بهترین منابع آموزش بازاریابی محتوا

بهترین منابع آموزش بازاریابی محتوا

در این مقاله به بررسی بهترین منابع آموزش بازاریابی محتوا پرداخته‌ایم. این منابع آموزشی پایه‌ یادگیری بازاریابی محتوا به حساب می‌آیند.
16 مه 2021

شاید در دوران مدرسه و یا دانشگاه برای شما هم این مسئله پیش آمده باشد؛ استاد از همه بچه‌های کلاس می‌‌خواهد که درباره موضوع خاصی،‌ ارائه‌ای آماده کنند. بعد از ارائه متوجه می‌شوید که استاد،‌ ارائه یکی از هم‌کلاسی‌هایتان را خیلی پسندیده است. در عین حال هرچه فکر می‌کنید می‌بینید که مطالبی که شما آماده کردید،‌ غنای بیشتری دارد و متوجه نمی‌شوید که چرا تاثیر ارائه شما به اندازه هم‌کلاسی‌تان نبوده است. اینجاست که پای بازاریابی محتوا به میان می‌آید.

شما تنها روی جمع‌آوری مطالب تمرکز کرده بودید اما دوست‌تان بخشی از زمان خود را صرف چگونه ارائه کردن مطالبش کرده بود. این دقیقا تفاوت شما و دوست‌تان است. بازاریابی محتوا مسئله همیشگی انسان‌ها در زندگی جمعی است. هرکس بهتر مطالبش را به مخاطب عرضه کند، بیشتر دیده می‌شود و موفق‌تر خواهد شد. در اینجا ما چند کتاب به شما معرفی می‌کنیم که در نوع خود بهترین منابع آموزش بازاریابی محتوا به حساب می‌آیند.

«همه چیز درباره نویسندگی خلاق»

نویسندگان کتاب همه چیز درباره نویسندگی خلاق، یک راهنمای گام به گام برای کسانی تدوین نموده‌اند که می‌خواهند قدم به عرصه نویسندگی بگذارند. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید چه بنویسید یا برای چه کسی بنویسید؛‌ رمان،‌ داستان کوتاه،‌ فیلم‌نامه، خبر یا مقاله برای بزرگسالان یا کودکان و نوجوانان. کرول وایتلی و چارلی شولمن تمام تلاش‌شان را کرده‌اند تا مجموعه‌ای کامل برای نویسنده شدن شما گرد هم بیاورند. شاید بپرسید برای بازاریابی محتوا چرا باید این کتاب را بخوانید؟ در پاسخ باید بگوییم که شما اگر نویسنده خوبی نباشید، قطعا تولیدکننده محتوای موفقی هم نخواهید بود.

در جهان امروز،‌ در میان انبوهی از محتوای متنی موجود در قالب‌های متفاوت، کسانی برنده هستند که روایت قوی‌تری دارند و با قدرت نویسندگی خود می‌توانند خواننده را مجذوب خود کنند. یکی از چالش های اساسی که بسیاری از بازاریابان محتوا با آن مواجه هستند، پیدا کردن سوژه مناسب برای تولید محتوا است. در این کتاب، نویسندگان یک فصل کامل را برای آموزش پیداکردن سوژه‌های مناسب اختصاص داده‌اند.

در بین بهترین منابع آموزش بازاریابی محتوا، کمتر کتابی را می‌توانید پیدا کنید که به شما آموزش بدهد چطور بر خشک طبعی در نوشته‌تان غلبه کنید و به کمک قوه خلاقیت فضای صمیمانه‌تری به محتوای خود بدهید. شک نکنید که مخاطب هم از این دست محتواها استقبال بیشتری می‌کند.

این کتاب را در صدر معرفی بهترین منابع آموزشی بازاریابی محتوا قرار دادیم و شاید این مسئله برای شما عجیب باشد ولی شک نکید که با خواندن آن نظرتان تغییر می‌کند. ترجمه این کتاب را هم انتشارات سوره مهر به فارسی روانه بازار کتاب نموده است.

کتاب همه چیز درباره نویسندگی خلاق
کتاب همه چیز درباره نویسندگی خلاق

«لوازم نویسندگی»

باز هم باید تاکید کنیم که شرط اول موفقیت در بازاریابی محتوا خصوصا محتوای متنی، مهارت بالا در نویسندگی است. هرکاری لوازم خاص خودش را دارد. نویسندگی هم از این قضیه مستثنی نیست. اگر می‌خواهید با لوازم نویسندگی آشنا شوید، این اثر نادر ابراهیمی را که انتشارات روزبهان منتشر کرده است، مطالعه کنید.

نادر ابراهیمی از یگانه داستان‌نویسان فارسی زبان معاصر ما است که آثار بسیار مشهوری از جمله آتش بدون دود را منتشر کرده است که جزو شاهکارهای ادبی معاصر زبان فارسی به حساب می‌آید.

در بازاریابی محتوا،‌ هرکس بتواند روایت داستانی بهتری عرضه کند، درصد موفقیتش بالاتر می‌رود. در این کتاب تلاش شده است تا به مخاطب آموزش داده شود،‌ چگونه سوژه خود را به یک روایت داستانی تبدیل کند. همچنین ابزارهایی برای محک زدن و ارزیابی نوشته‌تان را به شما معرفی می‌کند.

حالا که دو کتاب بسیار خوب در زمینه نویسندگی به شما معرفی کردیم،‌ وقت آن است که به صورت تخصصی‌تر بر روی بهترین منابع آموزش بازاریابی محتوا تمرکز کنیم.

کتاب لوازم نویسندگی
کتاب لوازم نویسندگی

«بازاریابی پرمحتوا»

تا حالا به این فکر کرده‌اید که اصطلاح بازاریابی محتوا نخستین بار توسط چه کسی در دنیا مطرح شد؟

جو پولیزی، اولین نفری است که در دنیا برای نخستین بار این اصطلاح را بکار برد و تاکنون هم بطور تخصصی در همین زمینه فعالیت می‌کند. کتاب Epic Content Marketing توسط جو پولیزی نوشته شده است و در کشور ما نیز چند بار ترجمه شده است. انتشارات آریانا قلم، این کتاب را اخیر با عنوان بازاریابی پرمحتوا ترجمه و روانه بازار کرده است.

اگر در زمینه بازاریابی محتوا کار کرده باشید، قطعا یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایتان این بوده است که چرا نمی‌توانید به واسطه محتوای خود، تعداد زیادی از مخاطبان‌تان را درگیر کنید؟ نویسنده این کتاب معتقد است یکی از دلایلی که باعث شده کار بازاریابی محتوا خیلی چالش برانگیز شود، فراگیری شبکه‌های اجتماعی و به طبع آن راحت شدن تولید محتوا است. در زمانه‌ای که هر فردی می‌تواند به ماشین تولید محتوا تبدیل شود، باید متفاوت از سایرین باشیم تا بتوانیم در بازار اثرگذاری شایسته‌ای داشته باشیم.

جو پولیزی در مقدمه کتاب آورده است که آموزش خواهد داد که چگونه در میان حجم انبوه تبلیغات،‌ صدای‌تان را به گوش مخاطب هدف‌تان برسانید و با بازاریابی محتوای کمتر، مشتری بیشتری را برای کسب‌وکارتان جذب نمایید. این ادعای بزرگی است که نویسنده کتاب مطرح کرده است و به نظر بسیاری از متخصصان عرصه بازاریابی محتوا،‌ این ادعا درست و منطقی است.

خواندن این کتاب برای همه فعالان عرصه بازاریابی محتوا،‌ نویسندگی محتوا و استراتژی محتوا مفید و ضروری است؛‌ چراکه نویسنده، اصول بازاریابی محتوا را از صفر آموزش داده است. همچنین در بخش پایانی کتاب یک مجموعه سنجه به مخاطب معرفی شده است که به کمک آن می‌توان کارهای انجام شده را ارزیابی نمود.

بدون شک در میان بهترین منابع آموزش بازاریابی محتوا، این کتاب از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

کتاب بازاریابی پرمحتوا
کتاب بازاریابی پرمحتوا

«کتاب همراه بازاریابان محتوا»

برایان سولیس، نویسنده کتاب همراه بازاریابان محتوا در ابتدای کتاب خود مطلب جالبی را عنوان کرده است؛ حدود نیم میلیون نفر در بیوگرافی لینکدین‌شان، خود را قصه‌گو معرفی کرده‌اند. سولیس معتقد است که این مطلب صرفا ادعا است و در عمل این افراد فاقد چنین مهارتی هستند. کتاب به دنبال آن است که با بررسی اشتباهات رایج در عرصه بازاریابی محتوا‌،‌ به خواننده خود کمک کند تا در این مسیر،‌ اشتباهات ذکر شده را تکرار نکند و به قول نویسنده در زمانه‌ای که همه قصه‌گو شده‌اند، به شما آموزش خواهد داد که قصه‌گویی متفاوت باشید و روایت برتری را ارائه کنید.

این کتاب بخشی از پروژه آموزش بازاریابی محتوای سایت لینکدین است که مطالب ارزنده‌ای در آن جمع‌آوری شده است. نکته مهم درباره این کتاب،‌ خلاصه و موجز بودن آن است و در کمتر از 72 صفحه حجم مناسبی از محتوا را در اختیار شما قرار می‌دهد. خواندن این کتاب کمتر از دو ساعت از شما زمان خواهد برد. شک نکنید که ارزشش را دارد.

نشر اطراف این کتاب را به فارسی ترجمه و روانه بازار کرده است.

کتاب همراه بازاریابان محتوا
کتاب همراه بازاریابان محتوا

«بهترین قصه‌گو برنده است»

این کتاب قصد دارد به شما یاد بدهد چگونه به کمک داستان‌سرایی، انقلابی در کسب‌وکارتان ایجاد کنید. آنت سیمونز، نویسنده کتاب بهترین قصه‌گو برنده است،‌ معتقد است که روایت و داستان‌سرایی ابزاری بسیار کاربردی برای تعامل کردن با مخاطب است و به این وسیله می‌توان بهترین ارتباط را با آنها برقرار نمود. داستان‌سرایی را ابزاری به ظاهر کوچک و ناچیز می‌دانیم ولی سیمونز در کتاب به خوانند اثبات می‌کند که به کمک داستان چگونه می‌توان آرزوهای بزرگ را دست‌یافتنی نمود.

بهترین منابع آموزش بازاریابی محتوا،‌ کتاب‌هایی با متون علمی و مبتنی بر تجربیات شرکت‌های معتبر هستند. کتاب بهترین قصه‌گو برنده است، متنی علمی دارد و درباره روش‌های رایج داستان‌سرایی برای کسب موفقیت در مشاغل مختلف بحث می‌کند. در میان بهترین منابع آموزش بازاریابی محتوا، این اثر می‌تواند مسیر شما را در در برقراری ارتباط موثر با مخاطب حتی در سطح جهانی هموار کند.

کتاب بهترین قصه‌گو برنده است نیز توسط نشر اطراف به زبان فارسی ترجمه شده است و به نظر ما جزو بهترین منابع آموزش بازاریابی محتوا قرار می‌گیرد.

بهترین قصه‌گو برنده است
بهترین قصه‌گو برنده است

«ماشین محتوا»

دن نوریس نویسنده مشهور حوزه بازاریابی محتوا است که در سال‌های اخیر در این زمینه بسیار شناخته شده است. اگر به دنبال پیشرفت کسب‌وکارتان در فضای آنلاین هستید و می‌خواهید گوی موفقیت را از سایر رقبایتان بربایید، بدون شک کتاب ماشین محتوا اثر دن نوریس برای شما بسیار مفید خواهد بود. در بین منابع آموزش بازاریابی محتوا، این کتاب ابتدا در خصوص نقاط ضعف اساسی و ویران کننده‌ای که می‌تواند تمام تلاش شما در حوزه بازاریابی محتوا را نابود کند، مطالب ارزشمندی ذکر شده است.

این مطالب دقیقا مانند یک چراغ قوه برای روشن کردن مسیر پیش روی شما خواهد بود. در ادامه کتاب سعی دارد به خواننده بیاموزد تا چگونه ایده‌های تولید محتوای خود را در عمل به بهترین شکل پیاده نماید. در پخش پایانی کتاب، تلاش نویسنده این است که به مخاطب بیاموزد که چطور می‌توان برخی فرآیندهای تولید محتوا را به صورت خودکار انجام داد و در واقع خود را از چرخه این کار خارج نمود بدون این که وقفه‌ای در جریان کار بازاریابی محتوا اتفاق بیفتد.

ماشین محتوا
ماشین محتوا

«قوانین محتوا»

کتاب قوانین محتوا اثر آن هندلی است. این کتاب به نوعی هندبوک بازاریابی محتوا به حساب می‌آید. خاصیت کتاب‌های هندبوک آن است که دستورالعمل‌های لازم و استاندارد انجام هر کار را به تفصیل بیان می‌کنند. این دقیقا ویژگی است که بهترین منابع آموزش بازاریابی محتوا به آن نیاز دارند. کتاب قوانین محتوا نیز جزو همین دسته از کتاب‌ها قرار می‌گیرد و شما با خواندن آن تمام الزامات بازاریابی محتوا را به خوبی فرا خواهید گرفت.

آن هندلی،‌ در بخشی از کتاب نیز به تجربه عملیاتی برخی شرکت‌ها در زمینه بازاریابی محتوا پرداخته است. برخی از شرکت‌های مطرح شده در کتاب توانسته‌اند با رعایت اصول و قوانین بازاریابی محتوا، به بهترین نحو ممکن در بازار کسب‌وکار خود موفق شوند و مشتریان وفاداری را برای خود به ارمغان بیاورند.

کتاب قوانین محتوا
کتاب قوانین محتوا

برای آشنایی با بهترین وبسایت‌های آموزش بازاریابی محتوا می‌توانید به بهترین منابع آموزش دیجیتال مارکتینگ مراجعه کنید.

5 دوره آموزشی مرتبط با بازاریابی محتوا

از جمله بهترین منابع آموزش بازاریابی محتوا می‌توان به دوره‌های آموزشی بسیار متنوعی اشاره کرد که هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرند. در ادامه، کاربردی‌ترین دوره‌ها و بهترین منابع آموزش بازاریابی محتوا ارائه خواهند شد. 

دوره‌های آموزش نوشتن skillshare

دوره آموزش skillshare از جمله بهترین منابع آموزش بازاریابی محتوا به شمار می‌رود. این دوره آموزشی هم مناسب افراد مبتدی طراحی شده است و هم برای کسانی است که به دنبال تقویت مهارت‌های نوشتن خود می‌گردند. دوره‌ی آموزش نوشتن skillshare هر آنچه که برای تولید محتوا لازم است را در قالب داستان‌سرایی، مفاهیم ساده و قابل فهم آموزش می‌دهد. دروس و مباحث ارائه شده در این دوره‌ی آموزشی بسیار کوتاه هستند. این دروس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به مخاطب امکان پیاده‌سازی ایده‌های ذهنی خود به منظور تولید محتوای غیرتخیلی را می‌دهند. از ویژگی‌های منحصر به فرد دوره آموزش نوشتن skillshare می‌توان به صدها نکته و ترفند ساده برای تولید محتواهای جذاب‌تر اشاره کرد. 

استراتژی محتوا – کورسرا

دوره‌ی آموزشی کورسرا توسط دانشگاه Northwestern در کورسرا برگزار می‌شود. این دوره‌ی آموزش استراتژی محتوا برای افراد حرفه‌ای طراحی شده است که تقویت مهارت‌های نوشتن را برای این گروه از مخاطبان ارائه می‌دهد. دوره آموزش کورسرا به فرد کمک می‌کند تا با پیاده‌سازی ایده‌ها و تولید محتوای جذاب، یک قدم به اهداف کسب‌وکار خود نزدیک‌تر شود.

از جمله ویژگی‌های جذاب دوره آموزش کورسرا، ارائه‌ی ابزارها و تکنیک‌هایی است که برای جذب مخاطب از طریق تولید محتوا بسیار کارآمد می‌باشند. لازم به ذکر است که دوره آموزش کورسرا با تحلیل رفتار مخاطب، ایجاد محتوا برای افزایش تعامل مخاطب، تبلیغ هوشمند، بهره‌مندی از تولید محتوای ویروسی، تولید محتوا برای پلتفرم‌های مختلف، استفاده از قالب داستان‌سرایی به منظور جذب مخاطب و تنظیم بهترین استراتژی سئو برای افزایش تعداد مخاطبان به موفقیت کسب‌وکارها و آگاهی برند کمک بسیار زیادی می‌کند. 

دوره‌های آموزشی بازاریابی محتوا
دوره‌های آموزشی بازاریابی محتوا

دوره بازاریابی محتوا – موسسه «ای مارکتینگ»

دوره بازاریابی محتوا توسط موسسه‌ی ای مارکتینگ ارائه می‌شود که جز بهترین منابع آموزش بازاریابی محتوا به شمار می‌رود. این دوره‌ بازاریابی به صورت کاملاً رایگان طراحی شده است و تمامی افراد علاقمند به مبحث تولید محتوا و بازاریابی (مبتدی و حرفه‌ای) می‌توانند در آن شرکت کنند. نکته‌ی قابل توجه در مورد دوره بازاریابی محتوای موسسه ای مارکتینگ این است که به صورت کاملاً رایگان و آنلاین طراحی شده است. به نظر بسیاری از کارشناسان، این دوره را می‌توان یکی از بهترین دوره‌های بازاریابی محتوا در دنیا دانست. مخاطبانی که در دوره بازاریابی محتوا موسسه ای مارکتینگ شرکت می‌کنند، به یک ای بوک بیش از 160 صفحه در مورد استراتژی‌های تولید محتوا به منظور جذب مخاطب بیشتر دسترسی پیدا می‌کنند. علاوه بر این، یک گواهی معتبر در پایان دوره نیز به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود که در سراسر جهان کاملاً قابل قبول است. 

بازاریابی محتوا، کلید موفقیت کسب‌و‌کار – udemy

با توجه به گسترش محبوبیت وبلاگ‌ها، بسیاری از افراد فکر می‌کنند که بلاگ‌نویسی بسیار راحت است. اما واقعیت این‌گونه نیست. بلاگ‌نویسی موفق به مهارت‌ها و تکنیک‌های خاصی نیاز دارد. اگر شما نیز به دنبال آموزش بهترین استراتژی‌های بازاریابی محتوا در زمینه‌ی بلاگ‌نویسی می‌گردید، دوره‌ی آموزشی udemy می‌تواند بهترین گزینه باشد. این دوره‌ی آموزشی سعی دارد تا مهم‌ترین مباحث بازاریابی محتوا که طی ماه‌ها و سال‌ها تجربه به دست می‌آیند را به مخاطبان خود آموزش دهد. در نتیجه، دوره‌ی آموزشی udemy شامل مباحث آموزشی بسیار گسترده‌ای است. از جمله مهم‌ترین مباحث می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتخاب بهترین حوزه کاری
  • تولید محتوا بر اساس سلیقه‌ی مخاطب
  • پرهیز از اشتباهات رایج در بلاگ‌نویسی
  • بهترین روش‌های بهره‌مندی از انواع مختلف شبکه‌های اجتماعی. 

دانشگاه Quick Sprout

از دیگر دوره‌های برتر حوزه‌ی تولید محتوا و بهترین منابع آموزش بازاریابی محتوا می‌توان به دوره‌ی ارائه شده توسط دانشگاه Quick Sprout اشاره کرد. این دوره‌ی بازاریابی محتوا نیز به صورت کاملاً رایگان در اختیار علاقمندان به حوزه‌ی بازاریابی محتوا قرار می‌گیرد. نکته‌ی قابل توجه در مورد دوره آموزش بازاریابی محتوا دانشگاه Quick Sprout این است که هیچ نیازی به ثبت نام یا ارائه‌ی ایمیل برای شرکت در دوره نیست که یک ویژگی منحصر به فرد برای دوره‌های آموزشی به شمار می‌رود.

مطالب دوره بازاریابی دانشگاه Quick Sprout، تمام مباحث حوزه‌ی تولید محتوا تا مدیریت شبکه‌های اجتماعی را به صورت کامل و دقیق پوشش می‌دهد. علاوه بر این، دوره‌های آموزشی در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته ارائه می‌شوند که شرکت‌کنندگان با توجه به مهارت‌های خود می‌توانند به صورت رایگان در یکی از این سطح‌ها آموزش ببینند. 

کلام آخر

اگر می‌خواهید دیگر مانند دوران مدرسه و دانشگاه،‌ از اینکه چرا هم‌کلاسی‌تان بیشتر از شما به چشم آمده است،‌ تعجب نکنید؛‌ اگر می‌خواهید در کسب‌وکارتان یک سر و گردن بالاتر از رقبای‌تان قرار بگیرید؛ اگر می‌خواهید در میان انبوه فعالیت‌ها در حوزه بازاریابی محتوا، متمایز و سربلند باشید، حتما هفت کتاب معرفی شده را مطالعه کنید. مطالعه خوب در زمینه بازاریابی محتوا خشت اول موفقیت شما است. این خشت را محکم و اصولی در سر جای خود قرار دهید که تا انتها بتوانید کارتان را به درستی انجام دهید.

البته خواندن این کتاب‌ها فقط نقشه راه شما خواهد بود. این شما هستید که باید همت کنید و پا به میدان بگذارید. تمرین،‌ ممارست و خستگی‌ناپذیری گام بعدی است که باید پس از آموزش دیدن در زمینه بازاریابی محتوا،‌ بردارید تا بتوانید به موفقیت در این حوزه دست پیدا کنید.

بیشتر بخوانید

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
ترندهای اجتماعی ۲۰۲۱
فرصت‌های اجتماعی را بهتر کشف کنید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
پیمایش به بالا
× پشتیبانی آنلاین