27 روش افزایش آگاهی از برند

27 روش افزایش آگاهی از برند

آگاهی از برند اولین و مهم‌ترین قدم در فرایند خرید به شمار می‌آید. امروزه، روش‌های مختلفی برای افزایش آگاهی از برند وجود دارند که در این مقاله 27 مورد از کاربردی‌ترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.
29 سپتامبر 2021

اکثر متخصصان بازاریابی، آگاهی از برند را به عنوان اولین قدم در فرآیند خرید و همچنین مهم‌ترین آن در نظر گرفته‌اند. آگاهی از برند به‌قدری مهم است که می‌توان گفت بدون آگاهی از برند، مشتریان به طور کلی محصولات شما را خریداری نمی‌کنند. البته در مواقع خاصی مثل خرید تکانشی که در آن مصرف‌کننده بدون تصمیم‌گیری قبلی محصول شما را خریداری می‌کند، سود ناچیزی نصیب شرکت می‌شود ولی کسب ارزش واقعی از مصرف‌کنندگان تنها زمانی اتفاق می‌افتد که آگاهی از برند شما افزایش یافته و مصرف‌کنندگان مشتاقانه محصولات شما را خریداری کنند. در این پست قصد داریم تا شما را با بهترین روش‌های افزایش آگاهی از برند آشنا کنیم.

روش‌های مختلفی برای افزایش آگاهی از برند وجود دارد. در این مقاله ما قصد داریم 27 روش را در چهار دستۀ متفاوت معرفی کنیم.

·        بازاریابی و توزیع محتوا

·        شبکه‌سازی

·        شبکه‌های اجتماعی

·        پیشنهادات ویژه

بخش اول – بازاریابی و توزیع محتوا

بازاریابی و توزیع محتوا
بازاریابی و توزیع محتوا

1. تولید همیشگی محتوا

به طور مرتب محتوای جدید تولید کنید تا بتوانید سئوی خود را بهبود ببخشید و احتمال پدیدار‌شدن سایت شما در جستجوهای اینترنتی افزایش یابد. هرچه محتوای بهینه‌تری تولید کنید، احتمال اینکه خریداران واقعی، شما را در فرآیند خرید خود انتخاب کنند افزایش می‌یابد.

2. اینفوگرافی و محتوای بصری

مخاطبان شما مطالب اینفوگرافی و محتوای بصری را سه برابر بیشتر از انواع دیگر محتوا می‌‌پسندند و به دیگران پیشنهاد می‌کنند. جالب است بدانید که محتوای بصری رنگی، تمایل بازدیدکنندگان را برای مطالعه محتوای شما افزایش می‌دهد. علاوه بر این، با توجه به اینکه تلفن‌های همراه بخش عظیمی از حجم مصرفی اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند، جمع‌آوری اطلاعات کلیدی محتوای شما درون یک فایل اینفوگرافی که بازدیدکنندگان بتوانند درون تلفن‌همراه و تبلت خود ذخیره کنند، می‌تواند برای شما ارزش‌آفرینی بسیاری داشته باشد.

3. محتوای چندرسانه‌ای

‎‎‎محتوای چندرسانه‌ای نیز می‌تواند بر آگاهی از برند شما تاثیر بالقوه‌ای داشته باشد. این نوع از تولید محتوا شامل فیلم، ارائه‌ تصویری مطالب، وبینارها و مطالب دیگر می‌شود. ویدئوهای کوتاه در پلتفرم یوتیوب و آپارات می‌تواند راهی فوق‌العاده برای افزایش آگاهی از برند و کسب شهرت برای نام تجاری شما باشد. هرساله استفاده از محتواهای ویدیویی رشد چشمگیری می‌کند اما بسیاری از شرکت‌ها از این فرصت مناسب استفاده نمی‌کنند و شما می‌توانید با یک برنامه ریزی مناسب، از رقبای خود پیشی بگیرید.  

4. محتوای تعاملی

تجربه کاربری (UX)
تجربه کاربری (UX)

محتوای تعاملی نرخ به اشتراک‌گذاری و نرخ تبدیل بالایی دارد. آزمون‌های اینترنتی، بازی‌های آنلاین، محاسبه میزان درآمد و روش‌های دیگر می‌توانند برای بازدیدکنندگان شما ارزش‌آفرین باشند. این نوع محتوا نه تنها فرصت بیشتری برای مشارکت ایجاد می‌کند، بلکه تجربه کاربری (UX) بهتری را نیز ارائه می‌کند زیرا مصرف‌کنندگان احساس می‌کنند که مشارکت بیشتری در این فرآیند دارند.

5. لوگو و نشانۀ منحصر به فرد

اگر فقط به تعداد محدودی از برند‌های شاخص در ایران و جهان بنگرید، متوجه می‌شوید که لوگو و نشانه منحصر به فرد آنها نقش مهمی در موفقیت‌شان داشته است. شرکت‌هایی همچون اپل، کوکاکولا، بنز، مک دونالد، دیجی‌کالا و بسیاری دیگر از شرکت‌های موفق توانسته‌اند با استفاده از نام و نشان مخصوص و خلاقانۀ خود، آگاهی از برندشان را افزایش دهند. شما نیز می‌توانید با یک طرح خلاقانه، سرعت رشد آگاهی از برندتان را چندین برابر افزایش دهید!

6. ارائۀ پیش نمایش و نمونۀ رایگان

نمونۀ رایگان بیش از هر روش دیگری در بازاریابی برای مخاطبان جذاب است. از قدرت کلمۀ «رایگان» برای جذب مشتریان خود استفاده کنید. از قلم و خودکار و دفترچه مجانی برای یک نمایشگاه تجاری گرفته تا ارائۀ پیشنهاد مشاورۀ رایگان بر روی کارت ویزیت، تمامی این روش‌ها می‌توانند تاثیر زیادی بر افزایش تجربه مشتری شما داشته باشند و مشتریان احتمالی را به مشتریان واقعی تبدیل کنند.

7. بازاریابی مجدد (ریمارکتینگ)

ارتباط کسب‌وکار خود را با بازدید کنندگانی که قبلا به سایت شما مراجعه کرده‌اند حفظ کنید. بازاریابی مجدد افرادی را که قبلا از سایت شما بازدید کرده‌اند هدف قرار می‌دهد تا نام برند شما را در اول فهرست تحقیقشان قرار دهد. استفاده از این روش باعث می‌شود تا مخاطبانی که به وضوح به کسب و کار شما علاقه‌مند هستند در دسته مخصوصی قرار گیرند تا در جست‌و‌جو‌‌های بعدی در فضای اینترنت، محتوای شما سریع‌تر برای آنها به نمایش گذاشته شود.

8. بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ)

بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ)
بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ)

بازاریابی ایمیلی به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که از طریق آن می‌توان پیام‌های تبلیغاتی را در حجم انبوهی ارسال کرد. شما با استفاده از این روش می‌توانید بخش اعظمی از مشتریان احتمالی را از نام تجاری خود آگاه سازید. همچنین این نوع از بازاریابی، تکنیک خوبی برای اعلام تخفیف‌ها و فعالیت‌های ترویجی شما است.

9. انتشارات و مجلات معتبر در زمینۀ کاری مرتبط

با مجلات، منابع خبری، وبلاگ‌های مرتبط با حوزۀ کاری‌تان تماس بگیرید و از آنها بخواهید تا مطالب و اخبار شما را منتشر کنند. با انجام این روش نه تنها وسعت مخاطبان خود را افزایش می‌دهید، بلکه ارتباط خودتان را با کانال‌های اجتماعی نشریات و منابع خبری تقویت می‌کنید.

بخش دوم – شبکه‌سازی

10. انتشار پست مهمان

آیا در صنعت خود، دوستان و یا حتی رقبایی دارید که مایل باشند در وبلاگ شما پست منتشر کنند؟ انتشار پست مهمان یک راه عالی برای بدست آوردن مخاطبان جدید است. تمامی مشتریان و مخاطبان آنها نام تجاری شما را خواهند دید و این فرصتی مناسب برای افزایش آگاهی از برند شماست.

11. مشارکت و همکاری‌های محلی یا صنعتی

روابط متقابل سودمند با سایر مشاغل می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر افزایش آگاهی از برند شما داشته باشد. برای مثل اگر شرکت‌های محلی با شخصی مواجه شدند که به مهارت شما نیاز داشته باشد، می‌توانند او را به شما ارجاع دهند.

12. شرکت در رویدادهای اجتماعی

با مشارکت در رویدادهای اجتماعی، خودتان را به خانه‌های مردم نزدیک کنید. حامی رویدادهای محلی شوید، با مدارس همکاری کنید و رویدادهایی را خودتان ایجاد کنید تا بتوانید هرچه بیشتر به مردم نزدیک شوید تا آگاهی از برند شما افزایش یابد و مردم شما را مانند عضوی از خانواده خود دوست داشته باشند.

13. به اتاق صنفی و بازرگانی مربوط به حوزۀ کاری خود بپیوندید

هدف اتاق‌های بازرگانی ارتقای مشاغل محلی و رشد اقتصادی است. در صورت موافقت با درخواست شما، به وبسایت آنها ملحق خواهید شد، اعلان‌های مربوط به رویدادها را دریافت خواهید کرد، با سایر مشاغل محلی ارتباط خواهید گرفت و در فرصت های تازه برای ایجاد آگاهی از برند مشارکت خواهید داشت.

14. روابط عمومی

اگر خبری را می‌خواهید منتشر کنید، حتما آن را در روزنامه‌های محلی به اشتراک بگذارید، البته اگر خبر شما به اندازۀ کافی بزرگ است، باید آن را در مطبوعات رسمی انتشار دهید. به احتمال زیاد خبر شما در منابع خبری دیگر نیز منتشر می‌شود. نکتۀ جالب این است که بسیاری از منابع خبری، در شبکه‌های اجتماعی نیز حضور دارند که می‌توانند بازدید خبر شما را بیش از پیش افزایش دهند.

15. مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

مدیریت ارتباط با مشتری از بخش‌های مهم شغل بازاریابی است که به وسیلۀ آن می‌توانید ارتباط شرکت را با مشتریان فعلی حفظ کنید. این کار باعث می‌شود که مشتریانی که از خدمات و ارتباط شما رضایت دارند، وفاداری بیشتری نسبت به محصولات داشته باشند و همچنین افراد دیگر را نیز به استفاده از محصولات شما ترغیب کنند.

بخش سوم – شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی

16. فعالیت مداوم در شبکه‌های اجتماعی

لازم نیست که هر روز یک رمان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید! تنها لازم است کاری کنید که مشتریان حس کنند شما هنوز درحال فعالیت هستید. علاوه بر این، هرچقدر مطالب ارزشمندتری انتشار دهید، احتمال به اشتراک‌گذاری مطلب شما افزایش می‌یابد.

17. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

برای شرکت‌های B2B، پلتفرم لینکدین (LinkedIn) جمعیت عظیمی از متخصصان حرفه‌ای را در خود گنجانده که می‌توانید برای استفاده از این وبسایت به قشر خاص و محدودتری از مخاطبان هدف، تبلیغات کنید و نام برند خود را سر زبان‌ها بیاندازید. البته شما می‌توانید از فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام نیز برای تبلیغات استفاده کنید.

18. قرعه‌کشی، مسابقه و هدیه

قرعه‌کشی و هدیه همیشه برای مخاطبان جذاب است. شما می‌توانید از مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی درخواست کنید که شما را به دوستان و آشنایان خود در ازای شرکت در قرعه‌کشی و پیروز شدن در مسابقات و دریافت هدایا دعوت کنند. به بیانی دیگر، از آنها درخواست کنید تا به نحوی در کمپین شما شرکت کنند تا واجد شرایط دریافت جوایز و هدایا شوند. قرعه‌کشی و اهدای جوایز، روش بسیار محبوبی برای افزایش آگاهی از برند است.

19. نظرخواهی و نظرسنجی

مردم دوست دارند به سوالات جذاب پاسخ دهند. می‌توانید در یک استوری یا پست اینستاگرامی سوالاتی را از مخاطبان خود بپرسید. نه تنها با استفاده از این روش می‌توانید اطلاعات ارزشمندی از آنها دریافت کنید، بلکه با مشارکت بیشتر آنها، تجربه کاربری را نیز بهبود می‌بخشید.

20. استفاده از هشتگ (#) در شبکه‌های اجتماعی

استفاده از هشتگ (#) در شبکه‌های اجتماعی
استفاده از هشتگ (#) در شبکه‌های اجتماعی

شما به راحتی می‌توانید با استفاده از هشتگ در توییتر، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی به طیف وسیعی از مشتریان جدید دسترسی داشته باشید. با افرودن یک هشتگ در محتوایتان می‌توانید برند خودتان را به افرادی که در حال بازدید از مطالب مشابه هستند معرفی کنید.

21. استفاده از افراد تاثیرگذار (Influencers) برای تبلیغات

حتما شما با اینفلوئنسرها (افراد تاثیرگذار) در شبکه‌های اجتماعی آشنایی دارید. افرادی که بعضاً مخاطبان میلیونی دارند و شما به راحتی با پرداخت هزینه به آنها می‌توانید آگاهی از برندتان را افزایش دهید. برای جذب سیل عظیمی از مخاطبان، تنها کافیست تا آنها نام برند و محصولات شما را در صفحۀ خود منتشر کنند!

22. به مخاطبان خود نکات ارزشمند را بیاموزید

در دنیای بازاریابی محتوا، برندهایی موفق‌اند که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایشان، آموزش نحوۀ استفاده از محصولات‌ به مصرف‌کنندگان است. تقریباً در هر شبکۀ اجتماعی محتوای آموزشی و «نحوۀ استفاده» از محصولات، به طور گسترده مورد توجه قرار می‌گیرد. ارسال مرتب چنین محتواهایی شما را به عنوان یک برند قابل اعتماد معرفی می‌کند.

23. با استفاده از بازاریابی اجتماعی، از ترند‌های محبوب نهایت استفاده را ببرید.

بازاریابی اجتماعی یعنی شما علاوه بر توجه به محصولات و مشتریان خود، باید به جامعه نیز اهمیت دهید. شما می‌توانید با استفاده از موقعیت‌های اجتماعی پیش آمده در سطح جامعه (ترندها)، مردم را با برند خود آشنا کنید.

بخش چهارم – پیشنهادات ویژه و اختصاصی

پیشنهادات ویژه و اختصاصی
پیشنهادات ویژه و اختصاصی

24. زمان یا تعداد محدود

احساس نیاز فوری را در مورد محصولات و خدمات خود ایجاد کنید و از عباراتی همچون «تنها دو روز فرصت دارید تا محصولات ما را با تخفیف 40 درصدی خریداری کنید» یا «با خرید دو عدد از این محصول، می‌توانید یک عدد رایگان دریافت کنید» استفاده کنید. مردم به خرید در پیشنهادات ویژه و در زمان‌های محدود علاقه دارند زیرا می‌توانند داستان و تجربه این نوع از خرید را برای دوستان خود تعریف کنند.

25. ارائه تست محصول قبل از عرضه به بازار

به برخی از افراد خوش شانس، دسترسی زودهنگام به محصولات و خدمات خود را پیشنهاد کنید. اگر می‌خواهید در بازار سروصدا کنید، این پیشنهاد خود را در قالب یک مسابقه اجتماعی برنامه ریزی کنید – یعنی فقط کسانی که برندۀ این مسابقه شوند می‌توانند محصول شما را قبل از ارائه به بازار تست کنند. هرکس آنچه را که نمی‌تواند داشته باشد طلب می‌کند، بنابراین نمونۀ اولیه شما هرچقدر دست‌ نیافتنی‌تر جلوه کند، جذاب‌تر می‌شود.

26. ارائه محصول رایگان به مشتریان خاص

کسانی که بیشترین مشارکت را در فعالیت‌های کسب و کار شما دارند، مستحق دریافت بزرگترین جوایز هستند. بسیاری از مشاغل هنگامی که مشتریان به امتیاز و سطح خاصی می‌رسند (مثلا: 4 سال خرید مداوم – بیش از 10 میلیون تومان خرید سالانه)، محصول رایگان دریافت می‌کنند.

27. مزایای عضویت در بخش ویژه

بسیاری از وبسایت‌ها در حال حرکت به سمت ارائه بخشی از خدمات خود به صورت رایگان به منظور جذب مخاطب هستند. این وبسایت‌ها مشتریان بسیار زیادی را به خود جذب می‌کنند و به آنها می‌گویند که برای دریافت خدمات بیشتر باید در بخش ویژه وبسایت عضو شوند و مبلغی را پرداخت کنند. شما می‌توانید برای افزایش آگاهی از برند خود، بر مزایای خدمات رایگان تاکید کنید و در صورتی که مشتری نیاز به خدمات بیشتری داشته باشد، از او هزینۀ عضویت در بخش ویژه را اخذ کنید.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که نکات گفته شده فقط بخشی از روش‌های افزایش آگاهی از برند است! شما می‌توانید روش‌های منحصر به فرد خود را اجرا کنید و موفق شوید. افزایش آگاهی از برند به زمان، تلاش و آزمون و خطای بسیاری نیاز دارد. شما بلافاصله نتایج آن را مشاهده نخواهید کرد. بنابراین در انجام این کار صبور باشید و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد افزایش روز افزون آگاهی از برندتان خواهید بود.

بیشتر بخوانید

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
ترندهای اجتماعی ۲۰۲۱
فرصت‌های اجتماعی را بهتر کشف کنید
استراتژی‌های بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا را حرفه‌ای یاد بگیرید
پیمایش به بالا
× پشتیبانی آنلاین