تولید پادکست برای افزایش ترافیک سئو

چه کاری می‌توانید انجام دهید تا پادکست شما توسط موتورهای جستجو به راحتی نمایان شود؟

شرط می‌بندم که حداقل به یک پادکست گوش داده‌اید اما آیا تا به حال پادکستی را تولید کرده‌اید؟! امروزه یکی از روش‌های موثر در بالا بردن رتبه‌ی خود در گوگل، تولید پادکست است. در این مقاله، ما به شما آموزش می‌دهیم که چگونه پادکست خود را تولید کرده و از طریق آن ترافیک سئوی خود را افزایش دهید.
28 فوریه 2021
در مطلب «چه کاری می‌توانید انجام دهید تا پادکست شما توسط موتورهای جستجو به راحتی نمایان شود؟» می‌خوانید:

تولید پادکست! قبلا در مورد پادکست مطالبی شنیده‌اید و شرط می‌بندم که به تعدادی پادکست گوش داده‌اید. اما احتمالا تاکنون هیچ پادکستی تولید نکرده‌اید.

فقط این را در نظر بگیرید که . . . بیش از یک بیلیون وبلاگ و تقریبا 7 بیلیون نفر در جهان وجود دارند. یعنی برای هر هفت نفر یک وبلاگ.

از طرف دیگر، تقریبا 700000 پادکست موجود است. به این معنی که برای هر 10000 نفر تقریبا یک پادکست وجود دارد. رقابت در ایجاد پادکست 1428 بار کمتر از وبلاگ‌نویسی است.

بنابراین، آیا باید وقت‌تان را در تولید پادکست تلف کنید؟

خب، اجازه بدهید این را از شما بپرسم … آیا می‌خواهید راهی بیابید که ترافیک ارگانیک بیشتری از طرف گوگل داشته باشید؟

حدس می‌زنم جواب شما بله است. اما قبل از اینکه روش این کار را به شما یاد بدهم، اگر هنوز متقاعد نشده‌اید، اجازه دهید آمار چند پادکست را برایتان تجزیه و تحلیل کنم.

آیا ارزشش را دارد که پادکست تولید کنیم؟

از نظر بازاريابي و كسب درآمد، توليد پادكست زياد بد نيست. من پادكستي به نام مدرسه‌ي بازاريابي (Marketing School) دارم كه به همراه دوستم اريك سيو (Eric Siu) آن را توليد می‌کنیم. ما كار زيادی برای بازاريابي آن انجام نداده‌ايم و به مروز زمان به طور طبيعي رشد كرده است.

اين آمار ماه گذشته است.

آمار ماه گذشته پادکست
آمار ماه گذشته پادکست مدرسه‌ی بازاریابی

ماه قبل 1083219 دانلود یا «شنود» داشتیم. برای اینکه به شما نشان بدهم که این بازدیدها چه ارزشی دارند، سایت دریم هاست 60000 دلار به خاطر یک آگهی به ما پرداخت کرد. همچنین برای مدت زمان معینی به ما مبلغی پرداخت می‌کنند، در واقع ما یک قرار داد یک ساله به ارزش 720000 دلار داریم.

علاوه بر درآمدی که از تبلیغات کسب می‌کنیم، هم اریک و هم من مشتری‌هایی برای پادکستمان پیدا کرده‌ایم. سخت است که بگوییم درآمد حاصل از تبلیغات در پادکست چقدر است، اما می‌شود گفت به طور متوسط بیش از یک میلیون دلار است.

به یاد داشته باشید که وقتی من از طریق تبلیغات و آژانس‌های تبلیغاتی‌ام پولی به‌دست می‌آورم، هزینه‌هایی هم باید بپردازم و در نتیجه پولی که به‌دست می‌آورم اصلا و به هیچ وجه سود نیست. متأسفانه، هزینه‌های من خیلی بالاست، اما آن را برای پست دیگری نگه می‌دارم.

اما یک نکته‌ی مثبت وجود دارد: من و اریک ماهانه فقط سه ساعت وقت می‌گذاریم که کل پادکست‌های مربوط به آن ماه را ضبط کنیم. پس به نسبت زمانی که صرف می‌کنیم سود زیادی نصیبمان می‌شود.

و اگر این شما را متقاعد نمی‌کند که به تولید پادکست بپردازید، در ادامه آماری را ارائه می‌دهیم که ممکن است شما را راضی کند:

  • 32 درصد از آمریکایی‌ها ماهانه حداقل به یک پادکست گوش می‌دهند.
  • 54 درصد از شنونده‌ها به خرید محصولاتی که در پادکست‌ها تبلیغ می‌شوند فکر می‌کنند.
  • در سال 2018 کسب‌وکارها 497 میلیون دلار برای تبلیغات در پادکست‌ها هزینه کردند (احتمالا الان این مبلغ خیلی بیشتر است).
  • 51 درصد از شنونده‌های پادکست فعال ماهانه، حداقل 75000 دلار درآمد سالانه‌ی خانوادگی دارند.

اگر پادکستی تولید نکرده‌اید، این راهنما به شما یاد می‌دهد که چطور می‌توانید این کار را انجام دهید. بسیار خوب، حالا برای قسمت جالب توجه…!

چگونه می‌توان از طریق تولید پادکست ترافیک سئو بیشتری دریافت کرد؟

در سال 2019، گوگل مشاهده کرد که چطور پادکست‌ها با سرعتی زیاد در حال رشد هستند و آنها نمی‌خواستند که فرصت را از دست بدهند.

آنها می‌خواستند که مردم به طور پیوسته از گوگل استفاده کنند، حتی وقتی که آموزش اطلاعات از طریق فرمت صوتی باشد. بنابراین تصمیم گرفتند که تغییری در الگوریتم و موتور جستجو بدهند و شروع به ایندکس پادکست‌ها و رتبه‌بندی آنها کردند.

ایندکس‌گذاری و رتبه‌بندی پادکست‌ ها توسط گوگل
ایندکس‌گذاری و رتبه‌بندی پادکست‌ ها توسط گوگل

بسته به اینکه چه چیزی را جستجو می‌کنید و هر چه آن را خاص‌تر و واضح‌تر می‌کنید، حتی متوجه می‌شوید که گوگل جزئیات را از میان اپیزودهای خاص بیرون می‌کشد. این به وضوح نشان می‌دهد که آنها قادرند به طور اتوماتیک فایل‌های صوتی را به متن تبدیل کنند.

این مسئله خیلی هم چیز عجیب و تازه‌ا‌‌ی نیست چرا که آنها سالهاست که این تکنولوژی را بکار گرفته‌اند. آنها از این روش در یوتیوب برای تشخیص محتوای یک ویدیو استفاده می‌کنند.

اما مسئله این است، تنها ضبط یک پادکست و انتشار آن باعث نمی‌شود که ترافیک جستجوی خیلی زیادی داشته باشید.

پس چطور می‌توانید ترافیک سئو بیشتری برای پادکستتان داشته باشید؟

این مسئله با موضوع پادکست‌ها شروع می‌شود.

تولید پادکست خیلی شبیه وبلاگ‌نویسی است.

اگه در یک وبلاگ پستی قرار دهید و عنوانی بدون هدف و تصادفی برای آن انتخاب کنید که هیچ کس برای آن عنوان اهمیتی قائل نباشد که بخواهد آن پست را بخواند، در این صورت وبلاگ شما ترافیک زیادی چه از طریق شبکه‌های اجتماعی یا از طریق جستجو نخواهد داشت.

همین مسئله در مورد پادکست‌سازی هم صادق است. اگر اپیزودی با یک عنوان تصادفی داشته باشید که کسی برای آن عنوان اهمیتی قائل نباشد، در این صورت اپیزود شما دانلودهای (یا شنودهای) زیادی نخواهد داشت و همینطور ترافیک سئو خیلی کمی خواهید داشت.

فقط به آمار چند تا از اپیزودهای ما نگاهی بیندازید.

آمار مربوط به چند مورد از اپیزودها
آمار مربوط به چند مورد از اپیزودها

اگر به تصویر بالا نگاه کنید، مشاهده می‌کنید که بعضی از آنها بهتر از بقیه عمل کرده‌اند (شنونده‌ی بیشتری داشته‌اند).

برای مثال اپیزود «7 Secrets to Selling High Ticket Items» به خوبی «The 7 Best Marketing Conferences 2020» یا حتی «How to Drive More Paid Signups In Your Funnel» عمل نکرده‌ است.

شما نمی‌توانید در هر پادکستی که تولید می‌کنید موفق باشید، اما استراتژی ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید به کمک آن شانس موفقیت‌تان را بالا ببرید.

نخست، به Ubersuggest بروید و یک کلمه‌ی کلیدی یا عبارتی که مربوط به پادکست‌تان است را تایپ کنید.

ابزار Ubersuggest برای تحقیق کلمات کلیدی
ابزار Ubersuggest برای تحقیق کلمات کلیدی

وقتی که کلمه‌ی کلیدی یا عبارتی را تایپ کردید، روی جستجو (search) کلیک کنید.

صفحه‌ای شبیه به صفحه‌ی زیر به نمایش درمی‌آید:

صفحه تحقیق کلمات کلیدی
صفحه تحقیق کلمات کلیدی

در قسمت پیمایش (navigation) سمت چپ، روی Content Ideas کلیک کنید.

گزینه‌ی Content Ideas
گزینه‌ی Content Ideas

از آنجا، لیستی از عناوین پرطرفدار در رابطه با موضوعی که در حال جستجوی آن هستید را خواهید دید.

لیستی از عناوین پرطرفدار مرتبط با موضوع مورد نظر
لیستی از عناوین پرطرفدار مرتبط با موضوع مورد نظر

این گزارش پست‌های وبلاگی که پرطرفدار هستند را بر اساس مطالبی که مردم به اشتراک می‌گذارند، ترافیک سئو و بک‌لینک‌ها (پیوندهای ورودی) نمایان می‌سازد.

معمولا، اگر یک پست از یک وبلاگ هر سه مورد را داشته باشد، به این معنی است که مردم این موضوع را دوست دارند. حتی اگر 2 تا از 3 تا را داشته باشد، نشان می‌دهد که مردم به این موضوع علاقمند هستند.

ما به این نتیجه رسیدیم که اگر موضوعی در یک پست وبلاگ خوب ظاهر شود و مورد توجه قرار گیرد این موضوع به عنوان یک اپیزود در یک پادکست هم موفق خواهد بود.

در وب، وبلاگ‌های خیلی زیادی وجود دارند. بیشتر موضوعات در وب مطرح شده‌اند طوری که دیگر موضوعی نمانده است. اما در مورد تولید پادکست، می‌بینید که این مسئله برعکس است. از آنجا که تعداد پادکست‌های خیلی محدود است، بیشتر موضوعات در پادکست‌ها پوشش داده نشده‌اند.

اگر موضوعاتی که در وبلاگ‌ها تمام و کمال به آنها پرداخته شده است را بردارید و آنها را تبدیل به اپیزودهای پادکست کنید، برای مردم موضوعاتی جدید و تازه به نظر می‌رسند که دوست دارند آنها را بشنوند و این موضوعات نتیجه‌ی خوبی خواهند داد.

حالا باید به کلمات کلیدی بپردازید

خوشبختانه، شما هنوز در گزارش Content Ideas هستید و تعدادی ایده برای دنبال کردن یافته‌اید.

اگر ایده‌ای نیافته‌اید، کافیست به سمت پایین گزارش Content Ideas رفته و روی next کلیک کنید. حتی اگر فقط تعداد کمی ایده نمایش داده شود، نگران نباشید، میلیون‌ها ایده وجود دارند و همانطور که به صفحه‌ی بعدی می‌روید، صفحات بیشتری نمایش داده خواهند شد.

زمانی که یک موضوع را یافتید، روی دکمه‌ی Keywords (کلمات کلیدی) که در زیر ستون Estimated Visits (برآورد بازیدها)‌ قرار دارد، کلیک کنید.

دکمه‌ی Keywords (کلمات کلیدی) در زیر ستون Estimated Visits (برآورد بازیدها)‌
دکمه‌ی Keywords (کلمات کلیدی) در زیر ستون Estimated Visits (برآورد بازیدها)‌

این صفحه به شما کلمات کلیدی خاص‌تری را نشان خواهد داد که آنها را در نظر داشته باشید و بنابراین در طول تولید اپیزود پادکست‌تان حتی می‌توانید وارد جزئیات دقیق‌تر و عمیق‌تری شوید.

به یاد داشته باشید که گوگل قادر است فایل صوتی شما را رمزگشایی و کشف کند و می‌داند که چه موضوعات و کلمات کلیدی را پوشش می‌دهید.

بنابراین اگر شما درون پادکست‌تان به یک کلمه‌ی کلیدی اشاره کنید، به احتمال زیاد اپیزود پادکست شما به خاطر آن کلمه کلیدی یا عبارت امتیاز می‌گیرد.

اما چند مورد هست که من از طریق کل این فرایند آموخته‌ام:

  • اجباری برای ذکر کردن کلمه کلیدی به صورت مکرر نیست – مجبور نیستید مثلا 100 بار به یک کلمه کلیدی اشاره کنید تا رتبه‌ی خوبی در جستجوی ارگانیک بدست بیاورید. کلمه‌ی کلیدی را خیلی عادی و هر وقت لازم است، استفاده کنید.
  • عنوان‌های اپیزودهایی که شامل کلمات کلیدی معروف و مورد علاقه‌ی مردم باشند بهتر عمل می‌کنند – در مورد اینکه چه کلمات کلیدی باید بکار ببرید، تحقیق کنید و کلمات کلیدی مناسب را در عنوان اپیزودتان بگنجانید (به زودی روش انجام این کار را به شما نشان خواهم داد).
  • عنوان‌های اپیزودی که سوالاتی در آنها گنجانده شده باشند خوب عمل می‌کنند – بالاخره، خواهید دید که این اپیزودها حتی عملکرد بهتری دارند زیرا وقتی مردم در آینده سوالاتشان را از دستیاران هوشمند نظیر آلکسا (Alexa) و گوگل هوم (Google Home) می‌پرسند، متوجه می‌شوید که این دستیاران جواب سوالات را از پادکست‌های شما استخراج می‌کنند.

خب، چطور می‌توانید کلمات کلیدی و سوالات مناسب را برای ضمیمه کردن به پادکست‌هایتان بیابید؟

به Ubersuggest برمی‌گردیم و در آن یک کلمه‌ی کلیدی یا عبارت مرتبط با یک اپیزود پادکستی که می‌خواهید تولید کنید را تایپ کنید. این کار حالا باید کمی آسان‌تر باشد زیرا قبلا از گزارش Content Ideas برای پیدا کردن موضوعات معروفی که مردم علاقه دارند بشنوند، استفاده کرده‌ا‌ید.

حالا، از شما می‌خواهم که روی گزارش Keyword Ideas که در سمت چپ پیمایش قرار دارد کلیک کنید.

گزارش Keyword Ideas
گزارش Keyword Ideas

بعد از آن، فهرستی از پیشنهادات را مشاهده می‌کنید که چیزی شبیه این به نظر می‌رسد.

فهرستی از پیشنهادات
فهرستی از پیشنهادات

همین‌طور که به سمت پایین می‌روید، به طور پیوسته کلمات کلیدی بیشتر و بیشتری را مشاهده می‌کنید.

نگران داده‌های CPC (هزینه‌ی هر کلیک) نباشید، اما بهتر است نگاهی به سطح دشواری سئو بیندازید زیرا هر چقدر این سطح آسان‌تر باشد در رتبه‌بندی گوگل، اپیزود پادکست شما شانس بهتری خواهد داشت. همچنین، نگاهی به حجم جستجو بیندازید. هر چقدر که این عدد بالاتر باشد به این معنی است که تعداد دفعاتی که در آینده اپیزود شما شنیده می‌شود بیشتر خواهد بود.

پیشنهاد من به شما این است که از کلمات کلیدی و ‌عباراتی استفاده کنید که درجه‌ی دشواری سئو در آنها 40 یا کمتر باشد.

وقتی که لیستی از کلمات کلیدی را دارید، روی لینک پیمایشی «Related» در آن گزارش کلیک کنید.

لینک پیمایشی «Related»
لینک پیمایشی «Related»

حالا، یک لیست به مراتب گسترده‌تر از کلمات کلیدی را می‌بینید.

لیست گسترش‌یافته از کلمات کلیدی
لیست گسترش‌یافته از کلمات کلیدی

در این مورد، شما 405513 کلمه‌ی کلیدی مرتبط می‌بینید که می‌توانید از آنها استفاده کنید. مجددا، هر چقدر که کلمه‌ی کلیدی معروف‌تر و محبوب‌تر باشد بهتر است.

در آخر، از شما می‌خواهم که روی لینک پیمایشی «Questions» کلیک کنید.

لینک پیمایشی «Questions»
لینک پیمایشی «Questions»

سپس به‌‌ لیست مراجعه کنید و فهرستی از سوالاتی که می‌توانید از آنها استفاده کنید را می‌بینید.

طبق سایت کامسکور (Comscore)، بیش از 50 درصد جستجوها، جستجوهای صوتی هستند. قسمت اعظم آنها سوالات هستند، بنابراین پوشش آنها در پادکست‌تان یا حتی برچسب‌گذاری عنوان‌هایتان بر اساس سوالات راهی عالی برای رسیدن به ترافیک بیشتر است. اگر فکر نمی‌کنید که توجه به سوالات روش خوبی برای گرفتن ترافیک بیشتر است، کافی است به سایت کورا (Quora) نگاهی بیندازید.

سایت کورا (Quora)
سایت کورا (Quora)

با تقریبا 111,114,424 بازدید ماهانه که توسط گوگل انجام شده است، کوئرا با بهینه‌سازی سایتش با کلمات کلیدی سوال محور، ترافیک خیلی زیادی داشته است.

نتیجه‌گیری

گوگل معروف‌ترین سایت در جهان است. چه شما عاشق سئو باشید یا از آن متنفر باشید، هیچ انتخاب دیگری به غیر از بکار بردن آن ندارید. یک راه برای افزایش ترافیک سئو این است که تعداد زیادی محتوا بنویسید و از بازاریابی محتوا استفاده کنید. این یک رویکرد رقابتی است و باید آن را مد نظر قرار بدهید.

اما راه حل دیگر که حتی آسان‌تر است این است که پادکست تولید کنید و رتبه‌ی آن را در گوگل بالا ببرید و حالت ایده‌ال هم این است که به  هر دو کار بپردازید.

منبع: neilpatel.com

بیشتر بخوانید

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
ترندهای اجتماعی ۲۰۲۱
فرصت‌های اجتماعی را بهتر کشف کنید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
پیمایش به بالا
× پشتیبانی آنلاین