (مثلا اگر سرچ کنید Business، دامنه تطبیق دقیق آن Business.com است) و ترافیک زیادی را به سمت وبسایت سوق می‌دهد. به عبارت دیگر، دامنه تطبیق دقیق URL متشکل از یک کلمه کلیدی یا ترکیبی از کلمات کلیدی است که وبسایت مورد نظر باید بر اساس آن‌ها بهینه‌سازی شده باشد. به همین دلیل، این نوع دامنه با نام دامنه کلمه کلیدی نیز شناخته می‌شود. برای مدت زمان طولانی، دامنه تطبیق دقیق یک ابزار محبوب برای سئو به منظور رتبه‌بندی خوب و سریع یک کلمه کلیدی خاص به حساب می‌آمد. با این وجود، تاثیر چنین کلماتی بر رتبه‌بندی با به روزرسانی EMD جدید گوگل کاهش یافته است.

      Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
ترندهای اجتماعی ۲۰۲۱
فرصت‌های اجتماعی را بهتر کشف کنید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
پیمایش به بالا
× پشتیبانی آنلاین