زمانی که نوبت به اجرای پروسه لینک سازی میرسد، استفاده از ابزارهای لینک سازی مناسب میتواند کار شما را بسیار آسان کند. اگرچه صدها ابزار لینک سازی برای سئوی سایت و سئوکاران در بازار عرضه شده است اما کارآمدترین آنها به شما کمک میکند که روند کار ساده تر شده و نیاز به انجام کارها و تنظیمات دستی نداشته باشید.
در این مقاله، ما قصد داریم به معرفی 10 ابزار برتر سال 2021 برای لینک سازی و 5 تا از افزونههای مفید مرورگر کروم در این زمینه بپردازیم.
در این مقاله ابزارهای زیر را پوشش میدهیم:
- SEMrush Backlink Gap
- Google Search (Search Operators)
- Scrapebox
- Google Alerts
- HARO
- SEMrush Link Building
- Hunter
- GroupHigh
- Google Sheets
- SEMrush Brand Monitoring
- Check My Links
- Nofollow
- Scraper
- Linkclump
- SEOquake
10 مورد از بهترین ابزارهای لینک سازی که برای هر سئوکاری لازم است که از آنها استفاده کند!
لینک سازی موفق در واقع طراحی فرآیندی اثبات شده برای یافتن فرصتهای لینک دهی و ترغیب یک مدیر وب سایت یا تبلیغات چی برای لینک دادن به محتوای شما است. گرچه مطمئناً میتوان بک لینکها را بدون استفاده از هیچ ابزاری ایجاد کرد، اما این ابزارها میتوانند به شما کمک کند تا تلاشهای شما سریعتر و موثر واقع شود.
در اینجا، ما 10 مورد از بهترین ابزارهایی را که میتوانند به شما در ایجاد لینکهای بهتر کمک کنند، معرفی میکنیم:
ابزار SEMrush Backlink Gap Tool
با استفاده از این ابزار لینک سازی این امکان وجود دارد که بکلینکهای سایت خود و سایت رقبا را ارزیابی کرده و بر اساس آن بهترین کلمات کلیدی را انتخاب نمود. این ابزار تلاشهای رقیبان را در چگونگی تبلیغات و کمپینهای به وجود آمده ارزیابی و به شما کمک خواهد کرد تا بهترین پروسه را برای تبلیغ انتخاب کنید. اینگونه شما پی میبرید که در چه سایتهای لینک دهی داشته باشید تا بازدهی افزایش پیدا کند. این ابزار یکی از بهترین ابزارهای لینک سازی است.
از این ابزار میتوانید برای مقایسه مشخصات لینک سایت خود با رقبا و کشف فرصتهای استفاده نشده لینک سازی استفاده کنید.

در این قسمت نیز میتوان دامنه سایت خود و حداکثر 4 دامنه سایت رقبا را وارد کرد تا از نظر تعداد بک لینکهای موجود در سایت بررسی شود. سپس هر یک از دامنهها به صورت جداگانه در بازه زمانی و تعداد بک لینک با رنگ متفاوت نمایش داده میشود.

اگر رقبای شما مشخصات پیوند قوی تری نسبت به شما دارند، یکی از تأثیرگذارترین کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که با محکم کردن استراتژی خود برای به دست آوردن پیوندهایی که آنها ندارند تلاش کنید تا بتوانید اختلاف رتبه خود را کم یا مساوی کنید. همچنین میتوانید بک لینکهای خود را به اشتراک بگذارید تا عملکرد بهتری نسبت به لینک سازی خود داشته باشید.
به طور پیش فرض، نتایج از سربرگ “بهترین” نمایش داده میشود، یعنی دامنههایی که به همه رقبای وارد شده لینک دارند، اما برای شما نیست. شما میتوانید نتایج را در سربرگهای دیگر نیز بررسی کنید:
Weak یا ضعیف = دامنههایی که کمتر از رقبا به شما لینک دهی دارند.
Strong یا قوی = دامنههایی که به شما لینک میدهند اما هیچ یک از این رقبا را نشان نمیدهند.
Shared یا مشترک = دامنههایی که به تمام دامنههای وارد شده لینک دارند.
Unique یا منحصر به فرد = دامنههایی که فقط به یک دامنه لینک دارند.
ابزار Google Search (Search Operators)
وقتی نوبت به پیدا کردن فرصتهای لینک دهی میرسد، یکی از بهترین ابزارهای موجود در اختیار شما، خود گوگل به همراه مجموعهای از اپراتورهای جستجوی سودمند است.
اگر با عملکردهای جستجو آشنایی ندارید، در واقع آنها راهی موثر برای جستجوی منظم هستند و برای هدفمندتر کردن نتایج به شما کمک میکنند تا سریعتر آنچه را که میخواهید پیدا کنید.
آنها ابزاری قدرتمند برای لینک سازان هستند تا از آنها برای پیدا کردن فرصتهای خاص بهرمند شوند از جمله:
- صفحات منابع
- جمع بندی پیوندها
- پست های مهمان
- روزنامه نگاران
- و…
با استفاده از اپراتورهای جستجو، شما باید یک جستجو را به روشی منحصربه فرد انجام دهید و برای بازگرداندن نتایج مناسب، دستورات خاصی را به کوئری خود اضافه کنید. در اینجا چند نمونه را بیان می کنیم:
یافتن فرصتهای ارسال پست مهمان
عنوان کلید واژه 1: “برای ما بنویس” در لینک آدرس “برای_ما_بنویس”
[box type=”info”] Keyword 1 intitle:”write for us” inurl:”write-for-us”[/box]
در این نمونه، ما به دنبال یافتن صفحات مربوط به یک کلمه کلیدی هستیم که شامل “برای ما بنویسید” در عنوان و URL هستند.
لیست نتایج برگشتی صفحات وب مرتبط با کلمه کلیدی شما است و حاوی این مورد در هر یک از این دو عنصر عنوان و url است و میتواند برای ایجاد لیست ارتباطی شما مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از ابزارهای لینک سازی کار شما بسیار آسان خواهد شد.
یافتن فرصتهای صفحات منابع
کلید واژه 1 (عنوان: “منبع” | عنوان: “منابع” | در لینک آدرس: “منابع”)
[box type=”info”] Keyword 1(intitle:”resource” | intitle:”resources” | inurl:”resources”) [/box]

شبیه به بالا، در اینجا ما در حال جستجو برای صفحات مربوط به کلمه کلیدی مورد نظر خود هستیم که شامل “منبع” یا “منابع” در عنوان صفحه یا درون URL باشد.
ابزار Scrapebox
Scrapebox یکی دیگر از ابزارهای لینک سازی است. ابزاری سئو برای کلاه سیاه است که سئوکاران چندین سال است که از آن استفاده میکنند و این ابزار در صورت استفاده درست در هر زمانی معجزه خواهد کرد.
در گذشته، این ابزار مورد علاقه برای سئوهای کلاه سیاه بود (که اغلب برای اتوماتیک کردن نظرات وبلاگ در ابعد مختلف استفاده میشد). این ابزار میتواند به شما کمک کند تا در چند ثانیه از SERP ها نتیجه بگیرید.
به جای تهیه دستی لیستی از URL های احتمالی، میتوانید با استفاده از ابزار Scrapebox این نتایج را جمع آوری و مرتب کرده و برای خود ارسال کنید.
این کار به شما کمک میکند تا با صرفه جویی درزمان انتظار به دست آمدن نتایج، در وقت با ارزش خود صرفه جویی کنید، تا بتوانید مقداری از وقت خود را صرف دستیابی به تکنیکهای موثر و استفاده از آنها برای پیوند دادن به محتوای خود کنید.
ابزار Google Alerts
هر سازنده لینکی باید با پلت فرم رایگان Google Alerts که در واقع ابزاری بسیار قدرتمند است، آشنا باشد. این پلتفرم هم نوعی از ابزارهای لینک سازی است.
این پلت فرم رایگان با توجه به اینکه میتواند به شما کمک کند اما: مراقب باشید، زمانی که فردی شما را به صورت آنلاین معرفی (منشن) میکند، زمینهای را برای تبدیل هر برند معرفی شده (منشن شده) به لینک فراهم میکند.
ببینید چه زمانی، محتوای مرتبط با کلمات کلیدی شما به صورت آنلاین منتشر میشود، چرا که باعث دسترسی آسان شما به تبلیغ کنندگان یا وبلاگ نویسان جدید و موضوعات پر طرفدار خواهد شد.
زمانی که رقبای شما نام شما را به صورت آنلاین معرفی میکنند، در واقع به شما اجازه داده میشود تا با افراد دیگر تعامل بیشتری برقرار کنید.

این ابزار به شما این امکان را میدهد تا هشدارها را مستقیماً در صندوق ورودی خود دریافت کنید و شما را راهنمایی میکند که چگونه با آنها روبه رو شوید.
به Google Alerts به عنوان یک فضای مناسب برای پیدا کردن پیوندهای مربوطه فکر کنید. اگرچه این یک ابزار اختصاصی برای ایجاد پیوند نیست، اما ابزاری است که میتواند به شما کمک کند تا با روشهای جدیدی مثل ایمیل متوجه دیدگاه رقبایتان نسبت به خود شوید و حتی از تکنیکهای رقبا با خبر شوید.
ابزار HARO
هر روز روزنامه نگاران زیادی به دنبال مشاغل معروفی مثل کسبوکار شما میگردند تا در مقالههای خود از آن بنویسند. در نظر داشته باشید که انتشارات باید از هرگونه اظهار نظر، گفته یا توصیهای که از شما و کسبوکار شما مینویسند منابع موثق داشته باشند و از آنها نسخه پشتیبان تهیه کنند.
یکی از مکانهایی که تبلیغ کنندگان برای منابع خود به آن مراجعه میکنند، HARO است. شما میتوانید در این وبسایت ثبت نام کنید تا بتوانید به عنوان یک منبع تجارت موفق با روزنامه نگارن از طریق ایمیل در ارتباط باشید. شما میتوانید پیامهای روزنامه نگاران و نویسندگان را مستقیما در صندوق ورودی ایمیلهای خود دریافت کنید.
در میان ایمیلهای دریافتی اگر درخواست و یا سوالاتی در حیطهی تخصص و دانش شما وجود دارد، حتما به آنها پاسخ دهید. به اشخاصی که از شما سوال پرسیدهاند توجه کنید که با چه علتی به سراغ شما برای پرسیدن سوال یا درخواست به عنوان یک منبع آمدهاند.
فقط مراقب باشید موضوعات بی ربطی را که به درستی با کسب و کار شما همسو نیستند انتخاب نکنید و تلاش خود را فقط روی پاسخ دادن به موضوعاتی که در آنها متخصص واقعی هستید متمرکز کنید. با کمک ابزار لینک سازی HARO میتوانید به کار خود در زمینه سئو سرعت ببخشید.
ابزار SEMrush Link Building
SEMrush Link Building یکی از بهترین ابزارهای لینک سازی برای راه اندازی و مدیریت یک کمپین تبلیغاتی است.
ابزار Link Building برای کمک به شما در یافتن و دستیابی به با کیفیتترین بک لینکها طراحی شده است. در این بستر شما میتوانید صدها فرصت برای دستیابی به بک لینکهای با کیفیت داشته باشید.
اما بیایید نگاهی به تواناییهای این ابزار و نحوه تنظیم آن برای کمک به جریان کار خود بیاندازیم.
به سراغ این ابزار بروید و اگر قبلاً آن را تنظیم نکردهاید «پروژه جدید اضافه کنید» یا اگر پروژههای بارگیری شده دارید بر روی گزینه «setup» کلیک کنید.
ما فرض خواهیم کرد که شما در حال حاضر یک پروژه اجرا کردهاید و فقط در حال راه اندازی ایجاد لینک برای اولین بار هستید.
دکمه «راه اندازی» (start) را در کنار پروژه خود بزنید. این گزینه به شما امکان اضافه کردن کلمات کلیدی را میدهد.

هنگامی که این موارد را اضافه کردید، روی برگه “رقبا” (Competitors) کلیک کنید تا رقبای اصلی سایت خود را اضافه کنید.

“شروع لینک سازی” (Start link building) را بزنید. با زدن این دکمه، ابزار فعالیت خود را آغاز کرده و تعداد زیادی فرصت برای ایجاد لینک یا کشف آن برای شما پیدا میکند.
در بیشتر موارد، سربرگ «All Prospects» (همه چشم اندازها) بهترین مکان برای شروع است، زیرا این قسمت بیشترین تعداد فرصت را نشان میدهد.
در زیر هر فرصت ارائه شده به شما، با باز کردن منوی کشویی «رتبه بندی» (ranking) میتوانید تنظیمات فرصت و همچنین امتیاز قدرت و اعتبار دامنه را مشاهده کنید.

برای کشف فرصتها ستون سمت چپ را تیک بزنید و دکمه «رفتن به پروسه» (Go to process) را بزنید. در اینجا، شما میتوانید نحوه دسته بندی استراتژیهای مختلف اطلاع رسانی را انتخاب کنید.

سپس این موارد به تب «در حال پیشرفت» منتقل میشوند، در اینجا شما میتوانید ایمیل ارسال کنید و روند تلاش خود را پیگیری کنید و برای هر فرصتی که برای پیگیری نیاز دارید یادآوری دریافت کنید.

ابزارهای لینک سازی به شما برای یافتن فرصت ساخت بک لینک جدید و موفقیت شما در این زمینه، کمک می کنند.
ابزار Hunter
آیا تاکنون برایتان پیش آمده که به دنیال یک آدرس ایمیل برای ایجاد لینکهای مناسب باشید تا فرصتهای خوبی را ایجاد کند؟ بله!
هنگامی که شما از علاقه مشتری خود به محتوای تولید شده اطمینان داشته باشید، اما با وجود جستجو در سایت یا گوگل قادر به پیدا کردن آدرس ایمیل آنها نباشید ناامید کننده خواهد بود.
ابزار لینک سازی Hunter ابزاری مناسب برای کمک به شما در این شرایط است.

هانتر ابزاری است که بسیار عالی در این زمینه به شما کمک رسانی خواهد کرد. تنها لازم است نام یک دامنه یا شرکت را وارد کرده و روی کلید «جستجوی آدرس ایمیلها» (Search email addresses) کلیک کنید. سپس لیستی از ایمیلهای افراد و یا نشریههای مختلف ظاهر خواهد شد. حتی بدون داشتن حساب کاربری شما قادر خواهید بود تا الگوی متداول دامنهها را ببینید و اگر تنها نام یک روزنامه نگار را میدانید، میتوانید با این روش، جستجوی خود را راحت تر کنید. همچنین در کنار این لیست شما لیستی از منابع هم مشاهده خواهید کرد که به شما برای اصلاح کردن فرمتها و یا آدرس ایمیلها کمک میکند. اگر میخواهید از این ابزار با تمام قابلیت هایش استفاده کنید، میتوانید یک حساب کاربری رایگان ایجاد کرده و در ماه 50 مورد را جستجو کنید و از آن گزارش نیز بگیرید.

استفاده از GroupHigh
محتواهای عالی، مناسب اشتراک گذاری و توزیع بیشتر هستند و افرادی که در ساخت لینک هوشمندانه عمل میکنند، میدانند که اگر مردم در مورد قسمتی از محتوای منتشر شده اطلاعات داشته باشند، شانس بیشتری برای انتخاب لینک آنها نیز وجود خواهد داشت. در این میان افرادی هستند که علاقه بیشتری به مطالب و محتوای شما دارند؛ بنابراین این مطالب و محتوا را بیشتر منتشر میکنند و در گفتگوهای اینترنتی، از آنها صحبت میکنند. این افراد به موفقیت شما بسیار کمک میکنند.
GroupHigh بزگترین، قویترین و متدوالترین پایگاه داده از وبلاگهای آنلاین را ساخته است. شما میتوانید برای پیدا کردن بهترین دادهها، محتواها و مطالب از این پایگاه استفاده کنید.
در واقع تعداد بلاگرهای موجود در این سایت در حال حاضر بیش از 15 میلیون نفر است.
به نقل از خود شرکت: شما می توانید با کمک GroupHigh، به راحتی وبلاگها، توئیتها، پستهای اینستاگرامی و حتی ویدئوهای مرتبط با کسبوکار خود را پیدا کنید و آنها را تجزیه و تحلیل کنید.
ابزار Google Sheets
Google Sheets بهترین دوست برای لینک بیلدینگ است.
گرچه از نظر تکنیکی به خودی خود ابزاری برای لینک سازی نیست، اما راهی عالی برای برنامه ریزی و مدیریت کل گردش کار است. از Google Sheets میتوان اینگونه بهرمند شد:
- تجزیه تحلیل بلاگهای اینترنتی برای داشتن چشم انداز بهترنسبت به موضوع.
- ذخیره لیست فرصتها و پیگیری پیشرفت.
- استفاده از لینکها و پیوندهای ساخته شده یا آماده.
بهتر از همه، روشی ایده آل برای همکاری چندین نفر مختلف در تیم لینک سازی شما است و برای هر پروژه تنها به یک صفحه نیاز دارید. برای شروع همکاری از Google Sheets استفاده کنید؛ چرا که هم بیسار متنوع است و هم انرژی لازم برای انجام کار را دارد.
ابزار SEMrush Brand Monitoring
اگر نام تجاری (برند) شما به صورت آنلاین ذکر شده است، اما لینکی برای ارجاع به محتوای شما در آن وجود ندارد، این یک فرصت مناسب برای متقاعد کردن مدیران وب سایتها و یا روزنامه نگارها برای اضافه کردن لینک شما به سایت آنها خواهد بود.
برای هر شغلی که در فضای آنلاین از آن صحبتی هست یک کمپین برای هدف قرار دادن برندهایی که لینک ندارند وجود دارد که میتواند فرصتی مناسب برای ایجاد لینک میان سایتهای بزرگتر باشد. شما میتوانید با استفاده از ابزار SEMrush نام برند خود را به صورت آنلاین جستجو کرده و مواردی که دارای لینک نیستند را پیدا کنید.
در استفاده از ابزار محدوده تاریخ مورد نظرتان را مشخص کنید تا بتوانید مدت زمان استفاده از هر ابزار را مشاهده نمایید. علاوه بر این شما کار دشوار پوشش دادن را انجام داده اید و تنها کافی است روزنامه نگار و یا وب مسترها را برای اضافه کردن لینک خود متقاعد کنید.
معرفی 5 افزونه کروم که هر سازنده لینکی نیاز است در مورد آنها بداند!
در کنار استفاده از مجموعه مناسب ابزارهای لینک سازی، همچنین متوجه خواهید شد که برنامههای افزودنی کروم میتوانند به انجام آسانتر و سریعتر برخی کارها کمک کنند. 5 افزونه مهم کروم که هر سازنده لینکی نیاز است در مورد آنها بداند:
- Check My Links
- Nofollow
- Scraper
- Linkclump
- SEOquake
افزونه Check My Links
Check My Links یک افزونه ساده اما قدرتمند است که یک صفحه وب را جستجو کرده و لینکهای خراب را بررسی میکند و میتواند در دسته ابزارهای لینک سازی قرار بگیرد.
این ابزار لینکهای خراب یا شکسته را شناسایی کرده و برای شما نمایش میدهد.

شما میتوانید به راحتی لینکهای خراب را در صفحات وبسایتهایی که میخواهید پیوندی در آنها داشته باشید بررسی کنید در تا اطمینان حاصل کنید که سایت شما به صفحات مرده (یا به لینک های داخلی) ارتباط ندارد.
افزونه Nofollow
Nofollow میتواند پیوندهای nofollow را در یک صفحه وب برای شما ترسیم کند، بدین معنی که نیازی نیست کد منبع یک صفحه را مشاهده کنید یا سایت را بازرسی کنید تا ببینید آیا در آن پیوندی که وارد کردهاید به آن ویژگی rel = “nofollow” اعمال شده است یا خیر.

این ابزار میتواند به شما در صرفه جویی در وقت و سرعت بخشیدن به گزارش لینک کمک کند.
افزونه Scraper
این افزونه به شما کمک میکند تا بتوانید دادهها را جمع آوری کنید. اما استفاده از این افزونه گاهی به عنوان یک ابزار لینک سازی هم کاربرد دارد.
میتوانید از این ابزار به روشی مشابه Scrapebox که در بالا به آن نگاه کردیم استفاده کنید، اما آن را به عنوان یک برنامه افزودنی مفید Chrome در اختیار داشته باشید.

توجه داشته باشید: شما باید نحوه استفاده از XPath برای استفاده از افزونه Scraper را درک کنید.
افزونه Linkclump
یکی از ناامیدکننده ترین موارد هنگام بررسی فرصتهای بالقوه لینک سازی مستقیم از SERP، باز کردن صفحات وب در یک تب جدید با کلیک راست و انتخاب آن است. Linkclump میتواند به شما کمک کند در هنگام جستجوی فرصتهای لینک سازی، چند ثانیه در هر صفحه صرفه جویی کنید و به شما امکان میدهد چندین لینک را به طور همزمان باز یا کپی کنید. این امر به آسانی درگ و دراپ است.

افزونه SEOquake
این افزونه میتواند به شما کمک کند بسیاری از کارهای سئو را مستقیماً از مرورگر خود انجام دهید.
در اینجا فقط چند کار وجود دارد که برنامه افزودنی SEOquake میتواند به شما کمک کند:

- مشاهده سریع تمام معیارهای اصلی سئو و جستجوگرها
- تجزیه و تحلیل SERP ها و استخراج به عنوان CSV
- تخمین رقابت و دشواری کلمه کلیدی سئوی جستوجو
- اجرای یک ممیزی کامل سئو در یک صفحه وب
- بررسی پیوندهای داخلی و خارجی
این یک برنامه افزودنی بسیار متنوع و مفید است که کاملاً مطمئن هستیم که شما آن را دوست خواهید داشت و به شما در انجام کارهایی کمک میکند تا عملکرد سایت خود را به سطح بالاتری برسانید.
جمع بندی
ابزارهای لینک سازی فقط در جهت کمک به شما و سرعت بخشیدن به کار شما در اختیارتان هستند. فکر این که این ابزارها صفر تا صد کار شما را انجام بدهند کاملا غلط است. لینک سازی موفقیت آمیزی داشته باشید!
منبع: www.semrush.com
ممنون از مقاله خوبتون
از ابزار لینک سازی نت پارک که بومی هست هم میتونید استفاده کنید.
لینک سازی توی نت پارک بصورت چند طرفه هست.
سلام و عرض ادب. وقت شما بخیر. خواهش میکنم. خوشحالم که این مقاله براتون مفید بوده.
از پیشنهاد بسیار خوبی که ارائه کردید سپاسگزارم. حتما بررسی خواهم کرد.