تاثیر نظرات وبلاگی بر رتبه سایت

آیا بک لینک‌هایی با ارزش دامنه‌ای بالا که در نظرات وبلاگی وجود دارند به رتبه سایت کمک می‌کنند؟

چند سال پیش، نظردهی وبلاگی برداشته شد. با این وجود، هنوز هم برای لینک‌سازی تبلیغاتی نظر وبلاگی داده می‌شود. بنابراین، این سوال پیش می‌آید که آیا واقعا بک لینک‌های نظرات وبلاگی به رتبه سایت کمک می‌کنند؟ در این مطلب پاسخ به این سوال داده می‌شود. برای این منظور از یک آزمایش بر مبنای رتبه دامنه اعتبار استفاده کردیم. با ما همراه باشید.
5 ژانویه 2021
در مطلب «آیا بک لینک‌هایی با ارزش دامنه‌ای بالا که در نظرات وبلاگی وجود دارند به رتبه سایت کمک می‌کنند؟» می‌خوانید:

اگر تا به حال در سایت NeilPatel.com نظر داده باشید، متوجه خواهید شد که هیچ یو آر ال ای وجود ندارد. چرا؟ خب چند سال پیش، نظردهی وبلاگی برداشته شد. عملا وبسایت در روز هزاران نظر اسپم دریافت می‌کرد که به جای افزایش ارزش محتوایی در انجمن، به منظور لینک‌سازی گذاشته می‌شدند. قطعا پلاگین‌های ضد اسپمی مثل آکیزمت برای وردپرس وجود دارند، اما جلوی همه چیز را که نمی‌گیرند.

در حال حاضر بیشتر نظرات وبلاگی مشخصه آنفالویی دارند که به گوگل اطلاع می‌دهد که لینک را دنبال نکند یا هیچ «ارزش سئو» را به آن یو آر ال اختصاص ندهد. اما هنوز هم مردم به خاطر لینک‌سازی تبلیغاتی، نظر وبلاگی می‌دهند.

این شد که نیل پاتل در 7 ماه گذشته در حال انجام یک آزمایش جالب برای یافتن پاسخ این سوال قدیمی بود. آیا واقعا بک لینک‌های نظرات وبلاگی به رتبه سایت کمک می‌کنند؟

قوانین آزمایش

ابتدا برای این آزمایش از پارامتر «رتبه دامنه» (domain score) که به پارامتر اعتبار دامنه (DA) شباهت دارد، استفاده شد. اگر می‌خواهید رتبه دامنه خود را بدانید، گزارش بک لینکی بخش آبرساجست (UberSuggest) یا گزارش Moz این نمره را به شما نشان خواهد داد.

با این آزمایش نیل پاتل یک ایمیل به تعدادی از آدرس‌های لیست میل باکس فرستاد تا بدنبال متقاضی بگردد و 749 سایت پیدا کرد. از آن به بعد شرایط زیر را برای سایت‌های مورد آزمایش قرار داد:

  • فقط سایت‌های انگلیسی زبان: رتبه گرفتن در بیشتر موتورهای جستجوی بین‌المللی ساده‌تر حاصل می‌شود حتی بدون استفاده از لینک‌سازی. نیل پاتل هم چون نمی‌خواست باعث تحریف نتایج شود سایت‌های غیر انگلیسی را حذف کرد.
  • حذف سایت‌های معتبر: سایت‌هایی که درجه اعتبارشان بالاتر از 20 بود و یا بک لینک‌های بالاتر از 20 داشتند را حذف کرد. چون سایتی که اعتبار دامنه‌ای بالایی دارد، به سادگی برای جستجوی کلیدواژه‌های جدید رتبه بالاتر می‌گیرد حتی اگر هیچ لینک جدیدی ایجاد نکند.
  • بدون زیردامنه‌ها: به دنبال به وجود آوردن یه سایت دیگر مثل سایت وردپرس یا بلاگ اسپات یا حتی سایتی مثل تامبلر هم نبود، چون می‌توانست باعث تحریف نتایج شود، پس آنها را هم حذف کرد.

بعد از حذف آدرس سایت‌هایی که شرایط بالا را نداشتند، فقط 314 آدرس باقی ماندند. از آن 314 سایت بیشترشان بدلیل نداشتن مشخصه‌ای که بخاطر آن این آزمایش انجام می‌شد (یعنی اینکه بشود در آن یک پست وبلاگی قرار داد که نظری برایش نوشته شود) حذف شدند و 183 سایت باقی ماندند که در آزمایش شرکت داده شدند.

نحوه عملکرد آزمایش

مشابه آزمایش‌های قبلی همچون آزمایش ساخت لینک و یا سئو روی هر صفحه، در سایت‌ها پست‌هایی با 1800 تا 2000 کلمه با مضامین مرتبط با همان سایت قرار داد. 2 هفته زمان می‌برد تا سایت‌ها محتوای خود را منتشر کنند و بعد از 30 روز در بخش آبرساجست به بررسی رتبه هر یو آر ال با توجه به تعداد کلیدواژه‌های جستجو شده در 100 تای اول و سپس 50 تای اول و بعد از آن 10 تای اول پرداخت.

همانطور که قبلا اشاره کردیم آبرساجست پایگاه داده بزرگی از کلیدواژه‌ها دارد. هم اکنون این سایت 1،459،103،429 کلیدواژه را دنبال می‌کند.

در حال حاضر بیشترشان کمتر جستجو می‌شوند، اما مقدار مشخصی از این کلیدواژه‌ها صدها و یا نه هزاران بار در ماه جستجو می‌شوند. درصد خیلی خیلی کمتری از آنان صدها هزار یا حتی میلیون‌ها بار در ماه جستجو می‌شوند. به این معنی که بخش عمده‌ای از کلیدواژه‌هایی که مردم به دنبالشان می‌گردند عبارات طولانی (Long tail) هستند.

سپس تیم او یک ماه صرف ساخت لینک‌ها کرد و 3 ماه دیگر منتظر ماندند تا ببینند چه اتفاقی برای رتبه‌بندی سایت‌ها میفتد. اما مشکلی وجود داشت، آنها لینک‌های یک شکلی برای این سایت‌ها نساختند. بجای آن 183 آدرس را به 4 گروه تقسیم کردند (تقریبا 46 سایت برای هر گروه).

که این گروه‌ها عبارت بودند از:

  • کنترل: هیچ لینکی برای این سایت‌ها نساختند، آنها فقط می‌خواست ببینند در طول زمان و بدون تمرکز بر لینک‌سازی چه اتفاقی در رتبه‌شان افتاده است.
  • لینک‌های نظرات وبلاگی دنبال نشده با رتبه بالا: در این گروه 10 لینک برای نظرات وبلاگی ساختند. این لینک‌ها به پست‌های جدیدی که قرار داده شده بودند اشاره می‌کرد و آنها از وبلاگ‌هایی بودند که رتبه دامنه 50 یا بالاتر داشتند و همگی مشخصه آنفالو را داشتند.
  • لینک‌های نظرات وبلاگی دنبال شده با رتبه بالا: در این گروه 5 لینک برای نظرات وبلاگی ساختند. هر لینک به مقاله‌ای اشاره می‌کرد و توسط وبلاگ‌هایی که رتبه دامنه‌ای بالاتر از 40 داشتند دنبال می‌شد (عدد رتبه دامنه‌ای برای این دسته و تعداد لینک‌ها را کاهش دادند چون درگیر یافتن وبلاگ‌هایی با اعتبار بالا که ارزش لینک (لینک جوس) را در بخش نظرات انتقال می‌داد، بودند).
  • لینک‌های نظرات وبلاگی دنبال شده با رتبه پایین: در این گروه 10 لینک به نظرات وبلاگی ساختند. هر لینک به مقاله‌ای بر می‌گشت و از وبلاگ‌هایی که رتبه دامنه‌ای حداقل 20 و نه بیشتر از 39 داشتند، بود (نیل قادر بود لینک‌های بیشتری در اینجا بسازد چون تعداد زیادی وبلاگ رتبه پایین نسبت به رتبه بالاها وجود داشت).

بخاطر بسپارید که در لینک‌سازی گروه‌های 2، 3 و 4 لیست گزارش متنی خاصی وجود نداشت. چون لینک‌ها از نظرات وبلاگی ساخته می‌شد خیلی سخت بود که گزارش متنی را کنترل کنند، زیرا نمی‌خواستند شکل اسپم به خود بگیرد. همچنین هر نظری که در وبلاگ نوشته می‌شد حداقل 75 کلمه داشت، چون آنها می‌خواستند مطمئن شوند که هر نظر معنادار است و هدف اصلی هم صرفا ساخت لینک نبود.

حالا برویم سراغ نتایج.

گروه کنترل

آیا واقعا شما به لینک‌ها برای افزایش رتبه در گوگل نیاز دارید؟ خب نمودار زیر خیلی حرف‌ها برای گفتن دارد…

گروه کنترل
نتیجه آزمایش برای گروه کنترل

همانطور که می‌بینید در طول زمان خود به خود رتبه جستجویتان افزایش می‌یابد حتی اگر لینکی نسازید.

البته اگر محتوایتان جالب باشد و سئو روی هر صفحه انجام داده باشید رتبه‌یتان افزایش می‌یابد اما همچنان افزایش تعداد لینک‌هایتان به این معنا نیست که رتبه‌گیریتان ادامه دارد. در عوض شما دارید برای عبارات بلند رتبه می‌گیرید که خیلی هم رقابتی نیستند.

لینک‌های نظرات وبلاگی دنبال نشده با رتبه بالا

نتایج این گروه هم جالب است:

لینک‌های نظرات وبلاگی دنبال نشده با رتبه بالا
نتیجه آزمایش برای گروه لینک‌های نظرات وبلاگی دنبال نشده با رتبه بالا

همانطور که می‌بینید با وجود اینکه لینک‌ها دنبال نشده‌اند، سایت‌های این گروه دارای نتایج بهتری نسبت به گروه کنترل هستند. در نظر داشته باشید که پارامترهای زیادی مانند کیفیت محتوا که در این مورد احتمالا بهتر بوده، ممکن است باعث این نتیجه شده باشند. در کل این سایت‌ها عملکرد بهتری نسبت به گروه اول داشتند. البته اختلاف بسیار زیاد نبود.

لینک‌های نظرات وبلاگی دنبال شده با رتبه بالا

گوگل پیچیده است، به این شکل که آنها می‌توانند بفهمند که لینک از محتوایی است که توسط یک کاربر تولید شده یا خیر (مثل نظرات وبلاگی). من فرض کرده بودم با اینکه لینک‌ها دنبال شده بودند، نباید اثر چندانی داشته باشد. اما در کمال تعجب سایت‌های این گروه بیشترین رتبه را بدست آوردند.

لینک‌های نظرات وبلاگی دنبال شده با رتبه بالا
نتیجه آزمایش برای گروه لینک‌های نظرات وبلاگی دنبال شده با رتبه بالا

می‌بینید که در نمودار بالا لینک‌های سایت‌هایی با اعتبار بالا حتی با وجود اینکه در محتوای تولید شده توسط کاربر قرار دارند، به افزایش رتبه کمک کرده‌اند. پس فقط نیاز است که لینک ها دنبال شونده باشند.

لینک‌های نظرات وبلاگی دنبال نشده با رتبه پایین

در این گروه آنها قادر بودند لینک‌های دنبال شده بیشتری بسازند چون تمرکزشان بر سایت‌های کم اعتبار بود.

لینک‌های نظرات وبلاگی دنبال نشده با رتبه پایین
نتیجه آزمایش برای گروه لینک‌های نظرات وبلاگی دنبال نشده با رتبه پایین

و در نمودار بالا مشخص است که در این روش بیشتر از روش لینک‌سازی دنبال نشده به افزایش رتبه کمک شده اما تقریبا هم اندازه گرفتن لینک‌ها از وبلاگ‌های رتبه بالای دامنه است.

آنها 10 لینک بجای 5 مورد ساختند، اما این مقدار آنقدر که داشتن لینک‌های رتبه بالا کمک کرد، تاثیرگذار نبود. این گروه در مقایسه با 828 درصد افزایشی که گروه 3 با نیمی از لینک‌های این گروه به آن دست یافت، 337 درصد افزایش رتبه داشت. می‌بینیم که این گروه به اندازه گروه قبل افزایش نداشت.

نتیجه‌گیری

چه کسی فکرش را می‌کرد که لینک‌سازی در نظرات وبلاگی هنوز هم اثری بر رتبه سایت داشته باشد؟

اکنون اگر می‌خواهید از این تاکتیک استفاده کنید باید بر وبلاگ‌هایی که نظرات دنبال شونده دارند تمرکز کنید.

اگر نمی‌دانید چطور پیدایشان کنید می‌توانید در گوگل این عبارات را جستجو کنید:

  • “title=”CommentLuv Enabled”” KEYPHRASE – با جستجوی این عبارت وبلاگ‌هایی نشان داده می‌شوند که افزونه CommentLuv آن‌ها فعال است و لینک جویس را بدست آورده‌اند.
  • “dofollow blogs” – با جستجوی این عبارت، فهرستی از مقالات وبلاگی را مشاهده خواهید کرد که دارای لینک‌های dofollow هستند. با این وجود، باید همه آن‌ها را بررسی کنید زیرا علی‌رغم ادعای بسیاری از وبلاگ‌نویس‌ها ممکن است برخی از آن‌ها به ظاهر dofollow و در واقعیت لینک nofollow باشند.
  • Followlist – این دایرکتوری از وبلاگ‌هایی است که دارای لینک‌های dofollow هستند.

هنگام لینک‌سازی، بر روی دامنه‌های رتبه بالاتر تمرکز کنید چون تاثیر بیشتری بر رتبه دارد.

به علاوه شما فقط می‌خواهید نظری بدهید که معنا داشته باشد. اگر می‌خواهید به عنوان اسپمرها در نظر گرفته نشوید، بر مقدار گزارش فشار نیاورید و به کیفیت نظرات توجه کنید.

پست کردن لینک‌های اسپم و بدردنخور فقط باعث می‌شود که نظرتان حذف شود.

و در نهایت یک نظر با ارزش را فقط برای تولید یک لینک ننویسید. مطمئن شوید که این نظر به وبلاگ هم مربوط است و اگر دیدید وبلاگ رتبه دامنه‌ای بالایی ندارد، مشکلی نیست. چون داده‌های بالا نشان می‌دهد که حتی رتبه‌های دامنه‌ای پایین هم کمک می‌کنند (البته نه آنقدر زیاد).

آیا به این فکر افتادید که در وبلاگ‌های دیگر نظرات بیشتری بگذارید؟ این راه روش عالی برای ترویج برندتان، ایجاد ترافیک ارجاعی و افزایش رتبه‌تان است.

منبع: neilpatel.com

بیشتر بخوانید

0 Comments

استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
ترندهای اجتماعی ۲۰۲۱
فرصت‌های اجتماعی را بهتر کشف کنید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
پیمایش به بالا
× پشتیبانی آنلاین