چگونه یک استراتژی سئو برای سال 2020 بسازیم؟

چگونه یک استراتژی سئو برای سال 2021 بسازیم؟ (به همراه قالب)

امروزه اغلب کسب‌وکارها با مفهوم سئو آشنا هستند اما وقتی نوبت به تهیه و توسعه یک استراتژی سئو می‌رسد، رویکرد درست را انتخاب نمی‌کنند. همین امر موجب می‌شود تا تمام تلاش‌های آن‌ها برای رتبه‌بندی بهتر در نتایج موتورهای جستجو بی‌ثمر باشد. در این مقاله، 9 قدم ارائه شده است که با انجام آن‌ها می‌توانید از پوشش کامل مقدمات سئو مطمئن شوید.
9 اکتبر 2021

اینجا یک کلیشه در مورد دیجیتال مارکتینگ وجود دارد: بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو یا SEO آن چیزی نیست که قبلا بود.

به علاوه اینجا یک گزاره صحیح وجود دارد که شما تا به حال آن را نشنیده‌اید: استراتژی سئو شما برای سال 2021 نباید تنها روی کلیدواژه‌ها تمرکز کند.

این روزها، اغلب کسب‌وکارها مفهوم اولیه سئو را متوجه شده‌اند و به اهمیت آن پی برده‌اند.

با این حال، موقعی که آنها یک استراتژی سئو را برای کسب‌وکار خود توسعه می‌دهند و اجرا می‌کنند، فقط محتوایی برای کلمات کلیدی که مشتریان پیرامون آنها جست‌وجو می‌کنند، می‌سازند، اما این اشتباه است.

استراتژی سئو چیست؟

استراتژی سئو فرآیند تنظیم محتوای وبسایت با عناوینی است که به موتورهای جست‌وجویی مانند گوگل کمک می‌کند تا منظور مخاطبی که در حال جست‌جو است را بفهمند. با بهینه‌سازی یک صفحه وب پیرامون عناوین و سپس کلمات کلیدی برای عناوین، می‌توانید تخصص خود را از دید یک موتور جست‌وجو افزایش دهید و برای کلمات کلیدی بلندی که مرتبط با عنوان‌تان هستند، رتبه خوبی بگیرید.

سئو چیست؟

سئوکارها افرادی هستند که وبسایت‌ها را برای رسیدن به رتبه بالاتر در موتورهای جست‌وجو و دریافت ترافیک ارگانیک بیشتر، بهینه‌سازی می‌کنند. در اصل، استراتژی سئو یک استراتژی محتوای خیلی خاص است و به یک کسب‌وکار کمک می‌کند تا فرصت‌ها را کشف کند و به سوالات مخاطبینی که پیرامون آن حوزه در موتورهای جست‌وجو سرچ می‌کنند، پاسخ دهد.

اینجا سه مدل سئو وجود دارد که هر استراتژی سئو می‌تواند روی آنها تمرکز کند:

  • سئو داخلی: این مدل از سئو روی محتوایی که در صفحات داخلی وبسایت است و نحوه بهینه‌سازی محتوا برای بهبود رتبه‌بندی سایت در یک کلمه کلیدی خاص، تمرکز می‌کند.
  • سئو خارجی: این مدل سئو روی لینک‌هایی که از سرتاسر وب به صورت مستقیم به وبسایت مورد نظر ارجاع می‌دهند، تمرکز می‌کند. تعداد بک‌لینک‌ها و منتشرکنندگانی که این لینک‌ها را قرار داده‌اند با لینک دادن به سایت، به شما کمک می‌کنند که اعتماد موتورهای جست‌وجو را بدست آورید. این دلیلی است که وبسایت شما رتبه بالاتری در نتایج بدست می‌آورد.
  • سئو تکنیکال: این مدل سئو روی ساختار وبسایت تمرکز می‌کند و پس‌زمینه سایت را بررسی می‌کند تا ببینید آیا هر صفحه سایت به صورت تکنیکال تنظیم است یا خیر. گوگل در مورد کدهای وبسایت‌ها خیلی حساس است زیرا حاوی محتوا هستند. ساخت این مورد تخصصی برای رتبه‌بندی یک وبسایت در موتورهای جست‌وجو بسیار مهم است.

به خاطر داشته باشید که همه وبسایت‌ها نمی‌توانند وبسایت‌شان را به یک روش واحد بهینه‌سازی کنند، بنابراین هر مدل سئو هم فرآیند بهینه‌سازی واحدی نخواهد داشت. این کار یک متخصص سئو است تا صنعت مورد نظر را بررسی کند، آنچه برای مخاطبان مهم است را پیدا کند و استراتژی سئو را به نحوی گسترش دهد که محتوای درست به سرعت به دست مخاطب برسد.

با این فرض، اینجا 9 قدم وجود دارد که می‌توانید با انجام دادن آنها مطمئن شوید که همه مقدمات استراتژی سئو در سال 2021 را پوشش داده‌اید. سپس در بخش نهایی این پست، می توانید یک قالب برنامه‌ریزی رایگان برای حرفه‌ای شدن در استراتژی سئو داخلی سایت بدست آورید.

استراتژی سئو محتوا

  • لیستی از عناوین تهیه کنید.
  • لیستی از کلمات کلیدی بلندی که بر پایه این عناوین هستند را انتخاب کنید.
  • برای عناوین صفحه بسازید.
  • یک بلاگ راه‌اندازی کنید.
  • هر هفته بلاگ را برای افزایش اعتبار بروزرسانی کنید.
  • یک برنامه لینک‌سازی ایجاد کنید.
  • همه پرونده‌های چندرسانه‌ای (فیلم، صوت و تصاویر) را قبل از بارگذاری در سایت، فشرده کنید.
  • اخبار سئو و تمرینات بروزرسانی شده را دنبال کنید.
  • استراتژی سئو رقبای خود را تحلیل کنید.
  • اهداف و KPIهای خود را مشخص کنید.
  • خوشه‌های موضوعی ایجاد کنید.
  • سئو داخلی و خارجی سایت را بهینه کنید.
  • مشکلات سئو تکنیکال را برطرف کنید.
  • موفقیت محتوای خود را اندازه‌گیری و دنبال کنید.
  • استراتژی سئو خود را تحلیل و بروزرسانی کنید.

1. لیستی از عناوین تهیه کنید.

کلمات کلیدی در قلب سئو هستند اما آنها قطعا اولین قدم شما برای رشد طبیعی در این بازی نیستند. اولین قدم شما تهیه یک لیست از عناوینی است که علاقه‌مند هستید آنها را برای این ماه یا ماه‌های آینده پوشش دهید.

برای شروع، یک لیست که شامل 10 کلمه و واحد معنایی کوتاه که مرتبط با محصولات یا خدمات‌تان هست را ایجاد کنید. از ابزار کلمه کلیدی گوگل (Google’s Keyword Tool) برای فهمیدن حجم جست‌وجوی این کلمات و مشتقات آنها که به نحوی با کسب‌وکار شما مرتبط است، استفاده کنید.

همانطور که متوجه شده‌اید شما در حال مرتبط ساختن این عناوین با کلمات کلیدی بلند و محبوب هستید اما شما نمی‌توانید هر پست بلاگی را به این کلمات کلیدی اختصاص دهید. اگر تازه بهینه‌سازی سایت‌تان برای موتورهای جست‌وجو را شروع کرده‌اید باید بدانید که این کلمات کلیدی برای رتبه‌های بالا در گوگل بسیار رقابتی هستند. ما در چند دقیقه آینده به موضوع نحوه استفاده از آنها بازخواهیم گشت.

از پارامترهای حجم جست‌وجو و مقدار رقابت در اندازه‌گیری‌های‌تان استفاده کنید و لیست کلمات کلیدی خودتان را به 10 الی 15 مورد که برای شما و مخاطبان‌تان مهم است و همچنین توسط آنها سرچ می‌شود، کاهش دهید. سپس بر اساس حجم جست‌وجوی ماهیانه و میزان مرتبط بودن با کسب‌وکارتان، این کلمات کلیدی را اولویت‌بندی کنید.

برای مثال، اگر یک کسب‌وکار استخر شنا تلاش ‌کند تا برای کلمه کلیدی «استخرهای فایبرگلس» که حدود 110,000 مرتبه به صورت ماهیانه جست‌وجو می‌شود، رتبه‌ای بدست آورد، این کلمه کلیدی کوتاه می‌تواند موضوعی باشد که نمایانگر یک مبحث عمومی است که آنها می‌خواهند در مورد آن محتوا تولید کنند. سپس کسب‌وکار ممکن است یک مجموعه از کلمات کلیدی بلند که مرتبط با کلمات کلیدی کوتاه با حجم جست‌وجو ماهیانه قابل قبول هست را تشخیص دهد و به تشریح موضوع استخرهای فایبرگلس کمک کند. ما در مورد این کلمات کلیدی بلند در قدم بعدی این فرآیند، بیشتر توضیح خواهیم داد.

جستجو برای کلمه کلیدی «استخرهای فایبرگلس»
جستجو برای کلمه کلیدی «استخرهای فایبرگلس»

هر یک از این کلمات کلیدی یک ستون (pillar) نامیده می‌شوند و به عنوان پشتیبان اولیه برای یک خوشه (cluster) از کلمات کلیدی بلند به کار می‌روند. این موضوع ما را به قدم بعدی هدایت می‌کند.

2. لیستی از کلمات کلیدی بلندی که بر پایه این عناوین هستند را انتخاب کنید.

اینجا جایی است که شما بهینه‌سازی صفحات سایت‌تان را برای کلمات کلیدی خاص شروع می‌کنید. برای هر ستون که تعریف کرده‌اید، از ابزار کلمات کلیدی گوگل استفاده کنید و بین 5 تا 10 کلمه کلیدی بلند برای آنها بدست آورید. این کلمات شما را در عناوین کلمات کلیدی اصلی عمیق تر خواهند کرد.

برای مثال، ما به طور منظم درباره موضوع SEO محتوا تولید می‌کنیم اما هنوز هم گرفتن رتبه‌های خوب در گوگل برای موضوعات بسیار محبوبی که به تنهایی ایجاد شده‌اند، بسیار سخت است. ما همچنین دائما با مطالب خودمان به وسیله ایجاد صفحات متعدد که همه روی یک کلمه کلیدی واحد هدف‌گذاری شده‌اند و به طور بالقوه یک صفحه نتایج موتور جست‌وجو (SERP) هستند، رقابت می‌کنیم. بنابراین ما همیشه محتوایی درباره انجام تحقیق کلمه کلیدی، بهینه‌سازی تصاویر برای موتورهای جست‌وجو، ساخت یک استراتژی سئو که در حال خواندن آن هستید و دیگر موضوعات ریزتر سئو، تولید می‌کنیم.

این به یک کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا مخاطبینی را جذب کند که علاقه و دغدغه‌های متعددی درباره محصول‌شان دارند. در نهایت نقاط ورود بیشتری برای افرادی که به خرید چیزهای مختلف علاقه‌مندند ایجاد می‌شود.

از زیرعنوان‌هایی استفاده کنید تا به ایده‌هایی در مورد پست بلاگ یا سایت برسید که یک موضوع خاص در هر عنوان بزرگ‌تری که در قدم یک مشخص کردید را توضیح می‌دهند. این زیرعنوان‌ها را به کلمات کلیدی بلندی که از طریق ابزار تحقیق کلمه کلیدی گوگل (keyword research tool) تشخیص دادید و در اصل هر پست بلاگ قرار دارند، وصل کنید.

به علاوه این زیرعنوان‌ها یک خوشه (cluster) را ایجاد می‌کنند. بنابراین اگر شما 10 ستون عنوان دارید، ممکن است هر یک از آنها با کمک 5 الی 10 زیرعنوان که در خوشه قرار می‌گیرند، ساخته شوند. این مدل سئو خوشه‌بندی موضوعی (topic cluster) نام دارد و الگوریتم‌های مدرن موتورهای جست‌وجو به آنها وابسته‌اند تا کاربران را به اطلاعاتی وصل کنند که در جست‌وجو آنها هستند.

اینگونه فکر کنید: محتوای بیشتر و خاص شما، نیازهای خاص مشتریان شما هستند و تبدیل بیشتر این ترافیک به مشتری توسط شما انجام خواهد گرفت. این موضوع توضیح می‌دهد که گوگل چگونه ارزش وبسایتی که بررسی کرده است را تشخیص می‌دهد. صفحاتی که براساس ارتباطشان به موضوعات کلی وصل شده‌اند، به نظر می‌رسد بهترین جواب برای جست‌وجوی یک کاربر هستند و اینگونه رتبه یک صفحه در گوگل بالاتر می‌رود.

3. برای عناوین صفحه بسازید.

زمانی که صحبت از وبسایت‌ها و رتبه‌بندی در موتورهای جست‌وجو می‌شود، تلاش برای بدست آوردن رتبه برای کلمه کلیدی تعریف شده به نظر غیرممکن می‌آید. اما اینجا جایی است که لاستیک، جاده را ملاقات می‌کند:

شما در قدم اول 10 ستون عنوان انتخاب کردید و یک صفحه وب برای هر کدام از آنها که در سطح بالایی آنها را تشریح می‌کند، ساخته شد. همچنین در قدم دوم از کلمات کلیدی بلند برای هر خوشه استفاده کردید. یک صفحه ستون اصلی (pillar page) در سئو برای مثال می‌تواند سئو را در بخشی خلاصه توضیح دهد که معرفی کلمات کلیدی، بهینه‌سازی تصاویر‌، استراتژی سئو و دیگر زیرعنوان توسط آنها تعریف شده‌اند. هر صفحه ستون اصلی (pillar page) را به عنوان یک جدول از محتوا در نظر بگیرید، جایی که به طور خلاصه در مورد هر زیرعنوان توضیح دادید و به طور جزئی‌تر در هر پلاگ پست در مورد آنها بحث کرده‌اید.

از لیست کلمات کلیدی‌تان برای مشخص کردن اینکه چند صفحه ستون اصلی مختلف باید ایجاد کنید، استفاده کنید. در نهایت تعداد عناوینی که برای هر صفحه ستون اصلی ایجاد خواهد شد باید با تعداد محصولات، خدمات و موقعیت مکانی که کسب‌وکار شما در آن قرار دارد، تطابق داشته باشد. این فرآیند جست‌وجو کردن شما در موتورهای جست‌وجو را توسط مشتریان و علاقه‌مندان‌تان بدون در نظر گرفتن اینکه کلمه کلیدی شما چیست، بسیار آسان خواهد کرد.

هر صفحه وبی نیاز دارد که شامل محتوایی مرتبط با اهداف، چشم‌اندازها و مشتریان شما باشد و بهتر است شامل تصاویر و لینک‌هایی به صفحات دیگر سایت شما باشد تا تجربه کاربری ارتقاء پیدا کند. خب درباره لینک‌ها در قدم بعدی صحبت خواهیم کرد.

4. یک بلاگ راه‌اندازی کنید.

نوشتن بلاگ می‌تواند یک راه بی‌نظیر برای گرفتن رتبه در کلمات کلیدی و مشتاق کردن کاربران وبسایت شما باشد. در کنار همه اینها، هر پست بلاگ یک صفحه وب جدید است که به شما شانس دیگری برای رتبه‌بندی در موتورهای جست‌وجو می‌دهد. در حال حاضر اگر کسب‌وکار شما بلاگی ندارد، یک مورد برای آن راه‌اندازی کنید. اینجا جایی است که شما زیرعنوان‌ها را با جزئیات کامل توضیح می‌دهید و قطعا در نتایج گوگل ظاهر خواهید شد.

همانطور که در حال نوشتن پست‌های بلاگ هستید و خوشه خود را پر می‌کنید، باید سه کار مهم را انجام دهید:

  1. نخست باید بدانید که مطلب شما نباید 3 الی 4 مرتبه بیشتر از کلمه کلیدی بلند استفاده کرده باشد. گوگل تطابق دقیق کلمه کلیدی که استفاده کردید را در نظر نمی‌گیرد. در حقیقت بیشتر نمونه‌های کلمات کلیدی شما می‌توانند یک پرچم قرمز برای موتورهای جست‌وجو باشند که شما «کلمات کلیدی اضافی» (keyword stuffing) دارید. این موضوع ممکن است وبسایت شما را جریمه کند و رتبه شما را کاهش دهد.
  2. به صفحات ستون اصلی (pillar page) که ایجاد کرده‌اید لینک بدهید. شما می‌توانید لینک‌ها را از طریق تگ‌هایی که در سیستم مدیریت محتوای (CMS) شما تعریف شده‌اند، ایجاد کنید یا از لنگرگاه‌هایی (anchor text) در داخل متن استفاده کنید.
  3. هنگامی که هر پست را منتشر می‌کنید، در صفحه ستون اصلی (pillar page) برای این مطلب لینک بسازید تا از آن حمایت کنید. نقطه‌ای را در صفحه ستون اصلی مورد نظر پیدا کنید تا زیرعنوان‌های این بلاگ را معرفی کرده و به آن لینک دهید.

با مرتبط کردن ستون‌ها و خوشه‌ها در این مسیر، به گوگل اعلام می‌کنید که یک ارتباط بین کلمات کلیدی بلند و عناوین کلی که تلاش می‌کنید برای آنها رتبه بدست ‌آورید، وجود دارد.

5. هر هفته بلاگ را برای افزایش اعتبار بروزرسانی کنید.

همه‌ی پست‌های وبلاگ و صفحات وبی که نوشته شده‌اند نیازی نیست متعلق به یک خوشه موضوعی خاص باشند. مشتریان ارزش بسیار زیادی برای مطالبی که مرتبط هستند قائل‌اند و اعتبار شما را از نظر گوگل افزایش می‌دهند. هنگامی که شما محتوای تازه‌ای برای عناوین خاص تولید می‌کنید، سرنخی به گوگل می‌دهید تا توجه بسیار زیادی به دامنه شما نشان دهد.

با این فرض، در نهایت هر هفته باید یک پست برای بلاگ داشته باشید. به یاد داشته باشید شما بلاگ‌نویسی را برای مخاطبین‌تان انجام می‌دهید نه برای موتورهای جست‌وجو. درباره چیزهایی بنویسید که مشتریان و چشم‌اندازهای شما به آن علاقه‌مند هستند. مطمئن شوید که متن شما شامل کلمه کلیدی مرتبطی در جای مناسبی است و مخاطبین‌تان به آرامی شروع به توجه و کلیک کردن روی محتوا می‌کنند.

به خاطر داشته باشید که تمامی عنوان‌ها به یک اندازه اهمیت ندارند و همانطور که خوشه شما پیشرفت می‌کند، شما به اولویت‌بندی آنها بر پایه‌ی نیاز شرکت‌تان، نیاز خواهید داشت. بنابراین، لیستی از تمامی صفحات وب مختلفی که می‌خواهید تولید کنید و برای آنها رتبه بگیرید، بسازید. سپس یک برنامه زمان‌بندی شده برای حمله به صفحاتی که مشابه شما هستند تدوین کنید.

لیست خود را بروز و اولویت‌بندی شده نگه دارید. از خودتان بپرسید: کدام صفحات برای بدست آوردن بهترین هدف‌های کسب‌وکارتان به شما کمک می‌کنند؟

6. یک برنامه لینک‌سازی ایجاد کنید.

مدل خوشه‌بندی موضوعی روشی است که امسال شما را به پیش خواهد برد اما این تنها راه برای رسیدن به رتبه‌های برتر موتورهای جست‌وجو برای محتواها‌ی‌تان نیست.

5 قدم نخست از استراتژی سئو تاکتیک‌های سئو داخلی را مشخص کردند. لینک‌سازی یک هدف خاص برای سئو خارجی است و یک فاکتور عظیم در نحوه رتبه‌بندی سایت شما توسط موتورهای جست‌وجو محسوب می‌شود.

لینک‌سازی فرآیند جذب لینک‌های ورودی («بک لینک» هم نامیده می‌شوند) از سراسر وب به وبسایت شما است. به عنوان یک قانون کلی، صفحاتی که اعتبار بیشتری دارند، تاثیر بیشتری در رتبه سایتی که با آن لینک می‌دهند، خواهند داشت.

ایجاد یک برنامه لینک‌سازی
ایجاد یک برنامه لینک‌سازی

زمانی را به فکر کردن یا برگزاری یک جلسه طوفان ذهنی در مورد راه‌های مختلف جذب لینک‌های ورودی به وبسایت‌تان اختصاص دهید. کوچک شروع کنید. ممکن است اشتراک‌گذاری لینک‌ها با کسب‌وکارهای محلی کار خوبی باشید. پست‌هایی بنویسید و ‌آنها را در توئیتر، فیس‌بوک و لینکدین به اشتراک بگذارید. مانند سایر بلاگ‌نویس‌ها شما هم می‌توانید از فرصت بلاگ‌نویسی به صورت مهمان استفاده کنید و از آنجا به سایت خودتان لینک بدهید.

یکی دیگر از راه‌های عالی برای جذب لینک‌های ورودی پست کردن مطالب مرتبط با رویداد‌ها و اخبار روزانه در وبلاگ‌تان است. به هر حال، شما باید لینک‌هایی از صنایع تاثیرگذار یا سایر بلاگ‌ها به وبسایت خودتان ایجاد کنید.

7. همه پرونده‌های چندرسانه‌ای (فیلم، صوت و تصاویر) را قبل از بارگذاری در سایت، فشرده کنید.

این قدم کوچکی از کل استراتژی سئو است اما اهمیت زیادی در کل فرآیند دارد. همانطور که وبلاگ یا سایت شما رشد می‌کند، بدون شک تصاویر، ویدئوها و مدیاهای بیشتری بر روی هاست خود خواهید داشت. این دستیاران دیداری کمک می‌کنند تا توجه مخاطبین‌تان را حفظ کنید ولی بسیار آسان است که فراموش کنید این دستیاران هنوز از نظر تکنیکی یک فایل کامپیوتری محسوب می‌شوند؛ فایلی که سایز معینی دارد.

به عنوان یک قانون کلی، هرچه سایز فایل‌ها بیشتر باشد، برای مرورگران اینترنت سخت‌تر خواهد بود که سایت شما رو لود کنند. سرعت سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی سایت است و موقعی که موتور جست‌وجو تصمیم می‌گیرد سایت شما را در ایندکس خودش قرار دهد، به این پارامتر توجه می‌کند.

فشرده‌سازی همه پرونده‌های چندرسانه‌ای
فشرده‌سازی همه پرونده‌های چندرسانه‌ای

بنابراین هرچه سایز فایل‌ها کمتر باشد، وبسایت شما سریع‌تر لود می‌شود و می‌توانید رتبه بهتری در نتایج جست‌وجو گوگل کسب کنید. اما چگونه سایز یک فایل، هنگامی که روی کامپیوتر‌تان است را کم کنید؟

اگر می‌خواهید یک عکس برای پست وبلاگ‌تان قرار دهید، نخست سایز فایل را بررسی کنید. به طور مثال اگر سایز فایل شما چیزی با معیار مگابایت بود، یعنی فاجعه رخ خواهد داد؛ حتی یک مگابایت. یک ایده خوب استفاده از ابزارهای فشرده‌سازی تصاویر است تا قبل از آپلود سایز آنها را کاهش دهید. سایت‌هایی مانند TinyPNG این امکان را به شما می‌دهند که تصاویر را به صورت گروهی فشرده‌سازی کنید. همچنین گوگل به ابزار Squoosh علاقه‌مند است و آن را به عنوان فشرده‌ساز تصاویر در حد میکروسکپی می‌شناسد.

در نهایت، سایز فایل خود را در حد کیلوبایت (KB) تنظیم کنید که می‌تواند به اندازه کافی از سرعت سایت شما حمایت کند.

هنگام فشرده‌سازی تصاویر مراقب باشید و مجدد سایز آن را چک کنید تا اشتباهی رخ نداده باشد. ممکن است برخی از ابزارها سایز واقعی فایل شما را نشان ندهند. برخی هم کیفیت تصاویر را فدای فشرده‌سازی می‌کنند.

8. اخبار سئو و تمرینات بروزرسانی شده را دنبال کنید.

مانند چشم‌انداز کلی بازاریابی، موتورهای جست‌وجو هر لحظه در حال پیشرفت هستند. اطلاع داشتن از جریانات روز و بهترین تمرین‌ها یک وظیفه سنگین است اما منابع آنلاین متعددی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند در جریان اخبار و تغییرات هر روزه سئو که ممکن است روی وبسایت و استراتژی سئو شما تاثیر داشته باشند، قرار بگیرید.

در اینجا برخی از منابع معرفی شده‌اند:

  1. SEOmoz
  2. SEOBook
  3. Search Engine Roundtable
  4. Search Engine Land
  5. Diggity Marketing

9. استراتژی سئو رقبای خود را تحلیل کنید.

بازاریابان موفق همواره در تلاش برای تحلیل استراتژی سئو و عملکرد رقبای خود هستند تا ببینند که آن‌ها در چه زمینه‌هایی موفق عمل کرده‌اند و در چه زمینه‌هایی ضعف دارند. اما سوال مهمی که در اینجا پیش می‌آید، این است: چگونه باید عملکرد رقبا را تحلیل کرد؟ برای پاسخ دادن به این سوال، با ما همراه باشید.

فهرستی از رقبای خود تهیه کنید.

شما به احتمال زیاد می‌توانید این فهرست را با استفاده از مطالعه و تحقیق گسترده در مورد رقبای خود تهیه کنید. علاوه بر این، انجام تحلیل رقبای SERP نیز می‌تواند کمک بسیار زیادی در این زمینه به شما بکند (کسب‌وکارهایی وجود دارند که از کلمات کلیدی قوی دارای هم‌پوشانی با کلمات کلیدی شما استفاده می‌کنند). 

ابزار پژوهش ارگانیک. شما می‌توانید این کلمات کلیدی را از زبانه «رقبا» در ابزار پژوهش ارگانیک پیدا کنید. در این بخش، کلمات کلیدی متداول در دامنه‌ی شما به نمایش گذاشته می‌شوند. از زبانه‌ی «صفحات» این ابزار برای دیدن این که کدام صفحات دارای بالاترین ترافیک ارگانیک هستند، استفاده کنید. این کار به شما نشان می‌دهد که برای افزایش رتبه‌بندی باید چه نوع محتوایی تولید کنید. 

ابزار گپ کلمه کلیدی. این ابزار به شما کمک می‌کند تا با کلمات کلیدی آشنا شوید که رقبا به واسطه‌ی آن‌ها رتبه‌بندی بالایی پیدا می‌کنند. این ابزار یک روش عالی برای تحلیل استراتژی سئو رقبا محسوب می‌شود. از این ابزار برای بکارگیری بهترین استراتژی کلمه کلیدی استفاده کنید. 

ابزار تحلیل بک لینک. از ابزار تحلیل بک لینک به منظور بررسی پروفایل‌های لینک رقبا استفاده کنید تا با نحوه‌ی لینک‌سازی آن‌ها آشنا شوید. 

در این مرحله، همچنین تعیین اندازه‌ی هر گونه گپ لینک بین دامنه‌ی شما و رقبایتان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این تفاوت در اندازه‌ی پروفایل لینک بین دامنه‌ی شما و رقبایتان است که معمولاً به صورت تعداد دامنه‌های ارجاعی مشخص می‌شود تا تعداد کل بک لینک‌ها. 

10. اهداف و KPIهای خود را مشخص کنید.

تعیین اهداف و KPIها احتمالاً مهم‌ترین بخش از یک استراتژی سئو به شمار می‌روند. شما باید بدانید هدف نهایی چیست تا بتوانید برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنید و در راستای آن قدم بردارید. علاوه بر این، اندازه‌گیری میزان موفقیت و زمان دستیابی به اهداف نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین منظور، شما باید پیشرفت خود در مسیر تعیین شده به سمت اهداف مورد نظر را به طور مستمر ردیابی کنید و زمان درست برای تغییر مسیر را بدانید. 

اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که تفاوت بین اهداف و KPIها چیست چراکه به هر دو مورد در یک استراتژی سئو خوب نیاز است. اگر بخواهیم تفاوت این دو مفهوم را در قالب یک تعریف ساده بیان کنیم، به شرح زیر خواهد بود:

  • اهداف: نتیجه نهایی که می‌خواهید به آن دست پیدا کنید؛ و
  • KPIها: معیاری که پیشرفت به سمت اهداف را توضیح می‌دهد. 

در حالی که این دو مورد هنگام صحبت کردن از سئو اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند اما به منظور موفقیت لازم است تا هر دو مورد را در طول مرحله‌ی ایجاد استراتژی تعیین کنید. 

به عنوان مثال، مورد زیر را در نظر بگیرید:

هدف سئو ما، افزایش درآمد خالص تا 500 هزار دلار طی 12 ماه آینده است. KPIهای که ما آن‌ها را به منظور نشان دادن میزان پیشرفت خود دنبال می‌کنید، عبارتند از تاثیرگذاری ارگانیک، ترافیک ارگانیک (از جمله افزایش در ترافیک غیر برندی) و رتبه‌بندی. 

11. خوشه‌های موضوعی ایجاد کنید.

زمانی که صفحات ستون و محتوای خوشه‌ای در یک خوشه‌ی موضوعی را شناسایی کردید، وقت آن رسیده که تولید محتوا را شروع کنید. در حالی که ما قصد نداریم مراحل گام به گام تولید محتوایی که رتبه‌بندی می‌شود را توضیح دهیم اما نگاهی سریعی بر نکات مهمی که شما را در مسیر درست هدایت می‌کنند، می‌اندازیم. همه چیز با هدف و مقصود کاربر شروع می‌شود. 

شما باید بدانید که جستجوگر هنگام جستجو برای یک کوئری انتظار دیدن چه چیزی را دارد. این کار به شما کمک می‌کند تا محتوایی تولید کنید که کاربران را جذب خود می‌کند. به عنوان مثال، کسی که به دنبال «کفش» می‌گردد، نوع، رنگ یا حتی استایل کفش را مشخص نکرده است. شما می‌توانید فرود بر صفحه‌ای را انتظار داشته باشید که گزینه‌هایی به منظور جستجوی انواع مختلف استایل‌ها از این کوئری را ارائه دهد. 

یک صفحه‌ی دسته‌بندی سطح بالا را در نظر بگیرید:

با این وجود، اگر کاربر برای «کتونی‌های آدیداس» جستجو کرده باشد، شما انتظار فرود در صفحه‌ای از این دسته‌بندی را دارید که شامل «کتونی‌های آدیداس» است. در نظر گرفتن هدف جستجوگر یکی از موارد اصلی است که باید هنگام ایجاد خوشه‌های موضوعی به آن توجه کرد. اما شما می‌توانید آن را از طریق جستجو برای کلمات کلیدی اصلی صفحه‌ی خود و تحلیل محتوا‌ی که در حال حاضر رتبه‌بندی شده است، انجام دهید. 

زمانی که نوبت به نوشتن کپی صفحه می‌رسد، از ابزار SEO Content Template استفاده کنید. این ابزار به شما راهنمایی‌هایی را ارائه می‌دهد که بر طول توصیه شده‌ی محتوا، کلمات کلیدی هدف و انواع آن، و خوانایی مبتنی بر تجزیه و تحلیل 10 نتیجه‌ی برتر برای کوئری جستجوی وارد شده تمرکز دارند. 

12. سئو داخلی و خارجی سایت را بهینه کنید.

یک مرز مشخص میان تولید محتوای عالی و سئو داخلی وجود دارد اما این به معنای نادیده گرفتن نیاز به بهینه‌سازی این المان‌ها در راستای استراتژی کلمه کلیدی موردنظرتان نیست. به طور خلاصه، سئو داخلی به منظور بهینه‌سازی موارد زیر بکار می‌رود:

  • تگ‌های عنوان
  • توضیح متا
  • تگ‌های H1/H2/H3
  • لینک‌سازی داخلی
  • و غیره

شما می‌توانید از توصیه‌های کاربردی On Page SEO Checker به منظور بهبود بهینه‌سازی داخلی خود در کمترین زمان ممکن و همچنین دلیل بکارگیری آن‌ها استفاده کنید. سئو داخلی ممکن است اساس سئو در نظر گرفته شود اما بهبود این المان‌ها یک روش اثبات شده به منظور افزایش میزان رویت‌پذیری ارگانیک صفحه‌تان به شمار می‌رود. 

از طرف دیگر، بهینه‌سازی سئو خارجی سایت نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بک‌لینک‌ها یکی از سه فاکتور اصلی رتبه‌بندی موتور جستجوی گوگل به حساب می‌آیند. واقعیت این است که بدون داشتن یک استراتژی لینک‌سازی مناسب، حتماً در زمینه‌ی رتبه‌بندی برای کوئری‌های جستجوی رقابتی دچار مشکل خواهید شد. 

این بدان معنی است که به منظور رشد و برآورده شدن اهداف، به برنامه‌ای برای به دست آوردن بک‌لینک‌های باکیفیت نیاز پیدا خواهید کرد. در حالی که تاکتیک‌های مختلفی به منظور دریافت بک‌لینک برای یک سایت وجود دارد اما موثرترین روش‌ها به شرح زیر هستند:

  • PR دیجیتال (یک استراتژی بازاریابی آنلاین است که به منظور افزایش مشارکت آنلاین توسط کسب‌وکارها بکار می‌رود)
  • لینک‌سازی صفحه منبع (ایجاد بک‌لینک از صفحه‌ی موردنظر به وبسایت‌های خارجی یا صفحات منبع است)
  • لینک شکسته (لینکی که کاربر قادر به دنبال کردنش نیست و با خطای 404 نشان داده می‌شود)
  • تکنیک آسما‌ن‌خراش (تکنیک آسمان‌خراش به معنی یافتن عناوین پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجوی است که به عنوان بازاریابی درنگرا شناخته می‌شود)
  • ایجاد لینک طعمه و توسعه دادن آن (لینک طعمه لینکی است که باعث جذب کاربر به سایت می‌شود و حاوی اطلاعات مهم درباره آن سایت است)

اما این بدان معنی نیست که باید تکنیک‌های دیگر را نادیده بگیرید. امروزه، روش‌های جدید بسیار زیادی برای لینک‌سازی به وجود آمده‌اند. 

یک روش عالی دیگر به منظور دریافت بک لینک از طریق استفاده از ابزار Semrush Link Building است. از این ابزار به منظور شروع پروژه‌ی خود استفاده کنید. این ابزار چشم‌اندازهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که به کمک آن‌ها می‌توانید بر بهترین روش‌های لینک‌سازی تمرکز کنید.  

13. مشکلات سئو تکنیکال را برطرف کنید.

هر سایتی برای بقا و همچنین رقابت با سایر سایت‌ها نیاز به یک فونداسیون یا به عبارتی اصول سئو تکنیکال دارد. این اصول باعث پابرجا بودن یک سایت می‌شوند. در غیر این صورت، کل سایت با بروز یک مشکل خیلی ساده از هم می‌پاشد. به عبارت دیگر، هر چقدر هم که محتوای تولید شده مفید و باکیفیت باشد، در صورت بروز یک مشکل سئو تکنیکال، عملکرد سایت ضعیف می‌شود. به این ترتیب، سایت به راحتی مخاطبان خود را از دست می‌دهد. 

از طرف دیگر، در صورتی که سایت دارای مشکلات سئو است، این مشکلات می‌توانند مانع از عملکرد مناسب سایت شوند و از رتبه‌بندی مناسب آن سایت جلوگیری کنند. شما می‌توانید مشکلات فنی سئو را با استفاده از ابزار Semrush Site Audit پیدا کنید و درک درستی از مشکلات و خطاهایی که مانع از عملکرد مناسب سایت می‌شوند، پیدا نمایید.

ابزار Semrush Site Audit، سایت شما را از نظر بیش از 130 خطای فنی و سئو مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. علاوه بر این، تمامی مشکلات در این بررسی بر اساس شدت و توانایی تاثیرگذاری بر روی عملکرد به خطاها، هشدارها و اعلان‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. 

از این ابزار به عنوان روش بسیار مناسب و کارآمدی برای شناسایی سریع فرصت‌های در اولویت به منظور افزودن به نقشه راه نگاه کنید. به این طریق، شما می‌توانید در جهت برطرف کردن مشکلات مختلفی که وجود دارند و همچنین انجام بررسی‌های دوره‌ای مستمر و برنامه‌ریزی شده گام بردارید. 

به طور معمول، توصیه می‌شود که این نوع از بررسی‌ها برای اکثر سایت‌ها به صورت ماهانه صورت گیرند. چنین بررسی‌هایی، شما را از هر گونه مسائل و خطاهای جدیدی که نیاز به توجه فوری و برطرف کردن پیش از تبدیل به یک مشکل جدی دارند، آگاه می‌سازند.

14. موفقیت محتوای خود را اندازه‌گیری و دنبال کنید.

استراتژی سئو ممکن است زمان و تلاش زیادی را به خودش اختصاص دهد. اگر نتوانید نتیجه و میوه تلاش‌های بی‌وقفه و زمانی که گذاشته‌اید را ببینید، چه حالی به شما دست می‌دهد؟ معیارهای بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه آنها را دنبال کنید تا استراتژی سئو خودتان را حفظ کرده و میزان موفقیت خود را اندازه‌گیری کنید.

از آنجایی که معیاری که به آن اهمیت می‌دهید ترافیک طبیعی است (ترافیکی که از طریق موتورهای جست‌وجو بدست می‌آید)، در جست‌وجوی ابزاری باشید که به شما اجازه می‌دهد تعداد ترافیک طبیعی و همچنین نحوه رتبه‌بندی سایت‌تان برای هر کلمه کلیدی بلند که هدف‌گذاری کردید را دنبال کنید. SEMrush یک ابزار گزارش‌دهی عالی برای این هدف است.

یک داشبورد ماهیانه با استفاده از اکسل، گوگل شیت یا یک بسته آنالیز وب ایجاد کنید. اینگونه می‌توانید بفهمید چه مقدار بازدید روزانه از طریق سرچ طبیعی بدست می‌آورید.

همچنین دنبال کردن معیارهای مانند تعداد لیدها، ROI، لینک‌های ورودی، کلمات کلیدی و رتبه واقعی‌تان در SERP (صفحه نتایج موتور جست‌وجو) می‌تواند به شما برای تعیین میزان موفقیت‌تان و تشخیص فرصت‌های پیش رو کمک کند.

15. استراتژی سئو خود را تحلیل و بروزرسانی کنید.

زمانی که استراتژی خود را ایجاد کردید و پیاده‌سازی تاکتیک‌های مناسب را شروع نمودید، لازم است تا زمانی را صرف تجزیه و تحلیل آن کنید. 

هیچ یک از کمپین‌های سئو پایانی ندارد؛ و همیشه فرصت‌هایی برای ادامه دادن به منظور رشد و پیشرفت وجود دارد. خواه آن تولید محتوای جدید باشد یا بهبود و بهینه‌سازی آنچه که تاکنون تولید کرده‌اید، یا حتی تضمین این که هیچ‌گونه مشکل تکنیکالی وجود ندارد، ارزیابی و اصلاح مستمر کاری که در حال انجامش هستید، برای موفقیت بسیار ضروری است. 

آیا بخش تعیین اهداف و KPIها در ایجاد استراتژی را به یاد دارید؟

شما باید اطمینان حاصل کنید که این موارد را حداقل ماهی یکبار اندازه‌گیری و گزارش دهید. این کار برای مطمئن شدن از این که در مسیر درست برآورده کردن اهدافتان قرار دارید یا نه، بسیار ضروری است. ذهنیت بهبود مستمر و تمرکز بر تلاش در راستای دستیابی به رشد و پیشرفت را اتخاذ کنید. 

بدون داشتن یک استراتژی سئو، کورکورانه عمل می‌کنید. 

وقتی را صرف ایجاد استراتژی کنید که به تک تک اعضای تیم در درک اهداف بلندمدت و نحوه‌ی دستیابی به آن‌ها کمک می‌کند. تعیین یک استراتژی سئو بدان معنی است که شما کاری که قصد انجامش را دارید، به نحوی با اعضای تیم خود در میان می‌گذارید که کاملاً ملموس است. به عبارت دیگر، این استراتژی سئو به تمام افراد درگیر در پروژه کمک می‌کند تا بر روی یک هدف واحد تمرکز کنند. لازم به ذکر است که استراتژی سئو هم باید با اعضای تیم و هم با سایر افراد مرتبط از جمله سهامداران به اشتراک گذاشته شود.

  در ادامه ویدئو «8 استراتژی سئو» از برایان دین را مشاهده می‌کنید:

«8 استراتژی سئو» – برایان دین

فرآیند سئو

هنگامی که برنامه سئو ماهیانه خود را ایجاد کردید، همچنین باید یک فرآیند برای ادامه مسیر و بهینه‌سازی آن بسازید تا با کلمات کلیدی و هدف جدید شما متناسب شود. اینجا چند قدمی هست که می‌توانید آنها را انجام دهید.

  1. محتوای قدیمی‌تان را بهینه‌سازی کنید.

هر ماه زمانی را برای بروزرسانی پست‌های وبلاگ قدیمی‌تان اختصاص دهید و آنها را با اطلاعات جدید بروزرسانی کنید تا به رتبه خودشان در SERP ادامه دهند. همچنین می‌توانید از این زمان برای بهینه‌سازی استراتژی سئو که ممکن است کامل نباشد استفاده کنید؛ کارهایی مانند درست کردن متن جایگزین.

  1. در جست‌وجوی کلمات کلیدی و هدف‌های سرچ جدید باشید.

پس از چند ماه، بلاگ خود را دنبال کنید و ببینید در چه رتبه‌ای قرار دارد و برای چه کلمه‌هایی رتبه خوبی بدست آورده اید.‌ این روش می‌تواند به شما کمک کند تا زیرعنوان‌ها و متن‌تان را برای کسب رتبه در کلمات کلیدی جدید، تنظیم کنید.

  1. سرمقاله‌های ارزشمندی به محتوای قدیمی خود اضافه کنید.

گاهی اوقات می‌فهمید که یک پست به طور کامل از دور خارج شده است. در این سناریو، باید کمی بیشتر از یک بروزرسانی متوسط سئو انجام دهید و آن را به طور کامل بروزرسانی کنید. می‌توانید این کار را با بروزرسانی اطلاعات غیرقابل مصرف، اضافه کردن بخش‌های جدیدی که عمق مطلب را بیشتر می‌کنند یا اضافه کردن نقل‌وقول‌ها یا اطلاعات دست اول انجام دهید تا ترافیک بازگشتی بیشتری به پست خود داشته باشید.

  1. به محتوای جدید توجه کنید و بروزرسانی‌های سئو را در برنامه محتوای ماهیانه خود قرار دهید.

برای ادامه کار استراتژی سئو خود، یک استراتژی محتوای ماهیانه می‌تواند به شما کمک برساند و روند را تصحیح کند. سپس برنامه محتوای خودتان را در یک سند مانند اکسل قرار دهید تا تیم‌تان بتوانند آن را به راحتی ببینند و دنبال کنند.

در زیر مثالی از  یک فرآیند برنامه‌ریزی محتوای ماهیانه را مشاهده می‌کنید که قدم‌های شرح داده شده را انجام می‌دهد.

برنامه سئو ماهیانه

  1. زمانی را برای تحقیق کلمات کلیدی مرتبط با صنعت خود اختصاص دهید.
  2. لیست ایده‌های تولید پست برای بلاگ که با کلمات کلیدی مستعد ترکیب شده است را تهیه کنید.
  3. لیست پست‌هایی که می‌توانید بروزرسانی کنید را تهیه کنید.
  4. تشخیص سایر فرصت‌های سئو مانند تعطیلات.
  5. تمامی ایده‌های تولید محتوا را در یک گزارش فهم روند سرچ (search insights report) لیست کنید.
  6. محتوا را به تیم‌تان واگذار کنید.
  7. انتهای هر ماه زمانی برای بررسی کردن روندتان اختصاص دهید.

با تهیه یک برنامه ماهیانه سئو مانند مورد بالا به علاوه‌ی یک سند پیگیری شبیه به گزارش فهم روند سرچ (search insights report)، شما می‌توانید یک استراتژی سئو موثر بسازید و آن را اجرا کنید. همچنین می‌توانید عناوین زود بازده را شناسایی کنید تا از آنها در صنعت خودتان استفاده کنید.

قالب استراتژی سئو

هم اکنون می‌توانید استراتژی سئو خودتان را با استفاده از قابلی که برایتان قرار داده‌ایم، بسازید. قالب مورد نظر در فرمت‌های ورد، پی دی اف و گوگل داکیومنت موجود است. این قالب به شما کمک می‌کند مخاطبان هدف‌تان را شناسایی کنید، کلمات کلیدی ارزشمند را کشف کنید، یک برنامه عالی برای تولید محتوا تنظیم کنید و نکاتی در مورد لینک‌سازی را فرا بگیرید. دانلود قالب استراتژی سئو:

بیشتر بخوانید

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
ترندهای اجتماعی ۲۰۲۱
فرصت‌های اجتماعی را بهتر کشف کنید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
پیمایش به بالا
× پشتیبانی آنلاین